Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 14:10 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 115 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 23 jun, 2008 19:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
Mijn complimenten dat je gewoon doorgaat met
de lodestar, of liever gezegd met het schuren en plamuren.

Groeten Henny


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 29 jun, 2008 22:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Ben voorlopig nog niet klaar met schuren en plamuren: ben nu aan de buitenboel bezig.
Tja, moet ook gebeuren.
Modelletjes moeten soms even wachten :cry:

Groet,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 30 jun, 2008 16:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Ach ja, je moet de keukenheks wel tevreden houden natuurlik heh :P 8)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 13 jul, 2008 23:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Tja, jullie hadden mogelijk zoiets van waar blijft ie nou met z'n Lodestar?
In de afgelopen tijd was er helaas niet zoveel gelegenheid om wat te doen.
Toch een kleine update met een paar foto's.

Geheel naar verwachting moest de vleugel voor de tweede keer geplamuurd worden.
De eerste keer heb ik de naad zo strak mogelijk afgeplakt om zoveel mogelijk detail te sparen.
Probleem is echter dat de doorsnedes van de vleugelwortel en de vleugel zelf dusdanig verschillen dat dit niet voldoende bleek
voor een vloeiende overgang tussen die twee.
De bovenkant valt nog wel mee want ik heb het grootste verschil aan de onderkant laten vallen.
Voor de tweede plamuurbeurt heb ik een iets breder deel afgeplakt zodat er over een bredere strook geplamuurd en
geschuurd kan worden.

Afbeelding

Terwijl de boel droogt heb ik wat aandacht geschonken aan de uitlaatpijpen.
Deze zijn, zoals reeds eerder beschreven aangepast door de pijpdelen E6 en E7 5 mm in te korten en de uitlaatkant iets
schuin af te snijden.
Vervolgens heb ik de uitlaatopeningen (overtollig Hudsononderdeel) erop gelijmd en de naden weggewerkt met jawel, plamuur.
Vervolgens de uitlaatopeningen opengeboord en de vijf kleine gaatjes aangebracht in het spruitstuk.
Hier was ik helaas wat te enthousiast met het kiezen van de boordiameter met als gevolg dat het eerste gat
afgedekt wordt zodra de motor gemonteerd wordt. :evil:

Afbeelding
Morgen dus weer dichtmaken en opnieuw beginnen met het boren van kleinere gaten in het spruitstuk maar dan iets
dichter bijelkaar.

Een andere aanpassing die nodig is om een L18-40 te krijgen zijn de luchtinlaten voor de motoren.
De onderste komen gewoon uit de kit maar zijn aan de voorzijde schuin afgesneden.
Dat vond ik beter overeenkomen met de foto's.
Verder is het plastic overal wat dunner gevijld, 't is tenslotte 1 op 72 nietwaar.
Voor de bovenste gebruik ik de Hudson luchthappertjes die overblijven i.p.v. E8 en E14.

Afbeelding
Van tevoren zijn de motorkappen voorzichtig aan de achterzijde uitgekaakt zodat deze netjes om de inlaten schuiven.

Zodra de vleugelaansluiting naar m'n zin is gaan de motoren erop,
dan nog wat kleine details en dan kunnen we eindelijk beginnen aan de paintjob!
De kritische lezer was waarschijnlijk al opgevallen dat ik de binnenkant al had afgeplakt voordat de romphelften
tegen elkaar gingen. 8)
Ook weer een wijze les uit het verleden waarbij een keurig strak geplaatste canopy vakkundig werd verkl**t doordat
de verfnevel door de deuropening naar binnensloeg.

Tot later,

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 28 jul, 2008 13:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
De motoren zitten erop.
Ben momenteel bezig met allerlei details als antennes.
Ik heb besloten om 'm toch eerst in een primerlaagje te gaan spuiten i.v.m. de aluminium onderzijde.
Misschien waag ik me nog aan wat pre-shading. Een techniek die ik voordat ik het forum betrad nog niet eerder had toegepast.

Inmiddels moet ik ook de knoop doorhakken of ik deze kist met driehoeken of vlaggen ga uitvoeren.
Mijn voorkeur gaat uit naar driehoeken.
Formeel zou het toestel op de datum van 3 maart 1942 de Nederlandse vlaggen gevoerd moeten hebben.
Of dit consequent is gebeurd in die laatste week, daar heb ik zo mijn twijfels over.
Ik ben alleen maar foto's van toestellen met vlaggen tegengekomen van de latere geleverde Lodestars in Australië.
Kortom, ik weet 't niet. Iemand wel?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 03 aug, 2008 23:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Het is vakantie dus kunnen we weer wat meters maken (dachten we).
Bij deze dan de 10e update van de neverending story van de Pakezel.

Na het plamuurfeest zijn de details aangebracht.
Er zijn hierbij toch wat specifieke aandachtspuntjes:

1. De posities van de antennes onder de romp zijn anders op de L18-40.
Ga niet 8) op de bouwbeschrijving maar check de foto's
De radioantenne boven op de romp heeft een driehoekige sokkel.
Er zitten twee loopantennes (zo'n ei) bij de kit, gebruik degene met de smalste voet.
2. Er zitten keurige PE- trailing edgedeeltjes bij die na het monteren van de Fowlerflapgeleidingen gemonteerd kunnen worden.
Op deze PE-delen staat ook de positie van de geleidingen gegraveerd.
Deze verschillen echter met die van de kist. Het beste is dus om de gegraveerde zijde onder te houden.
3. Het staartwiel werkt separaat van het richtingsroer volgens de foto's.
4. Het duo van gekke hockeysticks onder de romp gaat er op vooruit als deze voorzien worden van een boorgaatje.
5. Op de staartconus nog een lampje aanbrengen.
6. Boven de cabineramen zitten een soort druppelvormige ventilatieroostertjes. Vier aan elke kant op ca. 15 mm uit elkaar.
Hiervoor heb ik de bijgeleverde resindeeltjes gebruikt.
Die zijn ergens anders voor in het interieur maar daar zie je ze niet meer en hier wel.

Afbeelding
Na het pielwerk is e.e.a. afgeplakt.
De cockpitramen beplak ik met tape, wrijf er met een potlood overheen,
haal het van het raam af en snij het op maat (dat is ie uiteindelijk pas na een poging of 3:evil:)
Afbeelding
Voor de motoren heb ik per motor twee cirkels uit afplaktape gesneden en in de motorkap geplaatst. Dit werkt lekker snel.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Let op de PE-vleugelachterlijsten. Ik heb ze dus niet ondersteboven zitten (vast is nu eenmaal vast met secondenlijm)

Afbeelding
Onderzijde met antennes en afgeplakte wielkasten

Afbeelding
Cabinedeur gescratched uit plasticard, gaatje er in geboord voor de deurkruk, twee scharnieren erop en
de binnenzijde bekleed met Tamiyatape.

Afbeelding
Ik heb verschillende varianten voor de deurbinnenzijde gezien:
- met een ribframe vergelijkbaar met een automotorkap
- geheel voorzien van bekleding
- half voorzien van bekleding.

Afbeelding
Het dunner maken van de hoogteroeren aan de achterzijde is veel werk geweest maar absoluut de moeite waard.

De gehele kist gaat morgen in de primer (gewoon uit een spuitbus).
Vervolgens zullen er ongetwijfeld ongerechtigheden naar voren komen die nog wat aandacht vragen voordat we
het ding in Jongblad/Oudblad gaan spuiten.
Tja en dan nog de keus maken tussen driehoeken of vlaggen :?

Groeten,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 04 aug, 2008 9:26 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Het ziet er veelbelovend uit! Ik ben ervan overtuigd dat er na de spuitbeurt een prachtige Lodestar staat!
Citaat:
De gehele kist gaat morgen in de primer (gewoon uit een spuitbus).

Eerst nog in bad neem ik aan? In de gravering zit zo te zien nog het een en ander aan stof van het schuren.
Citaat:
Tja en dan nog de keus maken tussen driehoeken of vlaggen :?

Ik denk dat je er met een gerust hart driehoeken op kunt plaatsen. Op 1 maart moesten de vlaggen worden gevoerd, en een wijziging van nationaliteit teken is natuurlijk belangrijk in verband met "friendly fire". (Bestaat er eigenlijk wel zoiets als friendly fire? 8) ) Echter, gezien de chaos tijdens de evacuatie, lijkt het me onwaarschijnlijk dat er tijd (en de juiste verf enz.) werd gevonden voor het schilderen van de vlaggen. Deze veronderstelling wordt gesteund door de 2 foto's van een L-212 die ik in Nico's topic plaatste;

Afbeelding
(Bron: Camouflage & kentekens)
Afbeelding
(Bron: De luchtstrijd om Indië, P.C. Boer)

Beide foto's zijn volgens mij bij dezelfde gelegenheid gemaakt en als het onderschrift klopt werd er tot ruim in maart nog met driehoeken gevlogen. Het lijkt me dat je zonder probleem kan stellen dat de LT9-18 op 3 maart nog was voorzien van driehoeken.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 07 aug, 2008 22:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
@Sjaak, bedankt voor je argumentatie voor de driehoeken.

@ de rest: de Nederland-Indische luchtvaart is niet zo algemeen bekend, toch had ik gehoopt op nog wat
meer reacties over de kwestie om zo tot een beter onderbouwde keuze te komen tussen oranje driehoeken of vlaggen.
Het model krijgt de kleuren zoals de LT9-18 op 3 maart 1942 tijdens de aanval op Broome voerde.
Dus als men hier een visie over heeft nodig ik jullie nogmaals uit te om reageren.

Moppie staat inmiddels in de primer:

Afbeelding
Da's wel nodig gezien de hoeveelheid plamuurwerk.
En, inderdaad zijn er nog wat kleine gedeeltes die nog wat aandacht nodig hebben.

Goed, ik hoop dat jullie mij op weg helpen met de kenmerken, liefst onderbouwd, dan kan ik nu gerust een weekje op vakantie 8)

Groeten,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 08 aug, 2008 0:53 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 nov, 2005 23:22 pm
Berichten: 2765
Woonplaats: Zwolle
Mijn gevoel zegt dat je er driehoeken op kunt maken, maar tja, wat is mijn gevoel je waard :roll: haha,
ik weet het zo uit mijn blote hoofd niet, ik zal er eens naar gaan kijken hoe dat zat met het invoeren van de vlaggen.

_________________
Groeten,
Edwin

http://www.fokkerg-1.nl
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 08 aug, 2008 9:17 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 06 jan, 2007 15:05 pm
Berichten: 1363
Woonplaats: Brussel (BE)
hij staat prachtig in de primer!
echt waar proficiat met je doorzettingsvermogen met het plamuren, want dat was geen lachertje.

Superb job,
L :wink:

_________________
Bouw... ? Brouw zeg ik u, BROUW! @ Monogram F-18A Hornet
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 115 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement