Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 7:39 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 115 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 12  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 19 mei, 2008 13:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
OK. Het "low drag" gedeelte komt uit een omschrijving van de Hudson vleugels in een Jane's boek. Ze hebben het daarin dus over Low drag slots in de leading edge "forward of the ailerons". Maar zo te lezen op wikipedia zouden ze dus niet bewegen... Of de term die Jane's gebruikt in misschien niet correct? :? Blijft een beetje vaag.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 22 mei, 2008 22:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Als techneut wil ik natuurlijk meer weten van die fixed leading edge slots.
Hoe heet dat in goed Nederlands: vaste vleugelvoorrandsleuven?

Een vriend van mij is vlieginstructeur en hij heeft het ongeveer zo uitgelegd dat de sleuven bij het toenemen
van de invalshoek (de hoek die de ongestoorde luchtstroom maakt met de koorde van de vleugel) effectief gaan worden.
Er onstaat door de slots een groter drukverschil tussen de boven- en onderzijde van de vleugel en minder wervelingen
over de vleugel.
Hierdoor wordt het vliegtuig bij lagere snelheden beter bestuurbaar ondanks een toename van de invalshoek.
De constructie zoals toegepast in de vleugeluiteinden van de Lodestar draagt vooral bij aan effectievere werking van de ailerons.
Er is geen sprake van kleppen af andere bewegende delen die open of dicht kunnen maar van een aëodynamisch gevormde spleet.
Althans zo heb ik het begrepen. Correct my if i'm wrong, please.

Ondanks het feit dat SpecialHobby geen opening heeft gemaakt in de vleugel ziet de vorm er wel overtuigend uit.
Er zijn dus twee opties: openmaken of met een donkere kleur de spleet accentueren.
Het lijkt erop dat Airfix zich er met de Hudson een beetje makkelijk van afgemaakt hebben maar ja,
dat is dan ook een doosch van vroegâh.

Afbeelding
Airfix Hudson uit de vorige eeuw

Ik heb nog geen info of foto van de Lodestar (en familie) waar deze slots goed op staan maar ik heb wel wat gevonden
in de vorm van een opengewerkte tekening van de Grumman S-2F Tracker.
Om deze kist op een vliegdekschip neer te zetten is goede bestuurbaarheid bij lage snelheid best handig.
In de vleugelvoorrand zijn lange spleten aangebracht om dit te bewerkstelligen.

Afbeelding
nr.7 in de omschrijving

Afbeelding

Afbeelding
detaildoorsnede

Ik hoop dat met dit verhaal de werking van de leading edge slots wat duidelijker geworden is.
Al met al begint dit Pakezeltopic al flink uit te dijen met allerlei aanvullende praat over historie en techniek.
Ik neem aan dat de gemiddelde brouwer dit soort info echter wel kan waarderen. :wink:

Groeten,

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 22 mei, 2008 22:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Oke, je uitleg maakt veel duidelijk. Dit principe van de "open" sleuven zoals bij de Tracker getoond, wordt tegenwoordig ook nog wel eens gebruikt, bijvoorbeeld op de stabilizers van een T-tail Piper Arrow of Seminole. Je kijkt daar ook echt dwars doorheen.

Deze "doorkijk" vind ik totaal niet terug bij de modellen... (mits het zelfde principe bedoeld wordt natuurlijk) Maar dat is ook niet altijd alles mogelijk in een model.

Blijft een interesant onderwerp.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 24 mei, 2008 9:34 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Duidelijke uitleg, Special Hobby heeft hier gelukkig meer aandacht aan besteed dan Airfix. Nog vorderingen gemaakt met de Lodestar?

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 25 mei, 2008 17:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Shake schreef:
Nog vorderingen gemaakt met de Lodestar?


Ja hoor, het is een beetje schipperen met de vrije tijd.
Gisteren een nieuw terras gelegd in de voortuin en vandaag mogen we weer wat aan de Lodestar bouwen.

Het schilderen van de motorkappen ging niet helemaal goed.
De Modelmaster Zinc Cromate wordt aangetast door de wash, ondanks de droogtijd van een week.
Dat heb ik bij de enamels van Revell of Humbrol nog niet meegemaakt.

Afbeelding


De Wright Cyclonemotoren zijn geschilderd:

Afbeelding

Pauls' palet vooor de motoren:

1. Motorschot in Humbrol 84 stone
2. hele motor zilver
3. transmissiekast grijs Revell 14
4. cilinders in een wash van mat zwart
5. motorschot tussen de cilinders oplichten met Zinc Chromate
6. ontstekingsring in zilver
7. subtiel "highlighten" van opliggende delen van de cilinder door drybrush met zilver
8. details als serieplaatjes en bouten in zilver en zwaart (met cocktailprikkert)

De romp is geschuurd en behoeft gelukkig weinig plamuur.
De romphelften zijn voor het aanbrengen van het interieur wel vlakgeslepen, dat scheelt meestal wel.

Afbeelding

Ben momenteel bezig met het dunner maken van het kielvlak en de hoogteroeren. Deze zijn veel te dik.
De roeren wil ik loszagen om in een andere stand te zetten.

Afbeelding

Aan de fixed leading edge slots in de vleugels ga ik niets veranderen.
Dit voegt m.i. te weinig toe aan het model.

Tot later,

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 27 mei, 2008 9:51 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Je motoren zien er goed uit. Succes met de rest van de kist.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 05 jun, 2008 22:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Even de tussenstand doorgeven van het Lodestarproject,

Momenteel is de romp geschuurd. Deze behoefde weinig plamuur.
Dat is met de motorgondels wel anders. De pasvorm is niet echt goed.
Een en ander staat nu in de plamuur maar ik denk dat er nog wel een laagje overheen moet.
De motorkappen bestaan uit twee helften. Dat is wel logisch omdat de kappen naar achter toe kleiner worden
waardoor de motor er nooit in zou passen.
Grootste probleem is nu dat de motorkappen niet mooi rond zijn.
De buitendiameter heb ik middels vijlen en schuren aardig in vorm gekregen maar de motoropening is gewoon ovaal te noemen.
Middels plamuren en slijpen hoop ik een mooie ronde opening te creeëren.

Laatste onderdeel waar wat aan gedaan is, is het staartstuk.
Eerst heb ik de trailing edge flink dunner gevijld/ geschuurd.
Vervolgens de hoogteroeren losgezaagd en in nose-down positie teruggeplaatst.
(De stuurkolommen stonden reeds wat naar voren, jawel).
De naden heb ik gevuld met plamuur.
De andere stand van de roeren maken het model wat levendiger.

In het weekend hoop ik weer wat meer tijd te hebben om o.a. de motorgondels e.d. te fatsoeneren en
de vleugels tegen de romp te monteren. Dan begint 't eindelijk wat te worden.
Uiteraard volgen er nog foto's.

Gegroet,

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 06 jun, 2008 8:25 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Het euvel van niet helemaal mooi ronde motorgondels heb ik ook bij mijn Hawk 75. Wel net iets ander natuurlijk want de opening is op zich ovaal, maar het loopt niet helemaal lekker..

Groetjes, NIco

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 08 jun, 2008 23:36 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Hier alweer de zevende update van de Lodestarbouw nu met foto's.

Zoals reeds genoemd geven de twee halve motorkappen niet direct een mooi resultaat.
Eerst heb ik de naadjes geplamuurd en vervolgens met een dun rondslijpsteentje de ronde vorm aangebracht.
De slijpsteen heb ik bij gebrek aan een DremelProxxongeval maar in mijn accuboormachine gestoken.
Dat ging best, Wel goed het schijfje uit de buurt van de motoren houden want anders is tie half weggeschuurd voor je er erg in hebt.

Tenslotte met waterproof schuurpapier korrel 500 de boel rond geslepen.
Dit heb ik gedaan door een strookje schuurpapier om mijn hobbymes te plakken met Tamiyatape.

Afbeelding

Afbeelding
Gewoon rustig rondjes draaien en regelmatig de vorm checken (b.v. met een cirkelmalletje).

Vervolgens kunnen we gaan plamuren. Hoera :?
Ik had de bui al zien hangen en ben gelijk maar naar de bouwmarkt geweest om een tube Alabastine snelplamuur te halen.


Afbeelding
Vooral rond de motorgondels en de cockpitkap is de nodige vulling vereist om een mooie overgang te krijgen.

Voor de naden in het staartstuk en onder de cockpitramen gebruik ik plamuur van Vallejo.
Dit is lekker plameu en door het dunne tuutje fijn te doseren.
Het overtollige kun je wegvegen met een natte vinger.
Het spul laat zich niet prettig natschuren. Ook na een dag droogtijd blijft het gevoelig voor vocht en raakt los.
Het groffere plamuurwerk doe ik normaalgesproken met groene putty van Squadron maar die had ik nu even niet voorhanden.
Het is voor de eerste keer dat ik Alabastine probeer en dat gaat goed moet ik zeggen.

Afbeelding
Dit lukte natuurlijk niet in 1 keer dus weer de omgeving afgezet met Tamiyatape en wederom flink plamuur aangebracht.

Tja, ik had de hoop dit weekend de vleugels e.d. te monteren maar ik ben nog effe niet klaar met schuren
(en mogelijk ook nog niet met plamuren).

Als toegift dan nog maar een paar referentiefoto's afkomstig uit de boekjes van Hugo Hooftman:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Groeten,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 10 jun, 2008 12:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Kijk, zo om de twintig jaar komt er toch weer een nieuw boek uit over de (militaire) luchtvaart in Indië.
Midden jaren tachtig hadden we de boeken van P.C.Boer, Thijs Postma en Bart v.d. Klaauw en nu wordt deze aangekondigd:

http://www.geromybv.nl/epages/61575298.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/61575298/Categories/geromy_bv/project_2

Ben heel benieuwd of er nog nieuw materiaal in staat en wanneer die uitkomt. Da's bij Geromy altijd maar afwachten...
Maar goed het initiatief is er.

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 115 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement