Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 23:13 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 64 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 19 maart, 2008 11:37 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 09 jan, 2008 0:26 am
Berichten: 281
Woonplaats: Utrecht
Hee Jeroen,

Zit er zeer goed uit, heel goed resultaat. Ik vind dat je er echt iets extra's van hebt gemaakt. Ik ben dan ook heel benieuwd naar de rest van je verslag. Ik blijf het zeker volgen.

Succes ermee.

Greetz, Jabo

_________________
To brouw or not to brouw... That's the question!

1/72 militaire luchtvaart
F-86E
Heinkel He-111


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 23 maart, 2008 20:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Het voordeel van 1/48 is wel dat je er wat makkelijker extra detail in kunt prutsen, maar ik denk dat dit voorlopig wel even de laatste 1/48 kit is voor mij. Neemt zoveel ruimte in dat kleine vitrinetje, zelfs al is een Skyhawk nou niet één van de grootste kisten. Een 1/48 F6F-3 Hellcat is nog groter... :shock:

Even een schriftelijke update, want het is al wat te donker voor redelijke foto's en wat ik gedaan heb, is wel veel werk, maar niet echt foto-waardig...

Het kantoor is dus zo goed als klaar. Op mijn eigen foto zag ik nog een gietnaad op de knuppel dus die ook nog maar even weggehaald.
Ik zag op de referentiefoto's van de stoel dat er nog een geel/zwart gestreept blokje aan de rechterkant moest en omdat dat ook nog wat kleur geeft er ook nog maar in gemaakt.
Toen wilde ik de stoel+wielbak in de romp plakken, maar dat paste niet. Dit kwam omdat ik de voorkant van de stoel te hoog gemonteerd had op de bak, waardoor ik ruimte te kort kwam. Dus de wielbak maar weer losgebroken, in de romp geplakt, en daarna de stoel erbovenop. Het bleek dat één van de steuntjes te lang was gemaakt door dhr. Monogram.

Dat maar laten drogen -intussen de tanks in elkaar geplakt en op allerlei plekken die zesduizendvierhonderdrieënzestig pinmarks geschuurd. Wat een klus, en nog kom je ze overal tegen!

Toen konden de vleugels op elkaar, dat paste na wegsnijden van de montagepinnen en het schuren van de pasvlakken redelijk goed.

Intussen de luchtinlaten afgemaakt met een driehoekig onderstukje, en ook het afdekplaatje van de achterkant pas gemaakt. Boven de uitlaat keek je namelijk ook zo de romp in.

Tijdens het dryfitten van dit alles (en wat kleine correcties her en der) had ik van de romphelften de montagepinnen weggesneden en de pasvlakken geschuurd (bij deze kit standaardbehandeling). Het lijkt nog wel redelijk te passen ook!

Toen kwam ik er ook achter, dat er achter de stoel eigenlijk niks zit, waardoor een open cockpit een groot gat laat zien. Grrrr. Dus ik op de doos gekeken aan de zijkant, daar staat nl. de cockpit wel open. En wat zie ik??? Hebben die @#$$ van Monogram voor het model dat gemaakt is voor op de doos, gewoon de cockpit veel te ver naar achteren gezet, waardoor de stoel nu ook achterwand was! Dan kijk je niet dwars door de romp heen... Zal volgende keer wat foto's plaatsen van wat ik bedoel. Ik zal dus een dichte cockpit (moeten) maken, wel jammer van dat extra werk, want je ziet er dan minder van terug.

En toen was het etenstijd en heb ik de boel weer opgeruimd, misschien vanavond nog even knoeien!

Groeten
Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 07 apr, 2008 22:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Hier ook weer eens een updateje, na wat leuke weekend-uitjes met de camper, technische ellende daarmee en familiedingessen enzo, toch vanavond (eigenlijk mijn vaste zwem-avond, maar vriend van me kon niet dus zelf ook maar niet gegaan -de Skyhawk lonkte!) weer ietsjes verder gekomen met de Skyhawk.

Had de romphelften al bijna op elkaar geplakt, todat ik me opeens bedacht dat dit ding wel eens enorm achterover zou kunnen gaan hangen zonder wat gewicht in de neus. Ik zag m'n brouwavondje al tot stilstand komen, tot mijn vriendin op het briljante idee kwam om wat loodjes van drijfkaarsen op te snorren en die pasten warempel precies in het toch niet zo grote neusje van de Skyhawk...

Afbeelding
(beetje crappy foto, werd al donker, maar voor het idee...)

Met wat kleine drupjes secondenlijm vastgezet, instrumentenpaneeltje ertussen, nog een laatste dryfit en huppekee, kledder lijm erop, elastiekjes erom, knijpers op de staart en zo staat de romp nu te drogen.
De pasvorm is best goed, maar het lijkt wel alsof de ene romphelft ietsjes groter is als de andere, waardoor er een soort randje op zit. Op een klein niet zichtbaar stukkie een Grendel-tip geprobeerd: met lijm de boel dichtsmelten en schuren, en dat werkt wel goed omdat je de paneellijnen goed kunt vermijden. Eerst maar eens uit laten harden, dan komt de rest wel.

Tijdens het drogen maar weer verder met die Monogram-kwalen, pin- en sinkmarks, dus veel plamuren en schuren wat niet zo heel veel intersante foto's oplevert, tenzij iedereen zit te springen om witte rondjes en vormpjes op een grijze achtergrond :mrgreen:

Groeten, Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 13 apr, 2008 15:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Even een kleine update en nog een eerdere "belofte" invullen...

Als eerste maar de update:
Afbeelding
Het lijkt nu dus op een Skyhawk! De eerste plamuurronde is inmiddels ook achter de rug, er zit nog even wat meer werk aan dan verwacht omdat deze kit nog opliggende paneellijnen heeft en dan kun je niet gewoon lekker uitleven en weer scriben. De pasvorm is best goed, eigenlijk heel weinig kieren, alleen jammer dat door de ouderdom van de mallen de ene romphelft wat groter is als de andere, maar niets wat een scherp mesje niet kan oplossen. En even wat extra lijm ertussen, even laten intrekken en dan met je vinger (doekje?) uitsmeren werkt ook wel, daarna wel even strak maken met plamuur natuurlijk. Daar ben ik nu mee bezig. De vleugel is nog een dryfit trouwens, aan de bovenkant zitten nog wel wat kieren die door de vorm van de romp onmogelijk te plamuren zijn -dus maar ff wat sprue in de romp stoppen om hem +/- 1-2mm uit elkaar te duwen en dan zijn de kieren weg.

Verder nog de beloofde cockpit-prut van Monogram, omdat er nu achter de stoel zo'n groot gat zit en het dus geen gezicht is de cockpit open te laten en je m'n extra werkt dus ook niet zo goed gaat zien... :(
Afbeelding
Zo past het allemaal goed in elkaar, en klopt ook de 'rand' waar straks de canopy in valt. Deze sluit nu redelijk goed aan. Ook de kan de cockpit maar op 1 manier op de wielbak, en de wielbak natuurlijk maar op 1 plek in de romp en dat is hoe het nu zit.

Monogram wil dat grote gat natuurlijk niet laten zien, dus hebben ze het zo in elkaar gefrot:
Afbeelding
Let vooral op diezelfde rand, en ook dat je roerpedalen enzo veel beter ziet. Het lijkt ook net of de gele handel op de stick zit in plaats van vooraan bij de stoel.

Nou ja, genoeg gezeurd, ik had gisteren geen tijd en vrijdag m'n dag niet, dus toen heb ik er niets aan gedaan. Vandaag weer vrolijk verder geweest!

Groeten Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 05 mei, 2008 16:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Niet echt een update waardig, maar toch een teken van leven :)

Behalve wat schuur-en-plamuur op nog wat gemiste plekken, weinig nieuws. Heb alle laatste onderdelen uit de gieboompjes gehaald, wat gedry-fit en nog meer gemiste pin-en sinkmarks geplamuurd (er komt echt geen eind aan!), Het landingsgestel past er trouwens mooi strak in dus dat is wel handig voor straks. De wielen hadden allemaal mooi rillenprofiel, maar waren scheef gegoten, dus dat is ook allemaal weg waardoor ze er nu versleten uit zien. Nou ja, 't sleet hard op zo'n ruwe basis zullen we maar zeggen.

Nu nog te doen:

*wat laatste PE-frutsels, zoals tie-down ringen, geleiders voor de slats en launch-haken voor de catapultkabels monteren;
*cockpitkap en voorruit passen;
*alle uitstekende antennes preventief verwijderen, ik breek ze toch altijd af en raak ze meestal kwijt;
*staartvleugels monteren
*cockpit afplakken
*verf-verf-verf! :)

Groeten Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 12 jun, 2008 10:56 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 aug, 2005 10:16 am
Berichten: 2232
Woonplaats: Beekbergen
He Jeroen,

kun je mij vertellen welke drop tanks er in de Monogram versie zitten?
Ik ben op zoek naar een 400 Gallon drop tank, deze kon alleen onder de centerline station gedragen worden, in tegenstelling tot de 300 Gallon tanks die ook onder de vleugel konden..

Hoe is het verder met je A-4?

Gr.
Sid

_________________
Als al het andere niet lukt, lees dan de handleiding...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 13 jun, 2008 18:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Hoi Sidney,

De bewapening en tanks die er bij mij bij zitten, zijn enkel wat er op de boxart en op één van de sprue-shots te zien is, slanke tanks met horizontale vinnen. Precies alles wat ik voor een USMC A-4 nou net niet nodig had ;)

De 400gal tank, is dat de vin-loze tank onder de centerline, die op de foto te zien, van hoe ik mijn A-4 wil gaan maken?
Die heb ik er dus helaas (ook) niet bij en ik kon hem aftermarket ook niet vinden. Ik heb begrepen dat die van een A-1 Skyraider hetzelfde zijn, en ik had nog een gebouwde Monogram A-1 liggen, maar die heeft jarenlang aan het plafond gehangen en mist het één en ander -waaronder deze tank.

De A-4 maakt het verder goed, maar omdat de werkbank wat vol wordt, wil ik eerst de Hobbycraft Corsair afmaken om wat ruimte te maken. Daardoor niet zoveel kunnen doen... Wel heb ik intussen de vleugel vastgeplakt en alle naden nogmaals geplamuurd. Moet ze nu nog nalopen op onregelmatigheden.

Groeten Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 13 jun, 2008 20:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 aug, 2005 10:16 am
Berichten: 2232
Woonplaats: Beekbergen
Hallo Jeroen,

Op de foto van die Marines A-4 heeft ie 3x een 300 Gallon tank.
De centerline tank is ook een 300 Gallon tank, alleen zonder finnen en met een ronde kont. Er was overigens nog een variant, met een afgeknotte kont, maar dat zou misschien wel de 400 Gallon versie kunnen zijn...

De tanks onder de vleugel in jouw kit zijn ook 300 Gallon, maar dan met fin. Met enig verbouwwerk is het zo een 300 Gallon tank met ronde kont.

De A-1 vloog uitsluitend rond met 300 Gallon tanks.

De 400 Gallon tank is net nog wat groter, boller en stomper. En net zoals jij heb ik die ook niet kunnen vinden in het aftermarket circuit. De Vigilante vloog bv. wel met 4x 400 Gallon tank, maar ook in de Trumpeter kit zitten ze niet.

Maar begrijp ik goed dat jij de Marines A-4 wil maken zoals op de foto? D.w.z. met 3x 300 Gallon tank. En dat je er maar 2x 300 Gal hebt? Dan kan ik je er wel een opsturen, want ik gebruik er sowieso maar 1x 300 Gal.

Succes i.i.g.

Gr.
Sid

_________________
Als al het andere niet lukt, lees dan de handleiding...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 15 jun, 2008 17:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Hallo Sidney,

Dank je voor de informatie! Dat is heel handig te weten, dat alle tanks op die foto 300 gallon zijn. Ik heb er dus 2 -mijn idee was om een A-4 te maken zoals die operationeel vlogen vanaf Chu-Lai of Da Nang, (ben vergeten van welke VMA-121 opereerde), meestal met een centerline tank en dan bommen of raketten onder de vleugels.
Helaas moet ik dan 2 weapon sets kopen en dat zou ik dan liever voor een ECHT mooie A-4 doen, zoals die van Hasegawa ;)

Het was in eerste instantie niet mijn idee om de configuratie van het toestel van de foto exact na te maken, maar nu je het zegt, zo'n home-coming vanuit Vietnam in Japan is een leuk idee om na te maken. Een soort happy-end, zeg maar. Kun je me een PB'tje sturen wat je voor de tank wilt hebben en wat de verzendkosten zijn?

Dan ga ik even schetsen en nadenken, hoe ik de tank het beste kan verbouwen. Lijkt me een leuk project, heb zoiets nog nooit gedaan en het lijkt me wel een uitdaging :)

Groeten Jeroen

PS zijn dit de 400 gallon tanks, is wel 1/72, maar voor mijn beeldvorming:
Afbeelding

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 15 jun, 2008 18:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 aug, 2005 10:16 am
Berichten: 2232
Woonplaats: Beekbergen
Jeroen, dat zijn inderdaad de 400 Gallon tanks.

Verder heb je zometeen PB.

Gr.
Sid

_________________
Als al het andere niet lukt, lees dan de handleiding...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 64 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement