1.JaVA_Platypus schreef:
Chromate green vindt ik zelf wel mooi. Het is een stuk lichter als Interior green en het zou zomaar echt historisch kunnen zijn. Ik geloof niet dat er in de oorlog heel krap werdt gekeken. Het lijkt me niet dat ze een vliegtuig in de fabriek hielden omdat ze toevallig niet effe een potje van de juiste verf hadden staan.
De cockpitfoto's van de Lodestar die ik heb gezien zijn zo goed als allemaal Interior Green. Vaak met de grijze geruite stoffering.
http://uscockpits.com/Cargo/C-60A-1-LO%20Lodestar.jpg
Zinc-Chromate was een vrij transparante lak die afhankelijk van de ondergrond en het aantal lagen de ene keer meer geel en
de andere keer meer groen leek.
Het heeft een sterk corrosiewerende werking en werd vaak met gangbare kleuren als b.v. zwart op kleur gemaakt.
Hier waren destijds geen vaste richtlijnen voor dus in dat opzicht heeft 1.JaVA_Platypus gelijk.
Als nadeel vonden de bemanningen dat het eigenlijk te licht/ te fel van kleur was waardoor de fabrikanten ertoe overgingen
een groene variant voor het bemande deel van hun vliegtuigen te gebruiken.
Interne constructies zoals b.v. vleugelspanten e.d. bleven vaak wel gewoon Zinc-Chromate.
Een aantal fabrikanten had zo z'n eigen interieurkleurtjes i.p.v. Interior Green, variërend van donkergroen tot zalmrood.
Groeten,
Paul