Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 0:08 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 115 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 01 apr, 2008 23:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Hallo,

Voor de groepsbouw “De Val Van Java” wil ik het Lodestar vrachtvliegtuig bouwen.

Mijn bouwverslag trap ik af met een inleidend verhaal met achtergrondinformatie over de techniek en
historie van dit Lockheedproduct en dan met name het gebruik in Ned.Indië.

Veel lees en kijkplezier toegewenst en uiteraard zijn jullie opmerkingen/ reacties van harte welkom.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Korte historie Lockheed Lodestar.

Eerste vlucht Model 18 vond plaats op 21 september 1939
Het Lockheedontwerp vloog sneller maar kon minder lading vervoeren dan zijn concurrent de DC-3/ C-47.
Het type maakte deel uit van de opvallend herkenbare familie van de Lockheed “Twins” bestaande uit
o.a. de Model 10 Electra, Lockheed 12 en Lockheed 14 –modellen.

Afbeelding
Fabrieksfolder Lodestar

Lodestar type aanduidingen zijn o.a. L-18 (civiel), C-56 t/m C-60 (USAAF-designations) R5O (USN VIP-bak)
en Japan (!): Kawasaki Ki-56 "Thalia"
Totaal aantal gebouwd: 625 en 121 in Japan
Doorontwikkelde modellen: Hudson (bommenwerper), Lexington, Ventura, Harpoon (allen meestal t.b.v. ASW-onderzeebootbestrijding)

Constructie:

Conventioneel geheel metalen vrachtvliegtuig
Ontworpen in als verlengde versie (+168 cm) van de Lockheed 14 Super Electra.
Ter voorkoming van resonaties als gevolg van de verlenging is het staartstuk hoger geplaatst dan bij het Model 14.
Vleugel met hydraulisch bediende fowlerflaps en vaste vleugelslots voor goede start- en landingseigenschappen.

Afbeelding
USAAF Lodestar (bron: www.flickr.com)

Techniek (Model 18-40/ C-56B LO):

Spanwijdte: 19.97 m
Lengte: 15,17 m
Hoogte: 3,63 m
Normaal gewicht: 8000 kg
Motoren: 2x Wright Cyclone GR1820-G102a van 900 pk.
Propellers: Hamilton Standard Hydromatic, 3-bladig
Max.snelheid: ca. 400 km/h op 2400 m
Plafond: 7100 m
Vliegbereik: max. 3200 km


Aanpassingen ML-KNIL-toestelen:

Registraties model 18-40, 1e serie van 20 stuks LT9-06 t/m LT9-25
Canvasbanken voor 20 militairen
Centrale kabel in cabine voor aanhaken static-line parachutisten
Diverse toestellen hebben gevlogen met bewapening in de vorm van twee
7,7 mm Colt-Browning mitrailleurs die in de achterste cabineramen geplaatst waren. De ruiten waren hiertoe verwijderd.
Er zouden ook kisten hebben rondgevlogen met een bezemsteel in de staart als nepmitrailleur...
Er zijn toestellen uitgerust met een extra 400 liter brandstoftank.


Aanschaf voor Ned.Indië.

Noodzaak van de aankoop waren de bevoorrading afgelegen vliegvelden, de vervanging van de oude Fokker F-VIIb/3m’s en
men had plannen voor een heuse parachutistenbrigade.
Bekendheid met het Lockheedproduct door ervaringen van de KLM en KNILM met de Lockheed 14 en de kleine Lockheed 12’s
die in gebruik waren bij de ML-KNIL en de oorlogsdreiging hebben waarschijnlijk bijgedragen aan een snelle beslissing..
Bestelling voor 20 stuks Lodestars L18-40 werd al op 22 mei 1940 geplaatst echter door problemen rondom
de levering van de motoren pas goedgekeurd op 19 oktober 1940.
Dit was grootste probleem waar de Nederlandse aankoopcommissie steeds mee te maken had;
de schaarste op de markt van vliegtuigmotoren.
Ook wilde men zoveel mogelijk standaardiseren op Wright Cyclone stermotoren.
Deze werd o.a. ook gebruikt door het KNILM en in de Buffalo.
Dit maakte het onderhoud en de onderdelenlogistiek verspreid over de Archipel een stuk eenvoudiger.
De Lodestars zijn uiteindelijk zonder motoren aangekocht, die werden op de tweedehands markt bijelkaar gesprokkeld.
Dat deze motoren voor een hoop problemen hebben gezorgd valt dus hiermee te verklaren.
Daarnaast had de Cyclone een hoog brandstofverbruik hetgeen het vliegbereik van de toestellen nadelig beïnvloedde.
Bij de eerste crash door motorstoring kwam de Legercommandant Lt.Gen.Berenschot om.


Bijdrage aan de strijd.

Medio november 1941 waren er 19 kisten van het type Model 18-40 operationeel ingedeeld bij de Depotvliegtuigafdeling en
er is veel gebruik van gemaakt. Een aantal vliegers van het KNILM werd op de Lodestars ingezet.
Er werd gedurende de mobilisatie stevig geoefend in verplaatsingen van Vliegtuiggroepen en een samenwerkingsverband
aangegaan met de Britse RAF en Australische RAAF.
De belangrijkste opdrachten in de oorlogsperiode van 7 december 1941 tot de capitulatie in maart 1942 waren vluchten naar Timor,
het vervoer van B-25 vliegers van India en naar Australië en de evacuatievluchten van personeel van Java naar Australië.
Achteraf is gebleken dat de inzet van het meer ervaren personeel op de Lodestars een goede zet is geweest gezien
de extra druk die er op hun schouders lag.
Deze evacuatievluchten vluchten duurden zo’n acht uur en werden uitgevoerd door één vlieger,
vaak ontbraken extra hulpmiddelen als een automatische piloot of blindvlieguitrusting.
In de loop van februari ’42 zaten de Japanners al zo dichtbij dat deze vluchten ’s nachts uitgevoerd moesten worden.
Gedurende de strijd zijn er acht toestellen verloren gegaan, de rest is uitgeweken naar Australië.
Omdat er een enorm gebrek aan transportcapaciteit was zijn de elf Lodestars plus
een Glenn Martin verkocht aan de USAAF aldaar.
Later zijn nog twee aanvullende bestellingen geleverd, de eerste serie van negen hiervan is overgenomen
door de USAAF en de laatste serie is afwisselend gebruikt door de ML en RAAF in Australië (zes stuks C-60A-5).
Daarnaast gingen twee andere toestellen naar de KLM op Curaçao.
Deze acht kisten hebben tot ca. 1947 gevlogen.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

In de volgende posting ga ik verder in op het specifieke toestel dat ik voor dit project voor ogen heb en
het verhaal dat bij de betreffende kist hoort :wink:.

Groeten,

Paul


Laatst bijgewerkt door Paulus de Boskabouwer op zo 30 nov, 2008 23:46 pm, in totaal 16 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 02 apr, 2008 19:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 nov, 2005 23:22 pm
Berichten: 2765
Woonplaats: Zwolle
Een prachtige introductie, een toestel van onschatbare waarde tijdens de strijd, veel verplaatsingen waren niet mogelijk zonder deze kist. Ik ben benieuwd naar je verslag, heel veel plezier en succes!

_________________
Groeten,
Edwin

http://www.fokkerg-1.nl
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 02 apr, 2008 23:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2803
Woonplaats: Leiderdorp
Ik kwam deze vanavond nog tegen:

Afbeelding

Afbeelding
www.adastron.com


..wellicht handig als referentie.

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 03 apr, 2008 10:09 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Leuk onderwerp!
Ik denk dat ik laatst een stuk heb gelezen in "De luchtstrijd om Indië" waarin ook de bezemstelen genoemd werden. Ook werd er geschreven dat de toestellen zo intensief werden gebruikt dat de vlieger het toestel tijdens langere vluchten op de automatische piloot zette en dan ging slapen. Een ander bemanningslid hield dan een oogje in het zeil. Ik kon alleen het betreffende stuk niet terugvinden, maar het is dan ook een dik boek met véél letters en weinig plaatjes :wink: .

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 04 apr, 2008 14:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
@g1-reaper: bedankt, het is inderdaad een heel belangrijk toestel geweest achter de schermen. Er komt trouwens nog meer intro, jawel.

@David: leuk dat je wat foto's neerzet. Ik heb al het nodige beeldmateriaal verzameld maar moet
eerst m'n pc-probleempje oplossen voordat ik wat kan tonen.

@Shake: ja lachen hè, die bezemstelen. Ik hou wel van die vindingrijkheid.
In één van de komende postings komt een uitgebreide referentielijst te staan betreffende de Lodestar.

Groeten,

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 04 apr, 2008 16:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Waarom de Lodestar als onderwerp voor de groepsbouw “De Val Van Java”?

De prestaties van de Depotvliegtuigafdeling en de Lodestar in het bijzonder zijn naar mijn mening altijd wat onderbelicht gebleven.
De Lodestar bewees zich in korte tijd, ondanks de sores met de tweedehands motoren.
Natuurlijk is het heen en weer vliegen met vrachtvliegtuigen niet zo spectaculair als het uitvoeren van luchtgevechten en bombardementsvluchten maar toch is dit van cruciaal belang gebleken voor een snelle opbouw van Nederlandse eenheden in Australië met het geëvacueerde personeel.
Daarnaast was er in het gehele verre oosten nauwelijks transportcapaciteit waardoor de ML-Lodestars van grote waarde waren voor de geallieerden.
Kortom de Lodestar leverde een substantiële bijdrage aan de hervatting van de strijd tegen Japan.

De Depotvliegtuigafdeling vloog zich op de valreep een slag in de rondte om zoveel mogelijk personeel en burgers van Java naar Australië te krijgen.
De vliegers leverden grootse prestaties als zij vechtend tegen de vermoeidheid, ’s nachts de Indische Oceaan overstaken om ergens op het grote Java te landen om mensen op te pikken.
Om vervolgens weer aan de gevaarlijke terugtocht te beginnen onder dreiging van Japanse vliegtuigen. En dat met onbetrouwbare motoren.
Tot vlak voor de capitulatie werden deze vluchten onder de neus van de Japanners uitgevoerd.


“Wild Bill Winckel”

Onderstaand verhaal is afkomstig uit het maandblad Moesson maart 2006.
Het artikel over de belevenissen van Guus Winckel heet “The Japs Are Coming” en is geschreven door Marianne van Velzen.


Op de ochtend van 3 maart 1942 liggen Nederlandse, Britse en Amerikaanse vliegboten met vele evacués in de baai van Broome.
Met zijn Lockheed Lodestar en een groep vluchtelingen arriveert Winckel dezelfde ochtend op het kleine vliegveld van de stad.
'In Broome werd er getankt,'herinnert hij zich. We waren op weg naar Perth.
Ik had bij het aanvliegen onze Catalina's en Dorniers in de baai zien liggen. Ik stond mij wat uit te rekken toen ik negen stippen aan
de horizon zag.
Ik dacht aanvankelijk dat het RAAF vliegtuigen waren van de Australische luchtmacht, dus ik vroeg nog aan iemand op het vliegveld: "Is the RAAF flying today?" De man antwoordde ontkennend.
Ik zei: "Sound the alarm. The Japs are coming." Tja, toen brak de hel los.'
De Nederlandse Catalina's en Dorniers in de baai liggen als ratten in de val. De Japanse Zero's schieten hun mitrailleurs leeg op de vliegboten die al snel in de brand vliegen of zinken.
Ondertussen is Winckel op het vliegveld bezig zijn passagiers in veiligheid te brengen. 'Er lagen grote betonnen buizen naast de landingsbaan.
Ik heb ze daar maar ingestopt. Er was niets anders,' zegt hij schouderophalend.
De Lodestar was bij de achterramen voorzien van een mitrailleur en Bill Maks, Winckel's telegrafïst, haalde deze intussen uit het vliegtuig. 'Ik nam de mitrailleur van Maks over en met een trommel van tweehonderd rounds aan munitie ben ik een eindje van mijn vliegtuig gaan staan."Smeer'em", zei ik nog tegen Maks.'
Tijdens de eerste aanval wordt de Lodestar van Winckel onherstelbaar beschadigd, maar zelf wordt hij niet geraakt. Tijdens de tweede aanval komt één van de Zero's laag langs. Het is het vliegtuig van de Japanse luitenant Kudo.
'Hij vloog vlak langs,'aldus Winckel, 'ik zag hem zelfs lachen... maar niet lang natuurlijk. 'Winckel schiet zijn mitrailleur leeg op het toestel dat even daarna in zee stort. Zijn hand raakt ernstig verbrand door de gloeiende loop van zijn wapen, maar het heldhaftige optreden gaat niet onopgemerkt voorbij. Later vertellen diverse Amerikaanse vliegers over een wild schietende Nederlander en het levert hem de bijnaam 'Wild Bill Winckel' op.
Als na een kwartier de aanval voorbij is, beseft Winckel dat hij iets moet doen. Zodra Paul Kranenburg op het stukgeschoten vliegveld met zijn Lockheed landt, neemt Winckel het toestel over en begint met het regelen van de evacuatie van de gestrande vluchtelingen en gewonden (..).


Guus Winckel heeft later in de oorlog met zijn B-25 nog een Japanse minionderzeeër tot zinken gebracht voor de Australische kust.
Dit gebeurde op een moment dat het verloop van de oorlog veel Australianen niet positief stemde.
Dit succesje was een enorme moreelboost en Winckel werd een oorlogsheld in Australië.

Tja, het opvallende verhaal van “Wild Bill Winckel” heeft mij ertoe doen besluiten te kiezen voor zijn Lodestar LT9-18.
De kist is tijdens de aanval op Broome verloren gegaan maar heeft voordien een grote bijdrage geleverd aan de evacuatievluchten en
er is zelfs een Zero mee neergehaald. Niet op de gebruikelijke manier maar toch...

Afbeelding
de LT9-18 na de aanval (het model wordt trouwens van vóór de aanval :wink: )


Referenties

Maandblad Luchtvaart okt.1991 *#
Modelbouw in Plastic 1989 nr.1 *
Moesson, het Indische Maandblad, maart 2006, artikel over Guus Winckel door Marianne van Velzen
Van Glenn Martins en Mustangs, H.Hooftman 1967
Camouflage & Kentekens, J.Greuter e.a. 1997 *
De luchtstrijd om Indië, P.C.Boer e.a. 1990 #
De luchtstrijd rond Borneo, P.C.Boer 1987
De Militaire Luchtvaart in Nederlands-Indië, B.v.d.Klaauw en B.M.Rijnhout

Referenties gemarkeerd met * bieden de meeste informatie voor de bouw van een model.
Referenties gemarkeerd met # bieden de meeste informatie over de historie.

Internet:

http://www.1940airterminal.org
http://aeroweb.brooklyn.cuny.edu/specs/lockheed/c-56.htm
http://www.airliners.net
http://www.airpirates.com/gallery/US_Recoveries/Lodestar
http://www.airwaysmuseum.com/Lodestar%20VH-CAC.htm
http://www.awm.gov.au/alliesinadversity
http://cas.awm.gov.au/photograph/070120
http://www.adastron.com/lockheed/
http://www.microworks.net/pacific/aviation/r5o_lodestar.htm
http://www.uswarplanes.net/lockheedtwin.html
http://www.youtube.com/watch?v=mqo_ohtyXLU
http://www.youtube.com/watch?v=sHrER-KvI6c&feature=related
http://www.moesson.com/testweb/digitalisering/MOE_OCR_5172_50_9.doc
http://www.youtube.com/watch?v=jl1pJssdpu0&feature=related

Afbeelding
fragment uit de laatste link

Na deze stevige inleiding wordt het tijd voor het echte werk.
Volgende keer gaan we in de doos snuffelen ("dozenruiken" voor de intimi :) ).

Groeten,

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 06 apr, 2008 13:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Zoals beloofd gaan we eerst dozen ruiken.
Lekker op 't gemak bekijken wat de kit te bieden heeft en even wat eerste indrukken opdoen over de maatvoering en de passing.
Meestal gaat het na het bekijken van de doos twee kanten op:
of je kiepert de doos meteen weer op de stapel of je wordt enthousiast en je kan bijna niet wachten om ermee te beginnen.

Eerst even wat bevindingen:
Het model is van SpecialHobby (SH 72112) en omvat een C-60 Lodestar in schaal 1:72
Prijs: ca. € 30,=

Afbeelding

Het is een shortrun mixed mediakit met spuitgiet canopy, resinonderdelen en photo-etchedset.
Even in normaal Nederlands voor diegene die nog weinig lijm door de aderen heeft vloeien:
het betreft een normale plastic bouwdoos, uitgegeven in beperkte oplage met een gewone cockpitkap en
wat kleinere onderdelen uitgevoerd in giethars en foto-geëtst metaal.

Paneellijnen zijn ingegraveerd.
Opties: parachutistenbanken of vliegtuigstoelen, extra losse cabinedeur bijgevoegd.
Kleuraanduidingen: Gunze Sangyo
Decals voor BOAC, RAF en Noorse luchtmacht.
Aantal onderdelen: 231, waarvan 154 benodigd voor een Lodestar (het is dus een goede investering voor de scrapbox)

Impressie van de inhoud:

Afbeelding
Duidelijke bouwbeschrijving met voldoende kleuraanwijzingen voor het interieur
Afbeelding
Eerste van de zes sprues
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Mooie heldere tranparante delen en minuscule resindeeltjes
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Keurig verzorgde ijzerwaren
Afbeelding
Strakke decals, helaas geen ML-KNIL-versie


Schaalnauwkeurigheid: zeer goed, hoofdmaten binnen -1 mm
Lengte model: 210 mm
Spanwijdte model: 276 mm
Gelijkenis t.o.v. origineel: eerste indruk is heel goed. Je krijgt absoluut waar voor je geld!

Nog wat losse opmerkingen:

In de box-art en de kleurenschema’s van SpecialHobby staan astrodomes getekend.
Die zit echter niet in de doos. Da’s geen probleem want de ML-kisten hadden geen astrodome bovenop de romprug.
Het belangrijkste verschil tussen de C-60 (L18-56) uit de doos en de L18-40 (C-56B LO) zoals de ML-KNIL gebruikte, zit ‘m in de motoren.
De L18-40 was uitgevoerd met Wright Cyclones GR1820-102A van 900 pk en de C-60 met Wright Cyclones GR1820-205A van 1000 pk.
De afmetingen van de types zijn identiek aan elkaar.

Op de onderzijde van de romp bevonden zich nog een aantal antennes e.d.. Hier zijn niet direct verschillen te ontdekken.
Voor dit soort details kun je het beste wat foto’s als referentie aanhouden.

Meestal zijn short-runkits wat minder van passing.
Het is mijn eerste SpecialHobbymodel. Ik ben benieuwd hoe dit uitpakt.

Wordt vervolgd.

Groet,

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 06 apr, 2008 14:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Bofferd!

Jij hebt tenmisnte wél een spuitgiet canopy.

Succes.

groet, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 06 apr, 2008 17:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Een uitgebreide en duidelijke inleiding, ik hoop dat de pasvorm in orde is.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 06 apr, 2008 18:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
KitBoy schreef:
Jij hebt tenmisnte wél een spuitgiet canopy.


Hoi Nico,

Ja dat klopt (en jij weer decals..). Wel een beetje vreemd dat ze verschillende soorten canopies toepassen in hun modellen.
Misschien omdat de kleine Lockheed een ouder model was en SpecialHobby de vacuvormtechniek prefereerde i.v.m. de kosten.
Ik moet daar wel bij zeggen dat een goede vacukap door de dikte veel beter oogt. Het is alleen wat lastiger uitsnijden en minder vormvast.
De Deknodoos heb ik ook nog liggen. als je daar de kap van wilt gebruiken geef je maar een seintje.

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 115 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement