Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 18:28 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 64 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 15 feb, 2008 1:21 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Voor mij de eerste keer dat ik meedoe, en ik heb ook wel lang getwijfeld omdat ik dan aan iets begin, het ook af wil maken!

Het idee is dit:
Afbeelding
Bron: A4skyhawk.org
te maken van dit:
Afbeelding
Een gouwe ouwe dus! En zelfs een High-Tech editie...
Op de foto staat VK-18, de mijne wordt VK-10.

Een mooie Hasegawa A-4E/F is ook onderweg met met een setje Cutting Edge decals, maar die is aan Shadowforce's A-4E te zien dusdanig van kwaliteit dat als ik die eenmaal heb, deze eeuwig stof blijft happen. Dat is ook wel te zien aan de doos, door de Hase A-4 zijn deze plotsklaps waardeloos geworden, ik kocht hem 2 maanden terug voor een tientje in de opruimbak bij de lokale modelbouwwinkel, nog niet wetende van deze groepsbouw.

Dit is nog 'vorige generatie' spul:
Afbeelding
met echte opliggende paneellijnen. Ondanks dat ik nu een scriber heb zie ik het nog niet zitten 't hele ding te rescriben, zeker gezien al die ovaaltjes die op de vleugels van een A-4 zitten!

De Monogram kits van deze jaren zijn berucht om hun slechte kwaliteit decals, en hoewel ze er op de foto redelijk uit zien, ziet het geel van de striping er pop-art achtig uit, allemaal kleine stippeltjes. Lijkt wel op een 12 DPI printer geprint ofzo.
Afbeelding

Wat je er dan wel weer bij krijgt, is dit:
Afbeelding
Een fretje met PE, bestaande uit wat cockpit locks, een windvaantje, vervangingen voor de geleiderails van de slats, een bergje sway-braces voor de hardpoints en de MER en nog wat losse frutsels.

Ik wilde altijd al een USMC Skyhawk maken, en om het niet al te makkelijk te maken ook nog één zonder de bult achter de cockpit. Die vond ik op deze sheet:
Afbeelding
En verrek, dat andere schema komt wel erg bekend voor... dat zat dus ook in de doos zelf! Zoek de 10 verschillen... is het nou USS Shangri-La of USS Shangri La??? ;)

Maar goed, dat schema ga ik toch niet gebruiken, het wordt het redelijk kale schema van VMA-121 Green Knights.

--------------------
Reality-checklist:

-vloer leggen
-vloer afwerken
-Fw190 is 99% klaar, dus die eerst af maken.
-alle andere brouwsels ff aan de kant schuiven, ruimte maken voor de scooter!

Groeten Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Laatst bijgewerkt door jeroen_R90S op za 07 maart, 2009 11:08 am, in totaal 23 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Updatje-je.
BerichtGeplaatst: di 26 feb, 2008 20:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Even de checklist nalopen:

-vloer leggen - KLAAR
-vloer afwerken - BIJNA KLAAR
-Fw190 is 99% klaar, dus die eerst af maken. - KLAAR
-alle andere brouwsels ff aan de kant schuiven, ruimte maken voor de scooter! - KLAAR

-----------------------
Dus, het projectje is officieel van start gegaan. Ik heb eerst maar eens een dryfit gedaan en vervolgens een zootje foto's, websites en verhalen opgezocht van Skyhawks in Vietnam om inspiratie op te doen :)

Helaas werd ik niet super-geïnspireerd door het schema en verhaal van VMA-121, maar des te meer door dat van VA-152 dat op de nogal oude en gammele USS Shangri-La (dus met streepje!) gestationeerd was.
Wat ik vooral grappig vond was de anekdote dat toen de Marineleiding bekend maakte of de Bonne Homme Richard, of de 'Shang' te houden, de bemanning van de Shang geld in begon te zamelen om de Bon Homme Richard in de vaart te houden, zodat Shang eindelijk uitgefaseerd zou worden!

Helaas zijn er maar 2 'maren' aan dit idee:
1) BuNo 150001/AJ-500 was een A-4E met bult, dit vind ik zelf veel minder mooi als een A-4 zonder;
2) Die bult heeft de pasvorm van de Hobbycraft Corsair die ik ooit gebouwd heb -waardeloos dus.

Omdat ik nog niet echt een keus kon maken ben ik gewoon maar met de rest begonnen. Helaas geen foto's omdat er behalve een grijze cockpit, instrumentenpaneel, een dry-fit en wat gevormde plaatjes Evergreen niet zoveel te fotograferen is.

De cockpit zit in elkaar, en zit te drogen. De dryfit laat wat probleempjes zien, maar behalve de bult niet echt enorme. Wel veel sinkholes en pinmarks, maar ja, da's geen ramp.

Omdat dit nog een model met bouwjaar 'romp is holle buis' is, heb ik van Evergreen wat halve rondjes gemaakt en daar met tape schoepen op gemaakt in relief. Ook heb ik de intakes, die normaal aan de binnenkanten gewoon open zijn, gescrached zodat je een mooie dichte intake hebt als je door die gaten heen kijkt die lichtdicht op de voorkant van de motoren aansluit. Al met al aardig wat uurtjes mee bezig geweest om het mooi de contouren van de romp te laten volgen, maar na een dryfit van de romp met alles op z'n plek is het een 200% verbetering.

De volgende keer zal er wel weer wat meer kleur op zitten en komen er weer foto's.

Zit ook nog te denken aan een poll om een keuze te maken voor het schema... ;) Iemand nog een voorkeur?

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 02 maart, 2008 14:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Hier dan eindelijk iets dat voor cockpit door moet gaan:
Afbeelding
Door de zon zijn de kleuren wat flets, zo zie je de lichte drybrush op de kussens totaal niet, maar kreeg het niet beter met 't goedkope cameraatje. Vriendin had de Panasonic weer mee voor cursus. :(

Het geheel moet nog nog even drogen voor ik verder kan met washes, chips etc. Ook moet het het instrumentenpaneel eigenlijk nog een nieuwe drybrush met wit hebben, de Humbrol wit die ik nog had was al heel oud en korrelig, waardoor het drybrushen niet zo erg wou. Heb al wel wat P+ over de instrumenten gedruppeld en dat geeft wel een mooi glas-effect.
Eigenlijk wilde ik de piloot erin hebben, maar 't leek me ook wel eens leuk eens iets te gaan scratchen. Nou ja, oké, de piloot ziet er goed uit, maar heeft een gat ter grootte van een 23mm granaat in z'n barst dat haast onmogelijk te vullen is... :oops:

Ik heb zelf nieuwe gordels gemaakt (thanks voor de inspiratie Vargen666), en hoewel niet superdesuper ziet het er al een stuk beter uit als mijn eerder pogingen. Ook zelf ff een gashandel gescratched van een stukkie binddraad van een computermuis en wat uitgerekte gietboom. Van datzelfde stukkie ook nog ff een leindinkje bovenaan de hoofdsteun gemaakt dat op veel foto's van de ESCAPAC 1A1 te zien is.
Jammer dat het stoeltje niet los is, maar meegegoten met de vloer, anders had ik nog meer kunnen toevoegen.

En terwijl dit staat te drogen, maar even een berucht Monogram-probleem aangepakt: pin- en sinkmarks! En niet zo weinig ook, wieldeuren, flaps, wielpoten, tanks, romp, vanghaak...:
Afbeelding
Ik kan voorlopig weer even vooruit dus! :)

Tot slot nog een vraag. Ik heb op internet gelezen dat USMC A-4s vaak met Zuni 5" raketten, napalm en/of Mk82s bewapend werden, in combinatie met een tank op de centerline-pylon. Bij de kit zitten echter alleen maar vleugeltanks, dus da's balen... heeft iemand nog een centerline tank te koop of ruil??

Groeten Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 02 maart, 2008 17:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2006 12:41 pm
Berichten: 6476
Woonplaats: Oss/ Duxford,UK
Het ziet er mooi uit! die cockpit. Succes verder ermee.

Freddie

_________________
Mijn Album
Voor de liefhebbers: Walkarounds
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 02 maart, 2008 17:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 12 feb, 2007 19:18 pm
Berichten: 1279
Pit ziet er inderdaad netjes uit, leuk extratje, de stoelriemen. Waar heb je die eigenlijk mee geverfd? Ziet er een beetje "korrelig" uit.

Sven


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 02 maart, 2008 17:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 14 jan, 2007 0:52 am
Berichten: 2012
Woonplaats: Drachten
Hey Jeroen, bedankt voor je comment!
Modern spul trekt mij normaalgesproken niet zo, maar Vietnam is zeker interessant!

En je riempjes zien er zeker OK uit, vooral als je ze zometeen in de cockpit geplakt hebt. :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 14 maart, 2008 21:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Bedankt voor jullie reacties, erg leuk om te lezen. :) De riempjes moeten nog wat extra stukkies tape en een soort gesp hebben voor de verstelling, dan nog een drybrush enzo. Ben ook nog niet helemaal tevreden met de kussens van de stoel, dus die vragen ook nog ff aandacht.
Zowel riempjes als kussens zijn trouwens geschilderd met Humbrol 84, iets van Dark Khaki of Dark Earth ofzo uit mijn hoofd.
Denk dat de korreligheid in de foto zit, in het echt zie ik er met mijn blote ogen iig niets van. :)

Ik heb inmiddels ook al een vraagje bij referenties in de lucht staan over de loadout van de USMC Skyhawks, hoewel dat nog ff toekomstmuziek is, zijn het vaak al wel leuke dingen om aan te prutsen als er iets anders moet drogen ofzo.

Aan de Skyhawk is nog niet zo veel gebeurt, moest vooral veel werken en in het huis dingen doen, zoals Ikea kasten assembleren en vloeren afwerken etc etc. Morgen eerst nog onderdelen halen voor de camper (wielremcylinders en DOT3 remvloeistof) maar zondag is mijn vriendin aan 't werk en ben ik alleen thuis - tijd voor de Skyhawk dus :)

Groetjes en prettig weekend!

Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 18 maart, 2008 19:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Zoals gehoopt heb ik zondagmiddag nog ff een paar uurtjes met pokkeweer kunnen prutsen, niet meteen kunnen updaten, maar goed.
Ik heb de binnekanten van de inlaten gespoten (voor het eerst met de Badger 150, wow, wat dat gaat geweldig, ik was zo'n singel-action ding gewend!) en omdat het zo lekker ging en ik toch bezig was het chassis van de 1/24 Krupp Titan van mijn vader ook gelijk met Revell Aqua gedaan. Lekker spul trouwens, dat Aqua, maar dat terzijde. En wederom omdat ik de slag te pakken had die ouwe plamuurbak Hobbycraft Corsair ook gelijk een lichtgrijs jasje gegeven en na het zien van al die nog bij te werken plekken na droging maar weer vlug in de kast gestopt! ;)

Ook ben ik nog ff lekker met de cockpit bezig geweest, en het is nu beter naar mijn zin. De drybrush over de instrumenten met wit heb ik nog een keer gedaan, en ook de gordels en stoel nog bijgewerkt en wat subtiele chips geplaatst voor visuele interesse. Tot slot nog alles in de P+ gezet en een bijna niet meer zichtbare wash erop gezet. Enkel nog de pedalen en vloer wat heeeeele subtiele gedroogde modderspoortjes meegeven (USMC Skyhawks opereerden van nogal primitieve vliegvelden) Nog niet helemaal naar het zin, maar op een gegeven moment ben je meer aan 't verprutsen dan goed aan 't doen en kan ik beter met iets anders verder gaan. De ring bovenaan de stoel zit er nu ook op, net als de gordels en de stuurstok.

De motorfrontjes heb ik nog ff geschilderd en de inlaten na droging vastgeplakt met secondenlijm. Jammer van 't gepruts met tape om schoepen te maken, maar je ziet er niks meer van! ;)
Enkel de onderkant moet nog even dicht, maar dat ziet er een stuk beter uit als de holle buis die het model oorspronkelijk was. Aan de achterkant moet het stukkie boven de uitlaat ook nog even doorkijk-dicht gemaakt worden.

Tot slot heb ik nog even wat sinkmarks geschuurd en toen was de dag weer om! In het laatste licht heb ik zonet nog even wat foto's getrokken van de gedane arbeid:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
(Stiekem ben ik wel een beetje trots op die cockpit...mijn mooiste resultaat tot nu toe... :))

Maar, als iemand nog ideeën of verbeterpunten heeft hoor ik dat graag, nu kan ik er nog iets aan doen!

Groetjes Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 18 maart, 2008 20:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 28 maart, 2006 0:16 am
Berichten: 1208
Ziet er allemaal netjes uit.

Michiel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 18 maart, 2008 21:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 12 feb, 2007 19:18 pm
Berichten: 1279
Ziet er inderdaad netjes uit, je pit mag er wezen.

Sven


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 64 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement