Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 21:24 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 104 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 11  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 11 feb, 2008 20:46 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 15 jul, 2007 19:11 pm
Berichten: 544
Woonplaats: Holly-Field
Deze Grendel's Dragonmobiel :D ga ik ook zeker volgen, want ik zie echt altijd zeer veel tips wat je overal in beschrijft en hoe je alles in elkaar brouwd, gewoon prachtig om zo'n verslag van je te lezen :wink:

Gr : Marcel :wink:

_________________
Mijn andere hotrod projekt staat hier : [url]http://forum.modelbrouwers.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=15155[/url]


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 12 feb, 2008 0:29 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 okt, 2006 22:16 pm
Berichten: 2535
Nou zat HobbyBob dus net even te rekenen en kwam ie tot de conclusie dat 4 uur knutselen+3 uur aan een verslag klungelen iedere avond toch wel schrikwekkend veel op werk begint te lijken!

wegens 't mot natuurlijk wel leuk blijven vandaag dus even geen tiepseltje.

'Tis hobby, hè :wink:

Citaat:
beschilder je, je kabel dan straks ook? want als ik de kabel van je zie is dat best wel heel erg realistisch als ik je kabel zie Wink misschien dat dat wel moet met koper draad e.d. maar ik denk niet dat dat nodig zal zijn met de draad die je daar gebruikt hebt.


in principe zou je de kabel niet hoeven schilderen; aangezien het een donker gecoate (geen idee of dat Nederlands is :roll:) metaaldraad is ziet het er van zichzelf al vrij realistisch uit (en dat kan nog net wat mooier als je na het draaien van de kabel even een schuurpapiertje d'r overheen trekt; op die manier schuur je de coating op de hoge delen weg waardoor je vanzelf "diepte" krijgt zonder iets wasserigs te doen :wink:) maar aangezien uiteindelijk het geheel gespoten gaat worden en de lier al geplaatst is zal het er waarschijnlijk wel op neer gaan komen...

Citaat:
Maar denk je er wel aan dat die milimeter in werkelijkheid veel meer is???


nou je het zegt...f*ck, heel m'n model verpest!

:wink:

Citaat:
Was dan ook een ietserdepietsie sarcastisch bedoeld en weet dat jij het goed bedoeld. En inderdaad, we moeten het allemaal leren. Dus wat voor de ene logisch is is voor de ander een wijze les. Alvast bedankt voor de komende lessen en voor de verslagen in het algemeen.


ik be weeting dat :wink:

en och, ik ben niet zo gauw van de leg; ik tiep rustig door en als mensen het allemaal maar niks vinden lezen ze m'n verhaaltjes toch gewoon niet :wink:

Citaat:
gewoon prachtig om zo'n verslag van je te lezen


dank u, dank u :D:

_________________
psst, kitje kopen?
_____________________________________________________________
'de beste smeerzakkerij is die, die iedereen ziet maar die niemand opvalt'

the art of kliedering
Grendel Tzu


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 12 feb, 2008 0:51 am 
NIE BOUWUH ????? :shock:

Komt ie dan wel af???? :lol:

Fijne avond, Grendel! Pak nog een borrel! Die heb je ondertussen wel verdient. En helpt goed tegen snotteren! :wink:

Wilko :P


Omhoog
   
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 12 feb, 2008 1:02 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 01 sep, 2007 18:03 pm
Berichten: 75
Deze gaat ik zeker weer volgen, voor mij (nog niet zo lang bezig) erg handig
om een heleboel tips uit te halen.
Vooral als het verfwerk er aan te pas komt
keep on going :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 12 feb, 2008 1:10 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 okt, 2006 14:06 pm
Berichten: 1833
De draak flink bij de horens vatten is toch het oud-Hollands gezegwoord?

Goede insteek, verslagleggen met een specifieke lezer voor ogen hebbend! 8) De blije en vurige starter die niet kan wachten de lijmtube aan te breken.
Het is te merken dat je nu even een andere benadering hebt met de updates. Werkt verfrissend, want anders en even niet voorspelbaar.
(De keerzijde van je hoge productiviteit, de lezers beginnen je net even te goed te leren kennen.)

En Gren, take your time, want zelfs als jij af en toe 's een dagje forumvrij neemt ben je veel vruchtbaarder dan ons gewone Brouwers-stervelingen.Afbeelding
Vier plus drie uur per dag gaat inderdaad teveel op een werkdag lijken! :wink:

Die Jeep lijkt verdorie trouwens een flinke schaal kleiner naast de Dragon. :shock:

Afbeelding


E.Z. Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 12 feb, 2008 12:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 11 apr, 2006 14:34 pm
Berichten: 196
Woonplaats: schilde - belgie
Inderdaad, foto`s op juiste formaat brengen ect. vreet tijd. Maar ik heb wel een bevredigend gevoel als de post geplaatst is.
Grendel jij post dan weer zoveel dat het eigenlijk in boek vorm moet uitkomen :lol:
ik kijk iedergeval uit naar je volgende post!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 12 feb, 2008 18:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 02 feb, 2008 13:50 pm
Berichten: 43
Interessante tips, zeker ook voor de beginnende bouwer zoals me myself and I. Een topic om in de gaten te houden!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 12 feb, 2008 23:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 sep, 2006 22:28 pm
Berichten: 1828
Woonplaats: Sittard
Citaat:
Nou zat HobbyBob dus net even te rekenen en kwam ie tot de conclusie dat 4 uur knutselen+3 uur aan een verslag klungelen iedere avond toch wel schrikwekkend veel op werk begint te lijken!


Zonder te slijmen, het komt wel altijd een apart en boeiend verhaal eruit,
veel plezier met deze monsterbouw.
Volgende model moet er wel iets groters zijn, misschien de Dora? ( Nee niet het irritant meisje van Nick jr, maar het oversized schietding)

De tip met de lucifers is echt prachtig, bedankt!

Nog eens veel plezier en ik ben benieuwd wat erop komt . ik heb ze al met een Panther erop gezien :wink:

Gr
Helge

_________________
"Klotzen, nicht Kleckern!"
Hans Guderian


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 12 feb, 2008 23:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 29 nov, 2007 0:48 am
Berichten: 3821
Woonplaats: Purmerend
De Dora staat hoog op mijn verlanglijstje,ik heb alleen niet de ruimte voor dat gevaarte :?

_________________
Word vervolgd.

* Groeten Bert *


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 13 feb, 2008 1:19 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 okt, 2006 22:16 pm
Berichten: 2535


Aangezien HobbyBob vandaag weer eens acte de presence moest geven bij de baas niet zo heel verschrikkelijk veel kunnen doen aan het draakje, maar wegens gisteren had ik een dagje geskipped wat tiepelwerk betrief toch alsnog maar even een updateverhaaltje.. (jullie moeten natuurlijk geen ontwenningsverschijnselen gaan krijgen :wink:)

gaart ie:

______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________


en dan is het natuurlijk het handigst om verder te gaan bij het punt waar ik dus de vorige keer gestopt was...

de sherrycans dus. het opvulspul was mooi droog na een nachtje droogrust:

Afbeelding

met als vrolijk gevolg dat er weer verder kon worden geknutseld aan operatie "vul dat gat!"
nou is er dus relatief veel plamuurspul nodig om dat gat te dichten en ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar bij mij wordt dat bijna standaard een kliederbende waarbij er uiteindelijk vaak meer plamuur òm het gat dan ìn het gat zit :roll:
om dat een beetje te voorkomen doe ik meestal dus dit:

even een paar reepjes tape snijden:

Afbeelding

en de randjes afplakken:

Afbeelding

als je nou lekker met plamuur aan de kledder gaat, dan zal het overtollige spul op de tape terechtkomen wat als voordeel heeft dat je achteraf niet je hele onderdeel onder handen hoeft te nemen met schuurpapier. oh en wat plamuur betreft...je kunt natuurlijk van die boel veel dure tubetjes van revell of tamiya gebruiken, maar voor hetzelfde geld koop je dus ook dit:

Afbeelding

wat net zo goed werkt en waarbij je dus net even wat meer plamuur in je tube hebt zitten :wink:
denk er wel aan dat als je deze snelplamuur koopt, je even op moet letten of er op staat dat 'ie ook geschikt is voor polyester; d'r is ook een variant die dat niet is en daar zit vrij aggressief oplosmiddel in wat vrolijk je model op eet als je het gebruikt!

maar eens even smeren dus:

Afbeelding

even wat aan laten drogen en *RIP*:

Afbeelding

...tape d'r af.

as you can zie zit de kledder (vrij) netjes precies in het gat en gaat dat straks dus geen problemen geven.

wegens dat spul heeft natuurlijk wel even wat droogtijd nodig en HobbyBob houdt niet zo van stilzitten maar eens even verder gegaan met de volgende klus; het opbouwen van de cabine.
wat schotjes, balkjes, een rugplaat en dat soort dingen later:

Afbeelding

en dat was het eigenlijk wel even wat interieur betreft. het "probleem" is namelijk dat hoewel die cabine barstensvol doosjes en frutsels zit al die dingetjes een ander kleurtje dan de basiskleur moeten gaan krijgen en dat het dus erg lastig is om dat een beetje netjes te doen als alles vastgeplakt zit.

en buiten dat:

Afbeelding

d'r gaan dus ook nog eens plakkers op een aantal van die frutsels moeten komen. allemaal leuk en aardig, maar al die losse troepjes blijven dus mooi in het rek en gaan later los beschilderd en beplakt worden.

wegens aan de binnenkant viel dus even niks meer te doen voor nu maar eens even een blik geworpen op de buitenkant. nou is die cabine dus heel mooi zo goed als in één stuk gegoten, toch moet je zelf de achterplaat d'r in lijmen en dat heeft als nadeel dit:

Afbeelding

zichtbare naden rondom dus.
nou kan het maar zo zijn dat op het echte apparaat hier ook naden te zien zijn, maar ondanks de gigantische berg referentiemateriaal van gerrit die ik hier heb heb ik niet eens de moeite genomen om te kijken of dat wel of niet zo is. Ik vinnut gewoon niet mooi en die lijnen gaan dus gewoon weggehaald worden!

nou kun je natuurlijk ook hier met plamuur aan de slag gaan, maar mijn ervaring is dat bij dit soort minimale naadjes je meestal de aangebrachte plamuur net zo hard weer uit de naad schuurt. Hobbybob gebruikt dan dus meestal ook voor smalle en ondiepe plekjes de smeer- en kloddermethode:

Afbeelding

gewoon lijm als plamuur gebruiken dus!
zaak is natuurlijk wel om het extreem goed te laten drogen omdat wanneer er zoveel overtollige lijm op je model zit de toplaag van het kunststof zo onstabiel kan worden dat je met een lichte aanraking het spul al vervormt.
fijn aan de kant zetten dus!

...en kijken wat voor een klusjes er nog meer gedaan kunnen worden :wink:

ah ja, de raamluiken.
de luiken kun je zowel geopend als gesloten plaatsen en wegens Hobbybob is van plan om voor de afwisseling eens wèl een keer wat werk van het interieur te maken gaan die dus mooi open blijven.

en da's dan jammer:

Afbeelding

kuuk 'es wat een gatenkaas!

gelukkig is HobbyBob een Lean (*KUCH*), Mean (*KUCH*KUCH*), Schuringmachine, dus dat was natuurlijk in no time (een uurtje of zo :roll:) ook weer opgelost:

Afbeelding

en wegens d'r werd nu toch geschuurd gelijk maar even gekeken of er nog wat anders voor te bereiden viel voor de cabine. en ja hoor, je raadt het nooit...

nog meer onderdeeltjes!

even een tippie voor de medebouwerts: als je net als moi van plan bent om de cabinekap demontabel te houden totdat je het interieur klaar hebt, let er dan op dat je deze delen:

Afbeelding
Afbeelding


niet vastzet, cq plaatst. c20 kun je op zich plaatsen zonder vast te maken aan de kap, maar de pe en B12 moeten toch echt vastzitten aan de kap en zorgen er dan dus vervolgens voor dat de kap d'r niet meer af kan...

ik denk, ik zeg het maar even :wink:

nog even wat andere losse frutsels schoongemaakt en zowaar tijd om weer even wat plakselwerk te doen:

Afbeelding

yay! de kleppies hangen!
zoals je ziet heb ik er niet voor gekozen om die dingen helemaal vast tegen de romp te zetten maar om ze te laten bengelen; ik had zo bedacht dat wegens 't is armor plating lijken ze me best wel zwaar en daardoor dus best wel aan de zwaartekracht onderhevig. wederom geen referentiecheck gedaan, maar gewoon gedaan wegens "vien iek moj"

alle andere losse rommeltjes die ik al had liggen ook even d'r opgegooid en kiek an:

Afbeelding

..'t begint steeds meer op een drakendinges te lijken.

wegens ook de plamuur op de sherrycans was onderhand wel droog zat maar eens even een stukje schuurpapier d'r bij gepakt en aan de schuur gegaan:

Afbeelding

mooi zat dacht ik zo. oh ja, plamuur schuurt ik ALTIJD met waterproof schuurpapier wegens dat geeft het gladste resultaat. je kunt ook droog schuren, maar dan loop je net even wat meer ririsco op voren in je plamuurlaag...

naast de plamuur was ook de lijm die ik wat eerder achterop de cabinenaad had gekliederd inmiddels droog dus ook daar mee aan de slag:

Afbeelding

efkes nog een kwartiertje langer doorgeschuurd:

Afbeelding

en dicht zit 't

maar weer terug naar de bouwtekening. en toen bedacht ik me dat ik zo onderhand al wel héél erg veel onderdeeltjes over had geslagen. tijd om er maar eens voor te zorgen dat dat straks allemaal wat sneller weer terug te vinden gaat zijn. simpelste oplossing:

Afbeelding

...gewoon even de onderdeelnummers van de stukkies die nog moeten even omcirkelen. kun je achteraf mooi snel in één oogopslag zien wat er nog geplakt moet gaan worden...

een onderdeeltje wat wel al geplakt kon gaan worden was deze:

Afbeelding

alleen wat jammer dat die dus een beetje van de stukke was.

nou ja, geen hele grote ramp wegens snel te maken. eerst alles weer recht maken:

Afbeelding

een oude kwast en een druppeltje lijm regelen:

Afbeelding

en vervolgens even voorzichtig de breukdelen bestrijken:

Afbeelding

as simpel als dat. laatste losse prutjes voor de cabine nog even plakken:

Afbeelding

en maar eens even weer de sokken d'r in want echt opschieten doet het zo natuurlijk ook niet echt.

plakkerdeplakkerdeplak:

Afbeelding


efkes het spul in mekaar freubelen met prittprut, de camera tevoorschijn trekken en *KLIK*KLIK*

Afbeelding
Afbeelding


en weer mooi zat voor vandaag


latert!

______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________



gren out

_________________
psst, kitje kopen?
_____________________________________________________________
'de beste smeerzakkerij is die, die iedereen ziet maar die niemand opvalt'

the art of kliedering
Grendel Tzu


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 104 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement