Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 19:51 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 104 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 10 feb, 2008 13:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 25 dec, 2007 20:51 pm
Berichten: 127
Woonplaats: Moerbeke-Waas
geweldig hoe je je kabel en schuurstokjes maakt, en dan er nog zo'n uitgebreide 'tutorial' van maakt zodat iedereen er van kan leren !

ik zou zeggen, ga zo door :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 11 feb, 2008 0:57 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 okt, 2006 22:16 pm
Berichten: 2535


Wegens de family wilde ook wat aandacht en er moest zo nodig iemand op bezoek komen om een modelbouwdoosje af te leveren (hallo wilco :wink:) vandaag niet zo heel erg veel opgeschoten met de drakenmobiel.

..maar gelukkig nog net wel even genoeg om d'r een verhaaltje voor het slapen gaan uit te kunnen poepen :wink:


dat dan weer wel

______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________


Tijd om eens even wat verder te knutselen.

...maar eerst even wat preventief werk doen!

zo'n werkbank is altijd fijn om aan te werken, maar zoals bij bijna alle modelbouwers werkt het bij mij dus ook zo dat hoe schoon en opgeruimd die werkbank dan ook is als ik begin, het binnen één dag een gigantische volgestapelde chaos is geworden!
nou is dat op zich niet zo'n probleem als je met een model bezig bent wat bestaat uit een onderdeeltje of 3, maar als je een toch net even wat gecompliceerder model aan het bouwen bent kun je al gauw het overzicht (en onderdelen :roll:) kwijtraken. zo ziet mijn werkbank er bijvoorbeeld na één avondje knutselen uit:

Afbeelding

nou ben ik natuurlijk pas bij stap 4 van de 40 ofzo, dus voor nu valt het wel mee, maar bedenk je eens hoe het er uit ziet als je halverwege of verder bent...

precies, onderdelen all over the place dus!

om dus even wat orde in de chaos te scheppen gebruikt HobbyBob een opbergsysteem wat vrij eenvoudig in elkaar zit, maar desalnietteplus prima werkt om alles een beetje opgeruimd te houden.

recept is eigenlijk vrij eenvoudig:

neem een oude kartonnen doos, snij de opstaande randen af tot ze ongeveer 5 á 10 centimeter hoog zijn, verstevig de hoeken en zorg dat er een zachte bedekking op de bodem ligt:

Afbeelding

nou nog even een stapel bakjes organiseren voor de kleine losse delen om die ook netjes bij elkaar te houden et voilet; een mooie archiefbak!

Afbeelding

Met alle onderdelen die voor nu even niet nodig zijn uit de weg tijd om maar weer eens verder te gaan met plak- en schoonmaakwerk. nou had ik gisteren al laten zien hoe ik schuurstokjes in mekaar flans, maar in sommige situaties zijn die dus niet heel erg bruikbaar. met name wanneer je wat grotere platte vlakken moet schuren kun je al gauw in de problemen komen; een gewoon los stukje schuurpapier is vaak erg flexibel zodat je met wat pech lekker aan het hobbelen gaat bij het schuren en de schuurlucifers zijn eigenlijk net te smal om goed een wat groter oppervlak vlak te schuren. tijd voor een ander schuurtooltje dus!

je begint met een ijsstokje (of een ander smal en dun reepje hout)

Afbeelding

en wikkelt vervolgens om de uiteinden een smal reepje schuurpapier. zorg ervoor dat er maar één laag schuurpapier om je stokje heenzit want als je meerdere lagen over elkaar heenvouwt krijg je een "verend" geheel!
de stukjes schuurpapier even vastzetten met een stukje tape en kiek toch:

Afbeelding

een handige schuurstick. aangezien ik in dit geval 2 verschillende soorten schuurpapier heb gebruikt heb ik er voor de handigheid even opgeschreven wat wat is; beetje zonde als je korrel 400 verwacht en vervolgens vrolijk aan het krassen gaat met 220 :wink:

en werkt het?

dacht het wel:

Afbeelding

:wink:

oh, en nu ik het toch over schuren heb...als je schuurt doe dat dan bij voorkeur door "cirkeltjes" of "achtjes" te draaien; op die manier voorkom je dat je voren in het plastic trekt die je uiteindelijk na het spuiten en/of schilderen nog kunt zien!

en om nog even bij schuren te blijven...(ik denk, ik ben nu toch bezig :wink:); het gebeurt vrij regelmatig dat je erg kleine onderdeeltjes moet schuren en/of bijwerken (en met klein bedoel ik dan dus ook klein; denk bijvoorbeeld aan de toeters van gisteren...) die je amper vast kunt houden, laat staan dat je ze vast kunt houden en tegelijkertijd schuren.
om dat probleem wat minder groot te maken kun je bijvoorbeeld dit doen:

Afbeelding

op die manier kun je het onderdeeltje geklemd houden tussen duim en wijsvinger en ondertussen toch nog vrij gecontroleerd schuren. Houd er alleen wel rekening mee dat wanneer je lange nagels hebt je de kans loopt een gratis vijlbeurt te krijgen :wink:

zo, mooi geweest met gezever over schuurwerk. tijd om weer eens wat te gaan plakken!

..of toch niet :roll:

ik had het dus net over kleine onderdeeltjes die vrij lastig te hanteren zijn bij het schuren, maar hetzelfde geldt natuurlijk bij het oppakken en plaatsen van zulke kleine onderdeeltjes. heb je een beetje last van het dikke vinger syndroom, dan kun je bijvoorbeeld ook dit doen:

Afbeelding

een propje pritt-prut (pritt posterbuddies dus) op een luciferstokje drukken!

aangezien de plakkracht erg laag is van dat spul is het ideaal om kleine onderdeeltjes mee op te pakken en te plaatsen en aangezien pritt-prut flexibel blijft (het lijkt een beetje op kneedgom) kun je de punt van je oppakapparaat vervormen en dus op die manier aanpassen aan het formaat van het onderdeeltje.
oh, voor de PE-plakkers onder jullie; ik heb praktisch alle PE op m'n challenger (http://forum.modelbrouwers.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=13920&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=) met een zelfde plakstokje geplaatst!

en dan nu ècht even wat plakken :roll:

KNIP*SCHUUR*PLAK*KLIK:

Afbeelding

jolijt en vreugd, het achterstel is Klara.
...en komen we dus gelijk bij het eerste logistieke probleempje bij deze kit; aangezien dit natuurlijk een heel ander soort model is dan een tank die je zo goed als volledig kunt bouwen voordat je met verf aan het smeren gaat is het namelijk veel handiger om in sub-assemblages te werken. dat houdt dus in dat je niet het hele ding in een keer bouwt maar in delen werkt die je apart kunt spuiten/schilderen en daarna pas samenvoegt.
nou is dus dat achterstel een vrij gecompliceerd geheel waarbij het lastig gaat zijn om in alle hoekjes en gaatjes te komen met verf als het geplaatst is, dus is het het meest praktisch om straks dat deel als een losstaand geheel onder handen te nemen. alleen heeft vriend Tamiya dat net even wat lastiger gemaakt (nou ja, dat hebben de ontwerpers van het apparaat natuurlijk eigenlijk op hun geweten :wink:)

zie bijvoorbeel deeltje B10, en dan in dit geval de voorste van de twee:

Afbeelding

dat balkje komt dus over de drijfstang (zo heet dat toch??) te liggen en zorgt er bij het model voor dat je het achterstel niet meer kunt plaatsen als dat balkje eenmaal op z'n plek zit.

tijd om dus een beetje vals te spelen!

Afbeelding

om wat ruimte te maken zodat ik alsnog het achterstel later kan plaatsen heb ik dus het balkje net wat minder hoog gemaakt dan het hoort te zijn. ondanks dat ik weet dat de gemiddelde twenotbouwer (halloooo! :brouw:) nu waarschijnlijk walgend zijn of haar hoofd afwent wegens blasfemie heb ik toch fijn ervoor gekozen om me daar niks van aan te trekken :wink:
door deze kleine modificatie die geen mens ooit gaat opvallen kan ik nu namelijk in ieder geval straks wel een beetje fatsoenlijk aan de sproei gaan. en da's ook wat waard. dus.

en wat het overbodig uiteindelijk?
nee:

Afbeelding

zowaar inderdaad net een millimetertje meer ruimte met dit:

Afbeelding

...als gevolg. piest precas!

ook gelijk maar even het stuurspul afgerond:

Afbeelding

en tijd voor een volgend rondje knip- en plakwerk.
weinig spannends of noemenswaardigs te vermelden; alles past lekker op z'n plek en schoonmaakwerk was er wederom amper. beetje licht schuren hier en daar, maar daar bleef het dan ook wel bij eigenlijk:

Afbeelding

het enige wat een beetje jammer is, is dit:

Afbeelding

die sherrycans lopen dus wel heel erg snel leeg zo!
hmm, de enige reden om de sherrycans zo mee te leveren lijkt me dat je ze toch amper meer gaat kunnen zien, maar voor alle zekerheid toch maar even een check:

Afbeelding

ooooke, da's dan wel een beetje slordig; je kijkt er vol in!
tijd om daar maar eens even wat aan te doen:

Afbeelding

stukje wc papier:

Afbeelding

wat reepjes afscheuren, natmaken en vervolgens in de holtes drukken met de achterkant van een penseel:

Afbeelding

en maar eens even fijn laten drogen. het grote voordeel van wc-papier is dat het uit elkaar valt als het nat wordt (en wees d'r maar blij mee want anders blijf je bezig met wc's ontstoppen :roll:) en als je dus meerder natte stukjes bij elkaar propt wordt het uiteindelijk 1 geheel. als nou straks het papier goed droog is geworden heb je dus mooi 2 precies passende vulblokjes die als ondergrond kunnen dienen voor wat plamuur.

ongetwijfeld zullen er mensen zijn die nu zoiets hebben van:"waarom niet meteen een flinke dot plamuur d'r in?"

well, jullie bedoelen dan waarschijnlijk dit:

Afbeelding

(uit een ander projectje)
op zich kan dat natuurlijk, alleen loop je dan de kans dat je sherrycannetje d'r zo uit gaat zien aan de voorkant:

Afbeelding

mooi vervormd dus :wink:

..vandaar dus niet domweg een dot plamuur.

nou dus maar fijn even een nachtje laten drogen en ondertussen onder toezicht van wat klein bezoek:

Afbeelding

...even een tussenstandsoverzichtelijkheidsplaatje schieten:

Afbeelding

oh, en wegens just voor de fun om even te laten zien hoe bruut groot dit ding nou precies is even een plaatje om de schaal een beetje weer te geven:

Afbeelding

'tis wat wazig, maar het zal vast wel duidelijk zijn :wink:


toedels!


______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________

zo dan, al 90 plaatjes op de servert voor het drakending; normaalgesproken ben ik dan dus al bijna klaar :wink:


gren out

_________________
psst, kitje kopen?
_____________________________________________________________
'de beste smeerzakkerij is die, die iedereen ziet maar die niemand opvalt'

the art of kliedering
Grendel Tzu


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 11 feb, 2008 1:13 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 okt, 2006 22:16 pm
Berichten: 2535
Citaat:
Een geod begin en weer een paar onderdelen van het modelbouw goed uitgelegd. Een tangetje om de onderdelen eruit te knippen... hoe kom je er toch elke keer weer op. Een tip waar je wat mee kan zal ik maar zeggen.


like i said...het idee is om een verslag te schrijven wat zelfs begrijpbaar gaat zijn voor iemand die voor het eerst een modelbouwdoosje ziet :wink:

ongetwijfeld gaan er nog wel meer open deuren langskomen, maar wat voor jouw open is, is dat voor een verse bouwert natuurlijk nog niet :wink:

Citaat:
Ik heb een pallet van die nagelvijltjes bij de plaatselijke vijltjes gigant gekocht en heb er een aantal mishandeld voor de kleine hoekjes.


ik heb hier ook een setje van die dingen liggen, maar ik vind ze om eerlijk te zijn net een tikje te grof. op zich prime voor het wat lompere schuurwerk, maar voor smalle iele deeltjes toch net even tè :wink:

neemt natuurlijk niet weg dat ze best bruikbaar zijn en voor de prijs hoef je ze ook niet te laten liggen natuurlijk :wink:

Citaat:
Misschien een behandeling van de verschillende symbolen die worden gebruikt in een bouwtekening?


hoewel uiteindelijk wel in de planning voor m'n klungelboekie heb ik besloten om niet zo heel erg logisch qua volgorde alles te vertellen in dit verslag; wegens het scheelt een hoop denkwerk heb ik er voor gekozen om dingen te beschrijven in de volgorde waarin ik ze tegenkom. ongetwijfeld gaan bouwtekeningnotatietoestanden (14x woordwaarde) later nog wel worden uitgelegd :wink:

Citaat:
Gefeliciteerd met het feit dat je de erste bent met een foto van de draak op zijn wieltjes!


volgende mijlpaal: de eerste lege sprue! (nog 3 stukjes te gaan in sprue D :wink:

Citaat:
Die schuurstokje..die moet ik eens onthouden..maar is die niet zo erg klein en smal.


luciferstokjes in de lengterichting splitsen zorgt weer voor net wat dunnere stokkies :wink:

Citaat:
En waar heb jij die draad vandaan gehaald


gekocht bij een lokale knutselzaak; meestal hebben die een redelijke afdeling met sierradenmaakspulletjes en daar vind je dus vaak ook klosjes dun metaaldraad...

je kunt ook rondkijken bij een bouwmarkt, maar het dunste wat ik daar tot nu toe tegen ben gekomen is 0,4 (binddraad voor in de tuin, dat groen geplastificeerde spul)
je kunt natuurlijk ook een paar meter stroomdraad kopen; de kunststof huls opensnijden en de draden splitsen en je bent de trotse bezitter van een flinke bos dun metaaldraad.

of een flink eind utp-kabel (netwerkkabel); daar zijn de draadjes al mooi gesplitst en hoef je dus alleen nog maar de kunststoflaag weg te halen

Citaat:
ik zou zeggen, ga zo door


zie boven :wink:

_________________
psst, kitje kopen?
_____________________________________________________________
'de beste smeerzakkerij is die, die iedereen ziet maar die niemand opvalt'

the art of kliedering
Grendel Tzu


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 11 feb, 2008 1:43 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 03 sep, 2007 22:05 pm
Berichten: 929
Woonplaats: Dedemsvaart
Is het niet lastig zitten op de kruk als de doos er opstaat. :?

_________________
Su-22


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 11 feb, 2008 1:45 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 okt, 2006 22:16 pm
Berichten: 2535
och, went vanzelf.

en daarbij krijg je ook nog eens mooi eelt op je kont. graties en voor nieks :wink:

_________________
psst, kitje kopen?
_____________________________________________________________
'de beste smeerzakkerij is die, die iedereen ziet maar die niemand opvalt'

the art of kliedering
Grendel Tzu


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 11 feb, 2008 1:47 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 04 jan, 2008 15:36 pm
Berichten: 382
Woonplaats: Stiens, friesland
beschilder je, je kabel dan straks ook? want als ik de kabel van je zie is dat best wel heel erg realistisch als ik je kabel zie ;) misschien dat dat wel moet met koper draad e.d. maar ik denk niet dat dat nodig zal zijn met de draad die je daar gebruikt hebt.

mvg. Pieter

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 11 feb, 2008 12:48 pm 
Citaat:
ondanks dat ik weet dat de gemiddelde twenotbouwer (halloooo! ) nu waarschijnlijk walgend zijn of haar hoofd afwent wegens blasfemie heb ik toch fijn ervoor gekozen om me daar niks van aan te trekken
door deze kleine modificatie die geen mens ooit gaat opvallen kan ik nu namelijk in ieder geval straks wel een beetje fatsoenlijk aan de sproei gaan. en da's ook wat waard. dus.


RIGHT!!! :D

Maar denk je er wel aan dat die milimeter in werkelijkheid veel meer is??? :? :roll: :D

BOEIEN!!! :lol: :lol: :lol:

Lekker bezig man! En op zo'n bak onderdelen gaan zitten is ook best praktisch. Dan kunnen ze tenminste ook niet op de grond vallen! :wink:

Wilko :wink:


Omhoog
   
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 11 feb, 2008 13:56 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.

Geregistreerd: zo 11 jun, 2006 21:39 pm
Berichten: 155
Woonplaats: Amersfoort
Ik zeg : goed bezig en lekker duidelijk!
Reineke

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 11 feb, 2008 17:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 29 nov, 2007 0:48 am
Berichten: 3821
Woonplaats: Purmerend
Je maakt van je uitleg op dit forum net zoveel werk als van je model :wink: Maar we leren er wel weer van.

_________________
Word vervolgd.

* Groeten Bert *


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 11 feb, 2008 20:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 jul, 2006 12:07 pm
Berichten: 1996
Woonplaats: noordwijk
Grendel schreef:
Citaat:
Een geod begin en weer een paar onderdelen van het modelbouw goed uitgelegd. Een tangetje om de onderdelen eruit te knippen... hoe kom je er toch elke keer weer op. Een tip waar je wat mee kan zal ik maar zeggen.


like i said...het idee is om een verslag te schrijven wat zelfs begrijpbaar gaat zijn voor iemand die voor het eerst een modelbouwdoosje ziet :wink:


Was dan ook een ietserdepietsie sarcastisch bedoeld en weet dat jij het goed bedoeld. En inderdaad, we moeten het allemaal leren. Dus wat voor de ene logisch is is voor de ander een wijze les. Alvast bedankt voor de komende lessen en voor de verslagen in het algemeen.

frank


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 104 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement