Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 18:47 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 104 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 31 jan, 2008 21:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 okt, 2006 22:16 pm
Berichten: 2535
ziet mijn eens een teaser doen :wink:

_________________
psst, kitje kopen?
_____________________________________________________________
'de beste smeerzakkerij is die, die iedereen ziet maar die niemand opvalt'

the art of kliedering
Grendel Tzu


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 31 jan, 2008 21:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 sep, 2007 12:30 pm
Berichten: 1845
Woonplaats: Burgum
Dus straks Lambiek Suske, Wiske, Jerommeke en rest op de Draak?


Gr. Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 31 jan, 2008 21:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 okt, 2006 22:16 pm
Berichten: 2535
ja, inderdaad met z'n allen op tante sidonie :wink:

_________________
psst, kitje kopen?
_____________________________________________________________
'de beste smeerzakkerij is die, die iedereen ziet maar die niemand opvalt'

the art of kliedering
Grendel Tzu


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 31 jan, 2008 21:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 05 feb, 2007 22:06 pm
Berichten: 383
Woonplaats: adinkerke,belgie
Grendel schreef:
ja, inderdaad met z'n allen op tante sidonie :wink:

gaat ze leuk vinden! :lol:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 01 feb, 2008 0:07 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 12 okt, 2006 16:50 pm
Berichten: 3736
Woonplaats: Almere
Hoihoihoi. Eindelijk een aflevering van suske en wiske in de modelbouwwereld. :lol:

Als je prof Barabas tegenkomt, flits dan effe terug naar 1943/44 en maak wat kleurenfoto's van de wagon.

En neem op de terugweg wat leuke dingseltjes mee.

_________________
Ik ben nu even weg, oké?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 10 feb, 2008 3:07 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 okt, 2006 22:16 pm
Berichten: 2535
HobbyBob en de Drieste Draak (1/35 Drakendinges)

Na van de week de werkbank helemaal gepoetst te hebben en gisteren m'n Skyraider afgebouwd te hebben is het dan eindelijk zo ver: ook Hobbybob kan aan de slag met z'n drakenwagentje!

Zo'n anderhalve maand geleden kreeg HobbyBob een pb-tje van Bravo104 waarin hij voorstelde een voorstel te doen. hij had voor weinig een drakenwagen op de kop kunnen tikken en wegens wel heel erg goedkoop er gelijk maar twee besteld!
Nou leek het hem wel een heel erg stoer ding om te bouwen, maar wegens eigenlijk nog niet zo heel erg veel ervaring zag 'ie er een beetje tegenop om helemaal in z'n eentje aan zo'n groot project te beginnen. zijn voorstel was dan ook om één van de twee drakenwagens mijn kant op te doen in ruil voor een superuitgebreid bouwverslag zodat hij de kunst een beetje kon afkijken en op die manier toch in staat zou zijn om dit grote project aan te pakken...

Buiten dat natuurlijk geen enkel zinnige modelbouwer "nee" tegen een drakenwagen zou zeggen bedacht HobbyBob zich tegelijkertijd dat dit natuurlijk ook gelijk een mooie gelegenheid ging zijn om eindelijk eens wat werk te kunnen gaan doen voor het praktijkgedeelte van het klungelboekie waar 'ie vorig jaar mee was begonnen (http://www.tosec.org/pics/misc/klungelen20070615.pdf)

meerdere vliegen in één klap dus!

Normaalgesproken doet HobbyBob natuurlijk sowieso al vrij uitgebreide tiepseltjes voor jullie in mekaar flansen, maar deze keer gaat ik dus nog net even een stapje verder!
Het plan is om de volledige bouw van begin tot eind uit te werken en ik ga een dappere poging doen om alles wat ik doe tijdens het bouwen van dit ding zo uitgebreid mogelijk te beschrijven met als basisidee dat het gelezen en begrepen moet kunnen worden door iemand die voor het eerst een modelbouwdoosje heeft open gemaakt.

dus.

gaat dus een boel veel uitgebreid verslag worden en reken dus maar op boel veel plaatjes de komende tijden!

Nou is ik natuurlijk ook echt geen modelbouwgodheid ofzo, dus het kan maar zo zijn dat ik dingetjes vergeet te beschrijven of dat ik dingen doe waarvan jullie zoiets hebben van:"maar dat kan veel handiger HobbyBob!"
schroom vooral niet om dat te melden!

ik ga hoogstwaarschijnlijk niet m'n verslagen aanpassen mochten er suggesties en ideeen komen, maar alles wat nuttig is zal verdwijnen in Grens Grote Aantekeningenboekje en zal tzt gebruikt gaan worden in m'n klungelboekie...

Wegens dit openingsupdatetiepseltje bevat al 44 plaatjes heb ik er trouwens voor gekozen om deze keer niet te beginnen op dezelfde manier als ik normaal doe; deze keer geen boxart, sprueshots en dat soort tierelantijnen dus. wil je graag weten wat er nou precies in de doos te vinden is kijk dan even in het overzicht bij het "Dragon Wagon? Wasda?" topic (http://forum.modelbrouwers.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=14625)

and now...LET THE GAMES BEGIN!


______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
We hebben een D, we hebben een R, we hebben een...

Goed dan, wilkommen bij Grens Overuitgebreide Bouwtiepseltje Ten Behoeve Van den Beginnende Bouwert en Bravo104. Gedurende de komende aantal weken gaat ik jullie verblijden met boel veel tekst, foto's en onzinnige edoch sometimes vermakelijcke opmerkingen. 'Tgaat dan wel allemaal boel veel extra tiepwerk worden hoogstwaarschijnlijk, maar alles voor de greater good zullen we dan maar zeggen in ons beste Duits. dus.

Dan koop of krijg ( :wink:) je dus zo'n doosje met plastic, maar wat moet je d'r in vredesnaam mee aanvangen en hoe ga je ooit al die tachtigduizend stukjes samengevoegd tot één geheel krijgen?
Nou kun je natuurlijk alle gietramen ("sprues") op een hoop gooien, wat terpentine d'r overheen gieten en de fik d'r in zetten zodat je uiteindelijk een mooi samengevoegde klomp plastic overhoudt, maar dat geeft toch waarschijnlijk net even een ander resultaat dan wat er op de voorkant van de doos staat.
Handiger is dan dus om het allemaal wat georganiseerder aan te pakken en uiteindelijk zul je zien dat het allemaal eigenlijk helegaar dus niet zo'n big deal was om zo'n modelletje te bouwen!

Maak je voor het eerst een modelbouwdoos open, dan kom je hoogstwaarschijnlijk een hele stapel sprues met onderdelen tegen, waarschijnlijk een velletje plakkers ("decals") en doorgaans ook zoiets als dit:

Afbeelding

Een bouwhandleiding!

En da's dus net hetgene waar alles mee begint. voordat je ook maar één stukje plastic vastplakt aan een ander is het altijd verstandig om eerst de handleiding goed door te kijken. niet zozeer alleen om te zien waar het bouwen wat moeilijker kan gaan worden of hoe je de bouw in het algemeen het beste aan kunt gaan pakken, maar ook om bijvoorbeeld te kijken welk gereedschap je eventueel nodig kunt gaan hebben:

Afbeelding

op veel bouwhandleidingen wordt ook aangegeven welke kleuren je nodig hebt om een model te schilderen (altijd handig zodat je kunt zorgen dat je de juiste kleuren in huis hebt tegen de tijd dat je aan het schilderen gaat) en tegenwoordig vind je bij de handleidingen van de meeste fabrikanten ook een overzicht van welke sprues er in de doos zouden moeten zitten:

Afbeelding

Hoewel de meeste fabrikanten met een vrij goed quality control systeem werken kan het natuurlijk een keer mis gaan dus het is altijd handig om even te kijken of alle sprues ook daadwerkelijk in de doos zitten. mis je wat onderdelen dan kun je deze meestal nabestellen bij de fabrikant en het adres hiervoor staat meestal ook ergens vermeld in de handleiding.
Naast het controleren of alle benodigde sprues in de doos zitten is het ook altijd verstandig om even de sprues zelf na te kijken; soms wil het wel eens gebeuren dat er tijdens het inpakken in de fabriek of tijdens het transport wat onderdelen van de sprues loskomen en/of beschadigen!
Aangezien dat zelfs vrij regelmatig voorkomt is het ook altijd verstandig om niet meteen de plastic zakken die om de sprues heenzitten weg te gooien. doe je dat namelijk wel dan loop je dus de kans dat je bijvoorbeeld een onderdeeltje als dit:

Afbeelding

wat dus losgekomen was en in de zak was blijven zitten dus al in de container hebt gekieperd...

Well, alles aanwezig, sprues gechecked, tijd om aan het plakken te gaan!

en dan "hmmm":

Afbeelding

D9, D8???

Het lijkt misschien wat geheimzinnig, maar het is toch allemaal vrij eenvoudig. Elke onderdeel in de handleiding heeft een codering (zoals bijvoorbeeld "D9"), en dat zorgt er voor dat jij vrij eenvoudig de benodigde onderdelen bij elkaar kunt vinden.
Elke sprue heeft namelijk z'n eigen letter:

Afbeelding

en alle onderdelen in zo'n sprue hebben dan vervolgens weer een eigen nummer. "D9" is dus in dit geval onderdeel 9 op sprue "D":

Afbeelding

yay, gevonden :wink:
komt het volgende probleem: hoe krijg je dat stukje van het raamwerk af?

je kunt natuurlijk aan het buigen gaan en uiteindelijk het stukje lostrekken, maar daar wordt het onderdeeltje vaak niet beter van. een iets veiliger methode is om de onderdelen los te snijden of om ze los te knippen met een kleine kniptang.
lossnijden is meestal het eerste waar je aan denkt, maar je loopt daar wel het risico mee dat je je onderdelen kunt beschadigen. op bovenstaande foto zie je bijvoorbeeld dat de sprue niet netjes vlak ligt op de werkondergrond; ga je dan vervolgens aan het snijden dan heb je dus geen steun aan de onderkant met de kans dat het onderdeel alsnog gewoon afbreekt van de sprue.
Een wat veiliger methode is om een tangetje te gebruiken:

Afbeelding

...waarmee je bij voorkeur zo ver mogelijk van het onderdeel mee knipt. hoewel alle bouwmodellen van hetzelfde soort plastic worden gemaakt varieert de hardheid van het plastic behoorlijk per fabrikant; bij sommige merken is het plastic erg flexibel terwijl bij andere merken het plastic juist hard en stijf is. werk je met erg stijf plastic dan is er een kans dat wanneer je met een wat botter tangetje vlak bij het onderdeel knipt het plastic niet zozeer doorgeknipt wordt maar gewoon afbreekt door de druk van de tang waardoor je kunt komen te zitten met een beschadigd onderdeel.

Wat knipwerk later heb je dan uiteindelijk de benodigde onderdelen klaar liggen:

Afbeelding

en dan wordt het dus tijd om ze klaar te gaan maken om aan elkaar gelijmt te kunnen gaan worden.
Aangezien de bevestigingspunten van de sprue nog aan de onderdelen vastzitten moeten deze als eerste worden weggewerkt. Ook hier leiden er weer meerdere wegen naar Rome en welke weg je neemt is ook deze keer weer enigzins afhankelijk van het plastic. werk je namelijk met stijf en hard plastic, dan kun je beste de verbindingsrestanten weghalen met een vijl. heb je echter een model wat gemaakt is van een wat meer flexibele soort plastic, dan kun je gewoon dit doen:

Afbeelding

het "stompje" zo dicht mogelijk bij het onderdeel afsnijden met een -bij voorkeur nieuw en dus scherp- mes.
Heb je de bevestigingspunten zoveel mogelijk weggesneden dan nog even naschuren met een schuurpapiertje (ik gebruik daar zelf meestal korrel 400 voor):

Afbeelding

en klaar is je onderdeel!
Goed dan, dat klinkt allemaal vrij bewerkelijk en dat is het ook en met name wanneer je ELK onderdeeltje op deze manier bewerkt.

...wat ik dus niet doe :wink:

hoewel ik een redelijk precieze bouwer ben, ben ik toch echt geen masochist en beperk ik me met dit soort werk altijd tot de onderdelen die je ook daadwerkelijk gaat zien als alles eenmaal afgebouwd is.
D'r zijn hordes bouwers die echt elk onderdeeltje onder handen nemen totdat ze d'r perfect uitzien, maar persoonlijk ben ik van mening dat dat eigenlijk een beetje pointless is :wink:

..but then...ieder z'n hobby natuurlijk :wink:

iets anders wat je tegen kunt komen op onderdelen zijn gietlijnen; dit zijn dunne opstaande randjes op onderdelen die veroorzaakt zijn doordat de malhelften in de fabriek tijdens het gieten niet helemaal strak op elkaar hebben gezeten.
om van die lijnen af te komen kun je 2 dingen doen. je kunt aan de slag gaan met schuurpapier òf je gaat aan het schrapen met een mes:

Afbeelding

door met het snijvlak van je mes haaks over de gietlijn heen te schrapen kun je een lijn vrij goed verwijderen, maar mijn voorkeur gaat toch meestal naar het gebruiken van schuurpapier. op zich werkt schrapen prima, maar je loopt behoorlijk het risico dat je a) teveel plastic wegschraapt en b) je je mes niet helemaal haaks hebt tijdens het schrapen en je zodoende je onderdeel vervormt..

na het opruimen van de gietlijnen en het verwijderen van de aanhechtingspunten is het dan tijd om een proefpassing te doen. hoewel de meeste fabrikanten erg hun best doen om goedpassende modellen te ontwerpen wil het nog wel eens mis gaan waardoor een onderdeel net niet helemaal lekker aansluit op een ander. om te voorkomen dat het model verandert in een grote kliederbende is het dus altijd handig om van te voren even te kijken of onderdelen ook daadwerkelijk passen:

Afbeelding

in dit geval ja dus :wink:
da's mooi, want dat beteken dat er geplakt kan gaan worden!

voorzichtig wat lijm aanbrengen op de contactvlakken en dan bij voorkeur zoveel mogelijk naar de binnenkant van je onderdeel:

Afbeelding

smeer je je lijm namelijk voornamelijk aan de buitenrand van je onderdeel dan is de kans groot dat je een flinke hoeveelheid lijm tussen de te lijmen onderdelen uitperst als je ze op elkaar drukt wat vaak resulteert in een flinke kliederbende.
lijm je dus echter met wat beleid dan ziet je plakrand d'r zo'n beetje zo uit:

Afbeelding

ook bij mij is er dus wat lijm tussenuitgekomen, maar niet zoveel dat het een probleem gaat zijn. wat erg van belang is, is dat je overtollige lijm die naar buiten komt NIET weg gaat vegen!
modelbouwlijm is namelijk niet echt een lijm maar een oplosmiddel! ga je lekker aan het vegen met de nog natte lijm dan lost al het plastic waar je de lijm overheensmeert iets op waardoor je oderdelen flink kunnen beschadigen. goed uit laten harden dus!

is het plastic eenmaal goed uitgehard, dan is het een kwestie van even een stukje schuurpapier over het onderdeeltje halen en klaar!


Zo dan, da's een flink verhaal voor maar twee onderdeeltjes!
gelukkig gaat het als je eenmaal de basisprincipes een beetje door hebt aanzienlijk rapper.

tijd om eens even wat vaart te maken dus!

boekje d'r weer bij:

Afbeelding

en op zoek naar de onderdelen. je kunt natuurlijk alle onderdelen 1 voor 1 losmaken en opschonen, maar het gaat wat handiger en sneller als je dit doet:

Afbeelding

alle bijbehorende onderdeeltjes dus tevoorschijnhalen.

op 2 na in dit geval, trouwens:

Afbeelding

de toeterts!
en die heb ik dus met opzet even achterwege gelaten want ik voelde al weer het volgende "zo doet HobbyBob dat" verhaaltje opkomen...

want hoe ga je namelijk 2 van de kleine knakestukkies vastzetten?

ze moeten namelijk hier gaan komen te zitten:

Afbeelding

en zoals je ziet zijn dat best kleine stukkies op best weinig ruimte. dan kun je dus bijvoorbeeld de lijm op het grote onderdeel smeren en hopen dat je in één keer raak prikt, maar je kunt het ook iets veiliger doen.

plak een stuk tape op je werkblad, giet er een druppie lijm op en tip de lijm vervolgens zachtjes aan met het lijmoppervlak van je kleine onderdeeltje:

Afbeelding

as simple as dit vervolgens:

Afbeelding

en zowaar, eerste stapje klaar:

Afbeelding

Volgende lange verhaal: de lier.

Hoewel Dick het in zijn verslag ook al had beschreven gaat HobbyBob natuurlijk voor de volledigheid ook nog eens even dunnetjes laten zien wat ie doet met kabeltjes op z'n modellen!
Bij Tamiya hadden ze dit oorspronkelijk bedacht:

Afbeelding

een lief tonnetje met daaromheen 1,6 meter touw. dit touw:

Afbeelding

en ja, hoewel best wel netjes dat er zo'n klosje meegeleverd wordt is het dat toch echt net niet.
HobbyBob gaat dus voor echt ijzertouw!

Kabels maken voor een model is eigenlijk niet zo heel erg ingewikkeld en vaak zorgt het er voor dat een model er net even een tandje realistischer door uitziet. als basis heb je 3 stukken metaaldraad nodig van gelijke lengte:

Afbeelding

mijn ervaring is dat je met 0,25mm draad het meest realistisch kabels draait, maar dikker en/of dunner kan natuurlijk ook afhankelijk van wat voor een soort kabel je wilt maken (scheepstrossen, bijvoorbeeld, zijn natuurlijk net een stukje dikker dan een sleepkabel van een auto :wink:)

je kunt verschillende soorten metaaldraad gebruiken; koper is bijvoorbeeld een vrij zacht metaal wat dus erg vormvast is (als je het ergens omheendraait zal het metaal niet snel terugveren) en ijzerdraad is wat stijver en daardoor net wat moeilijker te vormen. welk soort draad je gebruikt is dus volledig afhankelijk van waar je je kabel voor gaat gebruiken!

maar goed, terug naar het kabelmaken. heb je 3 stukken draad dan begin je met deze aan elkaar vast te knopen:

Afbeelding

..en dan aan beide uiteinden. vervolgens haak je de ene kant ergens achter en steek je een penseel of potlood door het andere eind:

Afbeelding

en vervolgens is het een kwestie van opdraaien.

Afbeelding

wat vrij van belang is, is dat je draden alledrie even lang zijn (anders loop je kans op lussen in je kabel) en dat je de draden tijdens het opdraaien op een constante spanning houdt. wissel je van spanning (iets harder/minder zacht trekken) dan wordt je kabel op de ene plek minder strak gedraait dan op een andere plek. heb je dus een constante spanning gebruikt, dan ziet uiteindelijk je kabel er zo uit:

Afbeelding

..en heb je dat niet gedaan dan krijg je dus dit soort plekken:

Afbeelding

leg je dan vervolgens je versgedraaide kabel even naast het meegeleverde klosje touw:

Afbeelding

...dan zie je dat je een mooi kabeltje van dezelfde dikte hebt!

goed, na wat uitleg dan nu aan de slag voor het echie. aangezien er maar liefst 160 centimeter aan kabel om dat kleine tonnetje gewikkeld moest gaan worden begonnen met 3 heeeeele lange stukken ijzertouw. 3x 2 meter om precies te zijn! bij benadering heb je meestal zo'n beetje een lengteverlies van 1/4e a 1/5e op de totale lengte, dus 40cm extra leek een redelijke inschatting. 5 minuutjes draaien later was het kabeltje klaar en kon er begonnen worden met ingewikkeld doen:

Afbeelding

nog even wat meer wikkelen en vingers verkrampen later:

Afbeelding

yay!
nou nog even de "haak" vastlijmen aan de kabel met een druppie secondenplaksel:

Afbeelding

en tijd om te installeren:

Afbeelding

ook mooi!

basiswerk voor het chassis klaar dus tijd om verder te gaan met de aandrijftoestanden. en joechei: weer een boel veel uitgebreid "zo doet HobbyBob dat!" verhaal!!!


gietlijntjes dus. over het algemeen geen onoverkomelijk probleem, maar af en toe toch wel op wat lastige plekken op je model. op grote gladde oppervlakken kun je natuurlijk gewoon met een schuurpapiertje aan de slag, maar bij de wat gedetailleerdere onderdelen....:

Afbeelding

tijd voor wat improvisatiegereedschap dus!

je neemt een stapel lucifers:

Afbeelding

even vakkundig onthoofden (ik had er gezichtjes op willen tekenen :wink:):

Afbeelding

tot je een voorraadje van deze dingen hebt:

Afbeelding

en vervolgens pak je een stukje schuurpapier. even enigzins op maat maken en de achterkant insmeren met houtlijm:

Afbeelding

lucifers d'r opleggen:

Afbeelding

en vervolgens wat zwaars d'r bovenop om het geheel goed aangedrukt te houden en maar eens even rustig laten drogen (Hobbybob had een accu aan de lader staan dus dat werkte perfect om het allemaal goed aan te drukken :wink:)
na het drogen even het overtollige papier wegknippen:

Afbeelding

en uiteindelijk nog even een mesje tussen de stokkies door halen om dit te krijgen:

Afbeelding

yay, schuurstokjes :wink:


well, en dan plak, schuur en klungel je nog wat door en voordat je het weet ben je dan een paar uur verder en staat je model zowaar al op z'n wielen!

Afbeelding



't staat allemaal nog los in elkaar en d'r moet nog zat geschuurd worden, maar ik had zo bedacht dat ik toch echt de eerste wilde zijn die dit ding op z'n pootjes ging laten zien :wink:


______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
heh...3 uur om een verslagje te maken. 'tis weer net als vroeger :wink:


gren out

_________________
psst, kitje kopen?
_____________________________________________________________
'de beste smeerzakkerij is die, die iedereen ziet maar die niemand opvalt'

the art of kliedering
Grendel Tzu


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 10 feb, 2008 10:02 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 jul, 2006 12:07 pm
Berichten: 1996
Woonplaats: noordwijk
Een geod begin en weer een paar onderdelen van het modelbouw goed uitgelegd. Een tangetje om de onderdelen eruit te knippen... hoe kom je er toch elke keer weer op. Een tip waar je wat mee kan zal ik maar zeggen.


Nee hoor zonder gekkigheid, voordat iemand gaat denken dat ik de draak!!(hahaha) met je ga steken. Dit is weer een prachtig grendelverslag. Heerlijk om te lezen en lekker overzichtelijk. Succes met deze.

frank


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 10 feb, 2008 11:18 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 12 okt, 2006 16:50 pm
Berichten: 3736
Woonplaats: Almere
Potdikke Gren;

Je gaat ondanks dat je er een uitgereide How-to van makt, weer als een speer. En het is erg duidelijk beschreven.

Mijn eerste leermoment is er al weer.

Citaat:
yay, schuurstokjes


Zo simpel, zo makkelijk. Schuurstokjes in massaproductie zodat je niet misgrijpt.
Scheelt weer een hoop priegelen met een puntje schuurpapier en een klein mesje.
Zelf maak ik graag gebruik van een nagelvijltje.

Ik heb een pallet van die nagelvijltjes bij de plaatselijke vijltjes gigant gekocht en heb er een aantal mishandeld voor de kleine hoekjes.

Afbeelding

Afbeelding

Die nagelvijltjes zijn, overigens, erg makkelijk.
Ze zijn aan twee zijden met schuurpapier beplakt. De witte kant is redelijk grof en de bruine kant is fijner.

Ik gebruik de witte kant meestal voor het wegschuren van 'grote' stukken waar het onderdeel uit de sprue is gekomen en de bruine kant voor het fijnere werk.
En je kunt ze heel lang gebruiken want het schuurstof laat zich heel makkelijk van de vijl wegblazen.
Bijkomend voordeel van een vijltje, boven een schuurpapiertje is, dat een vijltje plat op je onderdeel blijft en schuurpapier onder druk van je vingers de hoekjes kan afronden.

Zo. Dat is dan mijn bijdrage voor vandaag.

Ik kijk met smart uit naar deel twee.

Ideetje voor deel twee;
Misschien een behandeling van de verschillende symbolen die worden gebruikt in een bouwtekening? :wink:

@Rooie79;

Citaat:
Een tip waar je wat mee kan zal ik maar zeggen


Heb jij ook weer wat geleerd. :wink: :lol:

_________________
Ik ben nu even weg, oké?


Laatst bijgewerkt door bravo104 op zo 10 feb, 2008 12:00 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 10 feb, 2008 11:38 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 29 nov, 2007 17:47 pm
Berichten: 1929
Gefeliciteerd met het feit dat je de erste bent met een foto van de draak op zijn wieltjes! (nou ja, wielen, zo klein zijn ze niet)
Mooi verslag weer, echt iets om sticky te maken in de rubriek: "Hoe wordt ik modelbrouwer"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 10 feb, 2008 11:58 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 16 okt, 2005 13:36 pm
Berichten: 5952
Woonplaats: Roermond
Ook maar eens even hier gaan reageren..

Je verslag ziet er weer als vanouds..mooi en lang verhaaltje..heel duidelijk how-to...:brouw:

Die schuurstokje..die moet ik eens onthouden..maar is die niet zo erg klein en smal. En waar heb jij die draad vandaan gehaald?

_________________
Al mijn gebouwde modellen, voor als foto's niet werkt:
http://modelbouw.corbesir.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 104 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement