Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 18:19 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: M113A1 F.S
BerichtGeplaatst: vr 28 dec, 2007 23:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 12 okt, 2006 16:50 pm
Berichten: 3736
Woonplaats: Almere
Was effe de weg kwijt, maar ben uiteindelijk ook hier aangekomen.

@BBT thnxs.

Mijn Secret Santa heeft mij het volgende geschonken.

Afbeelding

En daar zat deze in;

Afbeelding

En daar zat dit weer in;

Afbeelding

Afbeelding.



Secret Santa………..

Thanxs dude.

Hohohohoho…….

Wat nou Hohohoho? Je bedoelt Hahahaha.
Het was een leuke verrassing om een M113 te krijgen.
En dat om het feit dat ik zelf in eigenste persoontje jaren (5) lang des landsheren wegen hier en in het buitenland onveilig heb gemaakt in zo’n gebakkie, waarvan de meeste tijd in

Afbeelding

En er nooit eentje hebt geplakt.

(Trouwens....
Als iemand mij kan vertellen waar ik een kit kan kopen van de M113c&v.....GRAAG.)

Ik heb vol ijver de doos opengemaakt en de inhoud bekeken en had zoiets van

MJAMMIE. Die wordt leuk.

Snel een emmer koffie vol geprutteld en meegenomen naar boven.
Ja medebrouwerts, jullie lezen het goed. Naar boven. Helemaal naar de nok van het huis en daar mezelf maar weer neergepoot op de stoel. Muziek erbij, (klassiek dit keer), koffie erbij en een shaggie in elkaar geplakselt.
Zo. Wat wil de mens nog meer.

Toch had ik het idee dat ik iets aan het vergeten was. Maar wat…..?
Klets….. (sla mezelf).. Natuurlijk ei. Je ging toch bouwen?

Weer naar beneden gestrompelt en het pakket gepakt.
Boven aangekomen een slok koffie en een stevige hijs genomen van het, reeds half opgerookte, shagstokkie en de eerste dingen effe gedroogpast.
Doek gepakt en de kin maar even ontkwijlt en droog gepoetst. ’t Kreng past zonder lijm gewoon in elkaar.
Mag er wel om denken dat er tussen te kledderen, anders wordt het erg vervelend als straks de verf er moet worden opgesproeierd. Blaas ik alles weg.

't Was oorspronkelijk misschien de bedoeling van Tamiyasan om er een elekrieke moteur in te kwakken dus zitten er in de bodem een paar extra gaten. Die moeten natuurlijk wel effe worden dichtgeprut.

Afbeelding

Er waren tot nu toe maar twee, eigenlijk drie, kleine minpuntjes aan het voertuiggedeelte. Het achterklepje paste niet helemaal lekker en moest dus worden afgeschuurd en de sluiting van het motorschot achter de boeggolfkeerplaat, ( je ziet, ik ken mijn termen nog steeds :wink: ) moest worden verwijderd. Ik had gekozen voor een gesloten boeggolfkeerplaat en dan ligt deze strak tegen het motorschot aan. Alleen, in’t echie past de sluiting dan perfect, maar bij deze kwam de keerplaat niet ver genoeg naar achteren. Dus….. klats. Het mes erin. En inderdaad. Beter.
Oh, en ik heb in de periscoop op het bestuurdersluik maar een beetje glas gefrot. Zo’n open gat boven je hoofd is ook niet alles als het regent. Toch??????

Afbeelding

De toren werd een ander verhaal. Past net niet helemaal lekker en als het gaat regenen verzuipt de bemanning. Maar dat mag de pret niet drukken. Ben druk bezig met de lijmplamuurdichtmaakmethode en hoop dat de naadjes zo weggewerkt kunnen worden. anders wordt het puttykledderen.

Afbeelding

Op dit moment staat hij aan een kant al op de wielekes en moet ik dat aan de andere kant nog wel effe doen. Anders kom je niet weg en staat ie scheef.

Afbeelding

Hier nog even een plaatje van het gebakkie zo ver...........

Afbeelding

Afbeelding

Voor de rest gaat alles redelijk vlot en kom ik al redelijk snel toe aan het stuk waarvan ik elke keer weer moet slikken, zweten, huilen en trillen.

De sproeiklus.


voor nu zeg ik zoals altijd...

groet

_________________
Ik ben nu even weg, oké?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 28 dec, 2007 23:30 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
:shock:

Hoe doe je dat toch zo snel. Ik ben toch al vanaf dag 1 bezig en moet het onderstel nog afmaken. Tenminste ben nu bezig met de pe parts op zijn plaats te plakken. zoals de spatlappen enzo. Het gaat bij mij wel soepel en alles past als een bus. Dus daar zit het niet in. Eer ik alles heb afgewerkt met de gietnaden, die overigens heel klein zijn, en kan plakken ben ik steeds weer even bezig.

Ik ben benieuwd naar de sproeiklus.

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 28 dec, 2007 23:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 12 okt, 2006 16:50 pm
Berichten: 3736
Woonplaats: Almere
@modelengeneer

Citaat:
Hoe doe je dat toch zo snel
Zoals ik al aangaf is het een perfecte kit. (bijna) Alles past perfect. Ik heb geen gietnaden, behalve op de loop, en heb ook geen PE. :wink:
Wat, denk ik, ook scheelt is dat ik het voertuig door en door ken. Als ik een onderdeel zie weet ik waar het moet en he het moet. Scheelt een hoop kijken en studeren in het boekseltje van Tamiyasan.

Maar ik ben ook met een andere bezig. http://forum.modelbrouwers.nl/phpBB2/vi ... hp?t=13402
En dat schiet echt niet op. Dat ding is 1/35, maar alles is zo klein dat ik er gek van wordt. Ik bibber namelijk nogal een beetje.


Dusssssssss,



Citaat:
Ik ben benieuwd naar de sproeiklus.


Ik ook. Wordt het eerste model waarop ik alles ga uit proberen. En ik hoop dat het ook lukt. Heb in ieder geval mister mossel staande bij.

Laat je niet gek maken.
Het kan maar zo zijn dat het in één keer bij mij gaat tegenlopen en dat het bij jou vooruit vliegt, zeg maar. :wink:

groet

_________________
Ik ben nu even weg, oké?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: M113A1 F.S
BerichtGeplaatst: ma 31 dec, 2007 0:23 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 12 okt, 2006 16:50 pm
Berichten: 3736
Woonplaats: Almere
Zo…

DEEL II


’t wordt niet echt een hele grote update of zo, maar een update is een update. :wink:

Vandaag maar even kunnen prutten, vanwege Robin (mijn 4 jaar oude zoontje) laat naar bed, effe beppen met vrouwlief, en een lang telefoongesprek gehad. En aangezien ik dit verhaaltje hier nog even wilde neerkletsen en de putty toch moet drogen maar vroeg gestopt met bouwen.

Wat heeft ie dan gedaan?

Oké, zal ik gaan vertellen.

Zo als jullie nog wel weten heb ik op de koepel de lijmplamuurdichtmaakmethode toegepast.

Afbeelding

Dus moest er nog wat worden geschuurd. Ben ik wel effe mee bezig geweest. Maar…..
Het heeft wel gewerkt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat er nog aan naadjes zit vind ik acceptabel. Er moet nog een kledder kleur overheen komen en die zal het allemaal redelijk opvullen.
Als het te erg is kan ik dit na de primer nog wegwerken.

Er bleef een heel klein kiertje over. :evil:

Afbeelding

En die moest nog worden weggewerkt. Voor putty was het te lastig want ik wilde niet de hele opstaande rand van het kanonschild wegschuren, dus dan maar tipex. Moet dat niet geschuurd worden dan? Jawel vrienden, tenzij………….
Er bestaat zoiets als wonderdoekjes. :o
Als je nu denkt:”Hé Bravo, je zit te dicht boven je lijmpotje” zeg ik :"Nee hoor".
Ze werken echt voor allerlei soorten toepassingen. Verfvlekken, plamuur, tipex, oliehanden, kitrandjes etc, etc. En ze kosten niet veel.
Behold de...........

Afbeelding
en je model gaat ook lekker ruiken. :lol:

Denk er alleen wel aan dat ze een iets vettig laagje achterlaten. Dus wel eerst effe zwemles voor je model voor de sproeierij. :wink:

Nadat ik het doekje had gebruikt, was het alleen nog maar een kwestie van een héél licht schuurpapiertje er langstrekken en klaar was bravo.

Afbeelding

En ja, ik heb gezien dat het kanon wat scheef zit. Komt goed. :lol:

Voor de rest heb ik nog wat hutsels en frutsels op de toren gezet en de luiken geplaatst.

Afbeelding

Afbeelding

Nu heb ik even jullie hulp nodig.
En staat, historisch correct gezien, een 30 cal als torendak op.

Afbeelding

Nu zitten er in de sprue ook onder delen voor een .50. En die vind ik eigenlijk vééééééél leukerderder. Grotere knallen, dikkere punten en een heerlijk schietdinggeval. Ja, ik heb ermee gepiefpaft.

Afbeelding

Welke zouden jullie kiezen?

Op het voertuig zelf heb ik nog de achterspatborden, de jerrycan’s en de extra track’s geplakt.
Oh ja, voor de tweede keer een grote kledder putty in de giga gaten gefrot.

Afbeelding

Dus………….

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dat was het dan wel weer voor heute. :wink:

Laat de stroom van opmerkingen maar komen. :wink:

Greetz


Oh ja....

Nog even een vergelijkfoto van mijn koelkastprojectje en deze.

Afbeelding

_________________
Ik ben nu even weg, oké?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 31 dec, 2007 1:37 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Dat ziet er al goed. Maar wat jou vragen betreft, ik heb echt helemaal geen verstand van tankjes en geweren. Ik kan dus ook geen antwoord geven. :cry: Maar goed, wel de complimenten. :lol:

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 31 dec, 2007 10:39 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 21 jul, 2007 13:46 pm
Berichten: 488
Woonplaats: Hardenberg
Leuk model, zie er goed uit al.

deze uitvoering van de M113 kende ik nog niet, hoewel er toch ook best veel uitvoeringen van zijn natuurlijk 8)

_________________
ast nie giet zoast mut, dan mut maor zoast giet

www.fordfreaks.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 31 dec, 2007 11:34 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 12 okt, 2006 16:50 pm
Berichten: 3736
Woonplaats: Almere
@ Modelengeneer;

Dank en geen probleem. Toch? :wink:

@ Ford lord;

Bedankt.

Als ik het goed heb zijn er ongeveer 100 :!: :!: verschillende uitvoeringen uitgebracht. De mooiste vind ik persoonlijk de m113c&v. Zelf ook in gereden en was een erg prettig voertuig. Behoorlijk snel.
En die was er in twee uitvoeringen.
Zonder toren en met als bewapening een .50 en een M.A.G. Later werd deze omgebouwd bij Wilton Feijenoord naar een uitvoering met koepel en een 25 mm Oerlikon snelvuurkanon.

Voorzover weer een stukje voertuig geschiedenis.

groet en alvast de beste wensen

_________________
Ik ben nu even weg, oké?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 06 jan, 2008 23:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 12 okt, 2006 16:50 pm
Berichten: 3736
Woonplaats: Almere
Zo,

Daar is ik weer met een update.

Jullie zijn gewaarschuwd. Het zijn héél veel plaatjes.

Vorig jaar :lol: ben ik zover gekomen dat de sproeiklus kon gaan beginnen.
Vandaag weer een gaatje gevonden om verder te prutten aan het gebakkie.


Als voor bereiding moest ik nog die grote plek met putty aan de onderkant gladschuren en daarna moest de hele boel uiteraard nog wel even lekker in bad. :wink:
Want vette vingers, stof en allerlei andere narigheid is natuurlijk niet echt prettig voor de verf. :?

Dus, zo gezegd zo gedaan.

Afbeelding

De boel lekker even laten zwemmen in een iets warmer als handwarm sopje en voorzichtig met een tandenborstel schoon geschrobd.
Op een handdoek lekker laten uitlekken en doordat het warm was droogt het redelijk snel van zich zelf.

Droog genoeg. De boel mee naar boven en met de airbrush het laatste beetje water er afgeblazen.

En toen……………..

Primertime.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb de lichtgrijze primer van Vallejo gebruikt. Dekt goed en droogt snel. Ik vind het prettig om mee te werken.

Dat ging lekker vlot, maar nu werd het tijd om dingen te gaan doen die ik nog nooit heb gedaan. :oops:
Maar eens proberen om een pre-shade te gaan doen. 8)

Hop…
Niet langer twijfelen en aan de gang. Heb altijd mr. Mossel nog. :wink:
Een klodder Tamiya Flat black XF-1 in verdunt met een druppie spiritus in mijn airbrush en de randjes ge-highlight. Zoals je ziet heb ik niet een heel echt vaste hand, maar er moet nog een klodder kleur overheen, dus ik hoop dat het allemaal wel een beetje wordt gemaskeerd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Toen dit droog was ben ik de vlakken gaan inkleuren met Tamiya olivedrab XF – 74.
Druppie spiritus erbij en blazen maar.
Nu weet ik dus niet of ik het goed heb gedaan, maar het inkleuren heb ik laagje voor laagje gedaan, van buiten naar binnen.
Maar goed, het zit er op.

Kijk maar....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op de foto's ziet het er een beetje gelig uit, maar dat komt door de flits. Bij de laatste twee foto's zie je de goede kleur.
Ik zou zo zeggen, oordeel en veroordeel, en zeg mij wat jullie ervan vinden.

greetz

_________________
Ik ben nu even weg, oké?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 06 jan, 2008 23:34 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
Mischien raar dat ik heb vraag. Maar dat luikje met die kijkgaatjes. Je hebt het dekseltje dicht gelaten. Dat is niet open. Had je dit niet beter open kunnen maken. (ik geloof dat dat de periscoop heet) al weet ik dat niet zeker.

Het spuitgebeuren ziet er mooi uit heel egaal zo volgens mij beeldje. Is dat preshaden nog te zien in het echie. Of is dit de bedoeling.

Ik vraag dit omdat ik er echt geen verstand van heb en straks ook moet schilderen.

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 07 jan, 2008 10:16 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 12 okt, 2006 16:50 pm
Berichten: 3736
Woonplaats: Almere
@ Modelengeneer;

Ik neem aan dat je het bestuurdersluik bedoelt? Doordat er geen interieur inzit heeft het ook geen zin dit luik open te laten.
En aangezien ik hem sootb wilde bouwen heb ik dat er ook niet bij gekocht. :wink:
De luiken op de toren waren voor mij een oefeningetje met het net ietsje anders doen dan op de tekening.

Citaat:
Het spuitgebeuren ziet er mooi uit heel egaal zo volgens mij beeldje


Bedankt, maar....

:oops: Ben er zelf niet helemaal tevreden over. Het lijkt wel of de verf een beetje een korrelige structuur heeft. Misschien moet hij toch nog een keertje helemaal opnieuw. :evil:



Voor wat betreft het pre-shaden.

Citaat:
Is dat preshaden nog te zien in het echie. Of is dit de bedoeling.


Ik heb geen idee. :cry: Ik heb dit nog nooit gedaan en ben aan het uitproberen en testen in voorbereiding op een giga-groot en lang projekt wat er aan zit te komen. :wink:
Heb hem nog niet bekeken bij daglicht en hoop dat strakkies te gaan doen. (Maar eens opzoek naar een daglichtlamp). En het lijkt mij dat je het wel ietsjes moet blijven zien. Anders zou het absoluut geen zin hebben om dit te doen. :lol:

greetz

_________________
Ik ben nu even weg, oké?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement