Nieuw vleugelgeval introduceren
Wegens de Hind baart wat teveel kopzorgen voor de moment en 'k heb er effe geen zin in, BCC project mis ik referenties hier op kamers en 'k heb nog zin in een Spookje... Dan doe ik natuurlijk een spookje! Nu brouw ik lekker waar ik zin in heb, al is dat een nieuwe kit... Ik heb het veeeeeel te druk met studeren dat ik me nu volledig wil kunnen ontspannen, en dat gaat voor mij het best met de vliegtuigen waarvan ik hou...
Ik heb genoeg foto's, dus achtergrondinformatie zal ik proberen wat door het topic te spreiden, de tekst van de doos overtypen heb ik geen zin in.
Enkele foto's van het origineel, bron is airliners.net.
Zoals jullie zien is deze kist enorm clean, geen/weinig wheatering dus. Ik denk om geen pre-shading te gaan spuiten, hoogstens de pannellines met donkerrood (donkerder dan basiskleur) accentueren. Het gebied van de exhausts wordt natuurlijk wel verweerd, volgens de foto's. Overigens heb ik weer wat in gedachten met deze kit, maar dat zien jullie ter zijner tijd wel
Dan nu naar de inspectierond.
De doos, door mij al goed gekend aangezien ik deze voor de derde keer brouw.
Verder dan naar de sprue's: netjes gegoten, hier en daar wat flash maar niet echt op onderdelen of kritieke plaatsen. In vergelijking met de eerste kit die ik ervan brouwde (zo'n 8 jaar geleden schat ik) zijn de mallen behoorlijk intact gebleven. Gietnaden zijn er nauwelijks.
Clearparts met wat extra lekkers
Nog lekkers uit huize BBT...
En voor een impressie van het detail... Veeeel mooier dan Hasegawa voor de wielbakken en cockpit
Rest is vergelijkbaar...
En nog zowat fijns... Wapentuig! Verder zitten er ook nog 4x aim-120 amraam (edit, bedankt Fjourra
) bij. Take that Hasegawa!
Gauges...
Vergeleken met uitstekende referenties zijn de gauges niet helemaal perfect, maar wel een heel mooie benadering, alleszins beter dan Hasegawa die niets van reliëf meegeeft... Kun je 't maar doen met hun decals. Revell heeft trouwens ook decals voor de gauges, maar die gebruik ik niet. Zijn niet zo handig voor mij.
En nog iets dat Revell wel heeft en Hasegawa niet:
Joepie, moet ik eens geen fanblades gaan scratchen...
Wat betreft 1/72 Phantoms is Hasegawa goed, maar Revell nog beter! Dus voor de mensen die een 1/72 Phantom willen, kijk naar de kostprijs en de kwaliteit
Goed, kommen we eindelijk bij de echte bouw. Nouja, 'bouw', wat snijden enzo...
Waarom doet ie dat? Ha, je begrijpt 't wel
Kijk, dan ga ik even die mooie details mooi positief becommentariseren, draai ik ze weer in de prak... Ik heb echt lopen twijfelen, doen of niet, omdat ze net zo netjes zijn, maar tjah, kon het niet laten...
Wat verder...
[Einde pre-vandaag brouwwerk]
Vandaag dan maar lekker gerelaxet na testje analyse...
Een op maat geschuurde satéprikker, om een schermpje te 'vacformen'.
Plastic van blisterverpakking deed dienst.
En dit is 't resultaat ervan...
En dan maken we even een sprongetje en veronderstellen we dat de glasvezel geplaatst is, de eerste bundel toch...
Best wel fel dat licht...
Zo ziet de achterkant eruit... (begrijp je nu dat hakwerk in de cockpit?)
Als je goed kijkt op de bewogen foto zie je de glasvezelbudeltjes, vier stuks per bundel.
Ook de bovenste schermen geplaatst en getest. Die schermen hebben een kleinere diameter, twee vezels passen er net niet in. Dus heb ik de top van een enkele vezel bij een aansteker gebracht waardoor die een beetje smelt en opkrult, tot de juiste diameter.
En dan ben ik vandaag afgesloten met één airbrake uit te snijden. Ik denk er sterk aan om de airbrake zelf overigens uit lood te maken en het detail aan de binnenkant te scratchen, heb immers mooie referentiefoto's.
Zo, einde lange update met maar liefst 39 foto's... Volgende update komt als ik nog eens tijd overheb, nu is het bedtijd voor mij. Morgen om 6u eruit.