Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 22:43 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 96 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 22 aug, 2007 21:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 28 feb, 2007 20:16 pm
Berichten: 740
Woonplaats: Brugge, Venetie van het Noorden
beagle schreef:
DanCooper schreef:
[
In 1 van je vorige posten vergelijk je de kleur met het origineel in Porthsmouth, dat hoef je niet te doen, want met alle restauratie werkzaamheden in de loop der jaren (eeuwen ondertussen) kun je je nog de vraag stellen in hoeverre de "echte" Vitory nog origineel is.


Helaba evil: het echte werk van een "Restaurateur" nu niet onderschatten" want .... Het is juist hun beroep om met zelfde middelen en met hetzelfde resultaat iets te herstellen zodat het exaxt het zelfde is als dat het ons uit het verleden gegeven is.
m.a.w. er is veer gerestaureerd aan de Victory, maar het schip is nog altijd zoals het er vroeger uitzag, Qua bouw.

Over kleur van verf ga ik niet redetwisten want : voor- tijdens
"Trafalgar -Nelson" periode was het zwart met geel.


Haha, Beagle, ik had wel kunnen denken een reactie te krijgen van een professional.
Maar :
- Ten eerste, had ik het vooral over het kleur.
- En ten Tweede, jij zegt dat de victory bouwkundig nog identiek is als ten tijde van Nelson, als dat zo is, moet dat toch een verdomd goede zeeman geweest zijn om de Victory ook maar 1 voet van haar plaats te krijgen met die twee metalen "masten" die dwars door de bodem van het schip verankerd zijn in betonnen ankers (da's natuurlijk iets wat de toerist niet te zijn krijgt he) :twisted:

PS, Beagle, na je antwoord op mijn vraag, ben ik het boek "Master and Commander" nog eens aan het herlezen, maar ik ben nog nergens een passage tegen gekomen waarin staat dat de Sophie een snaw zou zijn, weet je dat zeker ?
Wel dat ze als zeer zeldzame brig over een quarterdeck beschikt en een elmtree.

_________________
Op de werktafel : https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=4&t=54264


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 23 aug, 2007 9:22 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
DanCooper schreef:

- En ten Tweede, jij zegt dat de victory bouwkundig nog identiek is als ten tijde van Nelson, als dat zo is, moet dat toch een verdomd goede zeeman geweest zijn om de Victory ook maar 1 voet van haar plaats te krijgen met die twee metalen "masten" die dwars door de bodem van het schip verankerd zijn in betonnen ankers (da's natuurlijk iets wat de toerist niet te zijn krijgt he)


Van die masten heb je gelijk, maar dan moet je ook zeggen dat de kiel in de beton ligt, nadat er een bom in WWII op de Victory is gevallen.


Maar ik heb hier foto's waar men het volledige dek-(voordek-quater- en kampagje aan het herplanken is, en ook foto's waar men stukken spanten en knieën en huidplanken vervangt en waar men een nieuw roer maakt en dat alles is nog wel in eik en met roodkoper nagels en houten tappen. Het is over dat soort bouwkunde dat ik zeg dat het meer dan 200 jarig schip nog heel veel origineel is.
( vergeet dan ook niet dat ze ooit was verbouwd van een 1-Rate naar een 2-Rate, dat ze ook nog een tijd ontmast is geweest en als Prison-hulk dienst heeft gedaan) dan hebben ze er een grote job aan gehad van hem zo terug te restaureren zoals hij nu is.

Citaat:
na je antwoord op mijn vraag, ben ik het boek "Master and Commander" nog eens aan het herlezen, maar ik ben nog nergens een passage tegen gekomen waarin staat dat de Sophie een snaw zou zijn, weet je dat zeker ? Wel dat ze als zeer zeldzame brig over een quarterdeck beschikt en een elmtree.

Neen Dan heel zeker weet ik dat niet; Ergens is in mijn achterhoofd blijven hangen dat het een snow was. Komt het nu door het lezen van de romans of door een een of ander site. Ben ik mis dan is het mea culpa.

PS-1 Wil je nog meer weten over de Victory en het bouwen van een model, moet je trachten het boek : The anatomy of Nelson's ships van Nepean Longridge uit 1961 van MAP-Model and Allied Publications Lmt te pakken te krijgen.
Dat boek is nog beter !!! dan de AOS.

PS-2 ik ga ook niet voor ieder antwoord hier op dit forum ongeveer 3 meter boeken gaan bekijken en telkens antwoorden na ongeveer 2 dagen. Om de steekkaarten van de artikelen te doorlopen heb ik al minstens een 1/2 uur nodig. Soms ben ik dus verkeerd maar meestal = 75% laat mijn geheugen mij niet in de steek.
Voor postings op een forum komt dat allemaal zo uit het geheugen. en ... ik ben ook maar een mens en mijn PC-hersenen werken ook niet zo betrouwbaar als zijn electronische tegenhanger.

_________________
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter © E.B.
Geen kernnis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving
Grtz Erik
http://modelships-beagle.eu/index.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Update 7 september
BerichtGeplaatst: vr 07 sep, 2007 9:06 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 12 jun, 2007 8:46 am
Berichten: 85
Woonplaats: Nijeholtwolde
Dag medebouwers,

Tsjonge, wat een houtbouw geweld zeg... Allemaal projecten met houten schepen... Begin hierdoor ook trek te krijgen in een dergelijk project 8) Maar dan denk ik bij mezelf dat ik eerst de maar moet afronden. Door een tentamen en het begin van het nieuwe academisch jaar gaat de bouw niet zo voorspoedig :?, maar ik hoop toch onderwijl te kunnen werken aan dit project.

Stand van zaken:
Nadat ik de jufferblokken aan bakboordzijde heb geplaatst voor de grote mast, heb ik dit ook gedaan bij de bezaan mast. Dit ging een stuk sneller (oefening baart kunst). Deze laatste jufferblokken zijn kleiner dan die voor het staande wand van de grote mast.

De jufferblokken voor het staande wand voor de grote mast (duidelijkere foto):
Afbeelding

Op de onderstaande foto is dit een beetje te zien (alles is zwart... komt niet daardoor niet mooi naar voren):
Afbeelding

Een tweede foto:
Afbeelding

Ook is te zien dat de gallerij is geschilderd. Dit bleek nog een behoorlijke klus doordat je veel details moet schilderen... het is dan handig om een vaste hand te hebben :wink: (welke ik niet heb, maar door verven en corrigeren is het resultaat redelijk - naar mijn mening).

Quarterdeck (kwartiersdek?!?)
Het quarterdeck vond ik behoorlijk kaal. Ook nog na het plaatsen van de kanonnen. Daarom heb besloten om wat detail toe tevoegen. Eén daarvan is het plaatsen van die balken waar je de tuigage op vast zet (weet de naam zo niet... suggesties zijn welkom :) )

Afbeelding

Daarnaast ben ik van plan om balken te plaatsen waar de kogels werden op geslagen. Deze komen tussen de geschutspoorten.

Afbeelding

Poopdeck (Achterdek?)
Het achterdek heeft nu ook z'n geprimede kleur gekregen. Ik heb hier en daar wat details toegevoegd. Zo heb ik een trapleuning gemaakt:

Afbeelding

Hierdoor komt het dek wat meer tot leven. Zoals ik wel eerder heb aangegeven vind ik de dekken niet bijzonder gedetailleerd (eigenlijk kaal). Ik hoop nu met de details ook de dekken van dit model tot leven te brengen.

Netten
Van Joop Garritsen wat spullen gekregen om mooiere en realistische netten te maken (nog dank daarvoor Joop!). De mazen zijn een stuk groter dan bij de panty's die ik op het halfdek heb gebruikt. Ik ben dus van plan om die te vervangen door degene die ik van Joop heb gekregen. Daarnaast heb ik besloten om elk dek te voorzien van netten (ik was dit eerst alleen van plan op het halfdek). Ik ben benieuwd wat jullie nu van deze netten vinden.

Afbeelding

Dekkleur
Het punt waar ik het meeste moeite mee heb en daarom vraag ik jullie advies. Welke kleur kan ik de dekken het beste geven? Ik wil een houtkleur creeëren (met evt nerven enzo), maar hoe kan ik dat voor elkaar krijgen? Welke kleuren moet ik gebruiken (liefst humbrol)?

Ik weet dat er verschillende manieren zijn, maar ik ben redelijk beperkt in m'n middelen (heb geen white spirit). Ik kijk met veel spanning uit naar jullie suggesties.

Marten 8)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 07 sep, 2007 11:02 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 aug, 2007 14:22 pm
Berichten: 975
Woonplaats: Rotterdam
Hoi Marten,

Ik zat al vol ongeduld te wachten op een update van dit bouwverslag :lol:

Prachtig hoe je al die kleine details aan het toevoegen bent 8)
Citaat:
Het quarterdeck vond ik behoorlijk kaal. Ook nog na het plaatsen van de kanonnen. Daarom heb besloten om wat detail toe tevoegen. Eén daarvan is het plaatsen van die balken waar je de tuigage op vast zet (weet de naam zo niet... suggesties zijn welkom )

Die balken heten "nagelbanken" en die pennen die daar in gaan zijn
"korvijnagels", daar zetten ze al het lopend want mee vast.
Citaat:
Dekkleur
Het punt waar ik het meeste moeite mee heb en daarom vraag ik jullie advies. Welke kleur kan ik de dekken het beste geven? Ik wil een houtkleur creeëren (met evt nerven enzo), maar hoe kan ik dat voor elkaar krijgen? Welke kleuren moet ik gebruiken (liefst humbrol)?

Zelf heb ik bij het Revell model van de Bounty een heel lichte kleur gebruikt nr.148 van Humbroll,
welke ik daarna een heel sterk verdunde wash met Tamiya XF10 FlatBrown heb gegeven.
Ik zal straks even een plaatje ervan plaatsen, zodat je een idee van het effect krijgt.
Een tijdeje geleden had ik een site in mijn favorieten staan waar heel
uitgebreid uitgelegd werd hoe je een houten dek kan imiteren, maar
helaas ben ik het adres kwijtgeraakt.
Ik zal wel even gaan zoeken :wink:

_________________
vr.grt. Kees


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 07 sep, 2007 16:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 12 jun, 2007 8:46 am
Berichten: 85
Woonplaats: Nijeholtwolde
Dag Kees,

Bedankt! Dat zou echt heel prettig zijn... bruin alleen is ook maar bruin. Juist door kleur verschillen en dus ook het laten zien van de nerven komt zo'n dek meer naar voren. Ik kijk uit naar het artikel.

Ben trouwens zeer verheugd om te horen dat je er al naar uit keek 8) Al zal het vervolg van de bouw enige vertraging oplopen vanwege de studie. Maar ik zal jullie zeker op de hoogte houden. :)

Marten :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 07 sep, 2007 16:24 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 23 aug, 2007 16:28 pm
Berichten: 4791
Woonplaats: Helaas prive nu.
hoi,

Ik ben het hele maal met kees eens met de kleuren, maar na die wash kun je ook nog een drybrush laag aanbrengen. dit is met een bijna droge kwast een soort highlicht aanbrengen. Hierdoor komt de structuur naar voren.

Een andere sugestie is dat je smoke kunt gebruiken, verdunt aanbrengen over een oker kleur. Dan wordt het dek iets donkerder. Hierna wel weer highlichten met een lichtere kleur. Ook nu ivm het oplichten van de nerven van het hout.

Een tip probeer eerst een aantal tips die gegeven worden op een stukje rest of afval. Dan kun je de keuze laten vallen op wat het beste bij jou zelf past.

met vriendelijke groet,
rik

_________________
Met modelbouw-vriendelijke groet, Rik
Kijk ook eens op mijn website RiksGewijs.nl
Op de werkbank:
Een hollandse tweedekker uit 1660/1670


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 07 sep, 2007 16:39 pm 
Is dat nou werkelijk zo belangrijk dat de houtnerf oplicht? Het is geen luxe jacht hoor. Wil je een realistisch beeld scheppen dan zul je een lichte kleur moeten gebruiken want de dekken werden destijds met puimsteen geschuurd tot ze hagelwit waren. Het enige wat vrij consequent naar voren kwam waren de breeuwnaden.


Omhoog
   
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 07 sep, 2007 17:20 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 aug, 2007 14:22 pm
Berichten: 975
Woonplaats: Rotterdam
Hoi Marten,

Hier zijn 2 foto's van het dek van de Bounty, waar ik ooit eens
mee bezig geweest ben.
Helaas kan ik met mijn camera niet dichter bij het object komen :(
Het scheepje is ook maar 25cm lang :wink:
Afbeelding
Afbeelding
Hierbij heb ik dus een heel licht beige kleur, Humbroll 148 gebruikt.
Gevolgd door een wash met Tamiya XF FlatBrown heel sterk verdund.
Haast vervuilde thinner van Tamiya.
En toen alles goed droog was een drybrush met de Humbroll verf gemengd met wit en dan met een haast droge kwast er overheen vegen

Zoals Rik al zei gewoon oefenen op een proefstukje tot je het beste
resultaat hebt :wink:

Voor die site ben ik nog zoekende.

_________________
vr.grt. Kees


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 07 sep, 2007 17:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 12 jun, 2007 8:46 am
Berichten: 85
Woonplaats: Nijeholtwolde
Bedankt Rik, Ernie411 en Kees! IK denk dat ik eerst ff een test doe. Ik heb namelijk wat foto's bekeken, maar telkens als je een foto vind van het dek vanuit een andere positie, lijken de kleuren van het dek heel anders. Waardoor het erg moeilijk is om in te schatten wat nu een juiste kleur is.


Kees: Mooi model! Staat deze ook ergens op de site? Is ie al klaar? :D

In ieder geval bedankt voor de suggesties. Hier kan ik verder mee! :D :D

Marten :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 07 sep, 2007 18:26 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 aug, 2007 14:22 pm
Berichten: 975
Woonplaats: Rotterdam
Foto's zijn net genomen Marten :wink:
Dus verder dan dit ben ik nooit gekomen.

Wat Ernie411 zei is inderdaad waar, het dek moet als het goed
is heel bleek zijn en zeer zeker mat.

Zelf heb ik het in het verleden vaak te donker gemaakt,
zelfs op dit model van de Bounty kan het nog wel wat lichter.

_________________
vr.grt. Kees


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 96 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement