Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 11:14 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 96 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 12 jun, 2007 9:31 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 12 jun, 2007 8:46 am
Berichten: 85
Woonplaats: Nijeholtwolde
Dag Brouwers,

Dit is mijn eerste bericht op dit forum. Ik ben Marten en ben 22 jaar. Ik studeer nog (aan de Uni in Groningen). Ik volg dit forum al een tijdje en zie allerlei leuke dingen voorbij komen.

Na een jaartje niet meer gebouwd te hebben, begon het toch weer te kriebelen. 8) Ik wilde altijd nog es het model de HMS Victory bouwen. Hier zijn een flink aantal verschillende in omloop. Het meest voor de hand liggend zou het model van Revell zijn, maar ik vond dat niet echt uitdagend... het lijkt meer op een standaard product waar je zelf weinig in kunt brengen (das mijn mening).

Ik heb even verder gekeken en kwam het model van Airfix tegen. Een grotere schaal (want Revell is 1:225 ofzo) en hier heb je nog wat mogelijkheden om wat dingen naar eigen smaak aan te passen. )

De doos:
Afbeelding

De bedoeling is dat ik deze zomer vakantie lekker aan de gang ga met het schip. Maar ja... als het eenmaal in bezit is... kun je het niet laten om alvast de doos te openen... en een beetje kijken hoe het model eruit komt te zien... van het één komt het ander... dus ben ik gewoon al wat begonnen.

Ik begon al wat met de kanonnen... het schip heeft er meer dan 100... gelukkig hoef ik er zelf maar een stuk of 20 te bouwen... de rest wordt op een simplistische wijze op het schip geplaatst.

Er moest nogal wat worden gedaan met betrekking tot het weghalen van giet fouten... door die giet fouten waren de lopen (weet even niet het correcte woord hiervoor) aardig misvormd :? na een aantal uren had ik er een stuk of 10 klaar...

Een aantal kanonnen:
Afbeelding

Tja... dan had ik een probleem... overal zie je dat de twee halve delen apart van elkaar word geschilderd... misschien wel de beste manier, maar ik ben ervan overtuigd dat er zo'n gigantische lelijke lijn , ook na een verflaag, ontstaat die twee delen kunt blijven zien. Daarnaast moet ik wel toegeven dat zelf niet erg goed ben met de lijm... (d'r wil wel es wat lijm op plekken komen waar ik dat niet wil) daarnaast heeft het model ook wel zwakheden... niet alles past zo mooi op elkaar, dus werken met putty is een must... door die mogelijke problemen nu al te tackelen hoop ik dat het schip mooi in de verf komt (geen kleur verschillen etc.).

Het schip:
Afbeelding

Ik heb ervoor gekozen om hem te primen... in een eerder project kwam het plastic door de verf heen (plastic was zwart, en de verf die daarop kwam was ook zwart, dus je zag niet waar je schilderde) waardoor je plekken met glans zag :cry:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden... hebben er meer mensen ervaring met dit model? Zou graag willen weten waar ik nog meer op zou moeten letten :wink:

Marten


Laatst bijgewerkt door marten22 op do 06 dec, 2007 20:02 pm, in totaal 7 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 12 jun, 2007 10:06 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3438
Hallo Marten!!! Afbeelding

Welkom hier op Modelbrouwers en ik zie dat je meteen met een mooi project gestart bent. De H.M.S. Victory is een dusdanig mooi en populair schip dat ze waarschijnlijk het meest gebouwde schip is in de modelbouwwereld gok ik! :roll:

Ik heb de versie van Airfix nog nooit gezien en vind het daarom super dat je dit aan ons wilt tonen!!! PLUIM! Afbeelding

Jouw model:
Je bent goed van start gegaan, de kanons hebben een mooi matzwarte kleur gekregen en zijn reeds op hun plaats gezet.
Ook goed dat je de romp in de primer gezet hebt en dat je de delen tegen elkaar hebt gezet.
Ik denk dat dit de beste methode is om vervolgens de kieren en naden af te smeren met putty o.i.d. en daarna het schip te verven cq spuiten in de gewenste kleurstelling.

Waar je verder op moet letten is lastig te zeggen doordat ik de kit niet persoonlijk ken. Wat ik wel wil adviseren is om altijd een paar bladzijdes van de bouwbeschrijving vooruit te lezen. Soms kun je dan eerder een bepaalde beslissing nemen om iets te veranderen voordat je bij het punt aangekomen bent.

Waar ik een beetje moeite mee hebt in deze kit, zijn de geschutspoorten waar je een zogenoemde "pin-kanon" in moet zetten. Ik vind persoonlijk deze veel te ontdiep waardoor je dit altijd gaat zien helaas. :?

Verder zou ik zeggen, ga zo door. Plaats gerust veel foto's van de bouwstappen en typ daar een stukje tekst bij zodat we de dag kunnen doorkomen met lezen! Afbeelding

Succes,

Peter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 12 jun, 2007 12:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 04 dec, 2004 20:28 pm
Berichten: 12617
Woonplaats: kerkrade
Hoi Marten.

Welkom,als eerste,en je komt meteen met een super project binnenvallen.Prachtige keuze,vooral omdat je voor airfix hebt gekozen.

Dit merk komt helaas te weinig in de aandacht.

Ook harstikke goed,dat je een primer hebt gekozen,en en meteen dus een goede start hebt gemaakt.

In ieder geval veel succes en plezier met dit project.

Ron.

_________________
www.homeghost.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 12 jun, 2007 12:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
Welkom op het forum

Speciaal voor deze kit van airfix is er ook een boek uitgegeven :

HMS Victory - Classic ships- Their history and how to model them van Noel C.L.Kackney

Het beslaat 11 hoofdstukken met een hoofdstuk aan de kit, aan het greedschap, aan modificvcaties, en short cuts, assemblu and rigging !!!! Zeker dit laatste is belangrijk. Hij beschrijft hoe het op het echte schip was en hoe je het moet verwezenlijken.

Dit boek is wel uitgegeven in 1970 !!! maar met een beetje geluk kan je het bij "De slecgte" nog vinden.

_________________
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter © E.B.
Geen kernnis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving
Grtz Erik
http://modelships-beagle.eu/index.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 12 jun, 2007 12:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
beagle schreef:
Welkom op het forum

Speciaal voor deze kit van airfix is er ook een boek uitgegeven :

HMS Victory - Classic ships- Their history and how to model them van Noel C.L.Kackney
ISBN : 0 85059 053 1 uitgever : Patrick Stephens Ltd.


Het beslaat 11 hoofdstukken met een hoofdstuk aan de kit, één aan het gereedschap, één aan modificaties, eentje over short cuts en verfschema , eentje over assembly and rigging !!!! (Zeker dit laatste is belangrijk. Hij beschrijft hoe het op het echte schip was en hoe je het moet verwezenlijken. en welke zaken wel correct zijn in de BB.)

Dit boek is wel uitgegeven in 1970 !!! maar met een beetje geluk kan je het bij "De slecgte" nog vinden.

_________________
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter © E.B.
Geen kernnis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving
Grtz Erik
http://modelships-beagle.eu/index.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 12 jun, 2007 18:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 12 jun, 2007 8:46 am
Berichten: 85
Woonplaats: Nijeholtwolde
Bedankt voor de tip.

Ik heb twee boeken in huis over het schip en ook over tuigage:
- Anatomy of the Ship - The 100-gun ship Victory (John McKay);
- Rigging period ship models (Petersson);

Ik vond die laatste erg informatief... maar ik zal nog uitkijken naar dat boek. Maar ik bouw ook een beetje naar eigen inzicht moet ik bekennen :oops: maar voor tuigage en dergelijke houdt ik me strak aan hoe het zou moeten...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 15 jun, 2007 20:10 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 mei, 2007 23:10 pm
Berichten: 1437
Woonplaats: Oosterhout
Welkom bij de club

Je heb een mooi schip uitgekozen,laat je regelmatig foto,s zien???
Sucses met de hobby

Groeten

Ard

:lol: :lol: :lol: :lol:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 16 jun, 2007 9:46 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 12 jun, 2007 8:46 am
Berichten: 85
Woonplaats: Nijeholtwolde
Dag mede brouwers,

Bedankt nogmaals voor de leuke reacties. Hier is weer een kleine update.

Na veel twijfelen, wikken en wegen heb ik besloten om een een lichte geel te gebruiken (Humbrol 74). Op veel modellen die ik op het internet zag, is het geel net iets te geel naar mijn mening. Kijkend naar foto's van de originele HMS Victory, is het geel niet zo donker. Misschien is Humbrol 74 net iets te licht, maar ik ben van mening dat het redelijk dichtbij de originele kleur komt.

Afbeelding

Omdat geel meer doorlaat (eerdere verflagen en in dit geval zwart) heb ik ervoor gekozen om eerst het schip met geel te verven en daaroverheen weer zwart.

Na het gele (waar ik geen foto's van heb), ben ik begonnen met de zwarte lijnen, welke toch wel karakteristiek zijn voor zo'n linieschip. :) Omdat ik niet in het bezit ben van een vaste hand :wink:, heb ik eerst wat afgeplakt. Is trouwens de eerste keer dat ik van die afplaktape gebruik maak... het resultaat is toch echt een stuk beter dan met de hand (zie laatste foto, een model wat ik eerder heb ik gemaakt - 3 a 4 jaar geleden).

Totaal overzicht:
Afbeelding

Valt trouwens op dat naar achteren toe die zwarte lijn dunner wordt :oops: , dit wordt nog aan gepast :wink:

Shot naar achteren:
Afbeelding

Een schip wat ik eerder heb gemaakt (de USS United States, een model van Revell):
Afbeelding

Opmerkingen en suggesties zijn van harte welkom :D

Marten


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 16 jun, 2007 10:29 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 apr, 2006 16:38 pm
Berichten: 8797
Woonplaats: Utrecht
Ik denk dat er wat meer rood in het geel mag komen. Hout straalt namelijk warmte uit en dit bereik je door wat rood in je verf te mengen. Het zal ook voor een meer oranjebruine tint zorgen denk ik, op de originele foto lijkt me dat toch iets oranje-achtigs te zijn wat erin zit.

_________________
Afbeelding
Mijn verslagen
Modelbrouwers.nl broncode: Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 17 jun, 2007 1:11 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3438
Jotika heeft o.a. een zeer zeer gedetailleerde kit onder de naam Caldercraft uitgebracht van de HMS Victory.

Met name ook de kleurstelling die zij uitvoerig hebben uitgezocht hebben ze zelf deze kleuren in enamel of watergedragen verf op de markt gezet onder de naam "Yellow Occre".

Afbeelding Afbeelding

Verfnummers:
Enamel: AP9115
Waterbased: AP9115W

Wanneer je dit in een revell verf zou zoeken zou ik deze 2 mengen met elkaar:

Oker - nr: 88
Geel - nr: 15 of zandkleur nr: 16

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 96 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement