Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 16:42 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 117 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 16 jan, 2023 21:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Shake schreef:
Vorige week was Paul op bezoek en die had zijn RAL kleurenwaaier meegenomen. Gezellig bijgepraat en natuurlijk ook de kleuren uit de voorraad vergeleken.Gr. Sjaak


Was zeker weer gezellig, Sjaak. En de Leeuwerik ziet er live heel goed uit. Altijd leuk om op kleurenjacht te gaan. Ik moet zeggen dat die Modelmaster een goede keuze was maar dat het resultaat met Humbrol 14 uitstekend is.


Shake schreef:
En omdat ik daar toch was meteen maar de Alouette II meegenomen (Mach2 :roll: ). Paul heeft de Extratech uitvoering, dus misschien kunnen we een vergelijkende bouw doen :wink: .


Jemig, Sjaak, een kit van Mach2? :shock: Weet je dat wel zeker? Er gingen na mijn S-51 geluiden op voor een Mach2-zelfkastijdingsgroepsbouw.

Maar ik ben zeker benieuwd naar de inhoud dus wat mij betreft een goede reden om een volgende keer weer te buurten en deze naast die van Extratech te leggen.
(Waarvan ik heel even overwogen heb om daarmee in deze groepsbouw te gaan beginnen).

Gr.
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 jan, 2023 23:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Mooie blauwe kleur Sjaak.

Wolf73 schreef:
Die kleurenwaaier is dat een algemene kleurenwaaier? Ik bedoel daar mee te zeggen, voor zowel NL, Duitse, Franse etc vliegtuigen en voertuigen?

RAL-kleuren is toch internationaal, net als FS?
Citaat:
De oorsprong van deze kleuren indeling stamt uit 1927, de RAL betekenis is Reichs-Ausschuß für Lieferbedingungen wat letterlijk staat voor het Nationaal Comité voor Levering en Kwaliteitscontrole.


Oh ja, die Extra-tech heb ik ook 8)

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 jan, 2023 18:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
De decals zijn aangebracht en gesealed met een laagje semi gloss van MRP. Volgende stap is het, met de hand, schilderen van de diverse details zoals antennes, tankdop enz.
Nu ben ik ontzettend slecht in het schilderen met de kwast en vraag me af of jullie nog suggesties hebben voor de verf. Zelf gebruik ik veel Xtracolor en MRP en die zijn niet geschikt om met de kwast te verwerken. De moderne Humbrol is ook geen favoriet, ontzettend dik in het potje en na verdunning met wasbenzine van mat zwart of satin zwart krijg ik een vlekkerige glans/mat laag.
Ik houd me dus aanbevolen voor advies.

photo 573878

photo 573879

Voor de belangstellenden wat foto's van de Mach2 Alouette II. Het ziet er inderdaad behoorlijk ruw uit, maar van het glaswerk valt, ondanks, of misschien juist dankzij, de dikte wel wat te maken. Voor de rest van het spul geld dat het ook als voorbeeld van eigenbouw kan dienen.
Of deze nog in de buddy build gaat worden gebouwd weet ik niet, ik trek eerst een simpele Harvard uit de kast om even te ontspannen :mrgreen: . Daar moet tenslotte alleen maar een klein stukje uit de romp te worden gezaagd om de cockpit passend te maken :wink: .

photo 573875

photo 573880

photo 573881

photo 573882

photo 573883

photo 573884

Wolf73 schreef:
Die kleurenwaaier is dat een algemene kleurenwaaier? Ik bedoel daar mee te zeggen, voor zowel NL, Duitse, Franse etc vliegtuigen en voertuigen? Staat er ook nog info op de achterkant oid?
Zoals Tsjoppert ook al aangeeft is RAL een internationaal kleurensysteem vergelijkbaar met de Federal Standard (FS). Er wordt dus niet aangegeven dat je kleur A kan gebruiken op vliegtuig/voertuig van land X,Y of Z. Je kan er wel een goed kleurvergelijking mee maken als je door een museum struint of als je een geschikte kleur in je verfvoorraad zoekt.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 jan, 2023 18:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 16 okt, 2008 21:45 pm
Berichten: 1096
Aangezien ik geen airbrush heb schilder ik altijd en alles met de kwast.
En dan het meeste met Revell Aqua. Over het algemeen dekt deze goed en is prima bestand tegen Tamiya-tape. Bovendien is het snel droog en stinkt het niet.
Ik verdun het met afgekoeld water uit de waterkoker.
Soms gebruik ik ook Humbrol Acryl maar daarvan is de droogtijd een stuk langer. En moeilijk te verkrijgen in Nederland (in tegenstelling tot Revell).
Ik heb ook weleens Italeri en Vallejo Acryl gebruikt, maar die hebben als nadeel dat ze na het opdrogen vrij kwetsbaar zijn.

En: misschien een open deur, maar de kwaliteit van je penseel is ook belangrijk.

De Alouette III ziet er overigens toppie uit!

_________________
Born from jets!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 jan, 2023 8:23 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Dank jullie wel voor de uitleg mbt de kleurenwaaier.

Dat ziet e zeer fraai uit zeg zo als de heli er nu bij staat.
Ik zou die de kleine onderdelen/details inderdaad met acrylverf schilderen, verdund/onverdund, afhankelijk he dik de verf is.
De beste opties zijn denk ik Revell of Vallejo. Met Hataka heb ik geen ervaring.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 jan, 2023 20:06 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Ziet er erg strak uit!

Zelf gebruik ik Revell aqua, makkelijk te krijgen, makkelijk te gebruiken, en geen giftige dampen. Revell aqua kan je verdunnen met kraanwater of acrylverdunner. Die laatste is gunstig wanneer je een wat langere verwerkingstijd wil hebben.



D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 jan, 2023 10:32 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Mooi hoor!
Zelf gebruik ik ook Revell Aqua, het is nogal dikke prut in het potje, maar verdund in een laagje of 2 wordt het erg strak in mijn ervaring.

Groeten Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 jan, 2023 20:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Bedankt voor de tips betreffende de verf. Ik vond bij de bouwspullen van de kleinzoon nog wat flesjes Vallejo, waaronder zwart. Verdund met water bleek dat best goed te werken. Bijkomend voordeel is dat je het gemakkelijk kan verwijderen als je ergens kliedert :mrgreen: . Voor de metaalkleur heb ik Revell aqua zilver gebruikt, verdund met aqua color mix. Wat me hierbij opviel was dat er bij het roeren (met een Master tools paint mixer) erg veel luchtbelletjes ontstaan die ook gewoon aan je kwast blijven hangen. Dat heb ik bij andere verven nooit meegemaakt. Ik giet meestal wat verf in een kroonkurk en het viel me ook op dat er zich vrij snel een korst vormt, die als je niet goed oppast, in je verflaag zit.

Al met al niet ontevreden met het resultaat, nu de motor nog en de laatste onderdelen monteren. De staart- en hoofdrotor zitten los, eerst maar de motor erop.

photo 574575

photo 574574

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 jan, 2023 21:31 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Strak werk!

Voor wat betreft de bubbels in de Revell aqua, misschien heb je de verf net iets te fanatiek lopen roeren? Het potje verf 'bombarderen' met een klein drupje verdunner om de bubbels weg te krijgen werkt ook altijd vrij goed.



D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 jan, 2023 21:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Ziet er heerlijk strak en verzorgd uit,netjes hoor!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 117 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement