Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 10:50 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 16 jan, 2023 20:46 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Huib2 schreef:
Ho, ho, ho, rustig aan DJ! Ik ben nog niet bijgelezen of hij is al drie updates verder, en het model al bijna af! :shock:

Haha ja, ik dacht ik wil eens zien hoe ver ik in een paar dagen kan komen, best ver dus. :mrgreen:
Huib2 schreef:
Ik vindt die oude Sikorsky types met in de neus geplaatste motoren erg fraai en heerlijk archaïsch.

Ja precies wat je zegt, de oude uitstraling van dit soort helikopters maakt ze ook erg verzamelbaar.
TheFlyingDutchman schreef:
Ik vind deze helikopter altijd een beetje op een sprinkhaan lijken met die bolle kop en die kleine cockpit daar bovenop.

Dat had ik er zelf nog niet in gezien maar nu je het zegt begrijp ik je volledig, zeker met de groene kleur ook die ik gekozen heb. Zelf deed hij me ook wel wat denken aan de vorm van sommige oude treinen.
TheFlyingDutchman schreef:
Nu kan ik mij herinneren dat de turbinemotor zichtbaar is vanaf de onderkant, omdat daar geen beplating in de neus zit, maar nu ik foto's zoek lijkt dat op sommige heli's ook gewoon dicht te zijn. Levert Italeri er niks voor mee?

Geen motor, wel een bodemplaat die naar voren loopt met wat details.
Afbeelding



D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 jan, 2023 23:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Wow wat een leuke bouw! Hij is al bijna klaar zeg!
Mooi kitje hoor, en je maakt er ook weer iets nog mooiers van!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 jan, 2023 23:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Wat je zegt, TGV-snelheid.

Ziet er weer knap en mooi uit.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 jan, 2023 0:27 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Bedankt heren!
Deef schreef:
Wow wat een leuke bouw!

Ik vind het echt leuk om gewoon weer eens ouderwets zonder al te veel 'gedoe' als scratchen, aanpassen etc. een leuk model te bouwen. Mijn vorige projecten hebben allemaal redelijk veel zelfbouw bevat en om dan terug te gaan naar een lekker vlotte normale bouw is op een soort omgekeerde manier erg interessant om te doen. Je moet er uiteraard wel een geschikte kit voor hebben maar als je die hebt dan zou ik het iedereen kunnen aanraden. :mrgreen:



D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 jan, 2023 14:47 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Update


Zoals jullie wellicht al vermoeden is het model inmiddels klaar.

Allereest heb ik de nodige details geschilderd, de rotorkop, de rood met witte markeringen op de bladen, de banden en noem maar op:


Afbeelding


Daarna heb ik met een donkerbruine / zwarte kleur een vrij nette panel-line wash aangebracht:


Afbeelding

Afbeelding


Het verschil deed de heli al veel goed maar ik vond hem nog wat te schoon, ook met de later aangebrachte high-lights. Nu is het zo dat ik op de meeste van mijn referentiefoto's vrij strak onderhouden helikopters zie. Ik heb me daarom beperkt tot wat stof/woestijn-effecten en een beetje chipping in een aluminium kleur. Het idee is dat de heli ergens in Algerij wat stof heeft lopen vangen waarna hij schoongespoten is of er wat regen is gevallen waardoor het stof regenstrepen heeft achtergelaten. Het effect is subtiel, ik ben er zelf dan ook erg tevreden mee:


Afbeelding


Afbeelding


Tot slot besefte ik me dat ik de neus vakkundig glad geschuurd had, geen naadjes! Dit laatste is een mooi uitgangspunt maar soms hoort er juist wel een naad te zitten en kom je daar wat laat achter:


Afbeelding


Dat probleem heb ik dus ook nog op moeten lossen. Tot slot heb ik de bandjes stoffig gemaakt, raampjes uitgepakt en hier en daar nog wat ''afrondende aanrakingen'' om tot het onderstaande resultaat te komen:

Ik ben erg tevreden met het resultaat, dit overkomt me niet zo vaak dus dan zal het wel goed zijn. :mrgreen:



Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding





Jaren geleden heb ik deze helikopter eens gekocht met het streven hem te bouwen als MLD'er. Al toen ik het doosje kocht viel het mij op dat ik de Franse (maar ook de blauwe Amerikaanse variant) erg gaaf vond en misschien zelf wel interessanter dan de Nederlandse marine kist. Het is nog altijd mijn streven om elk helikopter-type dat in de MLD of KLu gediend heeft een keer te bouwen maar in dit geval ben ik toch blij dat ik hem als Fransoos gebouwd heb. De kit leent zich zoals ik eerder al aangaf echt voor een snelle bouw. Het is jammer dat het vloertje te smal is wat anders had ik echt niks aan te merken gehad op deze kit op het feit na dat de decals voor mijn idee wat aan de grote kant zijn.

Met het afronden van mijn tweede bijdrage in deze groepsbouw ga ik nadenken over of ik ook nog een derde helikopter of zelf een vliegtuig zou willen bouwen. Ik heb in ieder geval nog een aantal interessante helikopters liggen waaronder onder andere een Dauphin die ik dan als Israëliër of Amerikaan wil bouwen en een kleine Gazelle.


Tot de volgende,



D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 jan, 2023 14:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Hij is heel leuk geworden Dj, daar mag je trots op zijn.
Enige wat er aan mankeert is dat het glaswerk wat dicht is, maar ja, daar kan je zelf weer weinig aan doen helaas.

Hoe heb jij die regenstrepen gemaakt in dit geval?

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 jan, 2023 15:09 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Hey dankjewel Mark, ja de glazen zijn wat dik, vrij typisch ook wel voor de schaal. Ik heb er nog over nagedacht om de ramen in de romp zelf te maken maar de cockpit met zijn bolle glazen delen die werken als een lens is het grootste 'probleem'.
markie schreef:
Hoe heb jij die regenstrepen gemaakt in dit geval?

Is vrij simpel eigenlijk. Je neemt een zandkleurtje, je verdunt dit zeer sterk en vervolgens trek je met een fijn penseel streepjes. Olieverf is hiervoor ideaal aangezien je nog heel lang na het aanbrengen het effect kan afzwakken. Zelf heb ik bij deze heli gewoon revell aqua gebruikt, na het aabrengen heb je dan max een minuut de tijd om het effect een beetje weg te poetsen. Timing is bij acryl dus kritisch maar het is prima te doen en het bespaart je de stank van wasbenzine en olieverf. :wink: Ik moet wel zeggen dat het hebben van een glanslak-onderlaag echt noodzakelijk is! Matte verf heeft een microstructuur die werkt als een spons voor vocht en als je daar een wash over aanbrengt krijg je altijd vlekken. Er bestaan overigens ook vooraf gemixte potjes die je kan kopen voor dergelijke effecten. Zelf vind ik dit soort producten grote onzin maar goed, ik heb ze nog nooit gebruikt dus misschien is het wel daadwerkelijk fantastisch spul.


D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 jan, 2023 15:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Thanx :)

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 jan, 2023 15:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 923
Mooie Heli geworden, lekker strak spuitwerk...... :brouw:

Gerhard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 jan, 2023 16:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Daar mag je zeker tevreden mee zijn, mooi geworden zeg! En lekker doorgebouwd qua snelheid :)

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement