Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 15:46 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 140 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 14  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 13 jan, 2023 23:16 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Inmiddels zijn we weer wat verder, maar het gaat langzaam. Door de artrose in mijn vingers heb ik moeite met kleine onderdelen en het afplakken.
De kleine onderdelen waar het om ging zijn 10 zogenaamde "bolders" en een kleine haak die aan de achtersteven moet woren bevestigd. De bolders hebben bovendien een randje flash en dat moest eraf natuurlijk. Dan zijn er nog de 4 scharnierbeugels van de hoogteroeren en de staartsteunen. Lastig is dat op het model niet of niet goed is aangegeven waar je die moet plaatsen. Hierna kon de hele romp is de primer worden gezet.

Afbeelding

Lastig is dat ze op plekken zitten waar ik de kit vaak moest vastpakken, zoals op de stümmel, de neus en de staart, dus ik moet voorzichtig werken:

Afbeelding

Ik besloot te beginnen met alles wat rood moest worden. Nu heb ik diverse kleuren rode verf en Italeri geeft daarvoor een FS nummer. De kleur die daar het dichtst bijkomt is Revell acryl 330 Vuurrood. Dat past mooi bij het idee dat die rode kiel een signaalfunctie moet hebben gehad. Vervolgens moest de kiel worden afgeplakt. Geen kinnesinne: alles loopt taps toe of is rond.

Afbeelding

Nadat de stümmel twee laagjes rood hadden gekregen viel mij e.e.a. op bij het nauwkeurig bekijken van het kleurenschema. Kijkt u even mee?

Afbeelding

Het voorste deel van de kiel is blauwgrijs! Daar waar het rood de zijkant van de romp ontmoet, loopt datzelfde rood op de romp in een recht lijn door naar de stümmel en gaat achter de stümmel weer in een rechte lijn verder! Ga dat maar eens afplakken met al die afgeronde en taps toelopende delen.... En een klein deel van de stümmel, daar waar hij aan de romp zit, zou dan ook nog blauwgrijs moeten worden. Maar op het onderaanzicht is dat niet te zien. Wat een tegenvaller zeg. Ik weet niet of me dat gaat lukken. "Wat nu?", vroeg Pichegru. Ik ga het i.i.g. proberen.

Ik moet het afplakken en schilderen dus goed plannen. Na het verwijderen van de tape op de stümmel volgde er weer een afplakronde om het grote kielvlak rood te kunnen verven. En komt het er zo uit te zien:

Afbeelding

Nu gaat de tape eraf, dan wordt het rood op de romp aangebracht en beginnen we met het verven van de blauwgrijze onderkant. De vleugel laat ik voorlopig voor wat die is.

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Laatst bijgewerkt door Trajanus op vr 13 jan, 2023 23:38 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 jan, 2023 23:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Mooi rood is niet lelijk Jan, het kost het wat tijd, dat afplakken, maar als het er daarna strak uit ziet geeft het toch wel altijd voldoening.
Mooi werk zo.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14 jan, 2023 15:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2803
Woonplaats: Leiderdorp
Lekker rood kleurtje, Jan.
Hopelijk krijg je de 2e kleur er ook netjes op. Hopelijk lukt het om de masking goed te krijgen.

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 jan, 2023 23:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Dit wordt een gaaf schema, Jan! Heel mooi.
En het rood zit er mooi strak op.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 jan, 2023 10:16 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Wauw Jan......een rode Ferrari is er niks bij :lol: , goed gedaan zeg.
Wat is dat toch kl...., die atrose. Knap dat het je toch is gelukt :brouw: .

Een tip, minder brede tape is vaak wat buigzamer dan de brede tape. Tamiya heeft ook tape die je mooi kunt gebruiken op taps toe lopende en rondlopende vlakken. Die tape is niet van "papier", maar van e.o.a. kunsstof materiaal (lijkt op isolatietape voor elektra) Zijn witte rolletjes in diverse breedtes.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 jan, 2023 20:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Lekker bezig , Jan. Dat rood onder de waterlijn lijkt mij specifiek bedoeld als een soort anti-fouling net als bij schepen. Maakt het wel tot een attractief schema.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 jan, 2023 22:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Pittig Jan zo dat schema! Komt vast goed als ik het zo zie!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 jan, 2023 15:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 16 okt, 2008 21:45 pm
Berichten: 1096
Ziet er goed uit Jan.
Dat rode deel is wel heel apart, maar maakt 'm ook wel bijzonder en kleurrijk.
Succes verder!

_________________
Born from jets!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 feb, 2023 22:51 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Mannen, dank voor jullie reacties.

@ Wolf73: wat een goeie tip Barry. Ik had er nog nooit van gehoord. Op YouTube staan verschillende filmpjes over he toepassen van die flexible tape.
https://www.youtube.com/watch?v=9yUlXWn ... GModelling
of deze:
https://www.youtube.com/watch?v=jOWg9Ai ... calemodels

@ Paulus de Boskabouter: Ik weet wat je bedoelt. Bij veel oorlogsschepen kom je die kleur tegen, al lijkt me dat meer terra of roodbruin. Heb er niets over kunnen vinden. Mogelijk is het een “alarmkleur”, zodat men op zee de vliegboot eerder opmerkten? Ik heb geen idee!

De afgelopen weken heb ik me vooral beziggehouden met het afplakken en schilderen van de romp en de staartvleugel. Ik vond het een lastige klus, want je moet steeds weer e.e.a. bijwerken, omdat er toch verf onder de tape door kruipt. Het moeilijkst vond ik de struts. Je kunt er bijna niet meer bij met je kwast en vaak zie je niet precies wat je doet. Hier en daar moet ik nog wat bijwerken, daarna kan de romp in de glansvernis zodat ik de kit daar kan vastpakken als ik aan de vleugels werk. De Hataka verf bevalt me uitstekend. Meestal dekt de verf al na 2 lagen. Om strepen te voorkomen strijk ik meteen na het aanbrengen het geverfde stuk na. Ik ben tevreden met hoe het er nu uit ziet: lekker strak, maar niet met de kleur.

Het Franse groen (“Vert”) van Hataka dat ik gebruikt hebt valt veel te licht uit. Het ding lijkt wel een kerstbal… Ik heb het nog eens nagezocht en wat blijkt? De kleur is wel goed, maar maakte destijds maar een klein deel van het camouflageschema uit! En deze vliegboot is geheel in die kleur geschilderd. De kleur die ik had moeten gebruikt uit die set was “Khaki Francais”. Dat is een bruingroene kleur die sterk lijkt op de kleur van Engelse legeruniformen uit WWII. Dat hem veel beter gestaan. Parbleu, wat nu?

Die Dornier begint me zo langzamerhand op mijn zenuwen te werken: er nadert een depressie en ik wil er vanaf, en gauw ook. Alles pakt steeds anders uit dan ik wil en echt mooi wordt het niet meer. Een lesje in nederigheid… Ik heb er al zoveel tijd inzitten en ben niet van plan om alles weer over te doen, een nieuwe masking set te kopen en mezelf te pesten met het schilderen van die raamstijlen. Nu ga ik eerst vernissen en al die kleine onderdelen aan de vleugels lijmen. Dan komt de volgende verfklus. Het beest ziet er nu zo uit:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 feb, 2023 15:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Nog even volhouden hoor. Deze verdient het om afgebouwd te worden.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 140 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 14  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement