Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu zo 16 jun, 2024 11:45 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 20 okt, 2022 11:48 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7937
Woonplaats: Ingelmunster
Alle messing is gesoldeerd, alleen de stukjes die moeten wachten tot finaal zijn nog los gelaten (scharnierverbindingen, zuigerarmen) zodat regeling mogelijk blijft tot op het laatste.

Ik denk dat ik zoveel mogelijk ga proberen te solderen voor ik schilder indien mogelijk. Nog eens kijken hoe ik het ga doen met de hoogteregeling dan

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 okt, 2022 19:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4322
Woonplaats: Bovensmilde
Wat gebruik jij dan voor soldeer apparaat om te solderen? Ik heb het nog niet vaak gedaan. Maar zulke kleine onderdeeltjes solderen lijkt mij verdomd lastig.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 okt, 2022 19:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7937
Woonplaats: Ingelmunster
Hoi Markie, ik heb ooit eens deze geschreven hierover op brouwers. Dus gewoon een simpel toestelletje van 50€.

Daarnaast is het proper maken van de stukken een noodzaak, en voorvertinnen. Dus een klein beetje tin op de ene zijde, een beetje op de andere, tegen elkaar houden en verwarmen. En verder oefenen. Het is iets wat veel mensen rillingen bezorgd heb ik het idee, maar eigenlijk is de basis niet meer dan een proper contactvlak. Niet teveel tin toevoegen, flux, voorvertinnen verbindingsvlakken en dan gewoon positioneren en samensmelten, waarbij je de warmte het werk laat doen.

Als je niet teveel tin gebruikt en kort verwarmt kan je dicht bij elkaar solderen zonder al te grote problemen.

Hier kan je ook meer info vinden

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 okt, 2022 21:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7937
Woonplaats: Ingelmunster
Beetje info bijgevoegd

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 okt, 2022 21:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4322
Woonplaats: Bovensmilde
Merci, het is vooral domweg oefenen. Ik heb wel een soldeerstation. Maar ik heb nog nooit echt veel gesoldeerd. Ja vroeger, op school, maar daarna nooit meer.
Dus ik heb wel van alles, maar ik durf het nog niet echt om het zo maar te zeggen. Gebruik je ook soldeervloeistof bijvoorbeeld of alleen hele kleine stukjes tin die je last smelten.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 okt, 2022 22:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7937
Woonplaats: Ingelmunster
Ik gebruik flux (soldeervloeistof, niet de pasta) S39 van Griffon, maar weinig... gewoon een beetje om het voorvertinnen te laten uitvloeien en een beetje bij het aan elkaar zetten.

Er zijn ook andere fluxen, maar die zijn of vettiger of pokkeduur...

In het document en het verslag zie je ook dat ik weinig tin gebruik. Die beetjes tin kan je positioneren op je stukje , alles warmen tot het vloeit, en zo beetjes flux bijvoegen. Een andere methode is het beetje opnemen met de soldeerbout en zo langs de naad gaan. Gevaarlijker voor fouten of opbouw van teveel tin, maar sneller. Hiermee zou ik wachten tot je een beetje gevoel/vertrouwen hebt gekregen in hoe het zich gedraagt. Restje pe fret zijn ideaal om mee te oefenen. En goedkoop

Daarna wel reinigen met een ontvetter. Ik gebruik formule MC van bij bvb de huisdecoratiewinkel. Het blijft namelijk werken, wat tot corrosieplekken kan leiden.

Tin kan je altijd bijvoegen, flux ook, wegnemen is moeilijker. Dan is het zoveel mogelijk schrapen met een mesje, vijltje enz.

En heb ik al gezegd je oppervlakken schoonmaken? Flux wil helpen, maar hoe properder, hoe beter je verbinding, en hoe makkelijker alles vloeit. Ook beter achteraf voor je verf en de hechting

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21 okt, 2022 7:21 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4322
Woonplaats: Bovensmilde
Bedankt voor de tips Silenoz, vooral die over de oude pe fretjes, nooit bij stilgestaan.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 okt, 2022 8:38 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21374
Woonplaats: Bodegraven
Het is inderdaad een kwestie van gewoon doen, ik kon ook niet solderen, maar ben toen gewoon begonnen tijdens de bouw van mijn BR52 (die ik hooooooooognodig eens moet afmaken)
Ik gebruik 2 bouten, een 30 w en een 16w electronicaboutje. Het is even weten hoe je iets meot solderen naast een al bestaande soldeerpunt, daar zijn een paar handigheidjes voor. Ik neem steeds een beetje tin op mijn boutpunt, wanneer er iets te veel op glijdt, dan veeg ik hem even langs een pannenspons

Wat ook belangrijk is dat je wel wat pijn moet kunnen verdragen, soms krijg je iets met geen mogelijkheid goed in de klemmen en dan moet je het gewoon beethouden, probeer zoveel mogelijk tegen je nagels te werken, die verdragen iets meer warmte :lol: Maar probeer zoveel mogelijk de flux te gebruiken, ook als een soort kleefmiddel. Voor de rest, de handleiding en tips die Silenoz je al heeft gegeven zijn zeer nuttig, uitgebreid en practisch

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 okt, 2022 7:55 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jul, 2021 11:06 am
Berichten: 130
Hallo Silenoz,
mooi onderwerp en interessant om te lezen hoe je het tot nu toe hebt aangepakt, hogeschool modelbouw vind ik.
Volg met belangstelling de verdere vorderingen, succes!
Groet,
Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement