Degenen die mij wel eens hebben ontmoet weten dat ik een grote voorliefde heb voor vliegtuigen van de Zweedse luchtmacht in het algemeen en Saab-vliegtuigen in het bijzonder.
Maar toen de oproep van Huib voor deze Buddy build kwam kon ik niet weigeren.
Gelukkig hebben er meerdere toestellen van Franse origine in Zweedse dienst gevlogen.
Ik heb mijzelf een koopstop opgelegd, vanwege er-ligt-nog-zoveel-dat-ik nog-moet-bouwen.
Maar gelukkig had ik wel wat in mijn stapel liggen dat prima in deze Buddy build past, namelijk:

De Nieuport IV vloog voor het eerst in 1911 en werd in de eerste jaren van de Eerste Wereldoorlog ingezet, met name door de Russische (toen nog tsaristische) luchtmacht, die het toestel ook in licentie hebben gebouwd.
In 1912 werd in Zweden de Flygkompaniet, de luchtvaartafdeling van het Zweedse leger, opgericht. Het eerste vliegtuig dat werd aangeschaft was deze Nieuport. Later volgde een tweede exemplaar en er heeft er ook nog eentje, uitgerust met drijvers, gevlogen bij de Zweedse marine.
Het eerste exemplaar bestaat nog steeds en is te bewonderen in het Flygvapenmuseum in Zweden.
De kit is van Amodel en bestaat uit drie kleine gietramen waar wel wat flash aan zit, maar niets om je druk over te maken. Er zitten zowaar decals bij voor de Zweedse versie.
De bouwbeschrijving is niet echt heel uitgebreid maar zal naar verwachting geen problemen opleveren.
Al met al heb ik er wel zin in.
On y va!