Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 10:34 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 12 aug, 2022 16:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Heerlijk bezig Rob, met al die aanpassingen en toevoegingen.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 aug, 2022 18:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Maar achteraf zou het simpeler zijn geweest om een nieuwe neus te maken voor de RSV-26 Mark 3, die eigenlijk in de kit zit Dan zou ik het "oude" landingsgestel en de oorspronkelijke staartvlakken hebben kunnen gebruiken :wink: .

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 aug, 2022 9:52 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Nadat ik alle gaatjes voor spandraden en stuurkabels in romp en vleugels had geboord, heb ik met behulp van het malletje de ondervleugels aan de romp gelijmd.

photo 563065

De bovenvleugel met zijn 18 gaatjes.

photo 563064

Daarna hebben de romp, de bovenkant van de ondervleugel en de onderkant van de bovenvleugel twee laagjes drap olive gekregen.

photo 563062

photo 563060

De vleugelstijlen heb ik eerst met Vallejo Model Color mahonie geverfd en daarna met een dun laagje Vallejo Model Air mahonie voorzien.

photo 563059

De blindvliegkap heb ik open gesneden, zodat die later in open positie op de romp gelijmd kan worden.

photo 563063

De motoruitlaten in de kit zijn niet correct; op alle foto's van de Mark 2 en de meeste van de Mark 3 zijn acht individuele uitlaatpijpen te zien.

photo 561382

Anders dus dan de doorverbonden uitlaten in de kit.

photo 563066

Ik heb van 1.0 x 0.8 mm aluminium buis een aantal uitlaatjes gezaagd voor montage in de gaatjes in het motorblok.

photo 563061

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 aug, 2022 15:22 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Mooi werk, lelijk vliegtuig trouwens ;)

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 aug, 2022 12:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Ja, het is niet moeders schoonste ....
Op Internet toch weer wat onbekende foto's gevonden (http://www.airwar.ru), waaronder deze.

photo 563085

De enige Mark 2 met de uitlaat zoals in de kit, zij het dat die op de foto langer is. Maar ook met een duidelijk anders richtingsroer. Dus maar weer aan de slag. Schuren van het kielvlak:

photo 563084

Verlengen van het richtingsroer:

photo 563080

In model brengen van het roer:

photo 563081

En even met tape vastgeplakt aan het kielvlak:

photo 563082

Nu had ik dat misschien niet hoeven doen, want de andere foto van die website liet dit zien.

photo 563083

Toch meer een richtingsroer met een ronde bovenkant, maar ook met een balansvlak. Kortom, alles kon kennelijk bij de Belgen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 aug, 2022 12:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Ah... zolang het de lucht inging en gecontroleerd naar beneden kwam..

Mooi werk

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 aug, 2022 22:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Wat een werk maak je er weer van zeg.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 aug, 2022 9:38 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Ik heb er even over zitten denken hoe ik de bovenvleugel zou samenbouwen. Ik wilde dit keer geen gebuik maken van de Aeroclub tweedekker samenbouw mal, dus alleen gebuik maken van de in de kit aanwezige vleugelstijlen. Het leek het beste om dan te beginnen met de korte cabane stijlen tussen romp en vleugel. Eerst een malletje gemaakt met een gatenpatroon zoals dat in de bovenvleugel zat. Daarna de stijlen zo goed mogelijk loodrecht op het ondervlak van de bovenvleugel gelijmd.

photo 563201

Daarbij viel het al op de te breedte van de romp marginaal kleiner was dan de afstand van de gaten in de bovenvleugel. Bij het passen van de bovenvleugel op de romp bleek dat de cabane stijlen veel te lang waren. Dat had ik natuurlijk al eerder kunnen constateren als ik alles netjes opgemeten had. Dus de stijlen weer van de vleugel gesloopt en de gaatjes opnieuw uitgeboord. Nieuwe volgorde: eerst de lange vleugelstijlen lijmen op de ondervleugel.

photo 563200

Steeds netjes uitgelijnd ten opzichte van het vleugeloppervlak; volgens de foto's staan de stijlen daar loodrecht op. De bovenvleugel heb ik gebruikt om er voor te zorgen dat de onderlinge afstand van de stijlen correct was en dat beide vleugels parallel aan en precies boven elkaar stonden. Toen de boel droog was, de bovenvleugel gemonteerd.

photo 563200

photo 563199

Ik moet nog eens goed checken of het kielvlak wel recht staat, op de foto's lijkt het iets scheef te staan.
Hierna heb ik trial and error de cabane stijlen ingekort, en dat was niet marginaal.

photo 563194

Stuk voor stuk gemonteerd. In het vooraanzicht klopt dat ongeveer.

photo 563197

Van opzij hellen ze naar achteren, de gaatjes in de bovenkant van de romp corresponderen niet goed met die in de bovenvleugel.

photo 563196

photo 563195

Mogelijk komt dit doordat de kit eigenlijk de Mark 3 is. Wel, het zij zo. Ook heeft de bovenvleugel een vrij grote instelhoek. De oorzaak hiervan is dat de bovenkant van de vleugels profiel heeft, terwijl de onderkant vlak is. En de vleugelstijlen zijn allemaal even lang. De kit is dus niet erg precies wat dit betreft. Of je moet er nog meer werk in steken om alles kloppend te krijgen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 aug, 2022 13:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Nu de bovenvleugel er op zit kan ik beginnen met het aanbrengen van de spandraden. Zoals gewoonlijk heb ik daarvoor 0.06 mm zwartgelakt vissnoer gebruikt. Maar eerst heb ik alle gaatjes nog eens doorgeboord om eventuele verstoppingen door lijm- of verfresten te verwijderen. Ik ben begonnen met de spandraden van de cabane. Die zijn het moeilijkste te bereiken, dus heb je daarvoor de meeste vrije ruimte nodig. Inrijgen van de stukjes vissnoer gebeurt vanaf de top om ze daarna in de voorgeboorde gaatjes in de romp bovenkant te steken.

photo 563322

Soms bleven ze niet zitten in het gaatje. In dat geval heb ik eerst een drupeltje dunne secondelijm met een metaaldraadje ophet gaatje aangebracht en dan het vissnoer er in gestoken. Goed laten drogen voor je verder gaat. Deze exercitie heb ik zes keer herhaald en toen het goed droog was elk draadje aangetrokken met een pincet en ze aan de bovenkant van de vleugel vastgezet met stukjes tape.

photo 563323

Vervolgens in elk van de gaatjes in de bovenvleugel aan de bovenkant een paar druppeltjes dunne secondelijm laten vallen, weer met behulp van een metaaldraadje.

photo 563321

Toen de lijm goed droog was met een scherp scalpel de lijmkoppen afgesneden gelijk aan het vleugeloppervlak. Om dit goed te doen moet een bol scalpelmesje gebruikt worden. Hierna zie je alleen nog maar zes zwarte pitjes,

photo 563320

Hierna konden de overige spandraden ingeregen worden, te beginnen met de vier verspanningen tussen de vleugelstijlen, vervolgens de vier tussen de boven en ondervleugel en tenslotte de vier tussen romp en bovenvleugel. Steeds eerst goed vastlijmen aan een kant, laten drogen, dan spannen en vastzetten met tape en ze vastlijmen aan de onderkant van de ondervleugel en de bovenkant van de bovenvleugel.

photo 563319

Tenslotte de lijmkoppen samen met het overtollige vissnoer afsnijden en het oppervlak even netjes glad schuren.

photo 563318

photo 563317

Daarmee is de verspan truc klaar. Een paar uurtjes werk. Op deze foto's zijn ook de navigatielichten te zien, gemaakt van stukjes rondgevijld 1 mm styreen staf.

photo 563316

photo 563315

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 aug, 2022 13:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Netjes gedaan dat touw werk, eigenlijk dezelfde manier als waarop ik het meestal doe. Één puntje, op de laatste foto zie je dat een draadje zich in een bocht heeft gewrongen. Teveel lijm op het draadje ben ik bang?

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement