Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 19:24 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 94 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 20 jan, 2022 23:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
KV met 'Grote Toren' (KV-2)

Tijdens de Winteroorlog (1939-1940) hadden de Sovjets grote moeite met de Finse Manheimerlinie. Goed geplaatste en gecamoufleerde bunkers, bemand door fanatieke Finnen brachten het Rode Leger voortdurend tot stilstand. Het Sovjet opperbevel in Karelië kwam tot de conclusie dat een goed gepantserd aanvalskanon nodig was dat deze bunkers op korte afstand kon naderen en ze met direct vuur kon uitschakelen. Als wapen werd gekozen voor de betrouwbare 152mm houwitser. Als onderstel werd de gloednieuwe, zwaar gepantserde en terreinvaardige KV tank aangewezen. De toren van de KV bleek echter veel te klein voor de houwitser. En aanpassingen aan de toren wilden ook niet lukken omdat de torenring te klein was. Als snelle en gemakkelijke oplossing werd er toen maar voor gekozen de houwitser ruim boven de torenring in een extra hoge toren te plaatsen.

Afbeelding
KV met grote toren, vroege versie met schuine frontplaat

Dat experiment resulteerde in bovenstaande moloch, die door de Russen 'KV met grote toren' genoemd werd. Voor zijn tijd een reusachtige tank, met een torenpantser van een formidabele 110mm aan de voorzijde en 75mm aan de zij- en achterkant. (Ter vergelijking: de Panzer IV, de zwaarste Duitse tank van dat moment had een frontpantser van maar 30mm!) Proefnemingen op bunkers van de Manheimerlinie toonden aan dat dit monster goed in staat was zijn taak uit te voeren. Daarom werd direct een serie van 20 besteld, die in augustus 1940 werden afgeleverd.

Afbeelding
KV met grote toren, later model met rechte frontplaat.

Al eerder die zomer was besloten de KV met grote toren naast de gewone KV in massaproductie te nemen. Daarvoor werden echter eerst een paar verbeteringen aangebracht, die vooral zichtbaar zijn aan het model van de toren. Dat werd vereenvoudigd om massaproductie gemakkelijker te maken. En hoewel deze toren korter is dan het eerdere model, biedt hij meer ruimte aan de bemanning, onder andere door de rechte frontplaat. De Duitsers, die naast de originele KV tank ook twee varianten met deze grote toren en 152mm houwitser tegenkwamen noemden deze tanks daarom KW-1, KW-2A en KW-2B. KW is daarna in het westen verengelst tot KV, totdat er in jaren '60 en '70 enige toegang tot Sovjetbronnen kwam, waaruit bleek dat de Sovjets deze tank zelf 'KV met grote toren' noemden. KV-2 is dus in feite de Duitse benaming voor deze tank. maar is in het westen zo ingeburgerd dat ik deze zelf ook zal gebruiken.

Afbeelding
De indrukwekkende KV-2 kon door zijn formidabele bepantsering de vijand tot zeer dicht naderen. En met zijn 152mm houwitser kon hij flinke klappen uitdelen. Maar voor de rest was het een lompe onhandelbare bak. Door de loodzware toren was zijn snelheid fors teruggelopen en was de transmissie overbelast, wat leidde tot veel uitval door mechanische mankementen. De koepel kon alleen maar draaien als de tank zo goed als waterpas stond, anders liep hij vast. En het 152mm geschut met bijbehorende richtmiddelen was niet geschikt voor het snelle gevecht van tank tegen tank. In feite was de KV-2 ook helemaal geen tank, maar een aanvalskanon.

Afbeelding
Hoewel er wat legendarische verhalen zijn over KV-2's die in hun eentje urenlang een hele Duitse divisie ophielden, was het in feite een onding. De productie werd dan ook in het najaar van 1941 stopgezet, toen de Sovjetindustrie naar het oosten werd verplaatst, en daar niet meer opgestart. Er zijn er in totaal iets meer dan 200 van gebouwd.

Afbeelding
Van Russische zijde zijn er niet zoveel bekende foto's van de KV-2. Maar des te meer van de Duitsers. Dat komt ongetwijfeld omdat de Duitse militairen nog nooit zo'n reusachtige tank hadden gezien. Dat was een foto waard. Er zijn er dan ook talloze gemaakt van gestrande KV-2's die door Duitse militairen uit nieuwsgierigheid worden beklommen en bekeken. Door deze foto's laat ik mij inspireren bij het bouwen van mijn modelletje.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 jan, 2022 23:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Fujimi 1/76 KV-II Late Type

Om mijn KV-2 te bouwen gebruik ik een kitje van Fujimi:

Afbeelding
Een leuk oud modelletje uit 1971, toen Fujimi nog een topmerk was in deze schaal. De fraaie boxart is in zoverre onjuist, dat er geen enkele foto van een KV-2 bekend is met een propagandistische leuze op de toren (Za Rodiny! = Voor het Vaderland!). Dit gebruik dateert uit een latere fase van de oorlog.

Afbeelding
In de doos een sprue met rompdelen....

Afbeelding
.....een sprue met de rompzijden en torendelen......

Afbeelding
....een sprue met diverse kleinere onderdelen.....

Afbeelding
....en een sprue met veel wielen.

Afbeelding
En verder nog wat grofgevormde dropveterrupsbanden en een decalvelletje met nummers en patriottische leuzen die nergens op slaan. Reuzehandig voor de sparebox, dus!

Conclusie: veel onderdelen zijn wat grof gevormd en het stikt van de uitdrukpunten op onmogelijke plekken. Dus weer een heerlijk kitje om mijn hart aan op te halen!
Aan de slag!

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 jan, 2022 23:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Begin van de bouw: de romp

Ik begin maar eens met de romp.

Afbeelding
Bovenzijde en spatborden.

Afbeelding
Drie luiken open geboord en gevijld. En de massieve spatbordsteunen erafgeknipt.

Afbeelding
De romp in elkaar gezet. Zonder de spatborden eraan zie je dat het gewoon een simpele doosconstructie is. Waarom ingewikkeld doen, als het makkelijk kan?

Afbeelding
Het bijgeleverde luik gedetailleerd en drie nieuwe luiken gescratcht.

Afbeelding
Midden op de bijgeleverde ventilatieroosters zaten heel fraaie uitdrukpunten. Die kun je niet weghalen zonder het detail daar aan te tasten. Dus van de nood maar een deugd gemaakt en nieuwe roosters gemaakt van echt gaas.

Afbeelding
De spatborden aan stukken gezaagd en nieuwe delen gemaakt die door explosies uiteengereten zijn. Verder alle kleine onderdelen geplaatst, nieuwe spatbordsteunen aangebracht, en de luiken en ventilatieroosters geplaatst.

Afbeelding
Verder zie je nog wat resten van plamuur op de uitlaten en de gereedschapskisten. Daar moesten uitdrukpunten en krimpdeuken gevuld worden.
Nou, de romp is zo wel klaar. Nu verder met de toren.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21 jan, 2022 0:47 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 30 nov, 2010 2:01 am
Berichten: 325
Wauw, Huib, jij bent weer goed op dreef. gun ons wel nog wat tijd om er van te genieten ook, he :wink:
Dit word weer een pracht van een model, heel benieuwd naar het afgewerkte model.

Blijf Brouwen,

Matti


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21 jan, 2022 22:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Mooi Kanon met een hoofdletter K dus. Prachtig, maar waarom de oude fujimi haha, tenminste het detail valt me wat tegen, maar ik laat me altijd verrassen door jou hé. Want je weet er toch altijd wat moois van te maken. Bouw ze, ik haal je toch niet in.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21 jan, 2022 23:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Weet je zeker dat JIJ vroeger niet McGyver was?

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 jan, 2022 19:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 14 mei, 2015 14:25 pm
Berichten: 544
Woonplaats: Amsterdam
Een mooi oud kitje weer Huib! En weer een creatief begin hiermee.
Succes verder!

Groet Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 jan, 2022 19:35 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Interessant!
Ga je hier een vernield exemplaar van maken?

Wat een detaillering!
En dit is nog maar het "begin van de bouw".

Gr
Thiery

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 jan, 2022 18:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Dank, heren!

markie schreef:
Maar waarom de oude fujimi? Tenminste het detail valt me wat tegen.

Je kent me toch? Hoe ouder hoe beter!

tsjopper bob schreef:
Weet je zeker dat JIJ vroeger niet McGyver was?

Ik heb wél een zakmes.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 jan, 2022 19:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Toren

Verder met de toren.

Afbeelding
De losse onderdelen.

Afbeelding
Het torendak zat vol met uitdrukpunten die weggewerkt moesten worden. Aan de zijkante waren de gaten voor de trappetjes veel te groot. Dichtgelijmd met stukjes styreen dus.

Afbeelding
Toren in elkaar gezet. Er was wat plamuur nodig om de naden strak te krijgen.

Afbeelding
De toren afgebouwd en verder gedetailleerd: trappetjes van ijzerdraad, ring om de loopmonding, kijksleuven en pistoolpoorten verplaatst.

Afbeelding
Achterdeur opengezet, periscoopgaten opengesmolten, mitrailleurloop vervangen dor een dunnere (nog steeds te dik!).

Afbeelding
En nog twee granaattreffers op de zijkant van de toren gemaakt.

Afbeelding
Romp en toren samen.

Afbeelding
En nu dan een verfje.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 94 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement