Geregistreerd: zo 25 okt, 2020 14:04 pm Berichten: 29
Update Het chassis is bijna klaar. Op de volgende foto's zie je de draaistellen die hem houden:
De remmen:
Op dit frame zal straks het aandrijfmechanisme gemonteerd worden:
Dit mechanisme staat ook bekend als de Walschaertsstoomverdeling . Wanneer stoom in de cilinders aankomt, zal het de zuiger heen en weer duwen. Deze beweging wordt overgebracht op de wielen. Hier een gif hoe het werkt:
Idee is simpel toch? En dat gifje moeilijker dan nodig? Laten we het eens in de praktijk brengen:
Oeps. dat werkt niet echt. Wat we hier missen is het zogenaamde 'quartering'. Ik kan even niet op de Nederlandse term komen, maar doordat de krukken op de drijfas aan de ene zijde van de loc 90 graden (een kwart) verdraaid staan t.o.v. de andere zijde van de loc, zal de gehele loc uit zichzelf aanlopen en een gelijkmatige gang hebben. Hier nog even een plaatje hoe het werkt:
Dat werkt ook voor echte locomotieven. Ik heb de aandrijfstangen aan de andere zijde bevestigd en een kwart gedraaid:
Da's beter he . De zuiger is nu naar het uiteinde van de cilinder bewogen en zal de stoom naar de schoorsteen leiden. Als dit gebeurt hoor en zie je een puf Omdat er elke kwartslag van een wiel een zuiger de stoom eruit laat, zal je 4 puffen per wielrotering horen.
En hoe zet je zo'n locomotief in z'n achteruit? Er is een hendel waar de machinist aan kan trekken, die is direct gekoppeld aan het mechanisme:
Geniaal toch?
Hier is de volledige set:
Werk aan de cabine:
OcCre houdt alle onderdelen netjes in vakjes gelukkig:
Dat was ie weer voor nu. Volgende keer een filmpje hoe het volgende werkt:
Geregistreerd: zo 25 okt, 2020 14:04 pm Berichten: 29
Update Meer werk aan de cabine. Het interieur krijgt de kleur: wit. Ik heb echter geen acrylverf wit gekocht, omdat ik nog enamel had liggen. Witte verf en dan ook nog eens van enamel type is echter superlangzaam..
Dak van de cabine:
Houten skelet met metalen plaatjes bevestigd zoals gebruikelijk bij dit pakket:
Priming + houten vloer:
Gevernisd:
Ik ben ook begonnen met het werk aan het achterste gedeelte van de boiler, waar je de vuurkamer hebt. Dit ziet er bij een echte BR 18 zo uit:
Resultaat tot zover:
Niet het definitieve resultaat, dus ik laat jullie nog even in spanning!
Eerlijk gezegd vind ik het detailwerk te groot. De leidingen lijken niet op schaal te zijn. Wat echt opvalt is dat jij de vuurdeur een scharnier aan de rechterkant hebt gegeven en dat deze deur de cabine indraait.. Op het voorbeeld scharniert deze deur aan de bovenkant naar binnen. Je hebt een mooie voorbeeldfoto, probeer daar gebruik van te maken.
Geregistreerd: zo 25 okt, 2020 14:04 pm Berichten: 29
Hij is prima hoor, vergeet niet dat er van de BR-18 159 stuks gemaakt zijn in maar liefst 15 verschillende uitvoeringen.
Update
Het aandrijfmechanisme is nu volledig geassembleerd. Blijft toch mooi altijd bij stoomlocomotieven. Het maakt dat magisch effect. Stel je je ook eens een koude wintermorgen voor, waar de hele locomotief in stoom gehuld is. Mooi toch!
Werk aan de cabine is nu ook voltooid:
Cabineverlichting geinstalleerd:
Vanaf dit punt heb ik de gaten tussen de balken en het dak opgevuld:
Nu is het tijd om alle delen (cabine, chassis en boiler) samen te voegen tot het een echte locomotief wordt.
Geregistreerd: zo 25 okt, 2020 14:04 pm Berichten: 29
Update
Ik heb een paar daagjes vrij, dus ik kan mooi verder werken aan de loc. Nu zijn eindelijk alle onderdelen samengevoegd tot één geheel:
Cabine... zie die ladders eens. Er zijn ook deuren die open en dicht kunnen, maar die zet ik later erin.
Loc is nogal kaal nu. Deze kleine onderdelen komen er straks op:
Nu gaat het een echte locomotief worden!
Ik heb een stekker gesoldeerd, zodat straks contact gemaakt kan worden met alle electronica in de kolenwagen. Daar heb ik namelijk de batterijen en de microcontroller.
Het solderen kostte me wat tijd, maar dan heb je ook wat. Resultaat ziet er puik uit met die lichten aan!
Ik heb wat gaatjes geboord voor de buizen die er nu op komen.
Deze dus:
Geverfd en gelijmd:
Er zijn een hoop buizen die erop moeten. Daar ben ik nu mee bezig.
Tis echt wel een mooi model, mooi werk zo met de ketelplaten, eenmaal gespoten ziet het er erg realistisch uit
Qua cabine en leidingwerk moet ik FDVM wel een beetje bijstaan, ik denk dat je emt een maatje dunnere leidingen een veel beter effect gehad zou hebben, zeker omdat het in het koper er naar voren springt
_________________ BertUS Klik hier voor mijn site Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm
Geregistreerd: zo 25 okt, 2020 14:04 pm Berichten: 29
Dankje! Ik vond die klinknagels ook goed gelukt. Cabine is klaar hoor, daar verander ik niets meer aan. Heb gewoon de handleiding aangehouden voor die leidingen.
Update
De locomotief is klaar!! Geen onderdelen meer om te maken / te bevestigen. Ik moet alleen nog een vernislaagje aanbrengen. Ik denk dat ik voor zijdeglans ga en misschien hoogglans voor bepaalde onderdelen. Verder heb ik nog even de naamplaatjes opnieuw gedaan. Deze keer met de juiste drybrushing techniek.
Rechts:
Links:
Tijd om mijn rook genereer spulletjes erbij te halen:
Live action:
Nu is het tijd om de kolenwagen in elkaar te zetten. Verder moet ook alle electronica gekoppeld worden. Dat wordt weer een tijdje solderen denk. Verder heb ik ook LGB rails besteld. We zien hem straks rijden!
Tot de volgende keer weer, ik houd jullie op de hoogte.
Geregistreerd: zo 25 okt, 2020 14:04 pm Berichten: 29
Dankje! Klopt helemaal wat je zegt, maar dacht dat 'kolenwagen' de leken onder ons wat meer zegt.
Update Tot dusver ben ik aan het werk geweest aan de tender. Deze bevat niet alleen kolen om het vuur heet te houden, maar ook water - veel water. Stoomlocomotieven verbruiken een hoop water. Deze wordt in de boiler met stoomdruk gepompt.
De basis is hout as usual:
Vervolgens metalen plaatjes:
Ik heb een tuimelaar bevestigd in het design. Hiermee kan de electronica in- en uitgeschakeld worden (klein foutje, beide draden moeten of rood zijn; of zwart).
Ik heb wat hout weggesneden om plaats te maken voor de batterijen en eletronische boards. Ik moet erbij kunnen, dus ik heb verwijderbare plankjes gemaakt.
Bestelde rails zijn binnen:
Ik heb de locomotief getest en hij loopt super op rechte stukken. Echter blijft hij vastzitten in de bocht (R1). De grote drie wielen in het midden staan vast en zijn recht. Deze draaien niet mee met de bocht. Hier zit het probleem. Heb wat research gedaan hierop. Toch knap hoe ze die wielen weer ontworpen hebben. Ze lijken cilindrisch te zijn, maar zijn in feite conisch. Kijk maar naar dit plaatje:
Dit filmpje is nog inzichtelijker:
Kleine tegenslag tot nu toe. Ik heb geprobeerd de bochten minder scherp te maken met deze techniek (vanaf 2:09):
De locomotief kan er nu doorheen, maar de diameter die nodig is - is gigantisch.. Ik wil eigenlijk de bochten zelf maken van hout. Maar die diameter wil ik onder de 2m houden. Voorlopig maar even experimenteren.
Geregistreerd: do 03 jan, 2008 11:22 am Berichten: 1913 Woonplaats: Aalten
De bochten die je besteld hebt zijn de standaard LGB bochten zo te zien. Die zijn echt veel te krap voor jou model. Je zou eens kunnen kijken naar de 1:29 Aristocraft rails. Kun je eens proberen bij https://bigtrainworld.com/ hier in NL. Is de expert op het gebied van grootspoor
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 30 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen