Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 20:25 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 02 jun, 2021 17:25 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
photo 538883

Nu gaan we de mg-ring op het dak eens bouwen, ook hier is wat werk aan om het enigszins zoals op de echte tank te krijgen. Het is even zoeken naar de nodige onderdelen, want in de handleiding wordt de stap overgeslagen waar deksel 73 op voorkwam. Het geheel word ineens gemonteerd onder de noemer B47, maar dit is een lege ring.

photo 538882

In grote lijnen klopt de maat hier nogal, maar de ring is vereenvoudigd alsof er niet teveel naar foto's gekeken is. De ring is achteraan open om het luik van de schutter op te kunnen klappen. Deze uiteinden zijn in het model in een stuk op de standaard gehangen met een enkele klinknagel er op. In werkelijkheid horen er twee plaatjes tussen van verschillende vorm, die met drie klinknagels elk bevestigd zijn op de ring en zo aan de standaard gelast zijn. De doorsnede van de ring is vereenvoudigd en de flens is dikker gemaakt.

photo 538884

Ik dacht eerst dat ik de flens gedeeltelijk dunner moest maken, dus hier had ik de ring met wat secondelijm op de mat gekleefd en had ik een lijn ingegraveerd die keurig het midden hield.

photo 538885

photo 538887

Door de diameter met een Microwaves-zaagje te bewerken, kan je het materiaal tussen deze etslijn en de buitenkant wegzagen. Je legt het zaagje en de ring samen op de metalen lineaal en zo kan de zaag niet dieper gaan dan de dikte van het blad. Als je bij de lijn komt, klapt het laatste velletje om en kan je dit wegsnijden. Zo blijft er een keurige ring over. Bij nader inzien kon ik echter tot tegen de naaf wegzagen. Ik heb ook met een scribing tool over de verticale rand van de ring gekrast en dit breder gemaakt met de rand van de lineaal, zo kreeg ik het spoor dat je in mijn schema hierboven opmerkt.

photo 538886

De twaalf glazen blokjes in de koepels rond de luiken passen perfect en blijven zonder lijm op hun plek zitten. Toch vond ik het glaswerk niet overal optimaal er zijn wat sinkmarks en deellijnen in te zien. Gelukkig zijn er later geen grote doorschijnende delen zichtbaar.

Citaat:
photo 538818


photo 538814

Om even op deze foto's terug te komen, ik ben nu een ABS profiel gaan kopen met een H-doorsnede waarvan de helft overeen komt met de blokjes die meegeleverd waren.

photo 538888

Er waren wel C-profielen, maar die weken naar binnen af zodat je geen mooi recht blokje zou overhouden.

photo 538889

Hier zijn aan een kant van het profiel twee latjes ingekleefd met Tamiya Extra Thin. Daarna is de bovenste rand ingestreken met secondelijm en geschuurd. De lijmen lassen de latjes zo vast dat ze grotendeels blijven zitten als je het profiel doorsnijdt. Zo kan je er blokjes van 3mm van snijden, war je dan wel de andere kant van de H nog van moet wegsnijden.

photo 538890

Deze blokjes zijn even hoog als die van de kit en ik durfde ze niet lager afsnijden om ze heel te houden. Daardoor moest er nog steeds gebruik gemaakt worden van rechthoekige locator holes. Door de wijzigingen in de fenders en door de achteloosheid van Dragon wat betreft de hoek en de afmetingen van de takels waren al deze holes nu op de verkeerde plaats. Hier zie je de oude nog naast aanduidingen met fineliner vergeleken met de foto's uit het boek, dat hiervoor echt onmisbaar gebleken is.

photo 538891

Met een boor wordt de bovenste millimeter uit deze vakjes gehaald.

photo 538892

De ronde scalpel wordt dan gebruikt om het materiaal uit de hoeken te schaven.

photo 538893

De nieuwe blokjes kunnen nu geplaatst en uitgelijnd worden. Hier is goed te zien wat nog dichtgeplamuurd zal moeten worden.

photo 538894

Een kant van de blokjes is nu geplaatst, alleen de lasrups moet nog toegevoegd worden. Ik kan me ook al voorstellen dat de takels zelf hierdoor verbouwd gaan moeten worden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 jun, 2021 0:03 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
photo 539084

Bij deze worden de twee takels op de T28 omgebouwd volgens de Voyager handleiding en wat er op de foto's van Allied-Axis te zien is. Hier zie je de basis, die meteen twee nieuwe aanhechtingspunten gekregen heeft. Ze is ook gedeeltelijk dunner geschuurd, want dit plastic is duidelijk overscale. Deze dikte is op de hele takel overdreven.

photo 539082

Daarom moet dit stuk van binnen uit ongeveer de helft zo dun geschuurd worden, want je kijkt er op verschillende plaatsen zo doorheen.

photo 539083

Een vergelijking tussen het al geschuurde stuk links en eentje recht uit de sprue. Let ook op de rare scheefstand die Dragon aan deze twee stukken gegeven heeft, dit klopt volgens mij niet aangezien de platen op de foto's zelf evenwijdig lijken te staan.

photo 539085

De afmetingen in de lengte kloppen prima, da's de enige richting waarin we dit stuk niet hoeven te veranderen.

photo 539086

De achterkant wordt wat bijgeschuurd, want er is zeker teveel materiaal genomen in de breedte. Zo past de takel mooier op de blokjes die overal geplaatst zijn.

photo 539087

De uitsparingen tussen de bouten worden weggesneden en afgerond.

photo 539088

Dit zal op deze manier zeker passen op de tank. De twee horizontale posities vooraan op de fenders verdienen de voorkeur, zo wordt de tank achteraan niet hoger.

photo 539101

Het bovenvlak van de takel wordt helemaal vervangen in 0,2mm styreen. Het was ook te dik en er zitten foute vormen in. Zo heeft het niet de getrapte opening in het midden, terwijl onderaan een versteviging toegevoegd moet worden. Ik heb dit later nog wat vergroot. De scheefstand is rechtgetrokken door de kraan dicht te drukken en deze plaat er onder druk op te lijmen.

photo 539102

Nog een zicht op de blokjes achteraan op de tank, waarbij de steunplaat vervangen werd omdat die ook te dik uitgevoerd is.

photo 539091

De katrol vooraan wordt met PE wieltjes gedetailleerd. Het takelsysteem in het midden van de kraantjes is bij Dragon vrij mooi gedetailleerd, al haalt het pallenwiel het niet bij de vervangstukken die Voyager meelevert. Enkele assen zijn ook al door de stukken gedreven.

photo 539092

Het nadeel aan die Voyager wielen is dat ze veel te dun zijn, je krijgt er om een of andere reden wel drie maar in feite zou je er zes of acht nodig hebben om de juiste dikte voor de twee wielen te kunnen bereiken, iets dat ze toch zelf voorgedaan hebben bij de samenstelling van hun trekhaaksteun enkele stappen geleden? De oplossing was om het plastic wiel van Dragon wat dunner te schuren en het PE daar tegenaan te kleven. De tanden van het plastic wiel worden dan met het PE als template bijgezaagd.

photo 539093

Toen ik met dit takelsysteem klaar was, functioneerde het echt. Door met de hendel heen en weer te bewegen, grijpt een PE palletje in het wiel dat rondgedraaid wordt. Doordat het nog draait, zal het later makkelijk zijn om hier kabel op te winden. In de giek zit nog ergens een spansysteem dat ik niet helemaal kon analyseren, dat is maar gedeeltelijk nagebouwd.

photo 539096

photo 539095

De kraantjes staan op hun plek, stevig op de blokjes gelijmd. Door de put in het midden van de fenders zie je nu wel dat ze niet helemaal op elkaar afgestemd zijn. Dit zal wel minder zichtbaar worden als de mantlet met de loop in het midden zit. Die blijft voorlopig zo lang mogelijk ongebouwd.

photo 539094

Deze gereedschapskisten komen op de rechter demonteerbare track. Ik heb de versie van Voyager gekozen, die klopt beter qua details. De afmetingen zijn dezelfde als die van Dragon, die ook al van PE waren.

photo 539097

Helaas zijn deze afmetingen gebaseerd op een hull waar geen centimeter materiaal uit weggehaald is. De referentiepunten op de hull kloppen dus niet meer met de topfoto.

photo 539098

Dit moet met de slijpschijf opgelost worden, dus de bakjes zijn er terug afgehaald en de helft van de steuntjes ook. Alleen de breedte wordt gecorrigeerd, want het zou te ver leiden om beide kanten los te maken aangezien de handvatten op de korte zijde in het midden moeten blijven.

photo 539099

Een van de twee bakken is al ingekort.

photo 539100

Ze staan terug op de tank en de deksels zijn ook op maat gesneden. Eentje is wel niet recht genoeg, die wil ik nog wat bijwerken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 jun, 2021 13:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2012 0:45 am
Berichten: 891
Woonplaats: Ossendrecht
Ik dacht dat ik al problemen had met mijn model, petje af voor moeite die je erin steekt. Gaat een mooi modelletje worden :brouw:
Groetjes Ronald

_________________
ILLA PRAECEPTA SUNT NUNC AD REM


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 jun, 2021 7:37 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, ik hoop dat de grootste problemen nu wel achter de rug zijn, en dat het alleen nog vrolijk PE en figuurtjes plakken wordt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 jun, 2021 11:37 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Ongelooflijk wat een werk je verzet met dit model!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 jun, 2021 12:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 27 mei, 2005 13:27 pm
Berichten: 2499
Woonplaats: Den-Haag
Hoi Steven,

Ziet er weer goed uit man.
Daar zitten aardig wat uurtjes in denk ik.

Succes, Peter.

_________________
Bekijk mijn nieuwe homepage:

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 jun, 2021 23:52 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt voor de interesse, ik heb verder gewerkt aan deze zijde van de tank nadat ik het deksel wat rechter gezet had. Het zit nu zelfs keuriger dan op de echte tank.

photo 539143

Daarna zijn er een paar dissels en nog wat aanhangsels in PE op de tank gelijmd. Ik heb voor de linkerkant nu de reservetracks gebouwd.

photo 539142

Deze tracklinks missen de verbindingsstukjes, dus zie je de trackpins. Ik heb nog maar eens 12 stukjes loopvlak doorgezaagd om ze op de correcte breedte te brengen. Dat is in het midden gebeurd om de uitlijning op de trackpins niet te verknoeien. Nu nog plamuren en schuren. Ik wilde vergelijken met een van mijn eerder versmalde tracks maar ik merkte iets verontrustends, die track is plots doorgebroken op een zwak punt. Ik vrees dat het kwistige gebruik van Tamiya Extra Thin het Dragon DS broos gemaakt heeft. Dat wordt dus extra oppassen met de trackbevestiging, vooral waar ze over de sprockets moeten buigen.

photo 539141


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 jun, 2021 1:12 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
photo 539301

Er zijn 4 stangen aan de hull om de tracks tijdens het loskoppelen te ondersteunen, en de scharnieren daarvoor kunnen met Voyager PE verbeterd worden zodat de as opzij uitsteekt. Ik heb wel de lange stukjes PE dikker gemaakt door ze vast te lijmen op 0.2mm metaalplaat en dat los te snijden en bij te vijlen.

photo 539304

photo 539305

Heel wat tools kwamen aan de linkerkant en allemaal moesten ze ontdaan worden van de kitaanhechtingspunten. Er werden PE steunen voorzien, vaak met PE riempjes aan een oogje vastgemaakt aan de tool. De spare tracklinks moesten elk weer ingekort worden en ze moesten daarbij mooi identiek aan elkaar blijven, want ze zitten alle zes strak naast elkaar gemonteerd.

photo 539302

Het garendraadje dat rond de smeerkaas zat, had exact de juiste afmetingen om in twee stukken de kabel op de katrol te vormen. Ik zocht dus niet verder en wond het op het nog draaibare wieltje.

photo 539303

Beide katrollen zijn nu opgewonden zoals op de foto.

photo 539306

Hier zijn er nog steunen voor de sleepkabel op het binnenste deel van de hull gelijmd. Het is wel opletten want Voyager is hier niet helemaal juist met de positie van de klem voor de kabel. Die moet meer naar achter op de hull, ik had gelukkig de foto eerst gecheckt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 16 jun, 2021 19:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 14 sep, 2018 21:27 pm
Berichten: 270
Sodeknaster Steven, wat een werk :shock:
Ik heb wel eens eerder gehoord over deze kit en zijn mankementen maar tot nu niet gezien dat iemand het aandurft om ze te fixen... to nu. Het ziet er allemaal keurig netjes uit op de foto's ondanks het sloop en breekwerk, top! :brouw:
Ik hoop wel voor je dat die DS tracks een beetje heel blijven, ze hebben nog al een reputatie dat ze bros worden en uit elkaar vallen na een tijdje en dat zou natuurlijk super zonde zijn :oops:
Stiekem hoop ik dat Takom of zo deze een keer oppakt want het is wel een stoer apparaat.

_________________
Er is altijd een worst-kaas scenario.

Chemici doen echte scheikunde, chemisch technologen doen echt iets nuttigs.

Huidige actieve projecten:
KV-1 met scratchprint interior


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 jun, 2021 0:33 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt voor de leuke reactie. Ik verwacht dat de tracks hier en daar wat gaan uiteenvallen, maar dat ik dit uiteindelijk wel op zijn plek krijg. Veel zal er toch niet meer van te zien zijn, en ik hoop dat ook de ingrepen niet meer gaan opvallen. Nog even volhouden en het schilderen kan bijna beginnen.

photo 539371

Een detail dat Dragon weggelaten heeft, wordt op meesterlijke wijze teruggeplaatst door Voyager. Een stel spanschroeven wordt gebruikt om de tracks aan elkaar te koppelen, maar hier zijn acht haken voor nodig die aan de fenders gelast zijn. Met acht identieke stukken PE worden die haken vormgegeven alsof het gegoten stukjes zijn.

photo 539372

De vier buitenste haken krijgen zo'n spanvijs mee, die ik toch maar vervangen heb door een stuk draad in plaats van een PE stangetje. Het lijkt zo'n spansysteem als op een tuindraad. Let op de PE cijfertjes in de twee remtrommels, zo zijn er heel wat kleine details die ik kon toevoegen. Er zitten zelfs twee mini gedraaide boutvormpjes in de upgradeset, met een echte hex-head.

photo 539370

Nu worden de koplampbeschermers geplooid. Ik heb ook de bedrading van de lampen toegevoegd met stukjes messingbuis en draad.

photo 539373

Niet vergeten de koplampen af te plakken, want het is allemaal clearpart. Daarom heb ik de achterkant al met Molotov zilver ingekleurd.

photo 539375

De .50 van Voyager vergeleken met Dragon. Beide zijn topstukken maar ik ga toch maar die van Voyager gebruiken, die moet ik niet meer uit de sprue knippen en schuren. De kromgetrokken geweersteun moet niet gecorrigeerd worden, dit zorgt alleen voor wat klemming.

photo 539374

De ammo-houder heb ik al eens ergens eerder gezien, vast op de Chaffee...

photo 539376

photo 539378

photo 539377

photo 539379

Dit gaan we nog even opbergen, bovendien past de draaiende as niet op het stuk van Dragon dat op de MG-ring gaat. Daarom moet ik het voor de foto ondersteunen. Ik ga er een stukje buis over schuiven.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement