malair schreef:
Wellicht kan je gaan afkijken bij mij VJ, of de Authentic Airliners kit inderdaad zo goed is. Ik heb ze net besteld (zowel de -200 als de -400).
Ja, leuk! Ik kijk er naar uit. De wens is om ooit nog een 747-400 freighter te bouwen in de laatste KLM livery. Dat zal een mooi plaatje opleveren; 50 jaar KLM 747's in de vitrine.
Maar eerst maar eens door met deze Queen. Het interieur van het main deck (om het zo maar eens te noemen) is af. Het upper deck en cargo deck moeten nog worden afgerond. Het meeste werk is gaan zitten in het maken van een passende overgang tussen boven en beneden.
Als eerste heb ik de opening gemaakt in de vloer van het upper deck. En toen kwam ik er achter dat de main deck stoelconfiguratie van het model niet 3-4-3 is (zoals standaard bij latere 747's) maar 3-4-2 (zoals ze initieel werden afgeleverd). Dat betekend dat alle galley blokken iets te veel naar rechts staan, waardoor een trap bijna door de hartlijn van het bovendek gaat! Tja, dat is waar ook... gedurende de jaren '70 is er veel gemodificeerd en geschoven met de cabine indeling van de KLM 747's. Uiteindelijk heb ik een paar millimeter her en der gesmokkeld en eerlijkheidshalve: de trap is niet helemaal recht
Zo is het toch passend gemaakt. En toen kwam ik achter nog een leuk weetje: de echte trap was ook niet helemaal recht!
Citaat:
Gene Fosheim's straight staircaseDeze informatie en bijhorende foto komen van 'Gold Leader', de 747 specialist van Diecastaircraftforum. Daarin beschrijft hij contact met Boeing engineer Gene Fosheim, die betrokken is geweest bij het ontwerpen van tal van details van latere 747 modellen, zoals de SP en het verlengde upper deck van de -200SUD en -300.
"Trivia: I did design work on the original 747 straight stairway and it had a really slight curve in it. Very expensive as every step was slightly different." Voor het nabouwen van de trap heb ik plaatjes styreen op elkaar gelijmd en vervolgens op de juiste maat langs de randen afgesneden.
Hier is de cabine weer opgebouwd met zowel bestaande als nieuwe delen.
En om die lappendeken van kleuren een beetje te neutraliseren (wel zo handig als ik straks alle details ga spuiten) heb ik het main deck in de primer gezet.
Het is een flinke klus met al die details, maar langzaam vordert de cabine. Nu nog de stoelen op het bovendek en de laadvloer en cargo op het vrachtdek.
wordt vervolgd,
VJ