Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 22:35 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 17 apr, 2021 15:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 11 maart, 2017 17:12 pm
Berichten: 172
Woonplaats: Zwolle
Citaat:
Terugloopwielen! :D

oh, ja. zou kunnen inderdaad :)

Anyway,

Ik heb de rest van de tank in elkaar gezet. Niet zoveel onderdelen dus dat gaat vrij vlot.

Veel interessanter is natuurlijk de aanpassingen aan de koepel. De sporten van de ladder zijn uitgevoerd als reepjes plastic en dat ziet er eigenlijk niet uit. Daarom heb ik die afgeknipt en vervangen door metaaldraad:
photo 536438

Daarna heb ik een poging gewaagd met het maken van gevechtsschade. Een aantal niet-penetrerende treffers van een 50 mm kanon op de koepel en voorkant van de romp:
photo 536436

photo 536434

photo 536437

Daarna de zaak in de primer gezet, dus we kunnen al weer gaan nadenken over de kleur.

Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 apr, 2021 1:58 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Mooi gedaan die schade!
Met een verwarmde naald?

Gr
Thiery

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 apr, 2021 10:02 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Mooi werk. Die onderste trede zou ik nog eens recht wringen. Bij de russen stak het misschien niet zo nauw, maar hun treden zaten toch wel recht op de romp. Ivan de lasser had nu ook niet zoveel zin in de goelags.

De granaatinslagen zien er mooi uit. Hoe heb je het uiteindelijk gedaan?

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 apr, 2021 11:51 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Ja, die gevechtsschade ziet er inderdaad goed uit.
Wat voor dikte ijzerdraad heb je gebruikt voor die tredes? 0,7mm? Ik zou nog iets dunners gebruiken de volgende keer, Erik. Op deze schaalgebruik ik zelf meestal 0,3mm voor dit soort hand/voetgrepen.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 apr, 2021 10:16 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 16 okt, 2008 21:45 pm
Berichten: 1096
Die schade van de inslagen ziet er overtuigend uit, ook ik ben wel benieuwd hoe je dat gedaan hebt.

_________________
Born from jets!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 apr, 2021 22:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 11 maart, 2017 17:12 pm
Berichten: 172
Woonplaats: Zwolle
Bedankt weer voor de reacties!

Citaat:
Die onderste trede zou ik nog eens recht wringen. Bij de russen stak het misschien niet zo nauw, maar hun treden zaten toch wel recht op de romp.

Je hebt gelijk hoor! De ene trede zit iets te scheef inderdaad. Dat was ook de eerste geloof ik.

Citaat:
Wat voor dikte ijzerdraad heb je gebruikt voor die tredes? 0,7mm? Ik zou nog iets dunners gebruiken de volgende keer, Erik. Op deze schaalgebruik ik zelf meestal 0,3mm voor dit soort hand/voetgrepen.

Om eerlijk te zijn heb ik geen idee welke dikte deze draad heeft :roll: 0,7 mm zou heel goed kunnen. Misschien maar eens kijken of ik wat dunner draad kan scoren ergens en wat dunnere boortjes. Mijn dunste boortje is 0,7 mm en dat is best groot voor 1/72 voertuigen.

De granaatinslagen heb ik gemaakt door met een boortje in het plastic te boren. Niet helemaal door natuurlijk, want ik wilde niet-penetrerende treffers maken. De truc is om daarna een klein beetje putty in de gaatjes te smeren. Als je dat even laat drogen (tot het niet meer plakt) en daarna met een prikker o.i.d. indrukt, puilt het heel mooi over de rand van het gat heen en krijg je dat verwrongen staal effect.
Het wordt in deze video van Martin Kovac heel mooi voorgedaan.

Ik ben nu bezig met de verflaag en het is best een uitdaging om die er interessant uit te laten zien. Er komen ook geen tekens of teksten op de tank, dus het is wel belangrijk om de verflaag zelf interessant te maken.

Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 apr, 2021 14:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Handig filmpje, ga ik eens proberen.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 apr, 2021 11:34 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 11 maart, 2017 17:12 pm
Berichten: 172
Woonplaats: Zwolle
Zoals ik al zei, wordt deze tank in één kleur gespoten (Vallejo Russian green 4BO) en komen er geen tekens of teksten op de zijkant.
De basiskleur zit er nu op en het is een monotoon geheel geworden, iets waar ik al een beetje bang voor was.

photo 537014

photo 537013

photo 537015

Ik heb wel wat ideetjes over hoe ik dat ga oplossen. drybrushen met een lichtere versie van de hoofdkleur (met geel denk ik) of de grote vlakken voorzichtig met de airbrush bijspuiten met diezelfde kleur.
Het gedeelte dat achter het loopwerk en onder de spatborden komt, heb ik vóór de basiskleur zwart gespoten en dat lijkt wel een effect te hebben gehad. Er ontstaat daar nu een soort schaduwwerking.

photo 537012

photo 537011

Mocht iemand nog andere ideeën hebben, laat maar weten!

Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 apr, 2021 12:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Erik1404 schreef:
Zoals ik al zei, wordt deze tank in één kleur gespoten (Vallejo Russian green 4BO) en komen er geen tekens of teksten op de zijkant. De basiskleur zit er nu op en het is een monotoon geheel geworden, iets waar ik al een beetje bang voor was.

Mocht iemand nog andere ideeën hebben, laat maar weten!


Om de kleur te breken, kun je op de dieper gelegen delen en paneellijnen/randen eerst een donkerder kleur aanbrengen. Vervolgens je basiskleur. Niet te dik, net zoveel totdat je nog net de donkere delen er doorheen ziet. Vervolgens kun je op de erg grote vlakken nog eens je basiskleur aanbrengen, echter nu met een drupje lichtgrijs. Met wit zou ik uitkijken omdat het contrast vaak te groot is. Zo heb je met één kleur toch al 3 verschillende tinten.

Voorbeeld, maar dat kun jij vast beter dan ik, daar ik geen tankbouwer ben.

photo 507389

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 apr, 2021 20:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Hoi Erik,

Je kunt dit op allerlei verschillende manieren doen. René beschrijft hierboven een goede methode. En ik doe het weer heel anders, meestal als volgt:
1. Ik bedek de basiskleur met een laagje glanslak. (Dan eventueel decals aanbrengen)
2. Ik pas een filter van verdunde olieverf toe over het hele model. Zo’n filter is transparant, maar laat een kleurwaas achter. Dat zou voor jouw model een zandkleur kunnen zijn, dan krijg je een wat stoffig uiterlijk. Of een net iets andere kleur groen, dan krijg je subtiele kleurnuances.
3. Filter goed laten drogen en afsluiten met een nieuwe laag glanslak.
4. Een pointwash aanbrengen met verdunde olieverf in een donkere kleur. Ik gebruik vrijwel altijd donkerbruin omdat ik zwart te heftig vind. Deze pointwash breng je met een dun penseeltje aan in alle hoeken, gaten, en kieren. Dit geeft optische schaduwwerking en brengt veel leven in je model. Als de pointwash half droog is, nog een beetje stroperig, kun je overtollige wash met een wattenstaafje of een stukje keukenpapier wegpoetsen.
Nadat de pointwash droog is breng ik highlights aan door alle uitstekende hoeken, opleggend detail en grote vlakken te drybrushen met een of meer lichtere kleuren. Bij jouw model zou ik kiezen voor lichtgroen en/of lichtbeige. Bij woestijncamo’s ook wel met wit.
5. Drybrush laten drogen en alles afwerken met een matte lak.
6. Daarna eventueel nog modder aanbrengen.

Zo doe ik het en dat levert dus modellen op die eruit zien als de mijne. Maar er zijn ook weer mensen die nog weer anders doen.

Succes!

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement