Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 17:42 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 84 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 13 jan, 2021 0:34 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul, 2014 10:25 am
Berichten: 1395
Woonplaats: Hardenberg
Zo dat is nog eens iets anders. Wat een monster is dit. Die armleuningen heb je netjes gebigen. Ziet er strak uit. Ook mooi dat het sluitstuk beweegbaar is.

Grtz Arjan

_________________
This thing we call failure it's not the act of falling down but staying down


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 jan, 2021 17:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 02 maart, 2005 15:51 pm
Berichten: 2993
Woonplaats: Wezep
Wat een kolos! Wat ik het meest interessante vind aan deze buddy-build is dat ik dingen zie die ik niet eerder tegen ben gekomen. Super onderwerp en de mooie aanpassingen + toevoegingen.

_________________
1957 Chevrolet Corvette “barnfind” in aanbouw
ZiS-151 BM-13N “Katyusha” in aanbouw


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 jan, 2021 18:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Mooi bezig David, met al die extra details en bewegend sluitstuk.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 jan, 2021 23:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2803
Woonplaats: Leiderdorp
Dank voor de belangstelling medebrouwers :)

Ik vond nog een interessant filmpje over het gebruik van deze B-4, met name over het toepassen van direct vuur.
(ondertiteling even aanzetten.. :idea: )
Kennelijk maakten de bemanning hier in eerste instantie geen gebruik van totdat noodzaak ze hiertoe dwong.
Het bleek uiterst effectief te werken op blokhuizen en bunkers, maar ook op Panzers.. :mrgreen:



Inmiddels zijn we weer wat verder met de bouw van deze kolos.
Het bijzondere onderstel is dit keer aan de beurt.

Citaat:
"..the tracked carriage, which allowed firing outright from the ground without any kind of special platforms, unlike many similar weapons.
Tracks were also used because the Soviets had invested a great deal into tractor factories during the 1920s and 1930s, making the use of tracks an obvious and economical choice of carriage..."
Bishop, Chris. The encyclopedia of weapons of world War II. Sterling Publishing Company, Inc., 2002, p.131


Naast praktische voordelen, was een rupsband onderstel ook voor de hand liggend ivm een groot aantal tractorfabrieken in de USSR.

photo 528691

Na het schoonmaken van de onderdelen blijkt al snel dat de hoofdwielen, aandrijfwiel voor en loopwiel achter niet echt goed passen.
De as van het achterste loopwiel is te breed, dus daar moet iets af, terwijl ook de houders van de zijwanden moeten worden uitgeboord.
Na een 2e dryfit past het nu wel.

Het aandrijfwiel is iets te breed zodat het niet in de behuizing past. Iets nalopen met een scherp mesje van wiel en behuizing doet wonderen.

De overige loopwielen passen na wegsnijden van een beetje plastic in de houders aan weerszijden van de binnenwanden.

photo 528678

photo 528687

photo 528676

De bovenkant van de onderstellen is niet echt mooi te noemen. De naden lopen niet netjes naast elkaar en er is ook geen mooie overgang van de bovenkanten van de vering van de loopwielstellen.
Ik heb dat opgelost door een dunne afdekplaat erover te plaatsen. Dat dekt alle lelijke sporen af. Alleen had ik nog niet goed gekeken naar wat voor detail ik er nog op wilde zetten.

photo 528690

photo 528682

photo 528683

photo 528684

Ziet er best aardig uit zo, alleen de bovenkant van de loopstellen moest nog wat aangepast worden.
Ik had nog wat metaal liggen van waxinelichtjes. Mooie dikte om te gebruiken als afdekluiken voor de vering van de 2 loopstellen.
Dus 2x mooie rondjes geperforeerd en die met CA lijm bevestigd.

Ook meteen maar een goede haak voor de granaten-lier gemaakt.

photo 529181

Greetz.

David

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 jan, 2021 2:01 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Goede aanpassingen. Als je dan toch naadjes af gaat plakken, pak dan ook de kleine naadjes tussen de grote wielen en de eerste loopwiel nog even mee (zie laatste foto). Of doe je dat met plamuur?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 jan, 2021 11:40 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
david schreef:
Het bleek uiterst effectief te werken op blokhuizen en bunkers, maar ook op Panzers.. :mrgreen:

Ja, als een granaat van 100kg je Tiger tank met 600m/s raakt, dan wil dat wel. Als je een blok beton had afgeschoten was hij ook stuk geweest. Het idee is dan niet het pantser doorboren, maar dat hele ding aan gort rammen.

Overigens is het schieten met directe richting niet ongevaarlijk voor de geschutsbemanning. Er is een heel team nodig om het kanon te laden en te richten, en er is (logisch) geen enkele bescherming aangebracht voor de bemanning, zoals een schild. Wat de Russen presenteren als heldhaftig gedrag, was meestal een bloedbad. De sluipschutters en mitrailleurschutters waar met de B-4 op geschoten werd hadden eerst de halve geschutsbemanning omgelegd. Dat de klap van de B-4 granaat daarna allesvernietigend was, dat geloof ik wel.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 jan, 2021 14:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2803
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
Overigens is het schieten met directe richting niet ongevaarlijk voor de geschutsbemanning. Er is een heel team nodig om het kanon te laden en te richten, en er is (logisch) geen enkele bescherming aangebracht voor de bemanning, zoals een schild. Wat de Russen presenteren als heldhaftig gedrag, was meestal een bloedbad. De sluipschutters en mitrailleurschutters waar met de B-4 op geschoten werd hadden eerst de halve geschutsbemanning omgelegd. Dat de klap van de B-4 granaat daarna allesvernietigend was, dat geloof ik wel.


Klopt Huib, maar daar hadden de Soviets dus ook een oplossing voor gevonden. De 'schiet door het raam" tactiek hield onder andere in dat de Russen met kleinere artillerie groepen de Volkssturm-hotspots constant bleven beschieten.

Dit had als voordeel dat de tegenstander in dekking moest blijven. Ondertussen konden de Russen hun B-4's in stelling brengen zonder last te hebben van tegenvuur.
Eenmaal in stelling kreeg je dan een salvo van jewelste om je oren, zoals in het 1e filmpje van mijn post te zien is.
De weerstandsnesten werden zo een voor een opgeruimd zodat de T-34 en ander zwaar materiaal konden oprukken door de straten.
Die werden dan vervolgens niet meer belaagd door Volkssturm elementen met panzerfausten. Als je om -Totaler Krieg- loopt te kwelen, kun je het krijgen ook. :wink:

Citaat:
Goede aanpassingen. Als je dan toch naadjes af gaat plakken, pak dan ook de kleine naadjes tussen de grote wielen en de eerste loopwiel nog even mee (zie laatste foto). Of doe je dat met plamuur?

René


Ja, altijd handig die macro plaatjes.
Die loop ik nog even na met CA lijm, en een schuursessie. :brouw:

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 16 jan, 2021 13:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 16 okt, 2008 21:45 pm
Berichten: 1096
Je hebt de vaart er goed inzitten! Ziet er prima uit. Komen er ook nog figuurtjes bij?

_________________
Born from jets!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 16 jan, 2021 17:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 07 apr, 2020 10:41 am
Berichten: 22
Echt een leuke model; ik lees met veel genoegen mee


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 16 jan, 2021 18:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Leuk ook de tactische onderbouwingen die ik voorbij zie komen!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 84 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement