Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 17:22 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 09 dec, 2019 23:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 02 maart, 2005 15:51 pm
Berichten: 2993
Woonplaats: Wezep
Zo schreef ik laat ik mezelf opnieuw voorstellen en begon ik een project om weer wat te doen. En zo waren we weer 5 jaar verder en is er een hoop gebeurd (huisje, boompje, beestje enzo). Maar goed, hobby blijft altijd jeuken en de dozen liggen netjes te wachten in de kast. Via een collega weer wat enthousiasme opgedaan en een bezoek aan de ESM (sinds jaren) heeft de vlam weer aangewakkerd.

Best een hoop veranderd ook in de bouwwereld als we kijken naar met name benodigdheden dus zowaar de moed gevonden iets compleet anders te doen. Helemaal geïnteresseerd in chippen, roest en andere wheateringstechnieken aan het denken geslagen. Het thema moet auto’s blijven dus uit de kast een ‘57’er Corvette Street Machine van Revell getrokken. Dit moest het slagoffer worden van nieuwe probeersels.

Afbeelding

En zoals te zien, na een laagje primer hier en daar werd het tijd voor een paar kleurtjes. In de buurt een nieuwe winkel die voornamelijk leger doet en daar een geinige roestset van AK op de kop getikt. Beetje met geëxperimenteerd om zo allerlei roestkleuren op het model te krijgen.

Afbeelding

Het hardtop dak werd het echte probeersel om te zien hoe het allemaal uitpakt. Roest, laagje parket plus, chipping fluid erop en dan lijkt alles klaar voor een kleurtje (die er maar eens bijgezet op de foto).

Afbeelding

Dat lijkt goed, dus maar door met de kleur erop. Alles wordt mat deze ronde, behoorlijk referenties bekeken van Amerikaanse bolides die al jaren buiten staan, daar doet een klein beetje blanke lak na genoeg voor de gelijkenis. Gelijk maar een beetje water erbij gepakt voor de eerste keer chippen (en dan geen ECU uiteraard).

Afbeelding

Tja, dan is het een kwestie van kwast met water erop en beginnen. Tot het punt dat je zelf tevreden bent. Dat is met Tamiya acryl wel lastig, maar voor de eerste keer zeker niet ontevreden.

Afbeelding

Even droogpassen op de body, ja dat lijkt wel wat (voor de oplettende kijker, de Dremel werd gehanteerd voor de primer om hier en daar roest aan te brengen).

Afbeelding

Nou, dan maar door voor het echie. Dus body ook voorzien van diverse tonen roest. Komen er op de foto niet echt goed uit, maar bij daglicht wordt het al beter (volgt later wel). Ik moet zeggen dat de AK verf me prima bevalt en het spuit prettig weg met de Evo.

Afbeelding
Afbeelding

Daarna die ook maar in de chipping fluid gezet (en vervolgens de rest van het potje over de tafel gesodemieterd, grrr) en de blauwe jas aangetrokken.

Afbeelding

En daarna vol enthousiasme aan het chippen geslagen tot een resultaat wat me wel bekoorde. Valt nog tegen om te bepalen wat natuurlijke plekken voor roest zijn, maar referentie foto’s helpen daar goed bij. Overigens zat de motor reeds in elkaar (avontuurtje van vroeger) en die is erg strak. Maar eens bedenken wat daar nou weer mee te doen.

Afbeelding
Afbeelding

Nice, volgende stap is diverse delen voor de body klaar en compleet maken. Eerste is de chromen rommel die Revell levert, in de bleek en back to plastic. Omdat roest de boventoon voert en niet chroom, gekozen voor primer en met een glanzend zwarte onderlaag en deze vervolgens af te werken met een heel dun laagje chrome silver.

Afbeelding

Ik merk wel dat foto’s en een verslag niet meer in het systeem zit dus springen we soms wat verder of terug. Nu dus verder naar de body, die reeds voorzien is van wat “chrome” delen en de decals. Goed te zien om deze foto’s is de aangebrachte roest met de dremel, die ik ingekleurd heb met de Crusted Rust set van AK.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Tot zover best tevreden met dit eerste probeersel, dus gauw een beetje blanke lak erover om dit werk te sealen. Gekozen voor X-22 gloss clear, omdat ik hoopte op een beetje semi afwerking over de matte lak. Best aardig gelukt, beoordeel verderop zelf. Daarna het raamwerk afgeplakt om weer een “chrome” sessie te doen.

Afbeelding

De volgordes lijken wat vreemd, maar het bouwt voor mij wel lekker weg zo. Tijd voor een tussenstand voor nu. Body zit redelijk snor, alles dat bruine vlak moet nog wit worden, decals plakken en dan chippen. Verder raakt de body redelijk compleet, wat kleine lampjes hier en daar.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nou, zoveel heb ik in jaren niet gedaan, kijken of ik het voort kan zetten. Morgen komen er nog weer wat verfjes binnen en kan ik me richten op de volgende ronde. Lekker weer zo, voor commentaren please feel free.

_________________
1957 Chevrolet Corvette “barnfind” in aanbouw
ZiS-151 BM-13N “Katyusha” in aanbouw


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 dec, 2019 1:08 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 dec, 2004 15:18 pm
Berichten: 12226
Woonplaats: Eibergen
Volgens mij klopt hier iets niet helemaal, Corvette`s bestaat vanaf 1951 of ietsje later grotendeels uit kunststof, fiberglas dus denk niet dat er veel roest is. Maar al met al een leuk projectje om op te oefenen.

_________________
WIP Norton Manx 500cc. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55417
Gereed. MFH 1/9 Crocker (motorfiets). https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54931
Gereed. Harley Davidson WL45. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55173
Gereed. 1/9 Harley Davidson Board tracker https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54316
Gereed. 1/6 H-D motorblok. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54925


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 dec, 2019 1:32 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4383
Woonplaats: Aartselaar
Beste ik ga het opnieuw proberen ik had juist voor Ronald dat ook geschreven dat de Vettes in polyester werden gemaakt en niet konden roesten maar ok laat ons het de dichterlijke vrijheid noemen he :lol:
maar mijn hele post is verdwenen , ik ga eerlijk zijn het komt op mijn scherm niet echt uit te egaal die roest , want roest het ongelooflijk veel tinten en kleuren en het kan me niet bekoren geen paniek er zijn trucjes genoeg hoor
Ik ga u een paar tips geven die ikzelf regelmatig gebruik
de eerste is met stoepkrijt , dat kan je in alle kleuren krijgen ik heb zelfs bruin
Nu dat rasp je of schuur je een deel fijn vang ieder kleurtje op in een hersluitbaar potje voor later neem een fijn penseeltje bevochtig het een beetje en tip in het krijt een minuscuul beetje aan breng dat heel voorzichtig op de beschadigde delen laat even aanstijven en neem een ander kleurtje zorg ervoor dat het geen al te grote klonters worden het moet heel subtiel aangebracht worden , als het goed droog is kan je eventueel bijtippen met sterk verdunde roestkleur je zal verstomd zijn van het resultaat , het vraagt een klein beetje oefening
Wat je nog kan doen is de zoutmethode met grof keukenzout
Spuit met zo een plantenspuit de body nat en strooi op het dak , koffer en motorkap wat grof zout laat het mooi opdrogen , dan brusht je voorzichtig een kleurtje erover en is dat droog wrijf je met een harde borsteltje ( tandenborstel b.v. ) het zout eraf en er komen mooie roestvlekjes vrij , het proberen waard zou ik zeggen
Heb je nog vragen ik ben bijna alle dagen thuis en de pc staat altijd en kan dus vrij snel antwoorden dus vragen staat vrij
Ik weet een nieuwe herstart is altijd moeilijk he maar we zijn er om te helpen
Groetjes
Marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 dec, 2019 11:40 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Ik kom normaal niet echt in dit forumdeel, maar een barnfind spreekt me wel aan! Ook geinteresseerd in de chipping fluid, ik wil dit in de toekomst eens toepassen bij een Russische WW2 jager met verweerde wintercamo. Mooi om in dit verslag een duidelijke toepassing te kunnen aanschouwen.

Correct of al dan niet dichterlijke vrijheid, in ieder geval al een mooie comeback.
En trouwens, je eerste foto zou ook zomaar in dit topic kunnen: Jouw modelbrouwdrankje :wink:

:brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 dec, 2019 17:32 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 okt, 2005 10:35 am
Berichten: 6306
Woonplaats: Blauwhuis
Leuk om te zien dat je het weer oppakt.
Maar zoals Ron al zei. Een Corvette bestaat uit een fiberglas body en dak.
Alleen het chassis, chroom en wielen zouden roest kunnen bevatten.
Het gedane werk zier er wel al erg leuk uit? Noem het creatieve vrijheid van onze hobby :wink: .

_________________
Grt'n Dennis


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 jan, 2020 23:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 02 maart, 2005 15:51 pm
Berichten: 2993
Woonplaats: Wezep
Wat jullie niet weten is dat dit het prototype betreft en die was van staal :mrgreen: . Gekheid, weinig kennis van Amerikanen dus nooit bij stil gestaan dat het ding van polyester kon zijn. Geen probleem, noem het inderdaad dichterlijke vrijheid en het blijft een mooi oefenproject voor hier.

Roest komt wellicht egaal over, maar het kunstlicht doet ook geen goed. Daarnaast was dit de basis en stonden pigmenten ook nog op de lijst van probeersels, dus hopelijk wordt het nog beter. Eerst maar eens wat kleine zaken als lichten gemonteerd.

photo 495708
photo 495709

Daarna moest er natuurlijk nog een kleurtje op de zijkant, dus potje wit erbij gepakt en wat tape en hoppa, nieuwe kleurtje, chromen biesje en een decal erop. Ook hier de streaking fluid toegepast en geprobeerd een “oude” look te maken.

photo 495710

Best aardig voor iemand die vroeger alleen glimmer de glim deed. Ding moet eruit zien alsof hij jaren ergens in het stof enzo staat, dus bandjes voorzien van een platte kant, velgjes in de kleur en in elkaar gezet. De veroudering volgt later wel, tijd voor een beetje dryfitten.

photo 495711

Dakje lijkt nergens op en past ook voor geen meter, dus ga ik hem denk ik topless verder bouwen. Jammer van het werk, maar was wel een leuke vinger oefening.

photo 495712

Toen was ik ineens in Groningen, dus moest er wat tijd gespendeerd worden bij Krikke. Uiteindelijk paar potjes pigment gekocht en dat eens geprobeerd op de Vette. Lastig te zien, maar ik ben best tevreden en het model komt langzaam tot leven. Zal eens wat foto’s bij daglicht maken, dat geeft een stuk beter inzicht in de daadwerkelijke kleuren.

photo 495713

En zoals te zien ook reeds wat tijd gespendeerd aan de motor en het interieur. Motor is zo goed als klaar en kant oud en vies gemaakt worden. Interieur is voorzien van de eerste kleurtjes en een tapijtje. Ook de zogenaamde crackling fluid van Vallejo gebruikt om oud en verweerd leer na te bootsen, dat is nog niet naar het zin.

photo 495714

Al met al weer wat meters gemaakt, tijd om het onderstel een stapje verder af te werken en het tot een geheel te maken. Daarna kunnen we nog een rondje pigmenten en stof doen. Maar dat is voor later.

_________________
1957 Chevrolet Corvette “barnfind” in aanbouw
ZiS-151 BM-13N “Katyusha” in aanbouw


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 jan, 2020 1:27 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Kunststof of niet, ik vind het resultaat erg gaaf. Je laat ook duidelijk zien hoe je een en ander aanpakt en daar kunnen anderen weer van leren - of juist anders doen. Maar dan hebben ze er ook van geleerd.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 jan, 2020 23:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 02 maart, 2005 15:51 pm
Berichten: 2993
Woonplaats: Wezep
Zoals beloofd hierbij nog een paar plaatjes bij daglicht.

photo 496990

photo 496991

photo 496992

photo 496993

Geeft in ieder geval een beter beeld van de kleurschakeringen die erin zitten en de structuurverschillen o.a. door het gebruik van pigmenten.

Daarna mezelf op het onderstel gestort. Eens een compleet andere aanpak dan alles afzonderlijk schilderen en in elkaar lijmen. Dus plakken, in de primer en de airbrush gebruikt om alles zijdeglas zwart te maken. Daarna blauw op de plekken waar de kleur zou kunnen zitten af fabriek, of door spuitwerk of wat dan ook.

photo 496995

Best een aardig begin, nu nog een beetje verweren. Verder de laatste details aan de motor geschilderd en een v-snaar gemonteerd (foto volgt nog). Die krijgt binnenkort een vaste plek daar en dan gaan we daar ook eens aan de slag met engine grime, oil stains en andere prut.

photo 496994

_________________
1957 Chevrolet Corvette “barnfind” in aanbouw
ZiS-151 BM-13N “Katyusha” in aanbouw


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 feb, 2020 23:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 23 apr, 2005 15:22 pm
Berichten: 6561
Woonplaats: Houthalen (Belgie)
Dat is het voordeel van onze hobby, dichterlijke vrijheid. Ik heb alle respect voor diegene die alles correct nabouwen, ik doe dat soms ook. Maar projecten als deze moeten ook kunnen.
Knap staaltje wat je laat zien :wink:

_________________
Mvg Johny 8)

"When people rob banks, they go to jail."
"When banks rob people, they get a bonus."

http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=66


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 dec, 2020 23:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 02 maart, 2005 15:51 pm
Berichten: 2993
Woonplaats: Wezep
Goed, waar waren we gebleven. Het idee is om mee te doen met de Stalinistische groepsbouw, dus tijd om de Corvette af te werken. Aangezien het echt een project is om allerlei technieken te gebruiken die ik niet ken, gaan we vrolijk verder met expirimenteren. Maar goed, eerst moest de onderzijde nog voorzien worden van weathering:
photo 527762

Nu is het idee dat het een barnfind moet zijn, maar dan buiten in de Amerikaanse zon (eigenlijk een desertfind dus). Dus tijd om er een ondergrondje bij te maken. Stukje MDF onder de zaag en frees, beetje Vallejo pasta als basis en diverse kleuren en pigmenten eropb
photo 527764
photo 527763

Nu is het zo dat het dakje nergens op lijkt en voor geen meter past. Ik was al iets aan het expirimenteren met kapotte stoelen enzo, maar wie zet er nou een open auto zo weg? Daar trek je dan toch even een stukje zeil overheen? Volgende uitdaging dus, stukje papier, wat verdunde houtlijm en een stukje folie om te zorgen dat ze nog niet permanent aan elkaar komen te zitten:
photo 527765

Lang niet gek, hoog tijd voor een beetje kleur op het zeil. In de tussentijd nog wat gras tuffts geplakt om de ondergrond wat aan te kleden:
photo 527766

Helemaal niet wat ik voor ogen had toen ik begon met bouwen, maar zeker niet ontevreden over de resultaten tot hier. Eigenlijk gaan we nu de laatste fase in, wash hier, beetje roest daar. Wat olielekkage uit de motor en wat details op het zeil. Ik denk dat de volgende update de eindfoto's worden, maar bijgaand nog even de eindstand to nu:
photo 527767

_________________
1957 Chevrolet Corvette “barnfind” in aanbouw
ZiS-151 BM-13N “Katyusha” in aanbouw


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement