Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 20:28 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 207 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 21  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 24 dec, 2020 12:35 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Graag wil ik iedereen bedanken voor de suggesties om meer informatie over het interieur van de Emily te verkrijgen. Met name Arjan en Barry bedank ik voor het beeldmateriaal.
Er zijn mij 3 dingen duidelijk geworden nu:
1. Ook al is het een joekel van een vliegboot, hij zat werkelijk stampvol.
2. De enorme bende aan stangen, buizen, draden, hoeken en gaten, op- en afstapjes doen denken aan een onderzeeër. Hoewel Hasegawa veel onderdelen voor het vliegdek biedt is de werkelijkheid toch wel veel ingewikkelder met al die componenten....
3. Ik weet niet of ik het wel aandurf om dit allemaal na te bootsen middels scratch building. ik heb i.i.g. de kerstdagen om daar over na te denken. :lol:
Intussen ga ik tussen de feestelijkheden door beginnen met de assemblage en het schilderen van de 11 Japjes en de "long distance radio equipment".

Fijne kerst allemaal,
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Laatst bijgewerkt door Trajanus op za 26 dec, 2020 12:48 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26 dec, 2020 4:13 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Mooie progressie.
De vraag is of je veel van het interieur kan zien door die raampjes.
Bij een Catalina heb je grote panoramische ramen bij het achtercompartiment. Dat zorgt voor veel inkijk.

Succes met de bemanning!

Fijne feestdagen!

Gr
Thiery

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26 dec, 2020 12:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 22 mei, 2015 15:38 pm
Berichten: 863
Ja spannend. Scratchen, ik zal gewoon een poging wagen. Niet geschoten is altijd mis. Je kunt het platform/vloer op maat maken en buiten het vliegtuig bouwen. Dan kun je overal lekker bij. Mocht het niet lukken kun je het wegsmijten. Mocht het wel lukken, dan kun je de binnenkant van de romp nog beplakken met kabels en panelen links en rechts voordat je de vloer erin lijmt. Stel je bouwd het op deze manier op dan is de kans op een mislukt model nihiel. Want pas als alles oke is bepaal je of je het in je model wil hebben ja of nee. Of te wel geen schade mocht het scratchen mislukken. Maar wat je ook doet ik blijf je volgen met dit bakbeest. Succes!

Gr Luuk

_________________
"Als het dit niet is, was het wel wat anders"

In de werkplaats:

1:72 Mitsubishi Ki-46 DINAH (LS)
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 84&t=53073


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 dec, 2020 18:35 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Nou mannen, ik ben met mezelf in conclaaf gegaan en na ampele overweging, diepgaande reflectie en een stukje zelfanalyse heb ik toch besloten om alleen dat te installeren wat de kit aanlevert. Straks zie je bijna niets meer van het interieur dus.... Wat zal ik mezelf nu gaan zitten pesten.

Tijd voor een update, de laatste van dit jaar alweer. Deze week heb ik vooral gewerkt aan het vliegdek:

Allereerst zijn er diverse losse onderdelen die tot componenten moeten worden gemaakt en daarna en schilderbeurt krijgen. Van links naar rechts; de long distance radio equipment, dashboard voor de vliegers en de instrumenten, knoppen e.d. voor de boordwerktuigkundige. Als je goed kijkt zie je dat zelfs de handels voor de brandstoftanks zijn weergegeven, net boven het werkblad. De klokjes e.d. zijn in reliëf weergegeven. handig voor wie dit wil schilderen, onhandig voor wie - zoals ik - op de decaltjes is aangewezen: het blijft wat bobbelig en moeilijk recht te krijgen.

Afbeelding

Daarna heb ik alles ingebouwd in cockpit/vliegdek. Het paneel van de boordwerktuigkundige moest meteen ook in de dragers van de vleugel passen, dus enig dryfitten was wel nodig. De 3 werkbladen heb ik in houtkleur geschilderd en niet in cockpit green. Ik wilde de stoelen onderscheiden van de vloer en heb deze in Revell Seegrün geverfd. Vast niet correct, maar ik wilde er wat leven in brengen. Cockpit green is zo... cockpit green :wink: (Als over 5000 jaar deze cultuur wordt opgegraven zal niemand er nog over vallen). Hier zullen straks 6 van de 11 bemanningsleden een plekje krijgen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tijd voor een dryfit: checken of alles past of bijwerking behoeft en waar precies nog wat moet worden bijgeschilderd.

Afbeelding

Afbeelding

Het ziet er goed uit zo: we kunnen verder. Nog één foto voor het totaaloverzicht. Achterin is nog een bulkhead/tussenschot met toegangsdeur bijgeplaatst, direct achter de plaats van de staartschutter en zijn raampjes aangebracht met Kristal Klear. Volgens de cutaways zou er nog een tussenschot bij moeten, direct na de toegangsdeur. Gaan we niet doen. "Maar waarom dan niet, Jan", hoor ik u vragen. Nou gewoon, omdat je er geen reet van ziet als de romp dicht is en ik er daarom geen zin in heb. Intussen ben ik koppen, lijven en ledematen van de bemanning bij elkaar aan het zoeken en aan het puzzelen in welke houding ik dat moet doen om activiteit te suggereren. U ziet het: uw Gruppenführer is lekker bezig.

Afbeelding

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 dec, 2020 20:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 14 mei, 2015 14:25 pm
Berichten: 544
Woonplaats: Amsterdam
Dat ziet er weer mooi uit Jan! Jammer dat je van dat werk (bijna) terug ziet! Ik ben wel benieuwd naar jouw Japannertjes..... Hoe dat eruit ziet en hoe ze er bij zitten?

Succes verder.

Groet Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 dec, 2020 23:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 22 mei, 2015 15:38 pm
Berichten: 863
Netjes hoor. De totale kit zal wel wat gaan wegen haha. Succes verder Jan. Ik blijf je volgen!

Gr Luuk

_________________
"Als het dit niet is, was het wel wat anders"

In de werkplaats:

1:72 Mitsubishi Ki-46 DINAH (LS)
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 84&t=53073


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 dec, 2020 2:12 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Wat ziet dat er gewoon lekker keurig uit!
En wat een monster! :lol:
:brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 dec, 2020 20:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Trajanus schreef:
Dank mannen!


Even een hulpvraag. Ik ben bezig met het binnenwerk en de kit voorziet alleen in het vliegdek/cockpit en het middendek. Ik zou graag ook het achterste deel willen bouwen (vanaf de bulkhead bij de rugkoepel) en het deel onder de cockpit en onder het middendek, dat o.a. als vrachtruim werd benut en waar de twee enorme brandstoftanks weren gehuisvest.
Nu is het probleem dat ik nergens een goede cutaway kan vinden van de Emily, die als inspiratie kan dienen. Er zit een cutaway het boek over de Emily van Maru Mechanic met nummers en namen van de componenten en die Japanse termen zou ik wellicht met Google Lens vertaald kan krijgen. Met een goede scan zou dat moeten lukken. Kan iemand me daar aan helpen? Of aan een andere? Tot nu toe vond ik alleen onderstaande cutaways, maar daar kan ik niks mee.


Er is een heel mooi (gedeeltelijk Engelstalig!) boek over de Emily dat de restauratie van het enige nog overgebleven exemplaar detailleert, inclusief zeer veel detailfoto's, exacte kleurenschema's van alle verschillende toestellen en lijntekeningen, hier te zien in een oude foto van mij:

photo 499362

Helaas volgens mij uit druk.

Ik kan er nu niet bij, maar zodra ik dat wel kan zal ik kijken of ik de tekeningen voor je in kan scannen.

Overigens zit een deel van de rigging in de officiële PE set van Hasegawa.

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 dec, 2020 22:46 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Thomas, dank voor je aanbod en het meedenken. Ik houd me aanbevolen.

Ik wist niet van het bestaan van die PE-set. Die ga ik niet aanschaffen want dan wordt het wel erg duur allemaal.
Ik probeer te riggen met visdraad.

Groet,
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 dec, 2020 3:26 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Lekker bezig, Jan!
De decals voor de klokjes zien er goed uit.
Goed dat je wat verschillende kleuren hebt gebruikt voor het interieur. Ook al zal je er niet veel van terug zien, het zal van buitenaf wel een mooie indruk geven.
Succes met je kleine Japanners.

Gr
Thiery

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 207 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 21  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement