Jetzt gehen die dicke Weiber zu WasserAls het goed is begint Jan binnenkort met zijn langverwachte verslag over Emily en begin ik, vooroplopend op dat verslag vast met de voorloper van Emily, de langgerekte dame met de lieftallige naam Mavis, er is vast een first lady geweest die een dergelijke naam heeft gehad, want een dergelijke sierlijke dame met zo'n naam, dat moet toch heel wat zijn. Maar goed, genoeg intro, nu even een serieus stukje over de Mavis.
De Kawanishi H6K5 Type 97 oftewel 九七式大型飛行艇, "Marine Type 97 Grote Vliegboot"De Mavis is ontwikkeld als patrouille-vliegboot-bommenwerper, met andere woorden een heel verhaal en dan werd die van mij ook nog gebruikt als torpedoschip
Het vliegtuig werd ontworpen aan de hand van een specificatie van de Japanse Keizerlijke Marine uit 1934 en er werd gebruikgemaakt van kennis die het Kawanishi team had opgedaan doordat het de Short Brothers fabriek had bezocht in Groot-Brittannië. Die hadden in die periode de leiding in de wereld voor het produceren van vliegboten. Maar het toestel vertoonde ook veel overeenkomst met de op dat ogenblik gangbare Franse en Amerikaanse ontwerpen. Het Type S, zoals het door Kawanishi werd genoemd, was een groot en omvangrijk, vier motorig vliegtuig met tweelingstaart en een vleugelophanging net zoals de geallieerde Consolidated PBY Catalina's, met een netwerk van vleugelstutten en drijfvlotters aan beide vleugeluiteinden. Onderaan het vliegtuig was een "bootvorm" voorzien voor het landen in zee. De H6K "Mavis" kon echter ook op landingsbanen landen met behulp van in- en uitklapbare wielen. Tijdens het landen op het water waren deze wielen ingeklapt. De 40 meter brede vleugels(Ja 40 meter ja, een lel van een vleugel zit er dan ook bij) waren boven de romp geconstrueerd.
Vier prototype's werden geconstrueerd, eerst voor het maken van proeven voor de handeling op het water en in de lucht, en ten slotte met meer passende krachtigere motoren. De eerste proefvlucht werd gehouden op 14 juli 1936 en ze werd bij de Japanse Keizerlijke Marineluchtmacht ingeschreven als Marine Type 97 Grote Vliegboot, en kreeg later de code aanduiding H6K. Er werden uiteindelijk 215 van gebouwd.
De H6K werd gebruikt vanaf 1938, eerst in de Tweede Chinees-Japanse Oorlog en later tijdens de Tweede Wereldoorlog over de Grote Oceaan. Ze had een uitstekend vliegbereik en was in staat tot de onderneming van een 24-uren-durende patrouillevlucht. Ze werd gebruikt voor langeafstandsvluchten vanuit Rabaul en Nederlands Oost-Indië en konden zo grote delen van Australië bereiken.
Het vliegtuig weerstond aanvankelijk de kogelinslagen van de lichte mitrailleurs van jagers uit het begin van de oorlog, maar toen de nieuwere generaties van jachtvliegtuigen er aankwamen was ze te kwetsbaar en ook te traag voor de geallieerde jachtvliegtuigen. Ze bleef echter in dienst in gebieden waar het risico van vijandelijke onderschepping laag was. Daar werd ze gebruikt voor verkennings-, vracht- en verbindingsvluchten. In de frontlijndienst werd ze vervangen door de
Kawanishi H8K. Soms werd de "Mavis" toch ingezet tegen zwakkere doelen, zoals vijandelijke vrachtschepen of minder bewapende landinstallaties.
Ja inderdaad, dit is een stukje, gekopieerd van de Nederlandse Wikipedia, dus ik hoop maar dat stuk klopt, maar vond het eigenlijk ook alles zeggend voor het toestel, het was de voorloper van de Emily, een stuk minder zwaar gepantserd en eigenlijk lijkt de Mavis gewoon op een Dornier Do-24 alleen dan x1,5. Ondanks dat er 4 1000 pk motoren in de jongedame zaten, zat er weinig gang in en was de topsnelheid een schamele 331 km/h, eigenlijk alsof het niets is. Maar ja, van de andere kant, Mavis was een lekker ding en Emily laat ik me maar even niet over uit, maar verdikke wat is dat ding lelijk...
De kitHelaas is het een Hasegawa uit het jaar kruik en zo ziet het er ook een beetje uit, weinig detaillering, opliggende rivets in plaats van paneellijnen, maar ja dat is ook logisch, dat rivets op de romp liggen in plaats van erin verzonken zijn, her en der gekke deukjes in het plasticwerk en flash, voor een Hasegawa heel erg veel flash. Helaas hebben ze deze kit niet opnieuw uitgebracht in tegenstelling tot Emily, maar ja, we moeten het er maar mee doen.
Er zijn met deze kit twee opties te bouwen, een compleet aluminium kleurig met een zwart neusje en een normale groene marinekleur. Ik heb eigenlijk nog geen idee welke van de twee opties ik wil bouwen, dus mochten jullie nog voorkeuren hebben, dan hoor ik het graag.
En een paar moderne onderdeeltjes:
En een boekje en een lading van die rotstickers van Hasegawa:
Tot zover heren en mochten er meelezen, dames.