Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 21:29 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: 3D Porsche cup velg
BerichtGeplaatst: wo 29 apr, 2020 10:11 am 
Online
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9939
Woonplaats: Kaatsheuvel
Een kleine eeuw geleden was is heel actief op het forum. Maar soms lukt het gewoon lange tijd niet om te bouwen. O.a. wegens een zeer grote verbouwing aan mijn huis.

Maar goed... ondertussen heb ik weer een klein beetje 3D tekenen (in Blender) kunnen leren.
Het idee is om de Porsche Cup 1 velg te maken en deze uiteindelijk te kunnen printen op mijn Anycubic Photon.

Wat is de Cup 1 velg? Nou deze :wink:
Afbeelding

Ik heb een goede foto van voor gezocht en deze als referentie gebruikt in Blender. Daar ben ik de 'platte' voorkant op gaan tekenen.
photo 506313

Natuurlijk teken je maar 1 spaak. Of beter nog, een halve spaak, want de rest spiegel en roteer je. Uhh... maar dit is een nieuwe tool voor mij, dus al moeilijk genoeg.
photo 506311
photo 506314

Maar na een paar avondjes stoeien, is de voorkant af en ben ik heel blij met het resultaat
photo 506312

Uiteraard moet de velg nog de juiste breedte krijgen, een centrale cap, ventiel en een versie met de wielbouten erin. En dan ben ik benieuwd hoe ze uit de printer komen rollen.

Wordt vervolgt
Arno

_________________
Arno
https://www.instagram.com/arno.smulders78/

WIP:
Porsche 911 964 Carrera RS
Porsche 935 1978 Moby Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 mei, 2020 11:49 am 
Online
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9939
Woonplaats: Kaatsheuvel
Vandaag de velg weten af te maken. De velg is gebaseerd op die van Fujimi en omdat ik vaak Fujimi modellen bouw, heb ik deze velg ook die standaard montage aansluiting gegeven. Als dit goed print, maak ik waarschijnlijk ook nog wel een andere aansluiting...
Eerst maar eens testen of dit überhaupt uit de printer komt :wink:

photo 506815

Kleine opmerking... ik vermoed dat ik de centrale deksel nog wel moet aanpassen. Die lijkt me nog wat klein.

Arno

_________________
Arno
https://www.instagram.com/arno.smulders78/

WIP:
Porsche 911 964 Carrera RS
Porsche 935 1978 Moby Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 3D Porsche cup velg
BerichtGeplaatst: zo 03 mei, 2020 12:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 14 apr, 2019 12:51 pm
Berichten: 205
Heel interessant dit. Ik blijf je volgen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 3D Porsche cup velg
BerichtGeplaatst: zo 03 mei, 2020 16:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 22 okt, 2017 18:25 pm
Berichten: 556
Leuk project. Zo op het oog denk ik dat de afronding van de spaken iets groter moet. Zowel van de "punt" als langs de ovale gaten. Het vlak met de boutgaten mag ook iets verdiept komen te liggen.

_________________
Groet, Martin.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 3D Porsche cup velg
BerichtGeplaatst: zo 03 mei, 2020 19:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 19 dec, 2007 20:21 pm
Berichten: 2749
Woonplaats: Emmeloord
Ziet er goed uit.
Ik ben op zoek naar een 1:24 setje in 15", toevallig voor een Fujimi model, een Golf 3.
Nergens te vinden die dingen...
Als je ze wil gaan verkopen heb ik wel interesse in een setje.

Antonio.

_________________
Toch maar eens wat lopende projecten afmaken, zijn er een paar teveel.
Overzicht van mijn projecten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 3D Porsche cup velg
BerichtGeplaatst: ma 04 mei, 2020 9:25 am 
Online
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9939
Woonplaats: Kaatsheuvel
Leuk om te zien dat het projectje wordt gevolgd.
Ik heb inmiddels zelf ook al wel enkele verbeterpunten gezien. Als belangrijkste, de voorkant is nog wel erg plat en mag een meer bolle vorm hebben. Ik ga nog wel wat spelen met het geheel.

Ondertussen wilde ik deze printen, maar loop tegen een probleem aan die ik niet snap.
Een 3d bestand moet middels een Slicer in laagjes worden omgezet, zodat de printer weet wat hij op elke laag moet doen.
De Slicer van Anycubic laat mij dan iets geks zien. Het velg bed (de buitenste ring) wordt pas geprint op laag 3, terwijl het centrale deel op laag 1 begint.
photo 506920

En natuurlijk heb ik de originele tekening er op na geslagen, maar daar lijkt toch echt alles op dezelfde hoogte te beginnen. Ik sluit niet uit dat ik een foutje in mijn tekening heb, ik ben daarin gewoon nog te groen :wink: Het kan ook zijn dat de slicer een foutje vertoond... dus het is even zoeken naar wat er hier nu mis gaat. Ik kan ook nog altijd op supports printen, maar dan moet ik achteraf weer zo veel 'schoonmaken'

_________________
Arno
https://www.instagram.com/arno.smulders78/

WIP:
Porsche 911 964 Carrera RS
Porsche 935 1978 Moby Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 3D Porsche cup velg
BerichtGeplaatst: wo 06 mei, 2020 8:19 am 
Online
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9939
Woonplaats: Kaatsheuvel
Gisteren op mijn vrije dag het nodige aan uren in de velg gestoken. Om het velghart wat bolling te geven, moest ik uiteindelijk 9/10 van de velg weggooien. Ik heb dus eerst weer een halve spaak gemaakt en pas toen die goed was, geroteerd tot een volledige velg.

photo 507146

Gisteren heb ik hem geprint. Het eerste resultaat was best goed en de velg ligt nog wat uit te harden. Ik hoop vandaag er even een foto van te kunnen maken.
Wat me al wel opviel, was dat de ruimte tussen het boutgat en de bout te klein is. Die is met het printen "dicht" gegaan.

Note: De glanzende rode kleur in de foto gebruik ik om naar foutjes te zoeken in mijn render tekening. ;)

_________________
Arno
https://www.instagram.com/arno.smulders78/

WIP:
Porsche 911 964 Carrera RS
Porsche 935 1978 Moby Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 3D Porsche cup velg
BerichtGeplaatst: wo 06 mei, 2020 10:38 am 
Online
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9939
Woonplaats: Kaatsheuvel
Ik heb gauw wat foto's gemaakt van de printresultaten.
Dit was de eerste poging. Het valt meteen op dat de velgrand (oftewel velgbed) mislukt is.
Afbeelding

De poging van gisteren (foto is zo moeilijk scherp te krijgen met dat transparant en zonder goede camera)
Afbeelding

Blij dat het probleem met het velgbed is opgelost. En blij met de aangepaste bolle vorm van het velghart. Ik moet de boutgaten nog wat aanpassen, want de gemaakte uitsparing is kennelijk wat te smal, zodat het 1 geheel wordt met de rest van de velg.
En er vormen zich toch nog wat laaglijnen op het resultaat. Eens kijken of ik dat nog wat kan verfijnen met wat printinstellingen of desnoods een andere positionering van de velg tijdens het printen.
Afbeelding

Ter info. De velg links is een origine velg uit de bouwdoos. Dus qua maatvoering is het perfect gelukt. De getekende spaken zijn overigens bewust dikker dan bij de linker, omdat ik een net iets ander type velg aan het maken ben.

Arno

_________________
Arno
https://www.instagram.com/arno.smulders78/

WIP:
Porsche 911 964 Carrera RS
Porsche 935 1978 Moby Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement