Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 17:49 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 147 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 15  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 04 feb, 2020 8:38 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Thanks gents.

@ Ferry, bedankt voor de input. De uitlaten moeten aan de binnenkant nog zwart gemaakt worden en desnoods nog een beetje worden uitgeboord. Komt goed :brouw:

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 08 feb, 2020 18:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Beste Brouwers,

Even een korte samenvatting van de ondergrond. Het maatje wordt ongeveer 30x70cm, alleen moet er nu achter de Churchill nog een brugdeel of iets dergelijks komen.

photo 497724

Tja, nu zit ik toch even op een puntje van aandacht. Van deze oversteek zijn maar vier foto's beschikbaar en ik kan slecht beoordelen wat er achter de churchill Ark ligt. In de verte liggen twee van deze Churchill's, maar daarna ligt een grijs gebied.

photo 497723

Ik denk persoonlijk dat het een brugdeel is van een ander type, namelijk ééntje van de Churchill Bridgelayer.

photo 497725

Ik zie de vorm daarvan terug op één van de referentiefoto's. Misschien heeft iemand een frisse kijk hierop, ik staar mij een beetje blind.

Cheers
Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 08 feb, 2020 19:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 aug, 2007 21:40 pm
Berichten: 1384
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel
Hoi Steven,

Diep respect natuurlijk, en ik denk inderdaad dat het om een bruggelegger-gedeelte gaat, je ziet een heel subtiele knik in de kromming, die je ook bij die brug op de "landfoto" ziet. Met wat aangespoelde takken vanzelf. Jammer als het geheel incl. de Panther straks onder "water" verdwijnt. Echt prachtdingen zijn het. Is het een idee om de zijkant helderder te laten en alleen de toplaag donkerder te maken, met resingieten? Ikzelf had nog het idee om er qua waterafgietsel een diagonaal van te maken. Dus dat geen van de voertuigen geheel onder "water" verdwijnt. Doet me denken aan dat programma waarin ze ook de oceaanbodem opzoeken door het water te verwijderen en heb al eens een "stand-alone" scheepswrak mogen doen.

Vriendelijke groet en in ieder geval succes met de laatste loodjes,

Anne

_________________
-Opdat wij niet vergeten-

In de maak: 3 projectjes, in de planning:.. 4 ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 08 feb, 2020 22:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 24 aug, 2017 22:39 pm
Berichten: 291
Ik denk dat je gelijk hebt Jeroen. De referentie foto rechtsonder toont wel wat gelijkenis. Aan de andere kant is het dermate weinig dat je ook wel de vrijheid hebt om dit naar eigen inzicht in te vullen. Het is een prachtig project om te volgen!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 feb, 2020 1:04 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Als ik naar de foto rechtsonder kijk ben ik het met je eens. Op de andere foto's kan ik er geen chocola van maken.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 feb, 2020 14:10 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 27 mei, 2005 13:27 pm
Berichten: 2499
Woonplaats: Den-Haag
Netjes Jeroen, wat een stappen weer.

Vind die Panther er super uit zien.
Ik denk dat ik met Marco mee ga, je kan dit naar eigen inzicht invullen.
Het is moeilijk te zien wat daar ligt.
Lekker je fantasie de vrije loop laten gaan....

Succes verder, Peter.

_________________
Bekijk mijn nieuwe homepage:

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 feb, 2020 2:34 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Bedankt voor het meedenken mensen. Er is vol goede moed begonnen aan het brugdeel. Ik ben geen scratch-bouwer maar soms is het plannetje in je hoofd reden genoeg om het te proberen. Een aftermarket setje is er volgens mij wel maar die mag wat kosten geloof ik.

Ik heb met een tekenprogramma (Adobe illustrator) de maten proberen te bepalen. Eerst een foto gemaakt van de Churchill met een lineaal ernaast. Daarna een geschikte afbeelding gezocht van het brugdeel en geschaald tot de lengte van het voertuig.

photo 498078

Hetzelfde principe is ook gedaan met de breedte. De uiteindelijke lijntekening uitgeprint en daarop de onderdelen uitgesneden.

photo 498080

Volgens referentiefotos een aantal inwendige verstevigingen gemaakt. Deze zie je bijna niet maar het maakt het geheel wat steviger.

photo 498079

photo 498081

Het rij-oppervlak is ook helemaal van evergreen-plastic gemaakt. Eerst is er in illustrator een stramien gemaakt waarop het oppervlak is nagemaakt. Daarna zijn de betreffende stukjes weggesneden.

photo 498083

photo 498082

photo 498084

Daarna zijn de rij-oppevlakken verlijmd.

photo 498085

Rest alleen nog de twee delen te bevestigen. Dit zijn een soort H-balk constructies. Ik heb dit van referentiefotos proberen na te maken en het is soms lastig is zien. Eigenlijk zonde dat uiteindelijk 80% van dit brugdeel onder water komt te staan, reden genoeg om het water niet al te troebelig te maken. Op de referentiefotos meen ik ook drie houten balken te zien die het rij-oppervlak bedekken.

photo 498086

En dan een dy-fit.

photo 498087

photo 498088

Nu een ondergrondje realiseren zodat het brugdeel netjes afgezaagd kan worden. Daarna primer, basislaag en weathering. Tot de volgende.

Cheers
Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 feb, 2020 10:04 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Hoezo, je bent geen scratchbouwer? Als ik dit zie ben jij dat juist wel. Tot nog toe ziet het er prima uit.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 feb, 2020 10:11 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 aug, 2007 21:40 pm
Berichten: 1384
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel
Hoi Jeroen,

Echt vet dat je even de discipline op kunt brengen, vaardigheden hebt en dan ook meteen door kunt pakken. Echt super!

Groet,

Anne

_________________
-Opdat wij niet vergeten-

In de maak: 3 projectjes, in de planning:.. 4 ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 feb, 2020 11:20 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Het is al heel mooi gescratcht. Volgens mij kan het ook een soort box girder bridge geweest zijn, waarbij je op de laatste van de drie foto's ziet dat ze de Ark bijna op het midden van de andere brug neergelegd hebben, die verticale rand op de foto is dan het scharnierpunt van de schaarbrug, al lijkt het niet op mijn Churchill SBG. Ik denk dat ik diagonale profielen zie aan de zijkant van de brug op foto 1, en je water in de zijkant van de brug ziet stromen, wat bij het latere type hier niet meer kan. Er ligt ook nog eens een fascine over de Panther, geen idee of dat hier al vermeld was. Ik zou nu zeker zo voortwerken, want een SBG is nog een pak ingewikkelder om te maken (al zijn ze terug verkrijgbaar bij Resicast).


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 147 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 15  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement