Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 23:13 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 60 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 05 feb, 2020 16:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Ik heb net alle verslagen van je versies nog eens doorgenomen.

Conclusie: fantastisch.

Zoveel werk en details, verschillen bij alle 3 je modellen....ze springen er uit.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 feb, 2020 16:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Wat fijn Barry, dank je! Naast het drukke werk en het gezin is het vooral mijn wekelijkse 'therapie', zeg ik altijd maar! En deze week heeft de dokter pleisters geplakt ;-)

photo 497504
decal-pleisters die niet helemaal passen, omdat ze eigenlijk bedoeld zijn voor de iets bollere C-47 neus. De Basler heeft een puntige radarneus en het streepje is zojuist met een drupje gloss black weggewerkt.

photo 497503
De onderkant is inmiddels ook verweerd en voorzien van de nodige decals. De oorspronkelijke registratie C-GPNR heb ik voor de aardigheid veranderd naar de niet bestaande registratie C-GRNP. En dat is een knipoog naar het moderne 'Required Navigation Performance' concept dat overigens niet geassocieerd wordt met de Basler BT-67 cockpit. 'RNP' is een set specificaties die vallen onder de familie van Performance Based Navigation (PBN) die zowel nauwkeurigheid als integriteit van de positie van het vliegtuig bepalen. Waarschijnlijk heeft de moderne BT-67 cockpit wel beschikking over Area navigation (RNAV) equipment, dat fundamenteel overeenkomt.

Bij de volgende update is de leading edge mat zwart en kan het landingsgestel met ski's er onder! Bijna klaar...

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 feb, 2020 20:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 24 aug, 2017 22:39 pm
Berichten: 291
Zoals Barry ook zegt, ieder model weet je een eigen uitstraling te geven! Heel erg fraai.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 feb, 2020 16:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Dank voor de complimenten! Hij is bijna af. Als laatste komen de ski's er onder. Landen op ski's is een zeldzaamheid en slecht weinig vliegtuigen zijn er mee uitgerust. De DC3/C-47 en dus ook de Basler zijn echter helemaal thuis op de noord- en zuidpool. Gemakkelijk is het niet: het vliegtuig heeft, afhankelijk van vliegsnelheid en wielen op of neer, de neiging meer voorover te willen (pitch down). De twee ski's zelf wegen al 550 kg (1200 lbs).


Hier een voorbeeld van de functie van de ski's in combinatie met een intrekbaar landingsgestel. De vleugel achterop de ski gaat het nose-down moment van de ski in de vlucht tegen. Het intrekken en laten zakken van het landingsgestel kan alleen bij snelheden boven de 170 km/u (91 knots). Boven die snelheid geeft de ski-vleugel voldoende downforce om te voorkomen dat de achterkant van de ski tegen de onderkant van de vleugel aan slaat en zo mogelijk schade toe brengt aan de hydraulische leidingen die daar lopen.

photo 497870
De diverse kabels heb ik vastgemaakt met een klein druppeltje KristalKlear in een voorgeboord gaatje. De voorste en achterste kabel houden de ski recht (in aanvulling op het aerodynamische effect van de ski-vleugel) en worden continue op spanning gehouden door een vrijlopende katrol die aan de vleugel is bevestig. De twee parallel lopende kabels, die via het landingsgestel lopen, zijn bevestigd aan twee tuimelaars waarmee de ski aan de wiel-as is bevestigd. Staan de tuimelaars omhoog dan kan, met ski en al, geland worden op verharde banen. Alleen de achterkant van de ski's slepen dan iets over het asfalt. Met de tuimelaar omlaag steekt de ski dieper dan het wiel en kan op ijs worden geland, zonder dat de banden de ruwe ondergrond raken. De ski's zijn aan de onderkant versterkt met teflon om slijtage tegen te gaan.

photo 497869
De leading edge is zwart (de-ice boots) en de ski-unit is klaar. Om veilig op ijs te kunnen laden geldt de vuistregel: per 1 inch ijs kan 1000 lbs aan gewicht worden gedragen. In Europese eenheden uitgedrukt komt dat overeen met 180 kg gewicht, gedragen door elke centimeter ijs. De Basler BT-67 weegt leeg 7100 kg en heeft een MTOW van 13.000kg. Dus de ijsvloer moet zeker tussen de 40 en 70 cm dik zijn! Ter vergelijk: KNSB-toertochten worden georganiseerd als er een ijsvloer van minimaal 10 centimeter ligt. De Elfstedentocht met duizenden deelnemers gaat door bij 16 centimeter ijs....

De volgende foto's zijn de eindfoto's! Die komen op de eerstkomende zonnige dag (zonder storm).
:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 feb, 2020 23:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 27 sep, 2014 13:16 pm
Berichten: 359
Schitterend gedaan met die draadjes VJ dit maakt het wel af 8) ..
Het is een whiffy deze kist maar wel een hele gave :brouw:
Over wind gesproken, ik had gisteren een double whammy met twee lastige naderingen waarvan de eerste op Zaventem (er kwam wel weer een zure lucht uit de cabine en er kon gelijk gekuist worden) en een uur later weer één op Schiphol..de jongens voorin hadden het er maar druk mee..
Op Zaventem een takeoff gedaan en binnen het veld al een bochten naar rechts op 3500 voet whahaa..klimt wel zo’n lege 700 tegen de wind in...

Groetjes, Jan

_________________
plakken mag...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 feb, 2020 10:59 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Dank je Jan! Ja, een what if speciaal voor de verjaardag van Buffalo Airways, dat in mei 50 jaar wordt. Ze moeten toch een keer die oude warbirds gaan vervangen...How to replace a DC3? with a Turbine DC3!
Ik zit deze weken alleen maar in de sim. De storm heb ik helemaal gemist. Helaas, want een potje sturen is altijd leuk ;-)

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 feb, 2020 12:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 27 sep, 2014 13:16 pm
Berichten: 359
Tja echt vliegen is toch leuker dan simmen, we hebben toch wel weer gemogen zondag....
Wat betreft de Buffalo en de Basler zie ik dat niet snel gebeuren.
Mikey had laatst weer een zeer informatief filmpje geplaatst over diverse toestellen die aantrekkelijk kunnen zijn en de Basler was er niet 1 van vanwege de prijs..
Volgens hem kost een nieuwe BT67 7,5 miljoen dollar en hij gaf al een knipoog naar de nieuwe Cessna 408 Skycourier kost maar een slordige 5,5 miljoen en die machine zou wel eens wat kunnen zijn om de Dakota’s en alles wat avgas slurpt te kunnen vervangen...
Avgas verkrijgen word volgens hem een steeds groter probleem in Canada en het ergens opslaan is geen optie omdat ze de houdbaarheid naar een halfjaar terugschroeven dit jaar...
Dus ziehier de Skycourier https://cessna.txtav.com/en/turboprop/skycourier

Groetjes en Sim ze , Jan

_________________
plakken mag...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 feb, 2020 0:41 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 24 aug, 2017 22:39 pm
Berichten: 291
Heel erg mooi VJ, die draden heb je heel strak gemonteerd! Kan toch ook wel wat jaloers worden op de vaktermen die hier in het rond vliegen, en de daarbij behorende werkzaamheden van jullie beiden als ik het zo lees.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 feb, 2020 8:48 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
In beide gevallen sluit ik me bij Marco aan. Die kabels heb je mooi uitgedoktert.
Stond dat ergens op een instructie of heb je dit aan de aan de hand van alleen maar beeldmateriaal gedaan.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 feb, 2020 21:28 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 27 sep, 2014 13:16 pm
Berichten: 359
Voor de geïnteresseerden onder ons een ander leuk filmpje over de Basler BT67 en een prijsvergelijk door Mikey mcBrian https://www.youtube.com/watch?v=GfgC5DR ... E4rjC0n-Do

Groetjes, Jan

_________________
plakken mag...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 60 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement