Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 20:03 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 05 jan, 2020 13:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Hierbij de kit waarmee ik mee doe aan deze Groepsbouw.

photo 494891

Op basis van de informatie van Scalemates blijkt dit de oorspronkelijke uitgave van de Italeri Henschel HS-126 te zijn, uit 1973. Het doosje is steviger dan hun latere dozen.

Van Wikipedia:

Citaat:
The Henschel Hs 126 was a German two-seat reconnaissance and observation aircraft of World War II that was derived from the Henschel Hs 122. The pilot was seated in a protected cockpit under the parasol wing and the gunner in an open rear cockpit. The prototype aircraft frame was that of a Hs 122A fitted with a Junkers engine. The Hs 126 was well received for its good short takeoff and low-speed characteristics which were needed at the time. It was put into service for a few years, but was soon superseded by the general-purpose, STOL Fieseler Fi 156 Storch and the medium-range Focke-Wulf Fw 189 "flying eye".

Development
The first prototype was not entirely up to Luftwaffe standards; it was followed by two more development planes equipped with different engines. Following the third prototype, ten pre-production planes were built in 1937. The Hs 126 entered service in 1938 after operational evaluation with the Legion Condor contingent to the Spanish Civil War.

Operational history
By the time the Hs 126 A-1 joined the Luftwaffe, the re-equipping of reconnaissance formations was already well advanced, and by the start of World War II in September 1939, Germany already had several good short range observation and long range recon aircraft. Late in the war, it was used in glider tug and night ground attack roles, but production of the Hs 126 ended in 1941 and the type was retired from the front line in 1942.[1] On 12 September 1943 Henschel 126s were used to tow 10 DFS 230 attack gliders from Pratica Di Mare airfield near Rome to the Gran Sasso on a raid to rescue Benito Mussolini. Mussolini had been imprisoned there after being deposed by the Grand Council of Fascism, followed by a decree from the King of Italy. The Henschel was a smaller tow plane compared the usual Junkers Ju 52 three-engine tow plane and struggled to gain altitude to clear the mountains on the way. This led to confusion when the lead Kette of three gliders turned to gain altitude allowing Otto Skorzeny's group of three gliders to assume the lead.[2]

Greece
At the outbreak of Greco-Italian War, the Royal Hellenic Air Force (Ellinikí Vasilikí Aeroporía, RHAF) had in service 16 Henschels, with 3 Observation Mira, under III Corps, based in Thessaloniki and Veria. Two days after the start of the war, on 30 October, there was the first air battle between Italian Regia Aeronautica and the RHAF when some Henschel Hs 126 of 3/2 Flight from 3 Observation Mira took off to locate Italian Army columns. But they were intercepted and attacked by Fiat CR.42s of 393a Squadriglia. A first Henschel was hit and crashed, killing its observer, Pilot Officer Evanghelos Giannaris, the first Greek aviator to die in the war. A second Hs 126 was downed over Mount Smolikas, killing Pilot Officer Lazaros Papamichail and Sergeant Constantine Yemenetzis.[3]

Operators
Independent State of Croatia
Croatian Air Force
Estonia
Estonian Air Force
Nazi Germany
Luftwaffe
Kingdom of Greece
Royal Hellenic Air Force
Spain
Spanish Air Force

Specifications (Hs 126 B-1)

General characteristics
Crew: Two (pilot and observer/gunner)
Length: 10.9 m (35 ft 7 in)
Wingspan: 14.5 m (47 ft 7 in)
Height: 3.8 m (12 ft 4 in)
Wing area: 31.6 m2 (340 ft2)
Empty weight: 2,030 kg (4,480 lb)
Loaded weight: 3,090 kg (6,820 lb)
Powerplant: 1× Bramo 323 9-cylinder radial engine, 625 kW (850 PS)

Performance
Maximum speed: 356 km/h at 3,000 m (221 mph at 9,850 ft)
Range: 998 km (620 mi)
Service ceiling: 8,530 m (28,000 ft)
Rate of climb: 550 m/min (1,800 ft/min)
Wing loading: 97.8 kg/m2 (20.1 lb/ft2)
Power/mass: 0.21 kW/kg (0.13 hp/lb)

Armament
1 × forward-firing 7.92 mm (.312 in) MG 17 machine gun
1 × flexible 7.92 mm (.312 in) MG 15 machine gun in the observer/gunner
Up to 150 kg (330 lb) of bombs


Instructievel:

photo 494892
photo 494894

Ik heb de keus uit drie kleurenschema's (van links naar rechts: Spanje 1938, Luftwaffe Libië 1941, en Griekenland 1941), waarvan het Griekse mij eigenlijk het leukste lijkt (is weer eens wat anders). Wat een beetje vervelend is, is dat er geen instructies worden gegeven voor de kleuren van het interieur, noch van de meeste details.

Decals:

photo 494893

Sprues:

photo 494896
photo 494898
photo 494895

Omdat ik een deel van de kleuren zal moeten uitzoeken, heb ik alleen maar een heel klein beginnetje gemaakt.

Wat stukjes schoongemaakt en geassembleerd:

photo 494900

Wat vulwerk:

photo 494897

De vleugeltips heb ik aan beide zijden moeten puttyen, aangezien ze behoorlijke sinkmarks hebben.

En de steun:

photo 494899

Deze laat ik maar zo.

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 jan, 2020 16:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Ik heb een nuttige website gevonden, met foto's van het instrumentenpaneel die aantonen dat het instrumentenpaneel in de kit absoluut niet klopt (ongeveer de helft van de klokjes ontbreekt). Ook heeft deze site informatie over de Griekse variant die ik wil bouwen - natuurlijk zijn er andere verschillen zoals de machinegeweren.

https://www.deutscheluftwaffe.de/nachbau-geraetebrett-henschel-hs-126

Deze build is ook handig, vooral wegens de goed foto's van de modificaties:

https://www.britmodeller.com/forums/index.php?/topic/235008435-finished-against-the-odds-greek-henschel-hs126/

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 jan, 2020 8:58 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Succes met deze bouw!
De Griekse versie lijkt me ook het interessantste:
Splinter Camo met roundels.

Gr
Thiery

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 jan, 2020 8:59 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Leuk dingetje, heb hem volgens mij ook nog liggen, succes met de bouw.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 jan, 2020 19:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Apart onderwerp, dit soort vliegtuigen zie je niet zo vaak. Heb je vervanging voor de decals? Ze zien er al vrij geel uit. Je zou kunnen proberen om de tegen een raam in de zon te hangen (alhoewel die zich op het moment zich niet veel laat zien :mrgreen:). Succes!

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 jan, 2020 19:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Tomska schreef:
Apart onderwerp, dit soort vliegtuigen zie je niet zo vaak. Heb je vervanging voor de decals? Ze zien er al vrij geel uit. Je zou kunnen proberen om de tegen een raam in de zon te hangen (alhoewel die zich op het moment zich niet veel laat zien :mrgreen:). Succes!


De Griekse roundels zijn nog mooi wit afgezien van het randje, maar dat kan ik er af knippen. Voor de overige markeringen mag ik gaan improviseren, want ze zijn fout.

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 jan, 2020 22:00 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Heerlijke kit om te bouwen. Heb 'm pas weer gekocht voor een prik. had 'm in de jaren 80 al eens gebouwd.
Ik zou die bom er niet aan hangen.... het is een verkenner/verbondingsvliegtuig.

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Laatst bijgewerkt door Trajanus op zo 02 feb, 2020 17:47 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 jan, 2020 8:37 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Gaaf toestel zeg..opvolger van de HS 122...leuk dat je kiest voor de Griek.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 feb, 2020 17:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Een kleine update.

De vloer voor de observator heb ik moeten aanpassen door het onderdeel dat ik er de vorige keer op had geplakt een eeindje te verschuiven:

photo 497181

Anders past het niet in de romp.

De bom is van een extra stukje voorzien:

photo 497182

De prop en motorbehuizing zitten in elkaar:

photo 497183

De motorbehuizing is overigens netjes gedaan door Italeri. Hij is zo gemaakt dat je de motor apart kan schilderen en achteraf op zijn plek kan schuiven. Hetzelfde geldt voor de prop. 1973.

En de vleugel is op wat schuren na ook klaar om te gaan schilderen:

photo 497184
photo 497185

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 feb, 2020 20:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Van de foto van het instrumenten paneel is een prima decal te maken. Geef de afmetingen van het paneel in het model maar door, dan is het zo voor de bakker.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement