Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 10:22 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 11 nov, 2019 21:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 12 aug, 2013 20:36 pm
Berichten: 120
En waarom geen donkere zwarte kleur?
Black camoflage brown van vallejo is de kleur die ik meestal gebruik.
Ik vind het erg mooi,maar soms wat veel gechipped!

Maar u penseel geschilderde kleuren zou ik terug opnieuw doen of herstellen.
Poeder van mig bv?

De gietwielen kun je perfect met humbrol 27003 iron color doen.
Je er verschillende versie's in de 27/002 -004 ,etc....

Nog veel moed en niet opgeven.
Grt Michaël

_________________
http://rascarcapaco.blogspot.be/
Eigendom van :
Tiger P - Geschutzwagen - Hetzer & E-25 - VK 4502 P - M3 Stuart -


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 nov, 2019 23:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 684
Woonplaats: Stolwijk
Wordt een imposante bak! Ik heb een Nashorn gebouwd, dat vind ik ook nog steeds een gaaf ding.

Ik schrik ook altijd als ik foto’s van dichtbij terug zie :D ... meestal valt het in het echt wel mee. Je chipping met de spons vind ik er erg goed uit zien. Jammer dat de Transparator niet heeft gewerkt, misschien omdat je met de kwast (te dik) hebt opgebracht. Volgens mij is de bedoeling dat de camouflage er niet te hard opkomt, maar als je er een filter overheen legt denk ik dat dat nog wel verzacht.

Ik ga de Transparator ook proberen op mijn huidige model voor de roodbruine strepen, daar gaat toch nog een winterwash overheen :D .

De chipping kleur was waarschijnlijk bijgeleverd in die set? Mig Jimmenez heb ik ook vaak de Camouflage Brown Black zien gebruiken, ik heb die op de Cromwell ook gebruikt, maar ga terug naar de methode van Steven: donkergrijs en op de grotere met wat roest aanstippen.

Succes met de filters en washes!

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 16 nov, 2019 13:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 25 jul, 2008 22:04 pm
Berichten: 5
Dag Mac,

Het was best even schrikken, als ik zo eerlijk mag zijn. En omdat je een airbrush hebt en wilde oefenen met technieken, is me niet gelijk duidelijk waarom je dan met de penseel in de weer gaat?

Ik ben redelijk nieuw hier, maar als ik advies mag geven: begin opnieuw. Gewoon een sandgelb basislaag en dan de camo van de boxart aanhouden. De vlakken dan subtiel highlighten met een lichtere variant van dezelfde kleur. Daarna eerst op een stuk plastic (of een oude kit waar ècht niets meer mee te doen valt) oefenen met een stukje spons voor de chips. Ik zou VanDyke Brown oliefverf gebruiken (of wat er in je MiG-set zit).

De kit is hopeloos verouderd, maar je hebt er echt moeite ingestoken; die ziet er dan ook geweldig uit. Zonde. :cry:
Gun jezelf de tijd en trek je AB nog een keer tevoorschijn, dan komt het helemaal goed!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 dec, 2019 22:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 31 maart, 2014 20:48 pm
Berichten: 621
Toch bedankt voor reakties, zowel positief als negatief

Na een weekje bezinning over de opmerkingen, besloot ik alles eraf te halen en opnieuw te beginnen.
Met ovenreiniger en een korte harde borstel worden alle verflagen van de bovenste helft eraf geschrobt.

Foto van de tweede 'schrob'-beurt. In totaal heb ik toch een 5-tal behandelrondes moeten doen om alles eraf te krijgen.

photo 492428

Intussen heb ik de loop juist achter die beschermplaten eraf gezaagd om zo de verf op de loop makkelijker te kunnen verwijderen.
Nu moet er in de roostergleufjes nog kleine brokjes verwijderd worden.

De onderste helft heb ik geprobeerd te behouden aangezien er daar enkel de basislaag was en omdat de wielen al gemonteerd waren, vrees ik dat ik niet alles kan bereiken met de AB.
Gelukkig blijkt de zwarte primerlaag zeer sterk te zijn: reageert niet op de ovenreiniger. deze laag moet dus niet opnieuw gespoten worden :wink:
Of toch wel :?:

Tevens staat het modelbouwen op een laag pitje. Met de open-haard in de living slaat de centrale verwarming minder aan en is het in mijn kamertje iets te koel om daar stil te zitten :evil:
Ach.... misschien nu iets meer tijd om You-Tube- filmpjes te bekijken.... of nog eens te gamen...

tot de volgende


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 dec, 2019 21:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 31 maart, 2014 20:48 pm
Berichten: 621
De Elefant staat terug in kleurtjes.

photo 493228

Daarna werd het bruin met de vrije hand VOORZICHTJES EN GEDULDIG aangebracht met de AB.

photo 493229
photo 493230
photo 493231

Dan volgde het groen. Zo werd de overspray en andere niet zo goed gelukte zones van het bruin van sommige zones bedekt.
Op het laatst werd het bruine in het midden van de zones herspoten om het groen te camoufleren. :wink:

photo 493232
photo 493225
photo 493226
photo 493224

photo 493227

Zoals je ook kan zien op de doos op de achtergrond, werd eerst al veel geoefend met de AB. Hoe dun de verf?, welke druk?...

De camo is misschien wel niet historisch correct. De zichtbare camo op zwart-wit foto's stond mij niet aan .
Ik heb er mijn versie van gemaakt.:
Het is mij meer te doen om de kleurtjes en de rest....
En misschien is de camo nog niet geheel volgens de professionals aangebracht, maar ik ben toch zeer tevreden hiermee. :D
De tegenslag van de vorige schilderbeurt is al vergeten

Het volgende wordt de loop weer monteren, een glanslak erover en de decals.

Tips en opmerkingen zijn nog altijd zeker welkom.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 dec, 2019 22:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 684
Woonplaats: Stolwijk
Dat ziet er al een stuk beter uit :D !

Camo-banen uit de hand durf ik niet aan, zeker als er twee kleuren tegen elkaar aanliggen ... ik maak van een paar stukjes Pritt Buddy een lange ‘slang’ en plak die er in gewenste vorm op. Voordeel is dat je ook over oneffenheden als luikjes .e.d. heen kan. Je krijgt geen messcherpe rand èn geen overspray ... en als je de slang opnieuw plakt iets voor de ‘niet-messcherpe-rand’ lopen de kleuren ook mooi over.

Als het kan de lichtere kleuren eerst.

Als je nog een wash over je model aanbrengt, zul je zien dat de kleuren en overgangen minder hard worden.

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 dec, 2019 11:54 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Persoonlijk vind ik het verdienstelijk, maar nogal veel overspray en ik denk te vlug dekkend willen gaan.

Ik weet niet hoe je gespoten hebt, maar als ik dit zie veronderstel ik loodrecht op je model. Als je spuit, spuit je een kegel van verf, en je overspray kan je beperken door

- de kegel schuin te zetten. Het is wel wennen hieraan. Je richt de spuit van buiten naar binnen
- lagere druk -> minder overspray en de trekker minder open (minder debiet), waardoor je je lijntjes en camo kan opbouwen in laagjes. Lijkt moeilijker en lastiger dan het is. Enkel een vaste hand en
veel geduld.
- meer verdunnen zodat je bij een foutje niet teveel pigment spuit
- zo dicht mogelijk bij je model te spuiten: voor fijn werk verwijder ik mijn naaldbescherming op mijn airbrush, omdat ik merk dat als de verf tegen het model komt, een deel wordt teruggekaatst in de
kroon van de AB en daar rondwervelt (door de lucht die je toevoert) en vervolgens willekeurig neerslaat waardoor je een ongecontroleerde overspray hebt. Verder blijf ik met mijn naald op een paar
mm (OPLETTEN dus voor je naaldpunt) van mijn model, omdat ik dan de spuitkegel zo klein mogelijk heb.

Als ik zoiets dien te spuiten zit ik eerst een half uurtje of zo te oefenen op een fles/blik/teststuk om het gevoel in de vingers te hebben tegen dat ik op het model begin.

Na oefenen zou zoiets:

1/48
photo 274030

1/72
photo 197214

moeten mogelijk zijn.

Deze zijn beide met een 0.3mm nozzle gespoten, op 0.8bar, misschien iets minder

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 dec, 2019 22:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 31 maart, 2014 20:48 pm
Berichten: 621
Bedankt heren,

@Silenoz:
Ik heb inderdaad loodrecht op het model gespoten, trekker heel weinig opentrekken en op de laagste druk van mijn compressorke.
Het is zo'n Revell set met een rechthoekig compressorke zonder manometer en/of drukregelventiel . Er staan 2 drukknopjes op : aan/uit en ééntje om de stand van de druk aan te passen ( 3 standen)
Ik heb eigenlijk dus geen flauw idee hoevéél druk er dan uit komt. Ik weet zelfs niet welke naald erin zit! Ik had die set initieel gekocht om grote oppervlaktes te spuiten en niet om details en camo.
Het is dus allemaal een beetje trial and error.

Jouw tip ivm het verwijderen van het kroontje had ik ook al gezien op YT.
In mijn geval wil dat nog (voorlopig) niet lukken. Tijdens het proberen/oefenen kwam de verf er maar in druppeltjes eruit. Misschien is die AB van Revell niet geschikt om op die manier te spuiten ? Kweetnie.
Meer oefenen daarmee is in mijn geval wel nodig .

@Silmaril:
Pritt-buddy en de rest met tape afplakken werd gebruikt bij het zetten van het bruin op één zijde. Maar het gebruik van een verkeerd soort tape ( het kleefde te hard op de pritt ) gaf bij het verwijderen ervan één grote 'knoeiboel' van tape met ingeplakte pritt. En omdat ik effe geen andere tape heb/had , heb ik dan geöpteerd voor de 'vrije-hand methode'.

In de solution-box van Mig zit er dus ook flesje met filter 'Tan for 3-tone camo'.
Moet ik dat gebruiken op een glanslak of mag dat rechtstreeks op het spuitwerk??


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 dec, 2019 2:02 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 684
Woonplaats: Stolwijk
Je hoeft normaal gesproken niet eens af te plakken, de bandjes Pritt buddy zijn genoeg. Je hebt van AK en MIG ook herbruikbare masking-putty, kun je ze nog wat breder maken als jouw airbrush het niet toestaat op lagere druk te spuiten.

Overigens kun je ook een tussenstukje kopen die je onder je airbrush zet (tussen slang en airbrush) waarmee je luchttoevoer regelt. Paar Euries op Ali en ik meen €8 bij Airbrush Serices Almere.

Washes in principe over een vernislaag, zeker als het een enamel-wash is. Vloeit het ook mooier capillair om en in je details.

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement