Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 23:43 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 30 nov, 2019 15:27 pm 
Online
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Nieuw verslagje, dit keer over een M48 A2C in IDF dienst. Ik bouw dit kitje van ESCI samen met een Israëlische centurion (Sho't Kal Alef), maar daar maak ik later nog eens een verslagje voor.

De kit is een al oudje, maar zeker niet verkeerd! (1983)


Afbeelding

Leuke details

Afbeelding

Maar ook met gebreken, zoals de tracks en de massieve wielen:

Afbeelding

Simpele decals voor 1 versie, het valt meteen op dat de witte eenheidsmarkeringen voor de zijkant van de koepel redelijk klein zijn:

Afbeelding


De M48 is een doorontwikkeling van de na-oorlogse Amerikaanse tanks zoals de M26, M46 en M47. Net als zijn voorgangers werd ook de M48 uitgerust met het 90mm kanon. Binnen de IDF heeft de M48 in veel configuraties gediend. In eerste instantie gebruikte de IDF de standaard versie zoals geleverd door de Amerikanen, maar later gingen ze de tanks aanpassen voor betere prestaties. Deze aangepaste M48's en M60's heten Magach. De meest moderne Magach's die weliswaar gebaseerd zijn op de M60 dienen nog steeds in de IDF.


Een aantal foto's van M48 A2C's in Israëlische dienst:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Aan de slag


Eerst maar eens de wielen onder handen nemen. :lol: Nooit gedacht een ijzerzaag te zullen gebruiken tijdens het modelbouwen.


Afbeelding


Eerst een gleufje maken met de zaag, en vervolgens een beetje bijwerken met wat schuurpapier. Leek al een stuk beter zo;


Afbeelding


Volgende probleem was de loop:


Afbeelding


De kit levert gewoon het andere deel om die vorm te maken, maar dat onderdeel is erg dik gegoten dus wou ik het wat aanpassen:


Afbeelding


Afbeelding


In eerste instantie was het plan om het hele buisvormige onderdeel van metaal te maken. Echter toen ik het dunne aluminium met een gat erin om een metalen staafje ging buigen scheurde het. Ik had geen zin om het nog een keer te proberen dus toen maar de keuze gemaakt om alleen 1 helft van metaal te maken. De andere helft die aan de loop vast zit heb ik zo dun mogelijk proberen te schaven. Niet perfect geworden, maar wel stukken beter!


Afbeelding

Afbeelding


De .50 in de koepel van de commandant ook even uitgeboord;


Afbeelding


Vervolgens viel het mij op dat het motordek van mijn kit niet de juiste vorm had:


Afbeelding


Moet zo zijn voor een M48 A2C (de kit heeft het motordek voor een latere versie):


Afbeelding

Afbeelding


Tsja wat doe je dan? Ik had niet echt zin om alles te verbouwen maar ik kon ook niet leven met een volledig fout motordek. De kit had zelf het deel waar de luchtfilters op latere versies gefilterde lucht naar de motor aanvoeren. Dus uiteindelijk heb ik toch maar besloten om het mes in het motordek te zetten:


Afbeelding


Wat styreen er onder:


Afbeelding


En vervolgens met miliput:


Afbeelding


Schaniertjes toegevoegd:


Afbeelding


Stukken beter :)


Vervolgens het overtollige miliput gebruikt om wat andere zaken toe te voegen. De kit komt met een gun mantlet zonder beschermhoes. Op de foto's is te zien dat er altijd een canvas hoes gemonteerd zit rond het kanon dus die gemaakt. Ook boven op het koepeltje van de commandant een canvas zeil gemaakt en vervolgens het torenmandje vol gestopt met bepakking.


Afbeelding


Afbeelding


Nog wat meer detail:


Afbeelding

Afbeelding


Vervolgens kleurtjes sproeien met de nieuwe HS airbrush :o


Afbeelding


Met post shading:


Afbeelding


Afbeelding



Zoals eerder aangegeven waren de decals voor op de toren wat aan de kleine kant. Ik heb die dus maar met de hand geschilderd. Ondanks dat ik geen foto's heb van mijn specifieke tank, dus met de kentekens zoals geleverd bij de kit ga ik er vanuit dat de koepel markeringen in het echt ook met de hand geschilderd zijn. Kijk maar eens naar de referentie foto's.


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding







D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Laatst bijgewerkt door mr.vdh op vr 31 jan, 2020 22:38 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 dec, 2019 15:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Ah, een echte oude Esci! Altijd mooi, en doorgaans prima kitjes. Deze, met de link & length tracks, zijn doorgaans ook fijner om mee te werken dan de oudere met de dramatische plastic dropvetertracks.
Knap opgelost met de verbouwing van het motordek. Dat ziet er goed uit. Ook de handgrepen aan de toren en andere details en toevoegingen zien er gaaf uit. En knap hoe netjes je de markeringen op de toren geschilderd hebt. Dit wordt een juweeltje!

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 dec, 2019 2:07 am 
Online
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Bedankt voor je reactie Huib. :)

Ja oude dropveter tracks kan je vaak niks mee. Ik heb hier een AMX-30 liggen van Heller, ook zo'n oudje maar best een leuke kit. De enige reden dat ik er nog niet aan begonnen ben is dat er hele lelijke detail-loze tracks bij zitten. In vergelijking met dat soort tracks zijn deze heilig.



D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 dec, 2019 2:19 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 mei, 2013 19:16 pm
Berichten: 109
Knap gedaan met de roosters en afdekdoeken. Heb je de bepakking achterop de toren ook zelf gemaakt?

Reimer

_________________
W.I.P.
Grumman F-14A Tomcat (Tamiya 1/32)
Stug III Ausf F (Dragon 1/72)
Star Wars AT-ST (Bandai 1/48)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 dec, 2019 2:23 am 
Online
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Thanks Reimer!

Klopt de bepakking achterop heb ik ook van miliput gemaakt.



D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 dec, 2019 18:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Mooie opwaardering. Moet wel toegeven dat sommige Revell kits er beter uitzien IMHO... maar is dan waarschijnlijk de M60 kit. zou ik moeten bekijken.

In verband met de AMX-30... OKB Grigorov heeft hele mooie tracks voor deze... en niet al te duur

https://shop.okbgrigorov.com/product/28 ... mx-30.html

https://shop.okbgrigorov.com/product/28 ... early.html

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 dec, 2019 0:16 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
Silenoz schreef:
Moet wel toegeven dat sommige Revell kits er beter uitzien IMHO... maar is dan waarschijnlijk de M60 kit. zou ik moeten bekijken.


Snap niet helemaal wat je bedoelt met deze opmerking. Deze ESCI-mal is al ruim 35 jaar oud, de fabrikant bestaat niet eens meer. Revell bestaat nog wel en maakt nog met enige regelmaat nieuwe mallen. Ook een fabrikant als Dragon of Trumpeter maakt kits die vaak mooier zijn dan die van ESCI. Net zoiets als zeggen dat sommige Sony flatscreen full HD-smarttelevisies mooier beeld geven dan een oude beeldbuis van Aristona...

De M48 van Revell is trouwens een rebox van deze oude ESCI, dus exact hetzelfde plastic. De M60 is wel een nieuwere mal en (dus) veel mooier.

Dat wil trouwens helemaal niet zeggen dat de oude ESCI bouwdozen nu waardeloos zijn. Zelfs OOB zijn ze vaak nog best leuk en zeker met wat extra werk, zoals DJ hier laat zien, is er echt nog wel iets heel moois van te maken.

Oh, en vergelijk voor de grap eens de Sherman M4A1 van Revell met die van ESCI...

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 dec, 2019 10:47 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Had het verkeerd op, dacht dat de roosters op de Revell M48's wel vlak waren en niet die bult hadden. Dan was het eventueel een optie om deze te mengen. Ik weet ook wel wat appelen met peren vergelijken is. De M60's hebben de verhoogde achterkant voor de dieselmotor in plaats van de benzinemotor.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 dec, 2019 23:52 pm 
Online
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Silenoz schreef:
Mooie opwaardering. Moet wel toegeven dat sommige Revell kits er beter uitzien IMHO... maar is dan waarschijnlijk de M60 kit. zou ik moeten bekijken.

Ja dat is de M60 inderdaad. De Revell M48 heeft nog steeds dezelfde oude tracks en wielen.
Silenoz schreef:
In verband met de AMX-30... OKB Grigorov heeft hele mooie tracks voor deze... en niet al te duur

Bedankt voor de link, dat spul ziet er inderdaad echt goed uit. Ik ga het overwegen om die aan te schaffen. Is toch net even makkelijker dan zelf maken.
MarChant schreef:
Dat wil trouwens helemaal niet zeggen dat de oude ESCI bouwdozen nu waardeloos zijn. Zelfs OOB zijn ze vaak nog best leuk en zeker met wat extra werk, zoals DJ hier laat zien, is er echt nog wel iets heel moois van te maken.

Daar ben ik het inderdaad mee eens. Met wat scratchwerk kan je mooie dingen doen met deze oudjes.


Update


Decals waren bij de eerste post al aangebracht maar moesten voordat ik verder kon eerst nog even met een matte lak worden afgelakt. Ik had er dit keer voor gekozen om alleen plaatselijk glanzende lak aan te brengen, dus op de plekken waar de decals komen. Normaal gesproken zet ik het hele voertuig na de basiskleuren geheel in de glanzende lak. Maar ik heb vaak nare ervaringen gehad met matte lak die wit uitslaat dus wil ik proberen zo weinig mogelijk glanslak te gebruiken. (Zodat ik dus ook geen matte lak hoef te gebruiken. :wink: )

Vorige week had ik al de details geschilderd, dus vandaag ben ik begonnen met een dry brush. Vervolgens wat details aangestipt met dezelfde kleur als de dry brush voor high lights. Daarna chips gemaakt met een bruine kleur;


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Vervolgens een dunne wash over het hele model gestreken om alles wat meer naar elkaar toe te trekken. De gebruikte kleur is een mengsel van bruin en grijs en een beetje geel.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Vervolgens een donkere wash om de details wat meer schaduw te geven en heel subtiel wat vuilstrepen aangebracht:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Ik ben al zeer tevreden met hoe het model er nu bij staat. Morgen bij daglicht alles eens goed bekijken om te zien hoe ik verder ga met verweren. Zo bij zo ga ik nog bezig met pigmenten en wil ik hier en daar nog wat high lights (opnieuw) aanbrengen. Wat roeststrepen hier en daar, en andere kleine aanpassingen.

De .50 lijkt trouwens meer op een 30mm kanon bij dit model dan op een .50. Ik zit er toch wel aan te denken om die aan te passen... Ik moet überhaupt nog het een en ander scratchen: de sleepkabels op de fenders, de reserve tracks links (hopelijk houd ik 2 over uit de kit) en de tools die achterop het linker spatbord horen.


To be continued...




D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 dec, 2019 16:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Echt mooi, DJ! Op naar de rupsbandjes.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement