41. Ik had besloten de onbekende blauwdruk-tekening als leidend te beschouwen, nu die tekening tot nu toe de enige is gebleken waar geen kenbare gebreken aan zitten en die ook overeen lijkt te komen met het beschikbare fotomateriaal van deze tanker.
Ook hier een aantal discrepanties (viel me trouwens nog mee). Details zal ik jullie wederom besparen.
42. Vanzelfsprekend was ik erg benieuwd hoe het kitje van HP het in deze vergelijking tussen tekening en model zou doen. En ik moet zeggen, dat het er beter uitziet dan bij Mac Distribution. Wat meteen opvalt, zijn vooral de veel kleinere wielkasten. Preciezer zal ik het het in een later stadium nameten.
Op de foto is overigens goed te zien dat de kit van Mac Distribution hier meer detail bevat dan die van HP.
45. Ik heb de wielen nog eens goed bekeken en ben tot de conclusie gekomen dat er de kitexemplaren van HP onbruikbaar zijn, wegens een verkeerd aantal groeven in de band. Ook overigens was er behoorlijk wat aan te passen per wiel. Uiteindelijk heb ik besloten om de banden en de velgen (los) te scratchen.
Met behulp van de maten in Nuts & Bolts en de in Gimp gemaakte tekening kon een tekening worden gemaakt met daarin de precieze hoogte en dikte van de band. De dwarsdoorsnede was moeilijker, daar moest ik afgaan op wat ik op foto's zag.
Draaien maar...
60. Na het draaien, het freeswerk. Hier ben ik, wat de groeven betreft, op driekwart...
61. Hier een vergelijking met de te grote band (geel, HP Models) en de te kleine band (grijs, Mac Distribution). Mijn aluminium exemplaar is middels schuren ontdaan van verspaningsresten.
Ik laat het bandje zekerheidshalve nog even aan zijn aluminium navelstreng zitten, zodat ik het indien nodig nog kan aanpassen met de draaibank.
64. Ik heb talloze bronnen (foto's en tekeningen) gebruikt bij het bepalen van de maten van de band en het wiel. Hier het resultaat van de zijkant bezien.
71. Ha, erfolg! Na het aanpassen van instellingen en verandering van methode:
101. Na meerdere pogingen om te proberen een vel messing over de vorm heen te persen, besloot ik om te gaan vacuformen. Daarvoor moest een nieuwe mal gemaakt worden. Te beginnen ditmaal met het tappen van een gaatje.
104. Hier de mal in gerede toestand.