Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 9:16 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 12 nov, 2019 9:00 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 12 aug, 2016 9:49 am
Berichten: 138
In dat geval heb ik niets gezegd; gewoon lekker doorgaan.

_________________
Op de werktafel: De twee-eiige tweeling (M12 en M30)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 nov, 2019 14:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7912
Woonplaats: Ingelmunster
mooie en interessante discussie. Ik heb ook geleerd dat er dus 2 soorten schurtzen ofte spaced armor was. De gewone platen die iedereen hkent die opgehangen werden, en de versie gemonteerd op de fenders... Vind ik ook nog iets interessants om eens te bouwen...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 nov, 2019 17:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2797
Ruud1987 schreef:
Ik heb het streepjespatroon ook nog nooit op foto gezien op een StuG III; wel op een IV welke bij Krupp gebouwd werd.


Hm, je brengt me inderdaad wel aan het twijfelen, Ruud. Op echt duidelijke foto's zijn het eigenlijk allemaal wafeltjes en vierkantjes. Om sommige wat onduidelijkere foto's lijkt toch een streepjespatroon voor te komen.

Afbeelding
Wafeltjes (Alkett)

Afbeelding
Vierkantjes (MIAG?)

Afbeelding
Ander soort vierkantjes (MIAG?)

Afbeelding
Streepjes

Afbeelding
Streepjes

Afbeelding
Streepjes.

Maar kan het niet zijn dat het streepjespatroon niet van de fabriek kwam, maar aangebracht werd bij tweede- en derdelijns reparatiewerkplaatsen?

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 nov, 2019 18:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 12 aug, 2016 9:49 am
Berichten: 138
Die eerste en laatste twee zijn wafeltjes. Dat zie je als je op de wat minder in het oog springende delen kijkt en soms wat inzoomt.
De derde zijn blokjes maar de vierde lijkt inderdaad verdacht veel op streepjes.

Dan lijkt het toch dat Ruud een werkelijke StuG aan het bouwen is.

_________________
Op de werktafel: De twee-eiige tweeling (M12 en M30)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 nov, 2019 18:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 699
Woonplaats: Stolwijk
Ruud1987 schreef:
Die eerste en laatste twee zijn wafeltjes. Dat zie je als je op de wat minder in het oog springende delen kijkt en soms wat inzoomt.
De derde zijn blokjes maar de vierde lijkt inderdaad verdacht veel op streepjes.

Dan lijkt het toch dat Ruud een werkelijke StuG aan het bouwen is.


Ik heb nog wel meer foto’s met het ‘goede’ motief, ik heb de wafeltjes juist minder gezien :) en je mag toch verwachten dat Eduard haar huiswerk ook gedaan heeft :P :P

Ik kan het er toch niet meer afhalen :)

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 nov, 2019 18:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7912
Woonplaats: Ingelmunster
ah, er is ook nog zoiets als Stugs die deze pasta in het veld opgesmeerd kregen...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 nov, 2019 19:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2797
Silmaril schreef:
Ik kan het er toch niet meer afhalen

Nee, moet je ook vooral niet doen. Maar het is interessant even de geest te scherpen aan iemand die er verstand van heeft, zoals Ruud1987.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 nov, 2019 7:59 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 12 aug, 2016 9:49 am
Berichten: 138
Citaat:
Ik kan het er toch niet meer afhalen


Zeker niet doen. Als jij plezier beleeft aan het aan bouwen van dit model op de manier waarop je het doet, dan is dat meer waard dan historische accuratheid.

Citaat:
Maar het is interessant even de geest te scherpen aan iemand die er verstand van heeft, zoals Ruud1987.


Wel, in dit geval lijkt het dat ik mijn geest nog wat had te scherpen; die derde foto vertoond echt streepjes. Wat mij daarnaast opvalt is dat dit ding helemaal geen opbouw heeft; het lijkt wel of deze de bovenkant mist en gewoon open is van boven. Misschien het wel een Panzer III zonder koepel; wie zal het zeggen?
Enkele panzer III's zijn namelijk wel met zimmerit geleverd en dat was ook streepjes zimmerit.

_________________
Op de werktafel: De twee-eiige tweeling (M12 en M30)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 nov, 2019 0:20 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 699
Woonplaats: Stolwijk
Fijn dat jullie zo meedenken! Mag ik om nog twee meningen / adviezen van jullie vragen :D ?

De StuG staat in de basiskleur, zandgeel met roodbruine strepen ... wees gerust, hier gaat de wintercamo nog overheen, komt er hoogstens op sommige plaatsen nog doorheen. Ik wil nu eerst de onderdelen schilderen (rubbers loopwielen, gereedschap e.d.), dan een chipping laag er overheen en dan de witte wintercamo. Dan begint het verweren.

Ik heb twijfels over twee zaken. Allereerst: de schürzen. Ik kan ze allemaal, volledig aanbrengen. Maar als je naar de WW2 foto’s kijkt zie je heel vaak dat (grote) delen ontbreken. Voordeel is dat het wat ‘echter’ lijkt en de verwering erachter ook zichtbaar wordt.
Vraag 1B :D ... ik had het idee om de onderhoeken wat te verbuigen (schade). Maar deze platen waren wel 5mm dik staal - in hoeverre kan dat verbuigen??
(Ik zie nu lezers voor me die 5 mm afmeten tussen duim en wijsvinger ... ja hé :lol: )

Zie onderstaand schetsje:

photo 490832

Links het 3e deel weglaten, rechts het eerste deel. De pijltjes in de hoeken geven aan in welke richting de hoeken te verbuigen (kleine hoekjes, 5mm staal zal geen grote vouwen hebben.)
Wat vinden jullie?

Eigenlijk is de PE wat te dun ... maar zijn wel allemaal afzonderlijke deeltjes. In het echt zat het ook schots en scheef, gelukkig maar, wordt nog wel een dingetje om die dingen eraan te hangen.

photo 490834

Vraag 2: de stowage achterop. Ik heb een setje van Value Gear specifiek voor de Stug, voordeel dat alles op planken ligt en dus op de deksels op het achterdek kunnen. De reservetracks verhuizen naar de voorkant, dus achterdek is ‘vrij’ maar wel voorzien van hekwerk. Wil in ieder geval ook een of twee reserve loopwielen erbij.

Vraag 2b: er zou dan eiegenlijk een zeil overheen moeten, maar dat vind ik zonde van het werk aan de stowage :D , dus alternatief is een rol helemaal achterop die dan ook een winterpatroon krijgt. Tweede foto.


photo 490835

photo 490836

Wat te vol misschien? Ik kan ook het rechterdeel weglaten en een brandstofdrum / jerrycans opnemen?

Stel jullie mening of suggesties zeer op prijs!

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 nov, 2019 7:56 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 12 aug, 2016 9:49 am
Berichten: 138
Hi Ruud,

Ik vind die rol achterop wel wat; zou in mijn ogen prima kunnen. Maar ik houd van vol gepakte tanks, dus.....

Voor wat betreft het buigen van de platen: ik zou er niet teveel aan doen, misschien wat oneffen maken, maar meer niet. Foto's laten zien dat deze inderdaad weinig beschadigden. Wel vielen ze er vaak gewoon botweg vanaf; zeker met de eerste generatie platen die in jouw kit zitten. Later werd de ophanging ervan veranderd en ging het beter.

Ik hoop dat je er wat mee kunt.

Grt,

Ruud

_________________
Op de werktafel: De twee-eiige tweeling (M12 en M30)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement