OK, laten we eerst het onderstel voort bouwen, want dat was vorige keer half afgewerkt blijven hangen.
Blijkbaar is deze handleiding een van de foutste die ik al gebruikt heb de laatste jaren. Ik heb vandaag een drietal vervelende verwisselingen ontdekt. Een daarvan gaat over deze foto. Dit onderdeel om de idler aan te hangen moest terug uitgeboord worden, nadat er een verkeerde stang in vastgezet was. De stang blijft beweeglijk maar de spil was al maanden geleden vastgelijmd. Het probleem is de op deze foto zichtbare alternerende opstelling van de torsiestaven, waardoor de stang voor links (nu rechts buiten beeld) een paar millimeter korter moet zijn dan die voor rechts (nu links buiten beeld).
AFV heeft dit echter omgedraaid, wat je pas merkt als de regelschroeven achteraan de hull niet op dezelfde hoogte staan. Daardoor moest de oude spil er uit en een nieuwe, met de korte stang, in de plaats.
De veerbenen voor links en rechts hebben een miniem verschil wat betreft de vrijheidsgraad waarmee ze kunnen draaien om hun as. Ze zijn elkaars spiegelbeeld, dus je kan alleen been 3 aan de ene kant hebben en been 4 aan de andere kant.
De contacten waar ze in passen, zijn allemaal dezelfde, ook aan de andere kant. Het been voor de idler heeft een ander nummer omdat daar de regelschroef op aangesloten is.
Toch heeft iemand bij team AFV zich beziggehouden met op de twee bouwstappen waar je de veerbenen aanbrengt, telkens het middelste veerbeen van kant te wisselen, waardoor het dus niet tot tegen de torsiestang kan schuiven. Ik weet dat ik de benen die er al eerder aan gezet zijn, heb afgesneden om op de staven te kunnen passen, dus waarschijnlijk zijn ook daar de nummers van verwisseld.
Ook dit stelletje PE-onderdelen heeft een fout nummer gekregen, waardoor je bij een stuk komt waar er maar 1 van meegeleverd is. Dit is toch allemaal behoorlijk slordig en je zou verwachten dat dit al gecorrigeerd zou zijn bij de vorige versie van deze kit.
Nadat alles gecorrigeerd is, ziet de hull er zo uit. De assen van de verende benen zijn nog geen van allen vastgekleefd, de twee middelste wel omdat ze niet uitveren.
De wielen vormen een forse klus om te schuren, omdat er vier aanhechtingen per punt zijn. Door een ingenieus systeem past de band aan beide kanten over een stuk van de velg heen. Je krijgt echter geen polycaps maar plastic ringetjes, waardoor je je afvraagt of dit makkelijk over de as gaat schuiven.
Hier moet alleen nog een naaf toegevoegd worden. ik heb al gezien dat er bij het PE van Voyager een masker zit om de rubbers te kunnen spuiten.