Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 21:04 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 02 okt, 2019 21:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 31 maart, 2014 20:48 pm
Berichten: 621
Hoi allemaal,

Omdat ik veel te veel 'prutste' aan mijn verflagen van de MAZ, besloot ik om mezelf eerst deftig verschillende verflagen + bijhorende sapjes (opnieuw) :oops: aan te leren en dit maal volgens de regels van de kunst, volgens de boekjes, volgens de YT- filmpjes,....

Daarvoor heb ik volgende aangeschaft:
photo 486619

Een simpel kitje om te kunnen oefenen. Het wordt dus een RUDD- bouwsel (de nodige Revell -tekortkomingen neem ik erbij)

De sprues:

photo 486635

photo 486634

De voor mij eerste keer gummi-tracks. Ziet er op het eerste zicht wel goed uit, maar dat zal terzijnertijd wel uitwijzen.

photo 486636
edia/cache/




En om allerhande sapjes aan te brengen vond ik dit in het assortiment van Mig Jimenez: een doos met alles erin om van alles te kunnen aanbrengen; gaande van grondverf en kleurtjes tot washes, modderpigmenten en engines, fuel en oil weathering. Hoe alles aan te brengen staat in een mooi, step by step uitgelegd met mooie foto's kleurig 70 pagina's tellend, boek.

photo 486629

photo 486630

Terug naar de Elefant
Revell??? Italeri ja!! :lol:

photo 486617


Algemeen gezien past alles redelijk goed.
Sommige onderdelen verdienen een vijl en schuurbeurt. Zeker de ophangingen : dikke aangietingen en een lijn rondom. Maar ach... :wink:

photo 486620

photo 486618


Het in elkaar zetten gaat redelijk vlotjes: grote en niet te veel onderdelen.

Zo staat het nu op mijn tafel:

photo 486628

photo 486626

photo 486624

photo 486627

In de kit zitten er ook een 3-tal figuurtjes: een bestuurder, een commandant en nog ééntje die het geweertje aan de voorzijde bedient.
De bestuurder en de schutter zitten met hun hoofd door een luik naar buiten te kijken.
Hier zie je de bestuurder zitten:

photo 486623

Hoe ik dat praktisch ging aanpakken qua schilderwerk, was voor mij een struikelblok en op het einde zie je er niets meer van.

Daarom heb ik ook nog dit setje. De figuurtjes op en rond de tank is leuker om naar te kijken, maar wel veel meer werk..... :lol:

photo 486631


Tot de volgende


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 okt, 2019 22:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Gaaf onderwerp, ik heb zelf ook nog zo'n apparaat in de kast liggen (wel eentje van Dragon). Net als de Jagdtiger vind ik deze er altijd imposant uitzien; een grote vierkante doos met een groot kanon :mrgreen:. Mooi setje verf heb je er ook bij, zoiets heb ik zelf nog nooit gezien. Zo heb je wel gelijk alles wat je nodig hebt, plus een mooi boekje.
De Revellitaleri toont inderdaad zijn leeftijd wel, maar zo te zien past alles wel vrij mooi in elkaar.
Wat je met het figuurtje kan doen is het hele interieur matzwart te spuiten, dan kun je al haast niet meer naar binnen kijken. Het figuurtje blokkeert sowieso al het grootste deel van het gat, en door het zwarte zie je vrijwel niet meer dat er geen interieur aanwezig zit. Je zou misschien al zelfs de benen niet meer hoeven te schilderen.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 okt, 2019 22:59 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Een goed idee om dit eens volgens ene methode aan te pakken. Het schilderen gaat wel alleen goed lukken, als je al die naden, aangietingen en flash weghaalt. Doe dat ook op bijvoorbeeld de figuren die niet meer volledig zichtbaar zijn, je merkt wel dat de benen van je chauffeur nog niet opgeschoond zijn. Ik zie ook nog een naadje over de voorkant van de beugels van de fenders lopen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 10 okt, 2019 21:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 31 maart, 2014 20:48 pm
Berichten: 621
@ Steven, het figuurtje was samen enkel ter presentatie wat hoe het zou kunnen worden, maar dat wordt het niet.

Er komen (voorlopig) geen zittende figuurtjes in, ik twijfel nog over de staande commandant.
Zodoende worden de voorste luikjes met houtlijm vast gezet, zo kan ik ze later eventueel nog veranderen van gesloten naar open.
Maar de binnenkant moet dus ook stoelen en een kleurtje krijgen.
Dat is allemaal voor het laatst. Als de Mini-art ventjes aan bod komen, kan de setting nog veranderen.

De tank wordt nu rustig aan 8) verder afgebouwd . Het is niet allemaal heel spectaculair, hoor.

Een deel van de wielophangingen is nu gemonteerd. Het ringetje op de pin werd met een drupje lijm vastgezet en dus niet met de methode ala Revell ( met een verwarmde tip van een schroevendraaier platdrukken) Het is nog bewegelijk ook :brouw:

photo 487235

photo 487234

De grootste ejector-marks van de kit zaten volop in het gezichtsveld, namelijk op de luikjes. :evil: wel tot 6 stuks (zie rechtse luik; er zitten nog 2 onder het vizier) voor ocharme een plaatje van 2 op 3 cm. Het vizier zit er nog los op.
photo 487232


Het heeft me 3 opvulbeurten gekost om dat weg te werken.
- 1e keer : putty (tamiya white) verdund met nagellak-remover (zonder aceton) = kon gewoon uit gepeuterd worden
- 2e keer : pure putty = ik probeerde met steekmes het teveel aan opgedroogde putty af te 'snijden' = niets bleef aan het plastic plakken
- 3e keer : pure putty en dan maar schuren, hé was de ambetantste maar de beste manier om met je stukje schuurpapier in de hoekjes te komen.

photo 487233


Voor de rest is het nog aanbrengen van allerhande frutsels ( handvaten, haakjes en beugeltjes,....)
Dan volgt een wasbeurtje en de voorbereidingen voor het spuitwerk.

tot de volgende


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 nov, 2019 22:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 31 maart, 2014 20:48 pm
Berichten: 621
Kleurtjestijd:

Te beginnen met de zwarte primer.
Volgens Mig kon je het rechtstreeks in het cupje gieten en sproeien maar...
Gaandeweg kwam ik tot de conclusie dat er toch een beetje airbrush-thinner bij kan. Dat werkt toch iets beter en minder sputterend.
Ook was het nodig om de nozzle regelmatig te poetsen een een natte wattestaafje.

photo 490113

De basislaag dan: A.MIG-0011 Dunkelgelb aus '44 RAL7028

photo 490114

photo 490112

photo 490111

photo 490110

De wielen:
Volgens het boek van Mig zou je loopvlakken van de wielen in Gun-metal A.MIG-0045 moeten schilderen.
Dus dat heb ik gedaan 8) Achteraf gevolgd door een laagje Polished metal ( Zover ben ik nog niet ). Ik twijfel wel of dat allemaal wel overtuigend zal overkomen eens alles gemonteerd is omdat iedereen hier dat in het zwart of antraciet schildert :wink:

photo 490115

Eens de wielen op hun plaats levert dat volgend beeld op. Ik kon het niet laten om de rupsen er ook eens op te leggen. :wink:

photo 490116

Nu wordt alles met het geel afgeschilderd en kan ik proberen te bekijken om een ander camouflage-kleur erop bij te zetten.

Tot de volgende


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 nov, 2019 16:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Mooi egaal spuitwerk!

Mac Reel schreef:
Volgens het boek van Mig zou je loopvlakken van de wielen in Gun-metal A.MIG-0045 moeten schilderen.[...] Ik twijfel wel of dat allemaal wel overtuigend zal overkomen eens alles gemonteerd is omdat iedereen hier dat in het zwart of antraciet schildert

Het zijn in het echt geheel stalen wielen, zonder rubber band eromheen, dus dat kale metaal lijkt me heel goed.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 nov, 2019 21:54 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 31 maart, 2014 20:48 pm
Berichten: 621
Bedankt, Huib maar nu zie je niet veel meer van de basislaag :mrgreen:

Eerst de andere kleuren : Schokobraun en olivgrun .
Bij elk kleur moet een beetje transparator erbij gemengd worden: zo'n 6 delen kleur en 4 delen transparator.
Die transparator zorgt ervoor dat de verf transparanter opdroogt.

Ik heb er echter voor gekozen om de camo met penseel aan te brengen ipv met de AB. Misschien niet de mooiste en afgewerkte camo maar zo ging het iets sneller :wink:

Het bruin
photo 490606

photo 490607
photo 490608
photo 490609

En met het groen. Ook met de transparator erbij

photo 490610
photo 490605
photo 490604

Daarna werden er met de 3 basiskleuren willekeurig op het model stippen aangebracht.

En dan komt het gedeelte waar ik veel plezier aan gehad heb: het chippen.
Met het geel + een beetje groen heb ik alle bruine en groene boorden aangetipt. Zo moet het voorstellen dat de bruine en/of groene verf er al afgebladderd is.
photo 490611
photo 490612
photo 490613
photo 490615

Aan het achterluik heb ik ook (drybrush)strepen aangebracht.
photo 490614

Dan werd het chipmedium van Mig gebruikt:
eerst met een fijn penseel de meeste boorden aangetipt en dan met een stukje spons in je pincet alles nog eens aantippen.

photo 490622
photo 490623
photo 490624
photo 490625
photo 490626
photo 490627
photo 490628
photo 490629
photo 490633
photo 490637

Je ziet her en der veegsporen van penseel en spons.
Ik zag het model zo voor mijn ogen tot leven komen, vond het zo leuk en nu wil ik er een tank van maken die toch wel serieus heeft afgezien,
niet door gevecht maar enkel door intensief gebruik 8)

Het kan zijn dat er sommigen delen misschien wat overdone zijn, maar vanop een afstandje valt alles wel mee. Damn you macrofoto's :evil: :lol:

Nu volgt er filter om alle kleuren samen te brengen en dan een wash.

Toch nog een vraagje :
Wanneer kan ik het best nog de decals aanbrengen??? Of is het al te laat?
In het boek van Mig wordt er geen woord gerept over decals, al staat er wel een model in met decals.


Tot de volgende


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 nov, 2019 23:53 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Mac Reel, ik dacht dat je een airbrush had, dus waarom dan niet even de tijd nemen om je tank af te plakken en ook de andere twee kleuren daarmee te doen? Macrofoto's waren niet nodig om te zien dat bruin en groen niet goed waren, want je ziet het geel er nog door en het zit er hier en daar ook veel te dik op. Heb je die kleuren wel verdund? Met een penseel moet kunnen, maar dan moet je de vlekken mooi aflijnen en desnoods een tweede laag er over leggen; ik vertel je er wel bij dat ik sinds het gebruik van een airbrush steeds elke kleur apart maskeer met kneedgom, zo kan je in een paar beurten alles dekkend schilderen zonder te dik te gaan. Het is ook duidelijk dat jij veel betere resultaten met een airbrush neerzet dan met een penseel, dat zie ik aan je grondlaag en dan de perfect afgewerkte gele laag. Chippen doe je best in donkergrijs en je moet hier echt een fijn penseel voor gebruiken. Zet eerst een paar kleine en voeg dan toe tot je er van op een afstand nog net iets van ziet, maar ook niet meer, anders is het overdreven. En werk ook met referentiefoto's, om te zien of zulke verwering wel kan. Decals komen vlak na de laatste camokleur, want die moeten ook mee verweerd worden. Je had toen wel eerst een glanzende laklaag moeten leggen waar die decals moesten komen, bij een Panzer is dit zeer lokaal.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 nov, 2019 11:54 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Ja, Steven heeft absoluut gelijk, maar tegelijkertijd zie ik ook dat je op een heleboel plekken al hele mooie resultaten behaalt met je chipping technieken. Dus ondanks dat er nog winst te behalen valt ben je wel heel goed bezig. En dat is leuk om te zien.

Ik ben het niet helemaal met Steven eens dat je geen bruin moet gebruiken voor chips, maar donkergrijs. Ik gebruik vaak beide kleuren door elkaar, waar grijs kaal metaal suggereert en bruin roestig metaal. Je kunt dat juist gebruiken voor variatie, en op verschillende plekken op het voertuig verschillende kleuren toepassen.

Waarom had je trouwens die transparator door de verf gemend? Volgens mij wil je namelijk juist niet dat de verf hier transparant is.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 nov, 2019 13:37 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ja, maar hier is een grijs,bijna hetzelfde als het lichtbruin voor de eerste camokleur gebruikt. Als de verf zou afschilferen, dan is dat minstens tot aan de primer voor de kleinere chips en waarschijnlijk tot aan het staal voor de grotere. Daar kan inderdaad roest gebruikt worden, maar dan nog gebruik ik meestal een combinatie van staalgrijs met roest aangestipt. Dan krijg je ook iets meer diepte in de chips.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement