Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 12:32 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 25 sep, 2019 11:29 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Je kunt je ook afvragen hoe erg het is dat de wielen niet exact het juiste model zijn. In het veld werden er echt wel eens ergens een ander type wiel op gezet. Maar goed, het is ook altijd wel een uitdaging om tot het gaatje te gaan. Dus, een moedige keuze om aan de verbouw van de wielen te beginnen. Succes!

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 sep, 2019 11:50 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Ik heb er uiteindelijk toch voor gekozen om resin wielen te kopen, ik kreeg de wielen zelf gewoon niet lekker aangepast. Vind het wel jammer dat je dan weer een hele set moet kopen voor 2 voorwielen, maar het zij zo.
photo 486445

Nu ik de wielen heb, kan ik ook verder met de ophanging. De bladveren zitten erop, en nu is het tijd voor de as. Deze is vrij essentieel voor de rest van de aanhanger, omdat dan ook aan de remmerij en de steun gewerkt kan worden. Ook de spatborden kan ik niet maken voordat ik weet waar de wielen precies terecht gaan komen. Maar dat is voor later :lol:.

De as stelt, net als de rest van de aanhanger, technisch gezien niet veel voor.
Afbeelding

Een koker met 2 trommelremmen eraan, die met een flens tegen de bladveren getrokken is. De koker was zo gemaakt, dit is een C-profiel met een strip Evergreen erop gelijmd. De asjes waarop de remtrommels (en uiteindelijk te wielen) komen had wat meer fantasie nodig. Uiteindelijk heb ik wat dunne rondstaf in de koker gelijmd, en met een hele hoop verschillende maten buis een trommel opgebouwd.
photo 486447

photo 486449

Het past nu wel mooi om de as heen, en ook de wielen vallen netjes in de trommels. Uiteindelijk is het geheel afgewerkt met een rond plaatje, om zo de verschillende ringen van buis weg te werken.
photo 486450

photo 486433

Toen was het een kwestie van alles heel goed uitlijnen, vastlijmen en een dag niet aanraken :mrgreen:
photo 486448

photo 486434

Zodra alles goed vast zit, kan het asje op de bladveren gelijmd worden. Ook hier geldt; goed uitlijnen en afblijven tot alles droog is.
photo 486446

Hier moeten nog een hoop kleine frutsels bijkomen (vooral de remmen), maar dit is voor later. Intussen ben ik wel met de generator verder gegaan; het dakje zit erop. Hier is de truc wel om de vorm goed te krijgen; er zit namelijk een hele flauwe kromming in het dak (maar wel net niet flauw genoeg om m niet te zien op het model).
Afbeelding

Hierbij heb ik een trucje bij de truckbouwers afgekeken: lamineren. Door een aantal platen styreen op elkaar te lijmen, krijg je genoeg body om er een bepaalde vorm in te schuren. Ik meen dat hier in totaal 3 lagen in zijn gegaan; totale dikte is iets van 3-3,5mm. Daarna is het een kwestie van heel veel schuren en heel veel rotzooi maken :lol:.

photo 486437

photo 486438

Verder heeft het dak ook een mooi regengootje, zodat er geen water de generator in kan lopen (zou toch jammer zijn als Fritz zonder stroom komt te staan).
Afbeelding

Hiervoor is er nog een extra laag onder het dak gelijmd, die 1mm groter is aan de randen.
photo 486439

photo 486440

Hierna is er met 0,2mm plaat een strip rondom deze rand gelijmd, waarbij ik met een tandenstokertje de bochten in de strip heb gerold. Het was even prullen, maar omdat zulke dunne strip vrijwel meteen vastgelijmd zit, was het wel te doen.
photo 486441

photo 486442

Daarna was het tijd om het dakje op de generator te bouwen.
photo 486443

photo 486444

De volgende patiënt wordt waarschijnlijk de uitlaat; ook wil ik eigenlijk die reminrichting op gaan bouwen. Hier moet ik wel nog even uit gaan vogelen hoe deze precies in elkaar zit: ook hier is het mechanisme op zich vrij simpel (het is overigens alleen een handrem, tijdens het rijden is de trailer ongeremd voor zover ik weet), maar het is goed kijken op de foto's hoe alles precies zit.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 sep, 2019 17:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 24 aug, 2017 22:39 pm
Berichten: 291
Mooi scratschwerk Tom! Dakje is heel mooi gelukt!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 sep, 2019 17:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Dat dak is inderdaad heel mooi en die as, tja, een as van dit soort aanhanger is inderdaad iets simpel... een zogenaamde "stijve as". :)

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 01 okt, 2019 10:14 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Wat een mooi dak, Tom. Heel knap gemaakt.
En die extra wielen komen wel weer van pas bij een volgend scratch project (want als je de smaak eenmaal te pakken hebt....)

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 01 okt, 2019 13:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2243
Woonplaats: kolham
Mooi karretje aan het worden, en dat regengootje... :brouw: Nu nog die kleine afvoerpijpjes op de hoeken :brouw:

Rolf

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 okt, 2019 0:05 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Danku heren! Ik ben zelf ook erg tevreden over het dakje. @Rolf: die pijpjes wil ik er ook nog op maken ja, ik moet wel nog even kijken waar ik zulke kleine buisjes vanaf ga halen :lol:.

Gisteren en vandaag heb ik me bezig gehouden met de Auspuff van de generator. Dit is best een flinke installatie, bestaande uit 2 grote dempers achter elkaar. Deze dempers zijn op een vrij ingewikkelde stellage. Verder zit er nog een extra uitlaatpijp aan het geheel vast, deze is voor de uitlaatgassen wat verder weg bij de generator (en dus de soldaten) te houden. Ik ben er ooit een foto van tegengekomen, maar ik kan hem nu toevallig net niet meer vinden...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eerst heb ik de beugeltjes gemaakt waar de dempers op liggen. Dit is uit 0,5mm plaat, en met behulp van wat ponsjes zijn de rondingen erin gemaakt.
photo 486662

Vervolgens zijn 2 stukken buis op maat gezaagd en aan beide kanten dichtgemaakt. Het stuk buis dat tussen de dempers zit is een laselektrode die in de garage lag. Er lag vanalles, onder andere aluminiumelektrodes. Die braken allemaal af op het moment dat ik de bocht wilde buigen, maar een andere elektrode (geen idee wat dit voor metaal is) was een stuk buigbaarder.
photo 486663

Even passen op het dak. Het stuk uitlaat dat vanuit de motor door het dak komt zit er ook bij.
photo 486664

Ook het vreemde eindstukje van de uitlaat is erop gemaakt.Dit was vrij lastig, vooral omdat styreenstaafjes nogal snel knikken als ze verwarmd en gebogen worden. Na een aantal pogingen is het wel gelukt.
photo 486665

Vervolgens zijn de klemmen van het extra uitlaatpijpje erop gemaakt. Ik heb een PE-setje met een hoop gereedschapsklemmen liggen, en hier komen de klemmetjes ook vandaan.
photo 486666

Vervolgens ook het pijpje zelf gemonteerd. Hier ging de knik beter, omdat dit een minder scherpe bocht is. De buis is ook nog een stuk uitgeboord, omdat de wanddikte veel te groot was in verhouding.
photo 486667

Tot slot zijn de 3 beugels die de zaak op zijn plek houden toegevoegd. Dit zijn simpele stukjes strip die de dempers in hun houders klemmen.
photo 486668

Wat details:
photo 486669

photo 486670

Ook zijn de deurtjes aan de andere kant toegevoegd.
Afbeelding

De scharnieren zijn gemaakt van een dun stripje met een staafje om het scharnier zelf na te maken. Anders wordt het wel erg klein :lol:.
photo 486671

photo 486672

Ik ben wel aan het twijfelen om de hele bende er weer af te gaan trekken... :mrgreen:. Ik vind de uitlaten net wat te hoog op het dak zitten, hoger dan dat het hoort. Ik vermoed dat de beugeltjes in het begin niet goed gemaakt zijn, maar ik kan ze vrij makkelijk wat korter schuren als de hele uitlaat eraf gehaald wordt.

En toen was de camera leeg... :roll: . Achteraf wel jammer, omdat ik toen bezig ben geweest met de remmerij. Hier zit stiekem best veel werk in, vooral met het uitvogelen van hoe alles precies loopt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bij de remtrommels zijn er aan beide kanten asjes die uit de trommel komen en door een bus lopen. Aan deze asjes zitten weer stangen, waaraan de stangen zitten die de remmen bedienen.
Afbeelding

Met wat verschillende diameters rondstaf zijn de (kleine...) stangetjes nagemaakt. Vanaf hier is alles een beetje op de gok gemaakt, met veel foto's kijken. Ik heb bijvoorbeeld de dikte van de bladveer als maat aangehouden voor de rest.
photo 486659

photo 486660

De stangen die aan deze hendeltjes zitten lopen naar een volgende "hendel", die bij de voorkant van het frame zit. Hier is een dubbele framebalk gemaakt, waar 2 hoekijzertjes tegenaan gemaakt zijn. hier loopt een as tussen, waaraan 2 hendels zitten. Die scharnieren hier vanuit het midden omheen. Aan het ene uiteinde zitten de stangen naar de remmen, aan de andere kant zit een staaf waaraan wéér een andere stang zit, die naar de handrem loopt. Simpel toch? : mrgreen:.

photo 486658

photo 486657

photo 486656

Er moeten nog wat kleine dingetjes toegevoegd worden (boutjes, de twee stangen, en de remhendel zelf), maar het schiet wat mij betreft al aardig op!

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 okt, 2019 10:35 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Ook die uitlaat heb je weer prachtig gedaan, Tom. En het ziet er ook allemaal zo netjes uit. Knap hoor!

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 okt, 2019 12:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
dat kan ik enkel maar beamen. enige wat lijkt te ontbreken is de montageplaat net nadat d pijp door het dak komt. maar sowieso mooi werk

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 okt, 2019 14:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Die montageplaat miste inderdaad Silenoz, ik heb hem er ondertussen ook bijgevoegd. De pijpjes van Rolf zitten er ook op trouwens :mrgreen:.

photo 487388

Ik heb me deze keer vooral bezig gehouden met de spatborden.
Afbeelding

Ik heb even geprobeerd om ook deze zelf te maken, maar ik kwam er vrij snel achter dat dit hem niet ging worden...
photo 487359

Op de hoeken van de spatborden zit een vrij grote ronding, maar ik moet de spatborden zelf van dunne plaat maken vanwege de ronding bovenop. Hierdoor is het dan erg lastig om de ronding op de hoeken erop te maken, omdat je dan snel door het kunststof geschuurd hebt. Ik heb er even over nagedacht om een goedkoop Tamiya Flakvierling-kitje op te pikken en hier de spatborden van de trailer uit te stelen, maar toen bedacht ik me dat ik deze:

Afbeelding

een paar jaar terug ook gebouwd had. En wat hangt achter de half-track? Juist, een aanhangertje met de goede spatborden! Overigens had ik hier ook de wielen van de aanhanger af kunnen roven, maar deze leken ook in de verste verte niet op de wielen die onder de Sd.Anh. 24 horen.

Het aanhangertje was snel bevrijd van zijn spatborden:
photo 487363

photo 487362

Daarna hebben ze een dagje in de Mr. Muscle gezwommen op de verf eraf te halen.

photo 487364

Het nadeel was wel dat de spatborden aan de dikke kant waren. Hier hebben spatborden van kits wel vaker last van, maar dit is met wat fanatiek schuren wel op te lossen.

photo 487365

Vooral de rand aan de buitenkant van de spatborden moest een stuk dunner gemaakt worden.
photo 487366

Verder moesten ook de montagegleuven van de spatborden dichtgemaakt worden, ik heb er wat stripjes styreen in gelijmd en vlakgeschuurd.

photo 487368


photo 487367

op foto's is te zien dat de spatborden iets vrij staan van de generator. In dit geval ligt er een schep tussen, maar niet iedere aanhanger die ik op foto's heb gezien heeft deze schep erop zitten.

Afbeelding

Dit is opgelost door een simpel stripje tegen het frame aan te lijmen.
photo 487369

De spatborden zijn tegen deze strip aan gelijmd, maar ze zitten nog op een ander manier aan het frame van de aanhanger vast.

Afbeelding

Afbeelding

Op de zijkanten van de spatborden zitten aan iedere kant hoekijzers gemonteerd, die met een stuk plaatstaal aan de spatborden zelf vast zitten. De hoekijzers zitten aan de andere kant aan het frame gelast. Met wat dunne plaat en een hoekprofiel zijn deze beugels nagemaakt. Op de foto's is ook te zien dat de remstangen van de remtrommels naar het handremmechanisme erop gemaakt zijn.

photo 487917

photo 487374

photo 487373

En nog een foto van de voorkant van de trailer. Hier kun je de remstangen zien. Ook is er nog een klein kistje gemaakt, dat tussen het frame en de remstang van de handrem gemonteerd zit.

photo 487381

Afbeelding

Als laatste zijn de "stopcontacten" van de generator nagemaakt. Dit zijn 2 klepjes die aan de voorkant van de generator zitten, waar de stekkers voor stroomtoevoer in gestoken kunnen worden.
Afbeelding

Afbeelding

photo 487376

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement