Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 15:20 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 19 sep, 2019 7:25 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
En zit je vast, kijk dan even bij de truckbouwers, daar zitten echt kunstenaars die je wel weer van inspiratie kunnen voorzien.

Maar wat een straf dit soort huiswerk he? :lol:

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 sep, 2019 7:27 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Bert Takken schreef:
Maar wat een straf dit soort huiswerk he? :lol:

Zo'n huiswerk hadden ze mij vroeger ook wel mogen geven hoor! :lol:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 sep, 2019 7:30 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 12 sep, 2010 10:02 am
Berichten: 1968
Woonplaats: Tilburg
Gaaf man!

_________________
AfbeeldingAfbeelding
http://www.nhobbysite.jouwweb.nl -- "Don't bother runing, you'll die tired"~ US apache pilots


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 sep, 2019 10:22 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Vakwerk! Heel mooi gedaan.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 sep, 2019 16:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 17 maart, 2007 11:01 am
Berichten: 1700
Woonplaats: Woerden
Mooi en strak werk.

_________________
Gallerij
[url]https://www.scalemodelfactory.nl/members-galleries/gallery-martin-visser[/url]


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 sep, 2019 12:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Bedankt heren!
fvdm schreef:
Ik zie er geen 911 stukken in :lol:

Scherp, maar godzijdank zijn er er geen 911 :lol: .

Bert Takken schreef:
En zit je vast, kijk dan even bij de truckbouwers, daar zitten echt kunstenaars die je wel weer van inspiratie kunnen voorzien.

Maar wat een straf dit soort huiswerk he? :lol:

Ik kan niet klagen nee, het is meer dat ik dit werk nogal snel voorrang wil geven op ander schoolwerk dat minder leuk is :mrgreen:. Maar bij de truck-afdeling zitten inderdaad wel een aantal bouwers waar ik zeker inspiratie bij op kan doen.

Enige tijd geleden had ik een oproep geplaatst in het Marktplaats-gedeelte voor een paar Opel Blitz-voorwielen; ik kreeg afgelopen vrijdag een envelopje in de bus met wat spulletjes van Walesha.

photo 485697

Het waren geen Blitz-wielen, maar CCKW-wielen. Hij was zo vriendelijk om ze toch op te sturen, ondanks het feit dat ik niet zeker wist of ik ze daadwerkelijk kon gebruiken (de velgen lijken vrij veel op elkaar, maar er ligt bij het CCKW-wiel een opstaande rand bij de naaf die het Blitz-wiel niet heeft. Deze kan eraf gehaald worden, maar ik weet niet hoe het wiel voor de rest overeenkomt met het Opel-wiel. Verder had hij er nog wat andere spulletjes bij gevoegd, maar helaas zijn de bladveren al gemaakt... :oops: . Hoe dan ook; erg bedankt voor de hulp Walesha! :brouw:

Afgelopen weekend heb ik me bezig gehouden met de twee paneeltjes van de generator; ik heb er toch voor gekozen om de boel open te werken. Het eerste klusje was om de twee gaten van de luiken in de generator te maken. Een beetje onhandig gepland achteraf, aangezien het een stuk makkelijker geweest was om dit te doen voordat de generator in elkaar gelijmd was. Maar ja, achteraf...

photo 485686

photo 485685
Na uitmeten van de gaten heb ik de randen ingesneden met een scherp mes, maar nier helemaal door en door. Vervolgens heb ik op iedere hoek een gaatje geboord waar een zaagje in past. Met dit zaagje heb ik een kruis in het kunststof gezaagd om zo de gaatjes te verbinden. De witz hierbij is dat je nu de vier stukjes er makkelijk uit kan breken, omdat de randen allemaal al zijn ingesneden. Zo krijg je ook mooie, rechte randen, zonder achteraf nog een hoop weg te moeten schuren (en met schuren heb ik de ervaring dat alles alleen maar minder recht wordt). Uiteindelijk was alles eruit gebroken.
photo 485687

En toen was het tijd voor het opbouwen van de panelen. Ik ben gelijk maar met de lastigste van de twee begonnen, het koelgedeelte:

Afbeelding

Buiten dat de behuizing van dit onderdeel een vrij onhandige vorm heeft, zijn ook de koelvinnen van de 4 cilinders achterin een redelijk vervelend klusje om te maken. Ik ben met de behuizing begonnen, maar aangezien hier geen maten van zijn is het vooral gokken. De maten van het rechthoekige gat heb ik wel, en vanuit daar is de rest min or meer gegokt en berekend.
photo 485688

Daarna is het bakje opgebouwd. Vooral de hoeken zijn net niet lekker op elkaar aangesloten hier en daar, omdat het bij het gokken van maten nu eenmaal niet altijd even precies uitkomt :mrgreen:. Dit heb ik wel nog redelijk kunnen oplossen met wat hoekstukjes in de hoeken te lijmen.
photo 485689

photo 485690

De koelvinnetjes heb ik opgebouwd uit rondjes styreen. Met wat ponsjes (ooit uit het Verre Oosten laten invliegen) heb ik 2 maten cirkels uitgeponst uit 0,2mm styreen.
photo 485692

photo 485691

photo 485693

Vervolgens zijn er 4 torentjes opgebouwd, door de twee maten cirkels om en om op te stapelen krijg je de vinnen. Het zijn er lang niet zoveel als in het echt, maar dit is eigenlijk ook niet te doen vanwege de extreem dunne lagen die je dan zou moeten hebben. Verder zijn er nog wat losse zaken bijgemaakt die ook op de foto te zien zijn.
photo 485694

En in de generator:
photo 485695

photo 485696

En zo is het model weer een stapje verder. Het linker paneel is ondertussen ook in aanbouw, maar hier volgen de foto's nog van.
photo 485698

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 sep, 2019 13:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
en daar zit je dan al je gietnaden van de veren weg te schrapen....

Afbeelding

nog niet veel gezien dat deze gelast waren..

Sowieso mooie werken aan deze.

Ik weet niet of je deze kent of ook op scalemates zit?

https://www.scalemates.com/profiles/mat ... &view=list

deze persoon probeert alles wat in het Bulgaarse leger gebruikt is geweest gedetailleerd na te bouwen. Evt kan ik eens polsen naar extra foto's.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 sep, 2019 14:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Mooi vervolg weer Tomska. Heel leuk om te volgen hoe je alle onderdelen aanpakt en steeds weer een stapje verder gaat.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 sep, 2019 19:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Klopt inderdaad Silenoz, daar heb ik mezelf ook al vaker mee in de vingers gesneden :lol:. Ben je vrolijk alle gietnaden weg aan het halen, kom je er achteraf achter dat er bij het origineel een dikke lasnaad op die plek hoort te zitten...

Zoals gezegd was ik ook al bezig geweest met het bedieningspaneel van de aggregaat. Eigenlijk stelt dit paneel niet heel veel voor qua bouwen; als je wat verschillende maten cirkels hebt, kom je al een heel eind. Hier heb ik dezelfde ponsjes voor gebruikt als bij de koelvinnen van de vorige post. Voor de geïnteresseerde: ik heb hier 2 setjes van 10 stuks van; 1 van 0,5-5mm en 1 van 1-10mm. Ik heb ze ooit bij Aliexpress laten komen, in totaal was ik een tientje kwijt voor alle twee de setjes. Ik heb het linkje niet meer kunnen vinden, maar ik meen dat Ali ze onder leerponsen heeft staan.

Voor dit paneel ben ik ook vanuit de foto gaan schatten hoe groot alle meters ongeveer zijn, en waar ze ongeveer op het paneel moeten komen.
Afbeelding

photo 485839

Daarna was het een kwestie van de juiste maat rondjes uitponsen en op het paneel lijmen. Voor de andere onderdelen zijn reststukjes Evergreen gebruikt (de kastjes en schakelaars).
photo 485840

Het paneel ligt iets verzonken in de aggregaat; daarom is er nog een rand omheen gezet.
photo 485841

En gemonteerd in de behuizing.
photo 485842

photo 485843

Verder ben ik nog aan de slag gegaan met de wielen van Walter. Ik heb een tijdje terug nog een Blitz gebouwd (Tamiya), waarvan de wielen met de bekende polycaps vastgeklemd zitten op het model. Deze zijn er dus ook gemakkelijk af te halen, waardoor ik ze ook goed kon gebruiken als referentie voor de CCKW-wielen. In de Blitz-kit van Tamiya zat verder ook een reservewiel teveel in; deze kan ook goed gebruikt worden voor de vergelijking.

photo 485847

photo 485846

Qua maat zijn ze identiek aan elkaar; zowel de velg als het hele wiel zijn nagenoeg gelijk aan elkaar. Het "probleem" zit hem in de vorm van de velg; buiten het feit dat er een opstaande rand op zit, is de Opelvelg een stuk ronder. De rand is er zo af, maar dan is het gelijk zichtbaar dat de vorm van de velg niet klopt:
photo 485844

Nu wil ik nog proberen om hier rondere vorm in te schuren, maar na het wegzagen van de opstaande rand kijk ik al bijna door het kunststof van de velg heen... Ik hoop dat er niet al te veel materiaal af hoeft, anders ben ik bang dat de naaf eruit valt. Nu heb ik natuurlijk altijd nog de optie om aftermarket Blitz-wielen aan te schaffen, maar ik ga het eerst hier nog mee proberen.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 sep, 2019 2:56 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 12 sep, 2010 10:02 am
Berichten: 1968
Woonplaats: Tilburg
Tomska schreef:
... waarbij gebruik gemaakt wordt van meerdere verschillende materialen.

Koop lekker die resin wielen, voldoe je ook gelijk aan je opdracht om meerdere verschillende materialen te gebruiken :D :lol:

Maar mooi werk man!

_________________
AfbeeldingAfbeelding
http://www.nhobbysite.jouwweb.nl -- "Don't bother runing, you'll die tired"~ US apache pilots


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement