Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 18:21 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 27 aug, 2019 4:53 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 14 sep, 2018 21:27 pm
Berichten: 270
Het is maf, het is Brits en best een beetje lelijk maar ik vind hem verrassend leuk en dus ga ik trachten er een model van te brouwen, zie hier de Self Propelled 17 Pounder, Valentine, Mark I, Archer
Afbeelding

De Britten begonnen de oorlog met de 2 ponder (40 mm) als principiële anti tank kanon. Al gauw bleek dit relatief kleine kanon compleet inadequaat tegen de steeds zwaarder bewapende en bepantserde Panzers die op het strijdtoneel verschenen. De 6 ponder (57 mm) werd ontwikkeld om de 2 ponder te vervangen echter er was een behoefte naar een nog krachtiger wapen, dit werd uiteindelijk de 17 ponder (76,2 mm). Toen de 17 ponder werd geïntroduceerd in 1943 was die ruim in staat om vrijwel alle Duitse tanks op gangbare afstanden uit te schakelen echter was dit nieuwe wapen ook een flink stuk zwaarder dan de zwakkere 6 ponder (3,05 ton vs 1,14 ton).
Om de 17 ponder meer mobiliteit te geven werden er allerlei projecten opgestart (niet altijd heel officieel) om de 17 ponder in bestaande voertuigen te proppen. Een van de voertuigen die werd gekozen was de Valentine Infantry Tank, dit was een relatief betrouwbare tank die nog steeds in productie was voor Lend-Lease doeleinden maar waar de Britten zelf niets aan hadden door de zwakke bewapening en bepantsering.
De Valentine was een relatief kleine tank bewapend met de 2 ponder in een kleine turret waar dan ook nooit een 17 ponder in ging passen, in plaats daar van werd er gekozen voor een constructie die lijkt op die van Duitse Marder tank jagers, een open opbouw met daarin het kanon wat beperkte mogelijkheid heeft om naar links en rechts te richten. Probleem was alleen wel dat de Valentine eigenlijk te klein was om het kanon opeen conventionele manier in te bouwen met het kanon naar voren te richten, dus werd het kanon zo geplaatst dat die naar achteren richt met de loop over het motor dek.
Afbeelding
Archer gezien van de voorkant, door het open luik kan je de bestuurder zien zitten

Doordat het kanon naar achteren gericht was moest de bestuurder het voertuig 180° draaien voordat die gebruikt kon worden, dit zorgde er voor dat de Archer niet echt geschikt was voor offensieve operaties maar wel uitermate geschikt was voor hinderlagen en verdediging. De Britten classificeerden de Archer dan ook niet als een tank destroyer maar als een self propelled anti tank gun. Tegen de tijd dat de Archer werd geïntroduceerd in Maart 1944 waren er al andere 17 ponder bewapende voertuigen zoals de Firefly en de Achilles beschikbaar, deze voertuigen hadden wel turrets die 360° konden draaien en waren dus wel geschikt voor de aanval, mede door dat en gebrek aan grootschalige Duitse tegenaanvallen met veel tanks betekend dat de Archer niet heel veel impact heeft gehad als anti tank kanon, productie kwam ook niet verder dan 655 van de 800 die oorspronkelijk werden besteld. Desondanks dit bleef de Archer tot de jaren 50 in dienst en ook werden er een stuk of 200 verkocht aan het Egyptische leger die ze nog gebruikte tegen Israëlische tanks in 1956.

Volgens Scalemates bestaan er welgeteld 4 kits van de Archer in 1/35, dat zijn:
- een Accurate Armour resin kit uit 1996
- een Maquette multimedia kit uit 2002 die echt verschrikkelijk schijnt te zijn
- een Bronco styreen+PE kit uit 2011
- een Tamiya styreen kit uit 2017

Van die 4 kits zijn de Tamiya en Bronco de meest voor de hand liggende opties. Bronco schijnt wel wat gedetailleerder te zijn maar Bronco staat er ook wel om bekend dat ze best wel heel priegelig kunnen zijn en dat ze nog al eens stommiteiten begaan als het gaat om instructies en hoe de boel in elkaar gaat en daar had ik met dit project nou niet super veel zin in. Tamiya mag dan wel wat simpeler zijn maar het gaat niet snel fout als het gaat om pasvorm en dergelijke + de Tamiya kit was in de aanbieding :mrgreen:
Afbeelding

De bouw begint met de bodem plaat en de ruimte voor de bestuurder, er zijn geen decals voor het dashboard en de pedalen ontbreken. Het dashboard kom ik wel weg met wat schilderwerk, de pedalen ga ik nog over nadenken of ik daar iets mee ga doen, ze zijn niet heel erg goed zichtbaar.
Afbeelding

Paar zijwandjes erop en een tussenschot en het world al gauw duidelijk dat je niet per se heel veel ruimte in deze dingen had. De bestuurder zit lekker knus tussen een opslag kist voor 17 ponder munitie aan zijn linker kant en een opslag kist aan de rechter kant. Aan de binnenkant van de zijwanden ter hoogte van de bouten voor de bogeys zit een soort greppel, Tamiya heeft die waarschijnlijk daar geplaatst om te voorkomen dat er sink marks bij de klinknagels aan de buitenkant komen, zorgt er wel weer voor dat je aan de binnenkant wat moet plamuren en schuren.
Afbeelding

Hier is het bovenste van de romp gedryfit op de rest, de binnen zijkant van de Archer hadden geen naden of gaten dus moet die naad en die gaatjes die horen bij de locating pins voor de bogeys gevuld en geschuurd worden.
Afbeelding

De tracks kunnen eigenlijk niet geplaatst worden als de bovenste romp al op zijn plek zit dus moet dat eerst gedaan worden. De wielen op de Valentine (waar de Archer op gebaseerd zijn) zijn eigenaardig, de Valentine had per kant:
- 1 aandrijf tandwiel aan de achter kant
- 3 grote loopwielen, 1 per bogey en 1 die fungeert als terugloopwiel
- 4 kleine loopwielen, 2 per bogey
- 3 teruglooprollers, 1 per bogey en 1 midden op de romp.
Afbeelding

Tamiya heeft nog wel eens de neiging om je van die verschrikkelijke dropveters te geven die de tracks moeten voorstellen, gelukkig hebben ze hier gekozen voor een hele keurige set link&length tracks (anders was het toch wel de Bronco geworden :lol: ) Gewoon de aanbevolen hoeveelheden track links gebruikt en het komt eigenlijk nagenoeg perfect uit.
Afbeelding

De tracks en wielen heb ik aan elkaar gelijmd en die kan ik er als 1 stuk zo van af schuiven, dat maakt het verven later weer een stuk makkelijker.
Afbeelding

_________________
Er is altijd een worst-kaas scenario.

Chemici doen echte scheikunde, chemisch technologen doen echt iets nuttigs.

Huidige actieve projecten:
KV-1 met scratchprint interior


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 aug, 2019 7:08 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Hele mooie inleiding, Reteip. Zitten er ook figuren bij het model?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 aug, 2019 7:19 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Slim zo met de wielen aan de tracks gelijmd!
Succes met de bouw.

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 aug, 2019 8:54 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 13 dec, 2017 9:51 am
Berichten: 20
Origineel apparaat!
Volgens mij staat er eentje in Overloon, ter referentie.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 aug, 2019 13:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Interessant voertuigje, en een informatieve intro inderdaad. Ik heb me altijd afgevraagd waarom ze het kanon niet gewoon "normaal" in het voertuig geplaatst hadden; daarom dus :mrgreen:. Je hebt al goede vorderingen gemaakt met de kit, met Tamiya kan het eigenlijk ook niet anders. Succes!

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 aug, 2019 15:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Mooie keuze Pieter! Ik vind het een prachtig voertuig. Pas geleden nog een echte bewonderd in Bovington. En het begin is goed.

Een aardig weetje nog: De foto die jij laat zien met de chauffeur achter het luik is een mooi propagandaplaatje. De terugloop van het kanon was namelijk zo dat de chauffeur niet op zijn plek kon blijven zitten tijdens het afvuren. Anders werd hij onthoofd door het sluitstuk.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 aug, 2019 14:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Goede keuze. Je kan eigenlijk niet nat gaan met de de Tamiya variant.
Ja Huib, de Bovington Archer heb ik dit jaar ook weer gezien.

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 sep, 2019 23:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 14 sep, 2018 21:27 pm
Berichten: 270
StevenVD schreef:
Hele mooie inleiding, Reteip. Zitten er ook figuren bij het model?

Ja zitten 3 figuren bij: lader, schutter en commandant, de bestuurder ligt denk ik nog in het ziekenhuis van de klap van de 17 ponder : :lol: Overigens denk ik niet dat ik er op dit project wat mee ga doen, ik heb 0,000 ervaring met het schilderen van figuurtjes en dit was meer bedoelt als een vlug tussendoortje wil ik een beetje voorkomen dat het weer zo escaleert als met sommige projecten :oops:

Arjanvz schreef:
Origineel apparaat!
Volgens mij staat er eentje in Overloon, ter referentie.

Yes, heb ik met Millitracks nog mogen bewonderen, is ook gedeeltelijk de reden dat ik er nu 1 bouw :lol:

Huib2 schreef:
Mooie keuze Pieter! Ik vind het een prachtig voertuig. Pas geleden nog een echte bewonderd in Bovington. En het begin is goed.

Een aardig weetje nog: De foto die jij laat zien met de chauffeur achter het luik is een mooi propagandaplaatje. De terugloop van het kanon was namelijk zo dat de chauffeur niet op zijn plek kon blijven zitten tijdens het afvuren. Anders werd hij onthoofd door het sluitstuk.

Dat heb ik vaker gehoord en eerlijk gezegd heb ik daar mijn twijfels bij. Je zou zeggen dat de terugslag van het kanon niet verder komt dan de recoil guard en het lijkt erop dat die niet boven het stoeltje van de bestuurder komt dus in principe is ie veilig, tenzij recoil guard mee beweegt, dan is ie sowieso de klos. Het lijkt mij hoe dan ook niet per se comfortabel als er zo'n apparaat af gaat vlak bij je achterhoofd :shock:

Ik ben wat druk geweest met het afbouwen van zo'n gek ding met vleugels en erwten schieters dus niet super veel vooruitgang met dit kleine monster.
1e rondje plamuren en schuren voor de gaten en greppels in de zijkant zit er al weer op, onder wat primer zie ik vast wel wat meer rommel maar daar kijk ik later wel naar :P
Afbeelding

Omdat ik geen zin had in werken aan de romp heb ik de aandacht verzet naar het ding waar dit voertuig om draait: het kanon
Het kanon bestaat in principe uit twee subassemblages, het eerste is de affuit(?) waar het kanon op komt. Hier zit ook het stoeltje voor de schutter op en de besturing van het kanon. Hier moet nog een bak voor lege granaat hulzen op komen maar die kan eigenlijk pas worden geplaatst als alles in de romp zit want anders komt die in de knoop met het stoeltje van de bestuurder.
Afbeelding

Het kanon zelf is de tweede, beide stukken zijn niet heel bijzonder om in elkaar te zetten behalve dat achteraan bij het sluitstuk wat naden zitten aan de binnenkant die wat vervelend waren om netjes weg te werken. De loop bestaat uit 1 stuk met de helft van de mondingsrem er aan vast, de andere helft moet je erop lijmen en de resulterende naad weg schuren.
Afbeelding

De twee samen losjes gedryfit geven een beetje een indruk wat een prestatie het eigenlijk is om dit ding überhaupt op dit chassis te monteren.
Afbeelding

Het vizier heb ik een aan beide kanten een beetje uitgeboord, dit ziet er na het verven en wat glans lak oid beter uit dan de platte stukken plastic die Tamiya je geeft.
Afbeelding
Afbeelding

Na wat rondjes schuren en primen rond het sluitstuk heb ik de binnenkant van het sluitstuk nog één keer geprimed met Mr. Mahogany Surfacer en daarna gespoten met MR. Paint Steel. Voor de voorkant van het blok suggereert Tamiya Gun Metal maar ik heb gekozen voor Mr. Metal Color Iron want dat heb ik liggen.
Afbeelding

_________________
Er is altijd een worst-kaas scenario.

Chemici doen echte scheikunde, chemisch technologen doen echt iets nuttigs.

Huidige actieve projecten:
KV-1 met scratchprint interior


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 sep, 2019 22:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Schiet lekker op, Pieter!

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 sep, 2019 13:22 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Ziet er goed uit, nu nog de naadjes op de cilinders, en helemaal ok

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement