Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 19:10 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Junkers JU 88 A-4 1:72
BerichtGeplaatst: do 05 sep, 2019 10:34 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
De Revell Junkers JU 88 A-4 1:72. Als oefenprojectje dus.
De volledige inleiding over dit bouwsel is hier te lezen, daar zal ik dit topic verder niet mee vervuilen.

Nieuwe vaardigheden die ik heb willen oefenen:
- Airbrushen op zich
- Preshading
- Sludge wash
- Uitlaatsporen
- Antennedraad

Verbeterpunten:
Afgezien dat dit model niet meer als doel had in de vitrinekast terecht te komen, toch wat puntjes die ik anders had moeten/kunnen doen:
- Dunnere laagjes spuiten. De preshade aan de onderzijde is bijna niet meer zichtbaar. Ik was een beetje te enthousiast in het aanbrengen van de dekkende laag.
- De beglazing na het afplakken eerst met een donkere kleur spuiten, nu zijn er witte randjes van de primer zichtbaar.
- De chipping meer afzwakken. Chippen vóór de wash zal al schelen denk ik.
- De antennedraad van Ushi is sterker elastisch dan ik dacht, het korte stukje trekt nu het horizontale deel naar beneden. Niet historisch correct, maar prima voor een oefenmodelletje.

Natuurlijk zijn er veel meer details die beter hadden gekund, maar ik heb dus de focus gelegd op de te oefenen skills. Al met al een heel leerzaam projectje geweest. Hieronder de foto's gedurende het in de verf zetten en alles wat volgde. Afsluitend natuurlijk een paar eindfoto's.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben er toch wel een beetje trots op, ondanks het niet het mooiste model in de vitrine is. Veel geleerd, maar nog veel meer te leren. Daarom zal ik van mijn volgende model (preview) weer een bouwverslag gaan bijhouden, zodat ik direct van jullie kennis en vaardigheden kan leren. Daar zal ik trouwens voor het eerst PE gaan toepassen, en mottling aan gaan brengen met de AB.

Bedank voor het kijken en tot snel!!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 sep, 2019 9:24 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Je wilt vast wel wat commentaar op je bouw :)
-De chipping vind ik persoonlijk te zwaar aangezet t.o.v. de verwering aan de bovenzijde en dan doel ik voornamelijk op de gekozen kleur. Het springt er nu wel heel erg uit.
-Het verfwerk rondom de cockpit glasbak lijkt wat slordig qua afplakwerk, maar dit zou ook een vreemd soort verwering kunnen zijn, dat kan ik niet echt goed zien helaas.
-Ik vind de uitlaatgas verwering er wel heel erg zwaar opzitten, ik zou zeggen, speel wat meer met verschillende kleuren en houdt hem iets minder strak qua belijning.
-De bommen zijn volgens mij voor eenmalig gebruik, hoe kunnen die dan zo vreselijk zwaar verweerd worden?
-Ik zou bij een lichte onderkant nooit een hele donkere verwering toepassen, dat maakt het heel erg zwaar qua opzet en het strookt in dit geval dan ook niet met de bovenzijde.

Al die puntjes die ik nu te zeuren heb zijn alleen maar puntjes van aandacht. Wat je zelf ook zegt, er staat gewoon een heel leuk model en alle punten die je nu hebt meegenomen zijn leuke aanvullingen. Leuk model geworden.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 sep, 2019 9:57 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Aansluitend op Markie: ik vind het resultaat niet gek. Slim om jezelf doelen te stellen voor een model. Ik zie dat je ook tegen een probleem aanloopt dat ik ook ken: de panellines aan de onderkant laten zich niet goed vullen met wash. Mijn oplossing; na het aanbrengen van de vernis even alle panellines nascriben. Is zo gebeurd, maar doe het voorzichtig want je schiet zo uit. Je wash blijft er dan goed inzitten. Ik gebruik tegenwoordig geen zwarte wash meer, alleen bij de motoren. Grijs doet het ook prima en oogt meer realistisch.

Ik mis de swastika's. Een nazi-vliegtuig zonder swstika's toont toch niet helemaal "af". Als je ze wilt hebben kan ik je er aan helpen. Mail me maar via PB.

Succes en op naar de volgende uitdaging! :brouw:
jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 sep, 2019 22:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
markie schreef:
Je wilt vast wel wat commentaar op je bouw :)
Ja graag! Dat was wel het doel van mijn post ja :D

markie schreef:
-De chipping vind ik persoonlijk te zwaar aangezet t.o.v. de verwering aan de bovenzijde en dan doel ik voornamelijk op de gekozen kleur. Het springt er nu wel heel erg uit.
Dat ben ik zeker met je eens. Ik denk dat het een slechte keuze was om dit met aluminiumkleur te doen. Sowieso kan ik eigenlijk haast geen foto's van gechipte JU's vinden. Chipping rond motorbays had ik misschien beter in de kleur van de onderzijde vóór de wash kunnen doen en aan de bovenzijde gewoon helemaal weg kunnen laten.

markie schreef:
-Het verfwerk rondom de cockpit glasbak lijkt wat slordig qua afplakwerk, maar dit zou ook een vreemd soort verwering kunnen zijn, dat kan ik niet echt goed zien helaas.
Een van de grootste redenen waarom dit model niet het bovenste plankje van de vitrinekast haalt. Het glaswerk is inderdaad slordig geworden. Dit model heeft er al een rondje ovenreiniger op zitten na het eerste complete verfschema. Het nachtje inweken en het afspoelen met warm water zal het afplakwerk geen goed gedaan hebben.
Daar het model op dat moment al bestemming "oefenprojectje" kreeg heb ik het glaswerk niet opnieuw afgeplakt, simpelweg geen zin in gehad. Wat het nog aardig had kunnen maskeren, was als ik het glaswerk eerst met zwart gespoten had voor de lichte primer. De witte onderlaag van de primer komt er nu hier en daar onderuit (wat ik al als verbeterpunt had opgemerkt) en dat maakt het geheel ook wat rommellig.

markie schreef:
-Ik vind de uitlaatgas verwering er wel heel erg zwaar opzitten, ik zou zeggen, speel wat meer met verschillende kleuren en houdt hem iets minder strak qua belijning.
hiervoor heb ik mij laten inspireren door afbeeldingen zoals onderstaande:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Er zou inderdaad wel iets meer kunnen gebeuren qua "levendigheid" van de uitlaatsporen. Onder is het teveel een zwarte baan geworden. Op zich ben ik zelf wel tevreden met de bovenzijde, al denk ik wel dat ik er nog een kleur bij had kunnen gebruiken om het wat meer diepte te geven. Nu heb ik eerst grijs gespoten gevolgd door zwart.

markie schreef:
-De bommen zijn volgens mij voor eenmalig gebruik, hoe kunnen die dan zo vreselijk zwaar verweerd worden?
Goed punt, ga ik zeker meenemen naar volgende bouwsels!

markie schreef:
-Ik zou bij een lichte onderkant nooit een hele donkere verwering toepassen, dat maakt het heel erg zwaar qua opzet en het strookt in dit geval dan ook niet met de bovenzijde.
Had het misschien beter geweest om bijvoorbeeld een donkere pinwash toe te passen op de panellines gevolgd door een lichtere slugdewash? Of zou je zeggen dat een lichtere slugdewash de panellines al genieg diepte had gegeven?

markie schreef:
Al die puntjes die ik nu te zeuren heb zijn alleen maar puntjes van aandacht. Wat je zelf ook zegt, er staat gewoon een heel leuk model en alle punten die je nu hebt meegenomen zijn leuke aanvullingen. Leuk model geworden.
Super bedankt voor je kritiek, ik zie dat niet als zeuren hoor, hier leer ik juist veel van. Als ik alleen zou willen horen dattie mooi geworden was dan liet ik 'm nog wel een keer aan m'n vriendin zien, die vindt alles prachtig :lol:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 sep, 2019 22:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Trajanus schreef:
Aansluitend op Markie: ik vind het resultaat niet gek. Slim om jezelf doelen te stellen voor een model. Ik zie dat je ook tegen een probleem aanloopt dat ik ook ken: de panellines aan de onderkant laten zich niet goed vullen met wash. Mijn oplossing; na het aanbrengen van de vernis even alle panellines nascriben. Is zo gebeurd, maar doe het voorzichtig want je schiet zo uit. Je wash blijft er dan goed inzitten. Ik gebruik tegenwoordig geen zwarte wash meer, alleen bij de motoren. Grijs doet het ook prima en oogt meer realistisch.
Dat van dat niet makkelijk met wash laten vullen heb je goed gezien inderdaad. Goeie tip van dat nascriben, ik maar eens zo'n scriber aanschaffen.

Trajanus schreef:
Ik mis de swastika's. Een nazi-vliegtuig zonder swstika's toont toch niet helemaal "af". Als je ze wilt hebben kan ik je er aan helpen. Mail me maar via PB.
Ja dat vind ik achteraf ook wel. De Fw-190 die ik nu ga bouwen heeft ze wel in de doos. Mocht ik ze voor een toekomstig projectje nodig gaan hebben weet ik je te vinden, thanks!

Trajanus schreef:
Succes en op naar de volgende uitdaging! :brouw:
jan
Jij ook hartstikke bedankt voor je input Jan! :brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 sep, 2019 23:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Nou, voor een eerste keer airbrushen vind ik het toch een mooi staaltje werk, Deef. De omliggende paneellijnen en enorme klinknagels van dit oeroude modelletje uit 1967 maken het verweren er ook niet makkelijker op. Dus de genoemde verbeterpuntjes zijn wel terecht, maar toch knap gedaan.

Uitlaatsporen: zeker aan het eind van de oorlog was de Duitse vliegtuigbrandstof van slechte kwaliteit en liet een hoop vieze rotzooi als residue achter op het toestel. Vanwege zwart-wit foto,s moeten we de kleur van de aanslag gokken. Veel ruimte voor eigen interpretatie dus.

Bommen: bommen zijn inderdaad voor eenmalig gebruik, maar lagen vaak langdurig buiten opgeslagen. Ze kunnen dus wel degelijk sporen van verwering tonen.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 sep, 2019 23:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Bedankt voor je reactie Huib!

Huib2 schreef:
Uitlaatsporen: zeker aan het eind van de oorlog was de Duitse vliegtuigbrandstof van slechte kwaliteit en liet een hoop vieze rotzooi als residue achter op het toestel. Vanwege zwart-wit foto,s moeten we de kleur van de aanslag gokken. Veel ruimte voor eigen interpretatie dus.
Ik vroeg me al af hoe het komt dat er foto's zijn waar de uitlaatsporen heel erg aanwezig zijn en foto's waarop ze amper te zien zijn, maar dat van de kwaliteit van de brandstof verklaart een hoop!

Huib2 schreef:
Bommen: bommen zijn inderdaad voor eenmalig gebruik, maar lagen vaak langdurig buiten opgeslagen. Ze kunnen dus wel degelijk sporen van verwering tonen.
Ah dat is ook wel en goeie, het zal wat andere verwering zijn dan een gebruikt toestel, geen chipping waarschijnlijk, maar een washje kan dus eventueel wel.

:brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement