Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 0:42 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: 2A3 Kondensator
BerichtGeplaatst: zo 04 aug, 2019 14:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Mooi werk weer!

Bouw je hem ook zo ingeveerd, zoals je paradefoto goed laat zien of gewoon ‘recht’ horizontaal zoals de kit zeer waarschijnlijk zal dicteren??

Succes!
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 2A3 Kondensator
BerichtGeplaatst: ma 05 aug, 2019 19:59 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Er is geen manier om de vering aan te passen en het was al goed opletten dat er geen wielen uit de haak stonden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 2A3 Kondensator
BerichtGeplaatst: zo 18 aug, 2019 0:19 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik heb weer wat aan het onderstel van de Kondensator gewerkt vandaag.

photo 482673

De sprockets moesten volgens de handleiding vastgelijmd worden op de aandrijfas, wat me niet zo zinde. Allemaal goed en wel als je non-workable tracks wil gebruiken , die vastgelijmd worden op de wielen. Maar ik wilde metalen tracks, dus die moeten rond de sprockets kunnen draaien om de uiteinden tot bij elkaar te krijgen.

photo 482675

Daarom heb ik de aandrijfas afgezaagd, de opening uitgeboord met dezelfde diameter en een stuk sprue omgetoverd tot een nieuwe as. Beide sprockets zijn nu samen draaibaar.

photo 482672

photo 482674

Alle veerbenen zitten nu onder de hull. Het blijft Trumpeter, wat betekent dat je op elk van de benen 3 grote aanhechtingspunten en een volledig rondlopende gietnaad moet wegschuren zonder het detail te treffen. Ook is het resultaat nu reeds te breed om in de doos te kunnen bewaren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 2A3 Kondensator
BerichtGeplaatst: zo 18 aug, 2019 12:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Mooie oplossing met de nieuwe vooras, Steven.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 2A3 Kondensator
BerichtGeplaatst: zo 25 aug, 2019 1:39 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, Huib. Vandaag weer een kleine update, het motorgedeelte is af. Een motor is er niet voorzien, daar was ook niet veel referentie over terug te vinden. Er zijn geen foto's van bovenaf genomen op het nog bestaande exemplaar van de Oka.

photo 483197

Omdat dit deel wat gewarpt was en door plaatsing niet rechtgeduwd werd, heb ik het verstevigd met een stuk balkvormig sprue uit een andere kit. Trumpeter had de binnenzijde van de hull kunnen voorzien van een richel waar dit stuk in past, maar ze verkozen om er van uit te gaan dat alles vanzelf perfect zit.

photo 483195

Dan krijg je ook onder andere dit. Er is een naad omdat de wand rechtsbinnen onderaan niet tegengehouden wordt. Blijkbaar hebben ze bij Voyager toch gezien dat helemaal aan de binnenkant van dit stuk een PE plaatje komt.

photo 483196

Het luchtinlaatgedeelte bovenaan had al van Trumpeter PE roosters gekregen, maar ik ga er vanuit dat er een reden is dat Voyager die vervangen heeft door exemplaren met een andere maaswijdte.

photo 483198

Een onderdeel dat ze fout benoemd hebben. En het is al turen om de juiste nummertjes af te lezen op het iele fret.

photo 483199

Enkele handgrepen zijn nog vervangen. Dit zit toch al veilig op zijn plaats.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 2A3 Kondensator
BerichtGeplaatst: ma 02 sep, 2019 14:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 02 sep, 2019 14:13 pm
Berichten: 6
Steven,
ik heb een vraag over de Masterclub tracks. De Trumpeter bouwinstructie vermeldt de je per track 101 schakels nodig hebt, totaal dus 202 stuks. Het masterclub doosje bevat "slechts" 200 schakels. Kun je dus met 1 doosje de Kondensator voorzien van (doorhangende) tracks? Ik wil zelf ook metal tracks bestellen, maar 2 doosjes kopen wordt wel erg prijzig :x . Bedankt,
Gert


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 2A3 Kondensator
BerichtGeplaatst: ma 02 sep, 2019 19:05 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Maak je geen zorgen, Gert. Op zulke trackdoosjes staat altijd het minimum aantal tracks. Ik heb mijn setje eens uitgestald in groepjes van vijf links.

photo 483978

Zoals je zelf kan natellen, zitten er 42 groepjes van vijf links en nog eens eentje van twee in, goed voor 212 links. Ik heb niet geteld of er ook zoveel pinnetjes in zitten... De fabrikanten houden er waarschijnlijk rekening mee dat er een paar onvolledige bij kunnen zitten. Er zijn ook al foto's te zien waar mensen deze links al gebruikt hebben voor hun Kondensator. Je kan nu wel concluderen dat een Friul setje niet voldoet met 160 links, ook als daar wat extraatjes bij zitten. Die zullen dus een nieuwe set moeten uitbrengen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 2A3 Kondensator
BerichtGeplaatst: ma 02 sep, 2019 19:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Lekker lomp onderwerp heb je gekozen Steven, van alles wat de Sovjets in de loop der jaren gefabriekt hebben staat deze toch wel vrij bovenaan qua onnodig en veel te lomp. Is de kit een beetje gedetailleerd? Als ik zo naar het model kijk lijkt het soms een beetje alsof het detail een beetje basic is.
Als je overigens nog een T-10-variant wil maken, kan het nóg iets groter:
Afbeelding
:mrgreen:

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 2A3 Kondensator
BerichtGeplaatst: ma 02 sep, 2019 22:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 09 apr, 2008 13:31 pm
Berichten: 182
Die voertuigen zijn juist super praktisch! Die foto die je net toonde is voor mij het ideale “schat ik zet de vuilnisbak wel buiten” voertuig, de 2a5 garbagator. Topic brouwer is bezig met een mobiele melk condensator. Met roerstaaf.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 2A3 Kondensator
BerichtGeplaatst: zo 17 nov, 2019 2:09 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De Kondensator was door de Princeton even naar de achtergrond verdrongen, maar nu gaan we weer gewoon door. Er stond dan ook een smerig klusje te wachten, het zwarten van de tracklinks.

photo 490971

Eerst moesten alle links schoongemaakt worden van flash. Dit kwam alleen voor aan de aangietpuntjes en bij de perforaties op het loopvlak, waar je makkelijk een draad kan doorduwen. Ik heb er ook een aantal moeten rechtbuigen, het metaal is zo zacht dat de links vervormd kunnen worden doordat ze te dicht op elkaar gedrukt worden.

photo 490973

Ik had reeds van dit Burnishing-product gebruikt in een ander project, dus dit spul was al niet zo reactief meer. Ik heb alle links in het oorspronkelijke flesje gestopt en heb dan ingegoten tot ze onder zaten.

photo 490972

Na zo'n twee minuten vertroebelt het spul nogal. Dit komt doordat er kleine stukjes materiaal in rondzweven, die harder oxideren dan iets dat dieper zit.

photo 490975

Het product wordt teruggegoten en de links opgevangen in een schaaltje.

photo 490974

photo 490976

Ze worden daarna weer overgoten met aceton in twee porties en dan op een doek gelegd om uit te lekken. Daardoor worden de zwevende deeltjes verwijderd.

photo 490977

De links zijn nu een stuk donkerder, maar nog niet zwart, eerder een bronskleur. Als ze opgedroogd zijn, zullen ze met de pinnetjes tot twee rupsbanden samengesteld worden. Ik had vroeger de band al gemaakt voor ik het product toevoegde, maar dit leidt ertoe dat de lijmvlekken niet mee verkleuren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement