Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 18:58 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 66 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 03 aug, 2019 18:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
AEC Matador middelzware artillerietrekker

De Matador werd in 1937 ontworpen door de Associated Equipment Company, die vooral bekend is van de rode Londense dubbeldekker bussen. Het voertuig werd door het Britse leger in dienst genomen alsd standaard trekker voor alle middelzware kanonnen: de 4.5 inch medium gun, de 5.5 inch medium gun, de 6 inch houwitzer, en het 3.7 inch luchtdoelgeschut.

Afbeelding
Vroeg model Matadors met 6 inch houwitzers aan de haak tijdens oefeningen in Schotland, 1941.

De Matador was een zware 4x4 truck, uitgerust met een sterke lier. In de laadbak was ruimte voor de volledige geschutsbemanning en een beperkte voorraad munitie. De Matador bleek een succesvol ontwerp, en werd met slechts kleine aanpassingen gedurende de hele oorlog geproduceerd. Het voertuig werd op alle fronten ingezet, en tot in de jaren '80 bevonden zich special uitvoeringen van de Matador in de Britse reserve. In totaal werden er bijna 9000 van gebouwd.

Afbeelding
Matador met een 5.5 inch Medium Gun aan de haak.

Het succes en de veelzijdigheid van de Matador leidde tot een groot aantal varianten, waaronder tankwagens, sleepwagens en hijskranen. Er werden zelfs een aantal pantservoertuigen op het chassis van de Matador gebouwd. Na de oorlog waren overtollige Matadors ook in trek in de civiele wereld, vooral als trekker, sleepwagen en bosbouwvoertuig. Je komt ze nog steeds tegen in Groot-Brittannië:

Afbeelding

Maar ik beperk mezelf nu vooral tot wat Airfix voor bedoeling had met dit modelletje: Een laat model artillerie trekker, zoals op de foto hieronder:

Afbeelding
Laat model Matador artillerietrekker van het 2e Britse Leger in Nederland in 1944, in een olijfgroen en zwart "Mickey Mouse" camouflagepatroon.

Door zijn typisch Britse lelijkheid, enorme wielen en de functionele rechte lijnen van zijn houten cabine vind ik dit een prachtig voertuig.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Laatst bijgewerkt door Huib2 op do 19 sep, 2019 10:22 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 03 aug, 2019 18:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Het Airfix 1/76 Matador + 5,5 inch Gun kitje

Ook dit is weer een fijn sentimenteel modelbouwprojectje voor mij. Ik heb dit model eerder gebouwd aan het eind van de jaren '70 toen ik een jaar of 10 was. Ik vind deze oudjes altijd heerlijk om te bouwen.

Afbeelding
Dit is mijn doosje uit 1992, maar het kitje is al in 1966 voor het eerst door Airfix uitgebracht. Een echt oudje dus, of vintage zo je wilt. Desalniettemin geldt de Matador als een van Airfix' betere modellen. Het kanon wat erbij zit is wat minder, want een verkleinde uitvoering van een Dinky Toy. Daarover later meer.

Afbeelding
De achterkant van het doosje toont nog wat mooie plaatjes van de Matador en kanon in de merktekens van het 2e Leger, dat deelnam aan de bevrijding van Noordwest Europa vanaf de invasie in Normandië.

Afbeelding
En de inhoud van het doosje: echte onvervalste ouwe Airfix meuk.

Afbeelding
En nog meer daarvan.

Afbeelding
En een niet zo goed velletje onnauwkeurige decals. De meeste zijn bovendien wit op wit en daarom vrijwel onzichtbaar.

Ik ga maar eens aan de slag.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 03 aug, 2019 18:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Chassis

Zoals je bij echte voertuigen meestal ook doet, begin ik de bouw van de Matador met het chassis.

Afbeelding
Eerst even de brandstoftank en de lelijke trekhaken van het chassis afhalen, dan verder opbouwen.

Afbeelding
Het chassis is op zich prima, maar kan nog heel at extra detail gebruiken, met name op het gebied van de lier en het daarbij behorende kabeldoorvoersysteem met rollen en geleidewielen. Ook is het chassis hier en daar verhoogd en zijn details als koplampen en nieuwe trekhaken geïnstalleerd.

Afbeelding
Gezien van achteren met een blik op de rollen en wielen voor de lierkabel op de achterste chassisbalk.

Afbeelding
De onderkant toont een mooie blik op de aandrijflijn die dor Airfix echt heel goed is weergegeven: cardanassen, tussenbak, lieraandrijving en liertrommel. Ziet er goed uit. Niets meer aan doen. Alleen wat uitdrukpunten vullen op de vooras.

Nu verder met de bestuurderscabine.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 aug, 2019 10:04 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Leuk om te zien zo'n all out bouw op deze schaal... Altijd leuk gevonden, maar ik kan bijlange niet aan je niveau tippen.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 aug, 2019 10:37 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ziet er al indrukwekkend uit, en het is nog maar het chassis. Je zou hem nog sturend kunnen maken...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 aug, 2019 11:05 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Ik vind die Matador hoe dan ook een spuuglelijk ding maar als ik dan zie wie de bouwer is dan heb ik voor mezelf genoeg reden om dit toch wel te volgen! :)

Succes!

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 aug, 2019 14:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Dank voor de leuke reacties!
StevenVD schreef:
Je zou hem nog sturend kunnen maken...

Ja, da´s ook nog een goeie. Dat doe ik de volgende keer! :wink:

Silenoz schreef:
maar ik kan bijlange niet aan je niveau tippen.

Bedankt voor je compliment, maar het ziet er ingewikkelder uit dan het is. (En dat is ook de bedoeling.) Op deze schaal (1/76 en 1/72) gaat het, vind ik, vooral om de suggestie van detail. Het moet iets lijken, en dat is vaak al goed genoeg. In feite kijk ik alleen maar goed naar foto's en plak wat stripjes plastic en ijzerdraadjes. Al is het soms wel op de grens van wat mijn ogen en vingers aan kunnen. Volgens mij kun jij het ook.

walesha schreef:
Ik vind die Matador hoe dan ook een spuuglelijk ding

:D Ik zou zeggen: mooi van Britse lelijkheid! Elegante lijnen heeft hij inderdaad niet, maar wel stoere lompheid en functionalistisch oorlogsdesign.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 aug, 2019 14:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Cabine interieur

Ook al hard aan de bestuurderscabine gewerkt:

Afbeelding
De hoofdonderdelen uit de kit: vloer, dak en vier zijden.....

Afbeelding
.....met wat nare uitdrukpunten.

Afbeelding
Zo, die zijn weg!

Afbeelding
De voorzijde met lekkere dikke raamstijlen.

Afbeelding
De horizontale raamstijl verwijderd, de verticale dunner gemaakt.

Afbeelding
De cabinevloer met dikke spatborden. De echte waren van dunne metaalplaat.

Afbeelding
Ik heb ze dunner gevijld. Ik heb nog even getwijfeld of ze zou vervangen door plastic plaat, maar omdat de spatborden één geheel vormen met de cabinevloer en -zijkanten was dit een simpelere oplossing.

Afbeelding
De cabinevloer verder gedetailleerd met vijf bedieningshendels (versnellingsbak, tussenbak, lier en handrem), en twee pedalen. (Geen ruimte meer voor het gaspedaal! :oops: )

Afbeelding
De achterwand van de cabine gedetailleerd. Hier zie je goed de constructie van de cabine: een houten frame, bedekt met triplex en bekleed met dunne ijzeren plaat. Simpel, en geschikt voor oorlogsproductie.

Afbeelding
Wat detail aan de binnenkant van de deuren (planken!) en het schutbord.

Nu moet de binnenzijde van de cabine eerst geverfd worden, voordat hij in elkaar gezet kan worden. In de tussentijd kan ik verder met de laadbak.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 aug, 2019 15:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Laadbak

Weer wat vooruitgang:

Afbeelding
Dit zijn de kitonderdelen voor de laadbak.

Afbeelding
Met wederom wat lelijke uitdrukpunten.

Afbeelding
Gevuld en/of geschuurd.

Afbeelding
De onderdelen de de kap. Bij het echte voertuig was de bovenzijde van de kap gemaakt van metaalplaat (met soms daar weer canvas overheen) en de zijkanten van oprolbaar canvas met raampjes. De onderdelen voor de zijkanten ga ik niet gebruiken.

Afbeelding
Op deze foto kun je het mooi zien: metalen dak, canvas zijkanten.

Afbeelding
De laadbak samengelijmd. De voorwand heb ik vervangen door een plaatje plastic, met een raam erin gesneden. Aan de binnenzijde heb ik met een scriber planken gemaakt en de zijdeuren aangegeven.

En nu verder met meer details aan de laadbak.[/quote]

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 aug, 2019 22:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Cabine van binnen in de verf

Intussen zit de cabine van binnen in de verf.

Afbeelding
Beetje verven...

Afbeelding
....en een wash en een drybrush om de details mooi te laten uitkomen.

Afbeelding
Nu de cabinewanden nog los zijn maak ik snel even malletjes voor de ramen.

Afbeelding
De cabine samengelijmd. Ziet er gezellig uit daarbinnen!

Afbeelding
De voorzijde ook vastgelijmd. Een laatste blik naar binnen!

Afbeelding
Een paar naadjes moeten gevuld worden.

Afbeelding
Het dak was niet diep genoeg, dus een laagje styreen ertegenaan gelijmd en in model gevijld voor een mooiere passing.

Afbeelding
Nu verder met het detailleren van de buitenzijde van de cabine. Het dak is overigens nog niet vastgelijmd omdat ik aan het eind van de bouw de ramen en de chauffeur nog moet kunnen plaatsen.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 66 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement