Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 23:21 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 147 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 15  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: The Savio River 1944
BerichtGeplaatst: za 06 jul, 2019 8:16 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Dit ziet er allemaal veelbelovend uit. Ik ga lekker achterover zitten om te kjjken wat je ervan maakt. Veel suces en plezier gewenst. Het begin ziet er al goed uit.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: The Savio River 1944
BerichtGeplaatst: za 06 jul, 2019 21:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Zonde van dat interieur van die Panther, dat dat allemaal onder water verdwijnt. :)

En volgens mij zit je wel goed met deze variant van Zimmerit. Zie bijvoorbeeld deze vroege Ausf. A in Italië:

http://i.imgur.com/UrN2w18.jpg

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: The Savio River 1944
BerichtGeplaatst: zo 07 jul, 2019 22:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Bedankt voor de reacties.

Das nou precies de foto die ik zocht huib. Ik heb ergens gelezen dat de Ausf A geen zimmerit tussen het gereedschappen frame had. De Panther op jou foto heeft dat volgens mij wel. Onderstaande foto heeft weliswaar een ander type zimmerit, het gereedschappen frame heeft geen zimmerit eronder.

photo 480118

Een interieur is eigenlijk niet aanwezig bij deze kit en die houd ik minimaal met uitzondering van de koepel. Even zien hoeveel daarvan te zien is met het kanon verwijderd. Ik heb nog een Zvesda Panther G waar wel een interieur bij zit. Even kijken of ik dat over kan nemen naar deze.

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: The Savio River 1944
BerichtGeplaatst: ma 08 jul, 2019 15:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Nou, mooi dat ik je van dienst heb kunnen zijn met die foto!

Toen ik die torsiestaven zag ging ik ervan uit dat er meer interieur in de kit zou zitten, maar dat is dus niet zo. Zijn die torsiestaven dan echt werkend in dit model, dat ze er wel bij zitten?

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: The Savio River 1944
BerichtGeplaatst: di 09 jul, 2019 18:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 14 sep, 2018 21:27 pm
Berichten: 270
Jeroen het zimmerit wat bij deze Hobby Boss Panther zit komt het best overeen met dat van Panthers gebouwd door Demag. Demag heeft eind 1943 een serie van slechts 50 Panthers gebouwd voordat ze permanent over gingen op Bergepanther productie. Demag Panthers zijn ook uniek in dat ze een verstevigde trekhaak hadden en dat de hangers voor de reserve schakels waren vast gelast ipv met bouten bevestigd.
Afbeelding
Demag Panther, leuk weetje deze tank heeft de oorlog redelijk intact overleefd en wordt nu in Engeland gerestaureerd door de Wheatcroft Collection

Het zimmerit patroon dat je op de laatste foto ziet met de verticale ribbels is karakteristiek voor Panthers gebouwd door MAN.
Afbeelding
MAN zimmerit op de achterkant van de turret
De andere 2 fabrikanten van Ausf. A Panthers (DB en MNH) gebruikten patronen die redelijk veel met elkaar overeenkwamen. Dit bestond uit opgeruwde vakjes het verschil hierbij is dat MNH grotere en minder ruwe vakjes had dan DB.
Afbeelding
DB Panther

Afbeelding
MNH Panther

De allereerste Ausf. A Panthers gebouwd door DB en MNH in augustus 1943 hadden nog geen zimmerit.
Als ik zo naar jouw referentie foto's kijk ben ik geneigd om te zeggen dat dit een Ausf. A zonder zimmerit is, in de 3e referentie foto kan je mooi de lasnaden op de zijkant van de turret zien, als daar zimmerit op zat dan zou dat min of meer onzichtbaar moeten zijn.
David Nickels op Track Link heeft een uitgebreid verslag geschreven (wel in het engels) over deze kit en zijn blunders.
https://www.track-link.com/forums/site_blogs/39233/flat

EDIT: Plaatjes toegevoegd voor de duidelijkheid :wink:

_________________
Er is altijd een worst-kaas scenario.

Chemici doen echte scheikunde, chemisch technologen doen echt iets nuttigs.

Huidige actieve projecten:
KV-1 met scratchprint interior


Laatst bijgewerkt door reteip9 op di 09 jul, 2019 23:35 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: The Savio River 1944
BerichtGeplaatst: di 09 jul, 2019 22:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Kijk, dat is nou eens een kundig antwoord op de Zimmerit vraag. Zo ken ik je weer Pieter! :wink:
Toch heb ik wel enige twijfel over je observatie. Inderdaad zijn op de toren de lasnaden zichtbaar en ziet de toren er glad uit. Maar op het glacis zijn toch op alle foto's vrij duidelijk structuren te zien die ernstig op Zimmerit lijken.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: The Savio River 1944
BerichtGeplaatst: di 09 jul, 2019 22:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Bedankt voor je uitgebreide reactie Pieter. Erg blij mee. Ik deel de visie van Huib in zekere zin, de foto's zijn ook best wel slecht lees onscherp. Het artikeltje van David Nickels even doorgelezen en ik moet nu toch een overweging maken. Ga ik door met deze Hobbyboss kit? De tracks vallen eigenlijk al af en de wielen zitten onder water.

Hm. Even laten inwerken dit.

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: The Savio River 1944
BerichtGeplaatst: wo 10 jul, 2019 1:26 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 14 sep, 2018 21:27 pm
Berichten: 270
Op groot scherm zie je toch meer (zat eerst op mobiel) en dan ben ik het inderdaad met jullie eens. Vooral in de 1e foto zie je ook dat de turret een stuk donkerder is dan de romp, misschien door brand? Of zou ook primer kunnen zijn die blootgesteld is doordat het zimmerit wat erop zat is af gespat?

Wat betreft de kit, ik vind dit zo'n raar kitje van HobbyBoss. Zij hebben laatst een reeks King Tigers uitgebracht die (van wat ik heb gelezen tenminste) echt goed zijn, en niet ook niet duur, ik had dan ook gehoopt dat ze datzelfde geintje met deze kit gingen herhalen maar helaas heeft die voor mij toch net wat te veel stomme foutjes.
Zoals jezelf al aangaf zijn de problemen met de wielen en de tracks het einde van de wereld niet aangezien die toch grotendeels onder water komen te staan. Jammer genoeg is Hobby Boss vergeten de rail voor de Mg-34 op de cupola vergeten en die ze je wel weer terug op jouw Panther (in het groen op de foto). Ook heeft Hobby Boss de pistool poorten dicht gegoten terwijl er sowieso ééntje gedeeltelijk los hangt op de foto (in het geel)
Verder lijkt het er ook op dat het luik voor de radio man openstaat (in het rood) en dit gecombineerd met de open turret voorkant denk ik dat je verrassend veel nog van het interieur kan terug zien.
Mocht je het leuk vinden kan je altijd overwegen om Takom's vroege Ausf. A met interior te gebruiken :wink:
Afbeelding

Maar genoeg intieme relaties met mieren voor nu :P
Die Churchill ARK heb je netjes gedaan, ik heb mezelf nog niet echt gewaagd aan grote delen resin, alleen wat klein grut her en der. Straks met die Achilles erop, half verzopen kat in het water, ja dit moet er wel goed uit gaan zien :mrgreen:

_________________
Er is altijd een worst-kaas scenario.

Chemici doen echte scheikunde, chemisch technologen doen echt iets nuttigs.

Huidige actieve projecten:
KV-1 met scratchprint interior


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: The Savio River 1944
BerichtGeplaatst: wo 10 jul, 2019 18:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Pieter, ik kan dit gemier prima verteren. Ik ben geen rivet counter maar een beetje historische accuratie moet eigenlijk wel kunnen. Daarbij, ik heb maar een klein beetje verstand van Duitse voertuigen, dus alle info is zeer welkom. Ik vind referentiefoto's bestuderen ook erg leuk en de pistolpoort had ik al gezien. Dat één van de luiken openstaat is weer een leuk nieuwtje voor mij. Dat de M10 met twee verschillende tracktypes rijdt is ook een leuk dingetje.

Wat ik tot nu toe met de HobbyBoss kit gemaakt heb is het volgende:
Die wielen even aan een dryfit onderworpen.

photo 480247

photo 480245

photo 480246

De fenders verwijderd.

photo 480244

De romp bevestigd. De bouwinstructies vertellen dat je eerst de upperhull moet detailleren maar ik doe dat liever als de romp één geheel is.

photo 480241

Zimmerit aangebracht.
photo 480242

photo 480243

Het bouwt makkelijk en past allemaal erg goed. Dat ik deze hobbyboss kit heb aangeschaft is alleen omdat deze beschikbaar was. Een andere fabrikant zoals Dragon is weer wat lastiger te vinden. Verder kijken naar een andere Auf. A kan geen kwaad denk ik.

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: The Savio River 1944
BerichtGeplaatst: do 11 jul, 2019 6:47 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 12 aug, 2016 9:49 am
Berichten: 138
Jeroen Zuiderduin schreef:
Dat ik deze hobbyboss kit heb aangeschaft is alleen omdat deze beschikbaar was. Een andere fabrikant zoals Dragon is weer wat lastiger te vinden. Verder kijken naar een andere Auf. A kan geen kwaad denk ik.


Das Werk heeft net drie varianten Panther Ausf. A uitgebracht. Bij Modellbau Konig in Duitsland kosten ze 30 euri per stuk.

_________________
Op de werktafel: De twee-eiige tweeling (M12 en M30)


Laatst bijgewerkt door Ruud1987 op vr 12 jul, 2019 12:29 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 147 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 15  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement