Dank Jeroen! Met een beetje geluk bezoek ik deze zomer ook Bovington. Maar dan voor het eerst!
Constructie van de vlegelAirfix heeft de kettingen van de vleugel helemaal recht gemaakt. Tamelijk bizar. Dit plaatje laat zien hoe de Airfix kit er RUDD gebouwd uit zou zien.
Bij een echte Crab in actie zijn die kettingen helemaal niet recht.
Maar ik heb besloten de vlegel in rust/transport toestand te bouwen, zoals bijvoorbeeld op deze foto. Ik vind het te moeilijk om in een statisch model het effect van een woest draaiende vlegel na te maken. Heb wel wat pogingen van anderen gezien, maar daar was ik nooit zo enthousiast over.
Zoals ik al had laten zien was mijn eerste stap.....
....alle kettingen van de trommel te knippen.
Daarna was ik even zoet om de zes delen van de trommel samen te lijmen, vijlen, plamuren en schuren tot een glad naadloos geheel. Ik heb de bevestigingspunten van de kettingen een beetje uitgeboord, zodat ik ze tijdens het schuren niet zou verliezen. Bovendien biedt het gaatje een goed hechtingspunt als ik ze weer terug ga lijmen.
Ik heb besloten de Airfix kettingen te hergebruiken, omdat ze van vorm niet slecht zijn: kettingen met schakels en een bal op het einde. Een alternatief zou zijn om juweliers kettinkjes te gebruiken, maar ik was niet zo enthousiast over de voorbeelden die ik daarvan zag. Ik heb de kettingen zacht gemaakt in heet water boven een waxinelichtje, en daarna in het gewenste model gebogen.
Dan rij voor rij terug gelijmd op de trommel.
Het eindresultaat, met alle kettingen weer op hun plek, maar nu met gesimuleerde zwaartekracht.
Een droogpassinkje tussen de draagarmen.
Nu moet het hele vlegelmechanisme nog aan de tank bevestigd worden. Maar daarvoor moeten denk ik eerst de wielen en rupsbanden bevestigd worden, want anders zit de vlegel in de weg. En die rupsbanden en wielen moeten dan eerst geverfd worden. Dus ik ben even een beetje aan het worstelen met de beste bouwvolgorde.