Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 18:02 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 82 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: BTR-80A
BerichtGeplaatst: ma 01 jul, 2019 0:14 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Als ik de links van Masterclub koop, dan krijg ik er 200, tegenover 172 in de set van Friul. Het lijkt me dat ik dan voor de Kondensator wel zal toekomen. Nu weet ik al wel welk merk ik moet nemen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: BTR-80A
BerichtGeplaatst: zo 14 jul, 2019 1:08 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De set van Masterclub is al een paar dagen onderweg, ik heb ze op e-Bay gekocht voor zo'n 36 euro inclusief transport. Lijkt me een goed zaakje. Ik heb ook een nieuw gereedschapskistje gekocht, want alles lag voordien in een open doosje en de scalpels lagen zomaar tussen de penselen en de lijmtubes. Dat kan nu afgezonderd weggezet worden.

photo 480537

Ik heb het voorste vizier van de BTR-80A in metaalfolie gescratcht en geplooid. Het glaasje is er nog van het oude vizier.

photo 480532

Een deflector achter de koepel brak na het verwijderen van de sprue door en is vervangen door 0,6mm koperdraad.

photo 480531

Ik heb ook de sleepkabels gemaakt, eenvoudig met de meegeleverde gevlochten stroomdraad. Nog even die twee ontbrekende luiken afwerken en dan kan de BTR geschilderd worden. Ik heb de wielen er nu ook onder gezet. Wat me wel opvalt, is dat de banden niet zo strak rond de velgen blijven zitten. Gelukkig is dit vaak maar aan een zijde, zodat het mogelijk is om de slappe kant aan de binnenkant te steken. Nota: de wielen kunnen er nog af, want ze staan ook nog niet volgens rijrichting; iets waar Trumpeter wel degelijk aandacht aan besteed heeft.

photo 480533

photo 480534

photo 480535

We kunnen al aan een setting gaan denken. Als ik de bemanning er naast zet, krijg je dit:

photo 480536


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: BTR-80A
BerichtGeplaatst: di 30 jul, 2019 21:21 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De bemanning staat momenteel in de basisverf, ze is eerst zwart gespoten en dan Tamiya donkergroen met shadows en highlights. Ik heb daarna de schoenen met behulp van kneedgom zwart gespoten.

photo 481403

Ik vond in de kringloopwinkel een kadertje dat me geschikt leek. Daarin paste net een stuk isolatieschuim dat vorig jaar plots was komen aanwaaien na een storm. Je moet roeien met de riemen die je krijgt. Wat er in de lengte afgezaagd werd, gebruikte ik om een helling van te zagen.

photo 481401

Er waren met die helling twee mogelijkheden, ofwel omhoog, of omlaag.

photo 481402

photo 481405

Omhoog gaf een betere spanningslijn. Ik vond een plaatje in een oud boek van S. Zaloga ("Modern Soviet Armour") waaruit bleek dat de BTR op een helling niet merkbaar door zijn vering gaat, waarvoor ik eerst had gevreesd. Ik heb daarna nog enkele foto's gemaakt met de crew in de nieuwe positie; degene die op de BTR staat heeft een goede houding om op een helling te staan, de andere twee niet. Er moet dus ook een recht vlak komen waar de twee anderen uit het luik gekomen zijn. Ik denk aan een omgevallen boom ofzo. De bedoeling is namelijk om de laagste regionen op het dio in een plas water te zetten, wat ik met de Crab niet aangedurfd heb. Voor de helling dacht ik aan sneeuw gemengd met hopen eikenbladeren die ik met de cutter van RP uitgesneden heb.

photo 481404

photo 481406

photo 481407

photo 481408


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: BTR-80A
BerichtGeplaatst: vr 02 aug, 2019 2:02 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Er is gepigmenteerde plaaster gegoten over het ondergrondje. Dit is een mengsel van plaaster met rode, zwarte en groene pigmenten. Uiteindelijk leek het wel chocopasta die ik op het schuim smeerde. Op het gedeelte dat omhoog helt, heb ik rijnzand gestrooid terwijl het uithardde. Dit geeft meteen een beter beeld van wat het gaat worden.

photo 481528

photo 481526

photo 481527


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: BTR-80A
BerichtGeplaatst: za 03 aug, 2019 18:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Mooi dynamisch diootje zo. Ik vond de variant met de neus naar beneden ook wel leuk, maar deze is weer aardig omdat de koepel naar achteren gedraaid is.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: BTR-80A
BerichtGeplaatst: wo 07 aug, 2019 22:47 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik heb nu het idee verder uitgewerkt dat de BTR de helling oprijdt. Ik heb het misschien ook nog wat ingewikkelder gemaakt.

photo 481900

photo 481899

photo 481897

Ik heb een stuk polycarbonaat gevonden waar een structuur op zat die wat op brokken ijs lijkt. Ik heb die uitgesneden in de vorm van het water dat rond de helling zou zitten, op een hoogte van ongeveer een centimeter. Ik wil nu proberen om de plaatsen waar de wielen van de BTR zitten, vrij te maken van ijs door er brokken af te breken. De volgende foto's moeten een indruk geven van wat ik wil bereiken.

photo 481902

photo 481903

Ik heb twee schema's gemaakt om uit te leggen hoe ik dat zou willen doen.

photo 481901

Dit schema toont de verplaatsing van de schotsen naar opzij. Waar de wielen staan, zullen de schotsen in een hoek omhoog staan. Waar de wielen al gepasseerd zijn, aan de rand van het dio, zullen ze terug drijven naar het midden. Ik heb het gedeelte tussen de twee rijen wielen nu weinig uitgewerkt, maar dit zal vanaf een afstand van een paar centimeter van waar de oprit aan land komt, ook verbrijzeld moeten worden, want daar begint er water onder te zitten (de plaatdikte is zo'n 2 millimeter). De rode ovaal is de plek waar er een boom door de plaat gaat zitten, die moet onder water ook nog even doorlopen, al zie je door deze plaat nog weinig van de vorm van de boom.

photo 481898

Ik zal de ruimte onder de plaat dus nog moeten opvullen. Het tweede schema toont dat er op de plek waar de wielen passeren, een uitholling in die opvulling moet gelaten worden, zodat het model daar nog in geplaatst kan worden. Op de randen van die uitholling zullen de ijsschotsen zo vastgekleefd moeten worden, dat ze door de wielen ondergeduwd worden maar aan de randen boven het water uitsteken. Daarna moet het afgewerkte en geschilderde model in de vakjes geplaatst worden, dan moet er een deel plaaster in gegoten worden tot net onder het ijs. Dit water hoeft niet erg doorzichtig te zijn omdat het al verstoord is door de BTR. Het product dat ik wil gebruiken om het water mee aan te leggen, is iets van AK.

photo 481896

Dit spul heb ik al een keer getest op een stuk styropor. De ene kant heb ik wit gelaten, de andere heb ik eerst zwart gespoten.

photo 481895

Eerst is de verf nogal bleek van kleur. Dit verandert naarmate het uithardt.

photo 481894

Het zal dus nodig zijn om de ondergrond donker en glad te maken, aangezien ik geen chauffeur in de BTR geplaatst heb en het water dus niet in beroering mag zijn. Je ziet dat de Water Gel de structuur van het styropor hier en daar doorlaat, dus dit werkt schijnbaar anders dan bijvoorbeeld het oceaanwaterproduct dat ik uittestte in het topic van de Princeton (https://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=4&t=50414&start=170). Ik zal het moeten uittesten.

Dit alles heb ik bedacht om toch wat dynamiek aan het dio te geven ondanks dat de wielen in hun onbewogen uitvering staan. Ik weet nog niet hoe het product zich zal gedragen als het op deze plastic plaat gesmeerd wordt, en of het kan gebruikt worden in combinatie met Stillwater of met siliconen voor het water dat op het ijs terechtgekomen is. Het wordt dus weer een experiment.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: BTR-80A
BerichtGeplaatst: do 08 aug, 2019 9:30 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Mooie zaken weer Steven!

Het idee met die fraaie plaat polycarbonaat is heel goed gevonden.
IJsschotsen is een heel gaaf idee!

Houd er met dat Acryl water spul wel rekening mee dat het door contact met lucht moet drogen.
Als je het onder de plaat opvult zul je zien dat het nauwelijks zal drogen.
Deze ervaring kreeg ik toen ik met mijn Vallejo water bezig was en probeerde een kier tussen een schip en waterpartij op te vullen.
Na 3 weken was de massa nog steeds vochtig en kleverig. (en licht van kleur)
NB; Ik vermoed dat dit hetzelfde zal reageren. Maar dat is een aanname. 8)

Succes!
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: BTR-80A
BerichtGeplaatst: do 08 aug, 2019 10:32 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Steven, je blijft ons verbazen! :brouw:
Nu ben ik wel heel nieuwsgierig hoe dat ondergrondje er uiteindelijk zal uitzien. (Maar ik denk voorzichtig dat ik niet de enige ben) :roll:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: BTR-80A
BerichtGeplaatst: do 08 aug, 2019 16:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Nou, je maakt je er inderdaad weer niet makkelijk vanaf. Maar wel een heel goed toepasselijk idee voor een Russisch voertuig. Succes, en bij voorbaat al petje af!

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: BTR-80A
BerichtGeplaatst: do 08 aug, 2019 23:39 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt voor het meedenken! Het is niet de bedoeling dat de plaat over de Water Gel gelegd wordt, ik ga eerder de onderkant daarmee beschilderen en wachten tot dat droog is voordat ik de ijsplaat installeer op het ondergrondje en de ruimte opvul. Maar voor het gedeelte dat uitgebroken is, komen er toch stukjes plaat in de gel. Die zal altijd aan een kant contact met de buitenlucht hebben.

Vandaag heb ik de plaat bewerkt zodat er een boom doorheen zit.

photo 481941

Dit heb ik met een klokboor gedaan, waarbij ik het gat verder uitgeschuurd heb tot er net een tak doorheen paste. Die vormt wel een goed vlak om een van de figuren in evenwicht op te laten staan.

photo 481942

Het is wel nog geen logische positie voor een boomstam om in het water te zitten. Misschien moet ik er nog een exemplaar tegenaan leggen, dan moet er wel nog een rechthoekig gat naast de cirkel komen. Nu dit klusje geklaard was, besefte ik dat het moment gekomen was om het ijs te breken. Ik had er al vaag eens bij bedacht dat dit wel een moeilijke klus kon gaan worden, want deze plaat breekt niet zomaar in de richting die je wil. Ik heb eerst met een mes wat lijnen ingekrast in de gladde onderzijde, maar de plaat zou nooit uit te zagen zijn zoals ik met de rechte zijkanten gedaan had.

photo 481934

De oplossing bestond uit het gebruik van een schuurschijfje op de Dremel, je zou het niet zeggen maar dit snijdt door de plaat als door boter omdat die meteen smelt bij zulke wrijving.

photo 481935

Als je daarna de spanen wegschraapt, krijg je een goed doorzicht op de vorm die uitgezaagd is.

photo 481938

Het schijfje heeft nauwelijks afgezien aan de randen, maar de kern is uitgerafeld omdat het kleverige plastic de schijf tegenhoudt.

photo 481936

Dan worden de schotsen een voor een apart uitgebroken. Meestal breken ze ook langs de voorgezaagde lijnen.

photo 481937

Ik heb het schotsenpatroon op een apart kader neergelegd, zodat het in vorm blijft.

photo 481939

photo 481940

Zo zal de BTR op de schotsen steunen, waarbij je je alleen nog moet inbeelden dat ze onder het gewicht van de wielen kantelen. Ik kan nog steeds niet geloven dat dit me maar een halfuurtje werk gekost heeft, dat zou zonder Dremel een week in beslag genomen hebben...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 82 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement