Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 12:06 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 147 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 27 jun, 2019 12:36 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Aller, aller beste Brouwers,

Deze fotos zijn de aanleiding voor een volgend project. Het is de oversteek van de Savio rivier in Italie, 24 oktober 1944. Deze keer Engelse voertuigen en één Duitse.

photo 479290

photo 479288

photo 479287

photo 479283

Voor dit brouwsel heb ik het volgende aangeschaft:

photo 479285

Om meer te weten te komen over dit alles en tijdens de speurtocht over het internet kom ik een eerder gemaakt diorama tegen dus ik ben niet de eerste dit het probeert na te maken. Maar goed, ik ga er een eigen draai aan geven. Wat mij wel bezig houd is hoe de Panther daar in het water is geraakt. Het zou kunnen dat motorproblemen de oorzaak is geweest en dat het kanon e.d. zijn verwijderd door de bemanning.

Het begint in ieder geval met de Churchill Ark. Een stukje geschiedenis:

photo 479289

photo 479286

photo 479284

Churchill ARK (Armoured Ramp Carrier)
The Armoured Ramp Carrier was a turretless Churchill with ramps at either end and trackways along the body to form a mobile bridge. Fifty of these were built on Mark II and Mark IV Churchills. It was developed separately in Britain and Italy, originally for different tasks, but eventually the two designs became very similar. The original Italian Ark, first known as the Octopus, was designed to cross small rivers and ditches. It was produced by Army workships in Italy by removing the turret from a Churchill III and fitting American 12ft 3.5in or 15ft 3in ramps at each end. The ramps could be raised for travel and lowered into place. The Octopus would be driven into place in a ditch and the ramps lowered, allowing other vehicles to drive across the top. The Churchill’s own tracks were used as the central part of the bridge. After the development of a similar vehicle in Britain the Octopus was designated as the Churchill Ark Mk II (Italian Pattern).

Jeroen


Laatst bijgewerkt door Jeroen Zuiderduin op ma 22 jun, 2020 10:31 am, in totaal 7 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: The Savio River 1944
BerichtGeplaatst: do 27 jun, 2019 12:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
De Churchill Ark Mk II

De ombouwset is van Resicast. De resin onderdelen zijn overigens prachtig en bijgaand ook een 'free item' van leuke stowage toevoegingen.

photo 479291

photo 479292

De basiskit is de Churchill MKIV AVRE van AFVClub. Ik zal veel onderdelen overhouden maar het is niet anders. De doos zit trouwens propvol onderdelen.

photo 479293

photo 479298

photo 479294

photo 479295

photo 479296

photo 479297

Het was niet altijd even makkelijk, ben ik achtergekomen. Je moet direct al een keuze maken en de betreffende gaten openboren. Ik heb het instructieboekje van Resicast erbij gehaald als steuntje in de rug om de romp eigenlijk na te bouwen.

photo 479300

photo 479299

Het volledige loopwerk van de Churchill is werkend en het past allemaal prima.

photo 479301

photo 479302

Het volgende was weer iets lastiger. Teveel onderdelen tegelijkertijd waarvan de helft niet gelijmd moet worden. Dus stapje voor stapje en gebruik maken van de felexibiliteit van het plastic. Daarna de loopwielen monteren.

photo 479303

photo 479304

Nu mag het eerste resin van de ombouwset gebruikt worden. Het vervangt de plastic onderdelen. De verende wielen zijn leuk. Ik weet niet hoeveel er bij mij nog van te zien is maar het werkt in ieder geval.

photo 479305

Het was echter wel even zoeken naar de rubberen dopjes voor de sprockets maar die zitten dus aan de rubberen tracks. De bodemplaat en achterzijde bevestigd en een klein beetje Photo-etch is ook aangebracht.

photo 479307

photo 479308

photo 479309

De tracks wilde ik eigenlijk doen met wat de kit meegeeft. Een keuze tussen 'light' rubberen en 'heavy' workable. Van de beweegbare heavy-duty tracks heb ik een stukje geprobeerd en het werkt erg goed.

photo 479313

De keuze gaat uit naar de andere versie want die wordt ook gebruikt op de refentiefoto. De rubberen versie is te kort dus uiteraard een setje Friul aangeschaft. Als was de rubberen versie wel goed qua lengte dan nóg waren de friul tracks gekocht.

photo 479310

photo 479311

photo 479312

Details op de voorzijde.

photo 479315

De brugdelen van resicast moeten eerst goed worden schoongemaakt. Veel flash is aanwezig dus men moet er even de tijd voor nemen. Hier ook moet er gepuzzeld worden want de instructie toont foutjes in de vorm van verkeerde onderdeelnummers die verzaagd moeten worden. De vermelding van twee maal 'rear right' is ook verwarrend.

photo 479314

photo 479316

De photo-etch delen vouwen doen we maar even proffessioneel en tevens erachter gekomen dat ik onderelen mis. Er ontbreken haken en ringen (B7 en B11) die aan de zijkanten van de brugdelen moeten komen. Dit is op makkelijk te lossen met een beetje ijzerdraad dus geen man overboord. En uiteindelijk heb je vier verschillende brugdelen.

photo 479317

photo 479318

photo 479319

Ook bij de volgende stap zijn nummers omgedraaid, het houd je wel scherp zeg maar. Maar met goed kijken en een beetje logica kom je er toch. Het past eigenlijk maar op één manier. Gelijk twee brugdelen voorzien van extra breedte.

photo 479320

photo 479321

photo 479322

photo 479323

En als laatste de railing en zo kom je tot het einde van de bouw. Ik moet nog wel kleine dingen toevoegen maar dat mag geen naam hebben. Ook zijn de koplampen en mg weer verwijderd want die horen er gewoon niet op.

photo 479325

photo 479326

Even een conclusie. Niet makkelijk maar zeer bevredigend. Dit geldt voor zowel Resicast als AFV-club's Churchill. Ik ben er blij mee. Deze gaat even in de kast afwachtend de primer.

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: The Savio River 1944
BerichtGeplaatst: do 27 jun, 2019 13:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Dat wordt interessant, ik volg! :)

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: The Savio River 1944
BerichtGeplaatst: do 27 jun, 2019 14:05 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Je heb jezelf weer een aardig werkje op de hals gehaald he?
Ik ga uiteraard heel stilletjes weer volgen

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: The Savio River 1944
BerichtGeplaatst: do 27 jun, 2019 15:35 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Imposant, en zeker benieuwd naar het vervolg...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: The Savio River 1944
BerichtGeplaatst: do 27 jun, 2019 15:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 nov, 2017 19:28 pm
Berichten: 185
Woonplaats: Grimbergen
Dat ziet er zeer indrukwekkend uit, ik ga regelmatig een kijkje nemen.

_________________
Grtz
Gerry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: The Savio River 1944
BerichtGeplaatst: do 27 jun, 2019 16:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Dat is een spectaculair project met drie mooie voertuigen, Jeroen! Daar ben je wel even zoet mee.

Bij die Panther is, met het kanon, ook de hele kanonmantel verdwenen. Dat ziet er inderdaad uit als georganiseerde demontage. Zo'n rivierbedding is natuurlijk geen rare plaats voor een tank om vast te lopen, door motorstoring, water in de motor of iets dergelijks. Aan de oevers te zien is de waterstand af en toe ook hoger in deze rivier. Ook dat kan een rol gespeeld hebben bij het stranden van de Panther.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: The Savio River 1944
BerichtGeplaatst: do 27 jun, 2019 17:26 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Staat er plots een prachtig verslag met een Churchill op het forum... Ik had deze Churchill ook nodig voor de SBG-versie. Ik denk dat je het niet zo ver zal willen drijven als ik gedaan heb, want er zitten eigenlijk nog dubbel zoveel veertjes in zo'n trackmechanisme als AFV voorzien heeft, alleen zie je daar inderdaad weinig van terug:

https://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?t=45745&f=2

[url]
Afbeelding[/url]

photo 356433

Ik heb van de ARK al een paar dio's gezien.

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: The Savio River 1944
BerichtGeplaatst: do 27 jun, 2019 21:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 27 mei, 2005 13:27 pm
Berichten: 2499
Woonplaats: Den-Haag
Mooi Jeroen,

Wat een werk weer. Daar ga je het einde van het jaar wel mee halen denk ik.
Komt hij ook in het water te staan?
Dan denk ik dat je van al het werk tot nu toe niet zo veel meer van zal zien of tover je nog wat moois uit de hoge hoed?

Succes, Peter.

_________________
Bekijk mijn nieuwe homepage:

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: The Savio River 1944
BerichtGeplaatst: do 27 jun, 2019 23:35 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 27 okt, 2013 15:46 pm
Berichten: 749
Woonplaats: Nunspeet
Jeetje Jeroen

Je gaat weer helemaal los. Jou kennende zal het helemaal goed komen. Een project om te volgen.
gr tonysherman


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 147 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement