Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 11:36 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 27 mei, 2019 9:12 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 09 apr, 2019 15:08 pm
Berichten: 10
Na dat ik mijn eerste kit gemaakt heb (na jaren niet gedaan te hebben) de Revell Tiger 75 Anniversary 1/35

Ben ik aan deze jongen begonnen:

photo 476899

photo 476900

photo 476907

photo 476898

photo 476901

photo 476909

photo 476911

photo 476912

photo 476913

Zoals jullie zien moet er nog een figuurtje bij. dat vind ik nog te spannend :p daar moet ik mij nog goed in verdiepen hoe en wat dat moet :oops:

Hoop dat jullie het wat vinden, tip's/commetaar/verbeterpunten altijd welkom! :brouw:

Groet Robert

_________________
Projecten Klaar-----Revell Tiger 75 Anniversary 1/35-----Tamiya PanzerKampfwagen IV Ausf. H-----
Op de Werkbank-----Revell Sd.Kfz. 167 StuG IV-----
Op de plank-----Takom WWI Heavy Battle Tank Mk V-----Takom Panther Ausf. A-----Takom German Empire Krupp 420mm Big Bertha-----


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 mei, 2019 0:47 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 24 aug, 2017 22:39 pm
Berichten: 291
Hoi Robert,

Airbrush aangeschaft? Je hebt opnieuw een mooi model neergezet hoor! Mooi kleurgebruik en prima verwering. Het enige wat mij nu opvalt is dat de decals en blanke metaaaldelen nog wat schoon zijn ten opzichte van de rest.

Marco


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 mei, 2019 8:04 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 09 apr, 2019 15:08 pm
Berichten: 10
Marco2591 schreef:
Hoi Robert,

Airbrush aangeschaft? Je hebt opnieuw een mooi model neergezet hoor! Mooi kleurgebruik en prima verwering. Het enige wat mij nu opvalt is dat de decals en blanke metaaaldelen nog wat schoon zijn ten opzichte van de rest.

Marco



Hey Marco,

haha jij mag niet meer raden :lol: :oops:

klopt ja wat betreft de decals. vooral op de achterkant glimt nog erg hard (duitse kruis) op foto's ziet het er toch weer andere uit dan in het echie :?:

je hebt gelijk betreft de metaal delen (schep, sleutels enz)
aandachtspuntje voor de volgende!

Bedankt!

Groet Robert

_________________
Projecten Klaar-----Revell Tiger 75 Anniversary 1/35-----Tamiya PanzerKampfwagen IV Ausf. H-----
Op de Werkbank-----Revell Sd.Kfz. 167 StuG IV-----
Op de plank-----Takom WWI Heavy Battle Tank Mk V-----Takom Panther Ausf. A-----Takom German Empire Krupp 420mm Big Bertha-----


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 jun, 2019 13:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Mooie cleane Pz IV, subtiele verwering als bij dit model kan soms erg lastig zijn. Maar dat is bij deze zeker goed gelukt. Ik sluit me aan bij Marco over de gereedschappen en de decals, die zijn nu nog net iets té schoon. Misschien nog een lichte drybrush over de delen van de rupsen waar ze de grond raken, maar voor de rest ziet het er erg goed uit.
Bij het figuur kan ik eigenlijk niets anders zeggen als gewoon beginnen :mrgreen: . Ik was er eerst ook als de dood voor, maar nu ik er een aantal gedaan heb, begin ik het haast leuk te vinden. Ik pak ze zelf eigenlijk op dezelfde manier aan als je bij een voertuig zou doen; met washes olieverf in de dieper liggende delen kun je schaduwdelen donkerder maken, en met bijvoorbeeld drybrushing haal je de hoger liggende delen mooi naar voren. Wat ik zelf wel merk is dat een figuur vaak iets heviger geschilderd mag worden dan bijvoorbeeld een tank; schaduwdelen zoals bij kleding mogen best donker zijn (maar dat is persoonlijke smaak). Ik ben op geen gebied expert op dit soort dingen, maar dit zijn wat zaken die ik zelf in de loop van de tijd ervaren heb.

Huid vind ik zelf nog steeds een vervelende, maar ook hier geldt de regel van de schaduw; bij een gezicht vallen schaduwen altijd rond de hoeken (kaak, onder de ogen, etc...). Let wel, dit is best tricky om te doen, zeker omdat alles zo ontzettend klein is. Ook zou ik oppassen met ogen; je krijgt heel gauw een poppenoog-effect. De truc is hier eigenlijk om het oogwit zo klein mogelijk te houden (meer een horizontale streep dan een rondje), en hierin zet je vervolgens een iris/pupil met een donkere kleur. Die iris moet eigenlijk van boven tot onder het oogwit bedekken, zodat je alleen aan de linker/rechterkant wit blijft zien. Anders krijg je dus die poppenogen; als je echte ogen bekijkt zie je ook dat de oogleden normaal gesproken tegen de iris aan liggen.

Je kan dit natuurlijk allemaal ook gewoon vermijden en alleen een donker streepje als oog zetten; eigenlijk is dit vaak ook al een best goede gelijkenis. Ik gebruik het zelf ook vaker als het me niet lukt om het wit fatsoenlijk te krijgen :mrgreen:.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 jun, 2019 8:28 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 09 apr, 2019 15:08 pm
Berichten: 10
Tomska schreef:
Mooie cleane Pz IV, subtiele verwering als bij dit model kan soms erg lastig zijn. Maar dat is bij deze zeker goed gelukt. Ik sluit me aan bij Marco over de gereedschappen en de decals, die zijn nu nog net iets té schoon. Misschien nog een lichte drybrush over de delen van de rupsen waar ze de grond raken, maar voor de rest ziet het er erg goed uit.
Bij het figuur kan ik eigenlijk niets anders zeggen als gewoon beginnen :mrgreen: . Ik was er eerst ook als de dood voor, maar nu ik er een aantal gedaan heb, begin ik het haast leuk te vinden. Ik pak ze zelf eigenlijk op dezelfde manier aan als je bij een voertuig zou doen; met washes olieverf in de dieper liggende delen kun je schaduwdelen donkerder maken, en met bijvoorbeeld drybrushing haal je de hoger liggende delen mooi naar voren. Wat ik zelf wel merk is dat een figuur vaak iets heviger geschilderd mag worden dan bijvoorbeeld een tank; schaduwdelen zoals bij kleding mogen best donker zijn (maar dat is persoonlijke smaak). Ik ben op geen gebied expert op dit soort dingen, maar dit zijn wat zaken die ik zelf in de loop van de tijd ervaren heb.

Huid vind ik zelf nog steeds een vervelende, maar ook hier geldt de regel van de schaduw; bij een gezicht vallen schaduwen altijd rond de hoeken (kaak, onder de ogen, etc...). Let wel, dit is best tricky om te doen, zeker omdat alles zo ontzettend klein is. Ook zou ik oppassen met ogen; je krijgt heel gauw een poppenoog-effect. De truc is hier eigenlijk om het oogwit zo klein mogelijk te houden (meer een horizontale streep dan een rondje), en hierin zet je vervolgens een iris/pupil met een donkere kleur. Die iris moet eigenlijk van boven tot onder het oogwit bedekken, zodat je alleen aan de linker/rechterkant wit blijft zien. Anders krijg je dus die poppenogen; als je echte ogen bekijkt zie je ook dat de oogleden normaal gesproken tegen de iris aan liggen.

Je kan dit natuurlijk allemaal ook gewoon vermijden en alleen een donker streepje als oog zetten; eigenlijk is dit vaak ook al een best goede gelijkenis. Ik gebruik het zelf ook vaker als het me niet lukt om het wit fatsoenlijk te krijgen :mrgreen:.



Dank je wel!

Inderdaad soms moet je er gewoon aan beginnen en zien wel waar het schip strand... :lol:

Hartelijk dank voor de Tips! gaan we zeker mee nemen.

Groeten Robert :brouw:

_________________
Projecten Klaar-----Revell Tiger 75 Anniversary 1/35-----Tamiya PanzerKampfwagen IV Ausf. H-----
Op de Werkbank-----Revell Sd.Kfz. 167 StuG IV-----
Op de plank-----Takom WWI Heavy Battle Tank Mk V-----Takom Panther Ausf. A-----Takom German Empire Krupp 420mm Big Bertha-----


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 jun, 2019 13:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 12 aug, 2016 9:49 am
Berichten: 138
Citaat:
klopt ja wat betreft de decals. vooral op de achterkant glimt nog erg hard (duitse kruis) op foto's ziet het er toch weer andere uit dan in het echie :?:


Wat ik vaak doe is het volgende:

- Hele voertuig met Vallejo Gloss Varnish bespuiten
- Decal aanbrengen met behulp van Tamiya Mark Fit Strong
- Goed laten drogen
- Hele voertuig met de juiste Varnish afwerken

Werkt voor mij prima; zie mijn laatste Sherman:

https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=51356

Grt,

Ruud

_________________
Op de werktafel: De twee-eiige tweeling (M12 en M30)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 jun, 2019 14:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 09 apr, 2019 15:08 pm
Berichten: 10
Ruud1987 schreef:
Citaat:
klopt ja wat betreft de decals. vooral op de achterkant glimt nog erg hard (duitse kruis) op foto's ziet het er toch weer andere uit dan in het echie :?:


Wat ik vaak doe is het volgende:

- Hele voertuig met Vallejo Gloss Varnish bespuiten
- Decal aanbrengen met behulp van Tamiya Mark Fit Strong
- Goed laten drogen
- Hele voertuig met de juiste Varnish afwerken

Werkt voor mij prima; zie mijn laatste Sherman:

https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=51356

Grt,

Ruud



Hallo Ruud,

Dank je wel voor de tips!
Varnish heb ik zelf niet in mijn voorraadje ;) maar als ik een keer weer bij een modelwinkel ben zal ik hem is mee nemen en proberen!

Ik gebruik voor de decals zelf alleen de Microscale Micro Set (zelfde idee als de Tamiya Mark Fit Strong??), als je de Microscale Micro Sol gebruikt wordt die dan ook niet wat matter? of wordt daarmee alleen de decal zachter?

Erg mooie build van je Sherman! echt heel gaaf

Groeten Robert :brouw:

_________________
Projecten Klaar-----Revell Tiger 75 Anniversary 1/35-----Tamiya PanzerKampfwagen IV Ausf. H-----
Op de Werkbank-----Revell Sd.Kfz. 167 StuG IV-----
Op de plank-----Takom WWI Heavy Battle Tank Mk V-----Takom Panther Ausf. A-----Takom German Empire Krupp 420mm Big Bertha-----


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 jun, 2019 11:54 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 12 aug, 2016 9:49 am
Berichten: 138
Hey Robert,

Citaat:
Erg mooie build van je Sherman! echt heel gaaf


Thanks; ben er ook wel een beetje trots op. Maar dat mag jij ook zeker zijn op je Panzer IV.

Citaat:
Ik gebruik voor de decals zelf alleen de Microscale Micro Set (zelfde idee als de Tamiya Mark Fit Strong??), als je de Microscale Micro Sol gebruikt wordt die dan ook niet wat matter? of wordt daarmee alleen de decal zachter?


Ik heb geen ervaring met de producten van Microscale. Ik zie wel op heel veel video's op Youtube waarin modellers het gebruiken met goede resultaten. Ik zou zeggen, kijk daar even naar de juiste applicatie.

Grt,

Ruud

_________________
Op de werktafel: De twee-eiige tweeling (M12 en M30)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement