Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 0:50 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 23 maart, 2019 23:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 23 aug, 2010 20:08 pm
Berichten: 41
Woonplaats: Soesterberg
Tijd voor een nieuw project!!

Eigenlijk geïnspireerd door mijn laatste diorama (https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =2&t=48795) die ik voor een collega heb gemaakt, heb ik besloten om af te stappen van mijn voorkeur voor moderne tanks en een uitstapje te maken naar een iconische tank uit WO2. Dan kom je al gauw uit bij een Tiger. Toevallig zag ik dat Dragon een "nieuw" model had uitgebracht: PzKpfw VI Ausf.E Sd.Kfz 181 Late production. Dezelfde tank waarmee Michael Wittmann zijn legendarische actie deed in de omgeving van Villers Bocage. Dus toen was de keuze snel gemaakt! :D

Afbeelding

Bij het openen van de doos werd ik verrast door de enorme hoeveelheid sprue's!! :shock:
Afbeelding
Ik had al eens een Tiger gebouwd van Tamiya, maar daar zaten lang niet zoveel onderdelen bij als in deze kit. Na bestuderen van de bouwbeschrijving, kwam ik er achter dat deze kit een aangepaste versie is van een reeds bestaande kit. Hierdoor zitten er onderdelen in om 3 verschillende versies te kunnen bouwen. Dus ik hou aan het einde van de rit waarschijnlijk een hoop onderdelen over.

Afbeelding
Het begin is er!! :cry:

Afbeelding
Leuk detail van Dragon: Ze hebben werkende torsiestaven bijgeleverd, zodat de wielen kunnen veren. Zeker leuk als je van plan bent een diorama te maken met dit voertuig.

Inmiddels al weer lekker opgeschoten:
Afbeelding
De PE onderdelen passen echt perfect!! :brouw:

Ook de details zijn verbluffend goed!! En alles past perfect, zoals ik het ook gewend ben van merken als Tamiya.
Afbeelding

Na een 32 uurtjes noeste arbeid is de Tiger klaar!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De bouw duurde langer dan ik in eerste instantie had verwacht. Dit kwam enerzijds door de bouwbeschijving die niet altijd even duidelijk was, het grote aantal sprue's waardoor het constant zoeken was naar de juiste en last but not least door het grote aantal details/onderdelen. Zo zijn de reserve tracks opgebouwd uit losse schakels EN losse middenkamgeleiders!! :?
Oftewel 3 onderdelen (met 4 bevestiginspunten in sprue) voor 1 tracklink. Dus ja, dan gaat de tijd snel! :lol:

Maar het eindresultaat mag er zijn tot nu toe. Nu eerst alles goed laten drogen en daarna in de zwarte primer. Ben erg benieuwd hoe het model model er uit zal zijn als het camouflagepatroon en de decals er op zitten.....

Inmiddels weer wat voortgang kunnen maken:
Nadat ik het model eerst in de zwarte primer had gezet, heb ik vervolgens XF-60 Dark Yellow in dunne laagjes opgebracht, zodat nog een klein beetje van de zwarte primer zichtbaar blijft om zo de eerste shading te krijgen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Het is niet al te goed te zien op de foto's door het TL licht. Ik hoop morgen bij het aanbrengen van het caomuflagepatroon betere foto's te kunnen maken.

Ook de tracks hebben eerst een laag zwarte primer gekregen. Daarna dun overgespoten met een mix van X-10 (Gun Metal)+ XF-56 (Metallic Grey) en XF-9 (Flat Hull Red). Dit geef een mooie (roest)bruine verkleuring aan de tracks.
Afbeelding

Morgen proberen om het camo patroon erop te krijgen......
Afbeelding

Zoals beloofd eerst wat foto's van de highlights....
Afbeelding
Afbeelding

Na een dagje met de airbrush zit het camouflage patroon (XF -68 Nato Brown en Xf-5 Flat Green) erop en is gesealed in matt varnis
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu kan het verweren beginnen :brouw:

Za 06-04-19 update:
De Tiger begint alweer aardig op te schieten. Wat heb ik tot nu toe gedaan?
Eerst een tweetal filters met olieverf (bruin en geel) om de overgangen in het camo patroon wat af t vlakken. Daarna de details geschilderd zoals het gereedschap en de sleepkabel.
Tot slot de decals aangebracht. Dit was op zich nogal een klus, aangezien de Tiger is voorzien van Zimmerit. Dus eerst decals aanbrengen en vervolgens meerdere lagen Microsol aanbrengen. En dan voorzichtig over de decals blijven strijken met een zachte kwast. Dit zorgt ervoor dat de decals zacht worden en zich mooi om het Zimmerit heen plooien.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu alles goed laten drogen en dan gaat er morgen een laagje glanzend vernis overheen, zodat ik daarna kan beginnen met het echte verweringsproces.

En hier het eindresultaat:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

_________________
Greetz
Metal_bandit

----------------------------
www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48795
www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=47128


Laatst bijgewerkt door Metal_bandit op za 08 jan, 2022 3:27 am, in totaal 7 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 maart, 2019 10:02 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
In één adem mee genoemd met de Panther, de Sherman en de Stalin zowat de bekendste tank uit WO2... deze kit van de Tiger kende ik niet dus heb je er een volger bij! :)

Succes! :)

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 maart, 2019 10:10 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 23 aug, 2010 20:08 pm
Berichten: 41
Woonplaats: Soesterberg
walesha schreef:
In één adem mee genoemd met de Panther, de Sherman en de Stalin zowat de bekendste tank uit WO2... deze kit van de Tiger kende ik niet dus heb je er een volger bij! :)

Succes! :)



Gezellig!! :brouw:

_________________
Greetz
Metal_bandit

----------------------------
www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48795
www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=47128


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 maart, 2019 5:58 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
walesha schreef:
In één adem mee genoemd met de Panther, de Sherman en de Stalin zowat de bekendste tank uit WO2... deze kit van de Tiger kende ik niet dus heb je er een volger bij! :)

Succes! :)


Ik zou bij de Sovjets in WO2 eerder denken aan een T-34 of KV-1/KV-2 als bekendste tank.

De 1/35 kits van Dragon blijven indrukwekkend mooi en gedetailleerd. Je zou bijna denken dat 'ie met een paar druppels benzine erin zo van je werktafel rijdt...

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 maart, 2019 9:06 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
MarChant schreef:

Ik zou bij de Sovjets in WO2 eerder denken aan een T-34 of KV-1/KV-2 als bekendste tank.

Euh... ik ben niet zo thuis in Sovjet materiaal maar zijn de T34 en de Stalin dan twee verschillende?
Ik dacht namelijk dat de Stalin de nickname was van de T34. :roll:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 maart, 2019 9:56 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Sorry Walter, de Jozef Stalin Tanks waren iets helemaal anders. Die hadden meer gemeen met de KV qua onderstel dan met de T-34 en waren ook zware tanks in plaats van lichte tot middelzware zoals de T-34.

T-34
Afbeelding

T-34/85
Afbeelding

KV-1
Afbeelding

IS-1
Afbeelding

IS-2
Afbeelding

IS-3
Afbeelding

ISU-152
Afbeelding

Nu ja, over de king-tiger, mooi model, die special editions kosten wel wat, maar met de overschot kan je bijna nog een model bouwen, al dan niet beschadigd om de paar missende delen weer te geven.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 maart, 2019 10:00 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Ach zo... tja, kleine vergissing dus maar ik heb op mijn oude dag toch weer lekker iets bijgeleerd vandaag! :brouw:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 maart, 2019 11:08 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 24 aug, 2017 22:39 pm
Berichten: 291
Dit is echt een mooie kit, en dan ook nog heel netjes in elkaar gezet! Dat is dan ook mijn puntje voor 'verbetering'. Ik zou voor dat de verf erop gaat, alvast wat beschadigingen aanbrengen, zoals verbogen spatborden etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 maart, 2019 19:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 05 dec, 2014 21:19 pm
Berichten: 159
Woonplaats: Arnhem
Ziet er al mooi uit . Wil vooral deze ook nog een keertje bouwen . Ben jaren geleden nog eens op het Duitse kerkhof in Normandië bij het graf van Wittman geweest. Ondanks dat'ie van de verkeerde partij was wel indrukwekkend hoor.

Ik blijf deze volgen.
"Weiter machen !!" :D

Patrick.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 maart, 2019 22:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Dragonkits zijn altijd mooie dingen, vooral hun Duitse onderwerpen zijn echt de moeite waard. Maar de instructies laten soms nogal te wensen over qua duidelijkheid ja... Gaaf dat ze er ook een kleine Wittmann bij gedaan hebben, dat maakt een Tiger als deze toch wel af.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement